PDA

View Full Version : Wisselen van niet barré akkoord naar barré (en weer terug)



ferjen
7 september 2009, 16:33
Hoi,

Ik heb de grootste moeite met het wisselen tussen niet barré akkoorden en barré akkoorden. Ik kan geen goede manier vinden om dit echt lekker te oefenen. Heeft iemand leuke tips en trucs om dit met juiste oefeningen goed te leren, want als je het eenmaal goed kan verleer je het ook niet snel.

jaspie
7 september 2009, 17:40
zijn geen trucs. Gewoon langzaam opbouwen, en steeds sneller wisselen dan.

lindstrom
7 september 2009, 18:00
ga ook bewust oefenen van barre F naar open G naar barre F naar open D naar barre F naar open C etc etc

als je alle open akkoorden hebt gehad, ga dan vanuit barre F# enzovoort

en wat jaspie zegt, gewoon langzaam opbouwen. waarik aan wil toevoegen: vooral VAAK doen.

succes.

DieDaanToch
7 september 2009, 23:18
Wat ze zeggen, veel oefenen is natuurlijk de basis van alles, maar je kan ook ipv je wijsvinger je duim gebruiken.

-=JEROEN=-
7 september 2009, 23:20
Met welke wisselingen heb je de meeste moeite?

Riste
8 september 2009, 08:24
De allerbeste oefening is:
Het E-akkoord nemen met middenvinger, ringvinger en pink. Deze vingerzetting een vakje doorschuiven en je wijsvinger in het eerste vakje leggen voor het F-barréakkoord, en terugschuiven naar het E-akkoord (zonder wijsvinger), en weer terug naar het F-barréakkoord, en weer terug naar het E-akkoord (telkens zonder wijsvinger), en na een tijdje al eens doorschuiven van het F-barréakkoord naar het G-barréakkoord.

Ace 1.15.19
8 september 2009, 10:25
Dat is lekker als je bijv. van een G (derde positie) naar een open E gaat. Of als je van een B (tweede positie) naar een open A wil. Alleen dat werkt niet als je bijv. van een open C naar een F# wil. Ik denk niet dat daar verder nog trucjes voor zijn. Oefening baart kunst, en dat is toch echt het toverwoord.

pimmetje
8 september 2009, 10:28
Dat van Riste over de allerbeste oefening ben ik 't niet helemaal mee eens.
Als je vooraf weet dat je van een gewone E naar een E-barre-variant gaat, dan kan die methode geen kwaad.

Maar dat helpt je niet als je vervolgens van andere akkoorden naar een barre-akkoord wilt. Bijvoorbeeld van een E6 (022120) naar F#m (244222).

Zoals velen hier al zeggen: oefenen, langzaam opbouwen.

Probeer de stukjes waar je moeite mee hebt te isoleren. Dus niet steeds het hele nummer eromheen te spelen als je dat deed. Het probleem zo klein mogelijk pakken en die wisseling steeds iets sneller herhalen totdat je 'm echt kan. Vervolgens weer inpassen in de rest van het muziekstuk... en dan kan 't plots weer ff fout gaan :D... dus geduldig zijn en volhouden.

Ace 1.15.19
8 september 2009, 10:32
Maar dat helpt je niet als je vervolgens van andere akkoorden naar een barre-akkoord wilt. Bijvoorbeeld van een E6 (022120) naar F#m (244222).
Dat was eigenlijk wat ik ook bedoelde ja.

Riste
8 september 2009, 10:53
Ik bedoelde dat het de beste oefening is om het F-barréakkoord aan te leren. Als je moeite hebt om de overgang te maken van andere open akkoorden naar het F-barréakkoord, wil dat meestal zeggen dat je het F-barréakkoord nog niet goed genoeg onder de knie hebt. Je kan je vingerzetting en kracht voor het F-barréakkoord aanzienlijk verbeteren door de oefening die ik voorstel.

Riste
8 september 2009, 10:59
Ideale oefening voor het gewone barréakkoord vanuit E majeur is o.a. de intro van 'In the midnight hour' van Wilson Picket.
Je neemt het akkoord op positie 10 (D majeur), dan positie 7 (B majeur), dan op positie 5 (A majeur) en ten slotte op positie 3 (G majeur).

rudolf
21 september 2009, 14:42
wat mij goed geholpen heeft om de F-Barré onder controle te krijgen:

RHCP - Californication. Steeds switchen tussen F en A-min

Guitarmania
2 oktober 2009, 17:40
Het blijft lastig. Veel gitaristen hebben de slag van open D, G etc, en barre's na een tijdje onder de knie. Ik ook. En al jaren is het een automatisme voor me. No problem. Maar sinds een tijdje pak ik wat jazzier muziek. Krijg ik ineens een dim-akkoord voor mn kiezen. Ik schrok me een hoedje omdat ik het lastig vond om hem zomaar te pakken. Zat niet in mn systeem en het akkoord kwam te weinig voor om in mn systeem te komen. Ik heb een week lang geoefend om hem vanaf elk ander akkoord meteen te kunnen pakken. Na 15 jaar gitaar-ervaring!

-=JEROEN=-
2 oktober 2009, 23:05
Zo zie je maar, je bent nooit te oud om iets nieuws te leren.