PDA

View Full Version : fender strat mexico of peavey wolfgang



ritchie2
2 april 2003, 12:43
wie helpt mij een keuze maken, ik wil graag een fender of wolfgang kopen. ik ben liefhebber van alle soorten rock muziek, nu zat ik te denken aan een fender strat mexico of een peavey wolfgang usa, maar dan de fender zonder fijnstemmers of de wolfgang met floyd rose trem en fijnstemmers wat is het voordeel en nadeel van floyd rose trem en fijnstemmers
groet ritchie

Franc
2 april 2003, 12:47
Ik zou voor de Peavey gaan.
Strats zijn er al genoeg :^)

En vraag je nou wat het voordeel is van een Floyd en fijnstemmer??
Probeer maar eens het verschil tussen een standard trem en een Floyd, dan weet je dat je een Floyd wil voor het betere duikwerk.
En ook als je wat minder tremoleert (is dat er 1 voor het groene boekje?) vind ik het systeem met fijntuners prettiger werken en beter in-tune blijven dan zonder...
Druk maar eens een snaar een lekker eind op op een plank met standaard en een met een Floyd, dan hoor je het verschil (en anders laat je stemapparaat het wel zien :grin: )

ED BOB
2 april 2003, 12:53
Ik zou voor de strat gaan (bij voorkeur USA natuurlijk) met een (mini)humbucker bij de brug. Dan heb je een heel veelzijdige plank.
Floyd Rose ben ik persoonlijk niet zo kapot van. Gitaar blijft wel perfect bij alle mogelijke duikvluchten echter een groot nadeel is dat het verwisselen van de snaren een hels karwei is. Dus als je muziek maakt zonder overmatig gebruik van een tremolo zou ik voor het conventionele systeem gaan.
Ik heb zelf een USA strat met wilkinson brug en schaller stemmechanichen, werkt perfect. Ik heb tremolo zo afgesteld dat deze alleen naar beneden kan bewegen.
Hiervoor had ik een JEM met floyd rose. Ik ben blij dat ik deze heb ingeruild.

succes met je keuze.

Franc
2 april 2003, 12:56
Ik ben benieuwd wat jouw probleem met het verwisselen van de snaren is?
Ik draai 2 inbusboutjes los en verwissel mijn snaren...

ED BOB
2 april 2003, 13:06
inderdaad de 2 imbus-boutjes los. Heb je weer een extra sleutel voor nodig, die altijd kwijt is en het stemmen vind ik een crime. snaren beinvloeden elkaar, als er een snaar knapt is het onmogelijk om verder te spelen met 5 snaren. Vandaar dat ik mijn strat heb afgesteld zoals hierboven beschreven.

Franc
2 april 2003, 14:28
Och, dat inbusboutje is hetzelfde voor de top als voor de trem zelf.
En dat kun je achterof je kop plakken.

Dat van het ontstemmen heb je gelijk in, maar Ibanez heeft een Floyd met een contra veer die altijd de tremunit in evenwicht houdt.

En bovendien, als er bij mij een snaar springt zet ik er een nieuwe op en moet ik toch stemmen, ik speel niet door met 5 snaren.

En nog een bovendien: als je je Floyd niet zwevend monteert maar slechts een kant op (zoals Eddie Van Halen het doet) ontstemt ie ook niet als je een snaar mist.

ED BOB
2 april 2003, 14:56
Ieder heeft toch zijn eigen voorkeur.
Maar goed ook dat we niet allemaal dezelfde mening hebben anders was het een saaie boel in deze wereld.
groeten Ed.

Jay Cal
2 april 2003, 15:01
De EVH heeft naar mijn mening betere elementen dan de Mex strat. De Humbuckers klinken beter dan de standaard "made in korea" elementen en zoals hierboven ook al werd beschreven is de brug wat stemvaster bij overmatig whammy-gebruik. De looks van de EVH vind ik ook wat aantrekkelijker.
De kwaliteitscontrole van de mexicaanse fabriek is net zo veranderlijk als het nederlandse weer. Er zitten exemplaren tussen die beter zijn dan een USA versie maar je kan natuurlijk ook minder geluk hebben een echt een heel crappy exemplaar krijgen. De Koreanen leveren steeds consistentere exemplaren af dus daar heb je minder kans om tegen een "bad apple" aan te lopen.

Anyway, that's my opinion.

Gianno!

Neals
2 april 2003, 15:38
Koreanen worden inderdaad met de dag beter, en dan te bedenken dat Made In Korea een jaar of 3 geleden een verschrikkelijk scheldwoord was..

Tegenwoordig spelen hier en daar zelfs proffesionele gitaristen op koreanen.

Neals
2 april 2003, 15:39
Ondertussen zit ondergetekende nog te twijfelen tussen een MIM en een USA Telecaster :grin:

Negative K3 fan
2 april 2003, 15:53
Op 2003-04-02 15:39, schreef Neals:
Ondertussen zit ondergetekende nog te twijfelen tussen een MIM en een USA Telecaster :grin:


MIJ overwogen?

Ohzoso
2 april 2003, 16:15
Info Floyd Rose:
voordelen Floyd Rose:
1.je ken m lekker hoog optrekken
2.hij is lekker soepel(met punt 2 bij nadelen als gevolg)
nadelen Floyd Rose:
1.als er een snaar knapt ken je t doorspelen wel vergeten.(echt geweldig als je op de buhne staat)
2.bij gebruik van ouwe speeltechnieken isttie onzuiver
3.duurt n eeuwigheid voordat je m eens in een andere stemming hebt staan(dus je bent zo goed als verplicht om hiervoor een 2e gitaar aan te schaffen, zeker als je doet optreden)
4.bij extreem gebruik willen de pookjes wel eens afbreken (is me 3 keer gebeurd)

john.3001
2 april 2003, 16:46
Okee dan, ik overweeg ook om een mexicaanse strat te gaan kopen (en wel een 50's reissue).
Maar als ik dit zo hoor, kan ik dan concluderen dat ik dat maar beter niet moet doen?
Het probleem is namelijk dat ik de gitaar dan moet bestellen, en dan heb ik dus zeg maar niet echt goeie controle over de kwaliteit...

BLOK182
2 april 2003, 17:07
Op 2003-04-02 16:15, schreef Ohzoso:
Info Floyd Rose:
voordelen Floyd Rose:
1.je ken m lekker hoog optrekken
2.hij is lekker soepel(met punt 2 bij nadelen als gevolg)
nadelen Floyd Rose:
1.als er een snaar knapt ken je t doorspelen wel vergeten.(echt geweldig als je op de buhne staat)
2.bij gebruik van ouwe speeltechnieken isttie onzuiver
3.duurt n eeuwigheid voordat je m eens in een andere stemming hebt staan(dus je bent zo goed als verplicht om hiervoor een 2e gitaar aan te schaffen, zeker als je doet optreden)
4.bij extreem gebruik willen de pookjes wel eens afbreken (is me 3 keer gebeurd)


Maarre, bij die wolfgsng ligt de floyd op de nbody, dan heb je helemaal geen stemproblemen als je naar een andere stemming gaat of als er een snaar breekt. En je kan ze makkelijker vervangen.

Ohzoso
2 april 2003, 17:18
Op 2003-04-02 17:07, schreef BLOK182:


Op 2003-04-02 16:15, schreef Ohzoso:
Info Floyd Rose:
voordelen Floyd Rose:
1.je ken m lekker hoog optrekken
2.hij is lekker soepel(met punt 2 bij nadelen als gevolg)
nadelen Floyd Rose:
1.als er een snaar knapt ken je t doorspelen wel vergeten.(echt geweldig als je op de buhne staat)
2.bij gebruik van ouwe speeltechnieken isttie onzuiver
3.duurt n eeuwigheid voordat je m eens in een andere stemming hebt staan(dus je bent zo goed als verplicht om hiervoor een 2e gitaar aan te schaffen, zeker als je doet optreden)
4.bij extreem gebruik willen de pookjes wel eens afbreken (is me 3 keer gebeurd)


Maarre, bij die wolfgsng ligt de floyd op de nbody, dan heb je helemaal geen stemproblemen als je naar een andere stemming gaat of als er een snaar breekt. En je kan ze makkelijker vervangen.

Sorry, ik was erbij vergeten te vermelden dat t bij mij om n Ibanez JEM ging, zwevende tremolo dus!

Casey
2 april 2003, 18:20
Ik neem aan dat je twijfelt tussen een Mex Strat en een Wolfgang uit Korea want de Peavey USA versie is volgens mij een stuk duurder en of ie veel beter is als de Koreaan betwijfel ik .

Neals
2 april 2003, 18:29
MIJ zou ook nog niet eens heel erg onverstandig wezen...

ritchie2
2 april 2003, 18:48
ik heb zelf nu een fender squier met floyd rose trem en heb de ervaring er mee dat hij veel en gauw ontstemd is daarom zat ik ook aan een fender te denken zonder floyd rose maar als jullie zeggen dat als je een dive maakt hij ook direct ontstemt is maken de verschillen niks met een floyd rose trem dus denk ik dat ik maar ga voor de wolfgang maar toch eerst nog eens even een fender zonder fl r trem uitproberen

sash
2 april 2003, 19:03
Ik snap eerlijk gezegd dat hele gedoe achter een Floyd Rose niet. Je kan heel de avond spelen zonder te ontstemmen. Is het dan niet pure luiheid dat je tussendoor niet ff kan stemmen? Bespaart je een hoop tijd met afstellen en snaren verwisselen.

Casey
2 april 2003, 21:35
Ik zit al 3 dagen 4 uur op m'n JS te spelen en spaar de trem niet (Lo Pro Edge), zonder opnieuw te hoeven stemmen .
Een goeie trem en afstelling onstemd haast niet .
Een Peavey Wolfgang QT heb ik ook en is net zo stemvast en dan mag je ook nog een snaar breken zonder gevolgen voor de stemming .
Die ontstemmende Jem zal dan wel de 555 geweest zijn met zo'n klote Lo TRS II , die trem is gemaakt van kneed staal .
De trem op m'n ouwe Jap strat , die onstemde snel en m'n Epi G400 is best stemvast met z'n vaste brug maar stukken minder als de Floyds .
Heb je extreme temperatuurs verschillen dan onstemd natuurlijk alles , teminste bij mij .
Die Koreaanse Wolfgang QT zou ik zo blindelings uit de doos durven kopen want ik ben nog geen slecht afgestelde tegen gekomen , dat is bij Ibanez weer minder vind ik .

ED BOB
3 april 2003, 08:39
reactie op john.3001

gitaar bestellen zou ik nooit doen van welk merk dan ook. Je weet nooit wat je krijgt.
Voorbeeld: voordat ik mijn Gibson LP kocht, heb ik er wel een stuk of 5 uitgeprobeerd voordat ik er een had waar ik echt 100%tevreden over was. Bij de aanschaf van mijn strat (USA) had ik sneller succes na 3 strats had ik zoiets van: Yes dit is 'm. Kortom het moet gewoon klikken (net zoals bij een vrouw!)