PDA

View Full Version : setup audioswitch,midi efx en midi controller?



samFuel
7 september 2009, 13:59
Hey,

Ik ben aan het overwegen om het tapdansen achter mij te laten en over te schakelen naar een systeem dat midi controlled is.
Nu heel dat midi-verhaal is nieuw voor mij. Ik heb er al zeer veel over gelezen, maar ik zit nog met een aantal praktische/technisch vragen.

1. Als je bijvoorbeeld een fxprocessor aansluit(midi) aan de audioswitch en dan send/return aansluit op de amp. Je zet dan je fxprocessor aan, dan heb je toch altijd een effect dat al aanstaat? Ik begrijp gewoon de signalrouting niet zo goed denk ik... want het signaal gaat van gitaar->voorversterker->fxprocessor (send/return)->eindversterker...dus moet je dan je fxprocessor op bypass ofzo zetten?

2. Stel je wil meerdere fxprocessors gebruiken. Hoe is dan de cable routing ivm het uitgangssignaal van de vorige fxprocessors? Ik veronderstel dat de kabels van de laatste fxprocessor gewoon send/return op de amp?...

3. Hoe maak je je midicontroller wijs dat hij een midisignaal moet sturen naar een andere fxprocessor om een bepaald effect te selecteren? Of detecteert elke midicontroller alle midi devices...

Je merkt dat ik het allemaal nog niet goed begrijp, het wat nieuw voor mij...maar toch bedankt aan diegenen die mij info willen geven!

interessander
7 september 2009, 14:08
Welkom, ik zou je aan willen raden om eerst het zeer nuttige topic getiteld Rack & MIDI FAQ door te lezen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90781

En verder, welke apparatuur he je al en wat ben je van plan om aan te schaffen?

samFuel
7 september 2009, 14:15
Dat is een snelle reactie. Ik ga nu heel dit artikel rustig eens doorlezen. Ik gok dat het mij zal verder helpen. Ik laat weten of ik ben verder geholpen.

Momenteel ben ik eerst aan het bekijken welk systeem ik zou kopen. Daarom best even wat opzoekingswerk om achteraf niet tot de conclusie te komen dat ik beter wat anders had gekocht.
Ik overweeg : GCX + GCPRO (voodoolab) of GSC 2/3 (Glab)

Thx!!!

ateng
7 september 2009, 16:04
GCX + GCP is een goed systeem om mee te beginnen.

Raffel
7 september 2009, 16:57
Hoi Samfuel,

Ik las je PM. Helaas kan ik niet reageren. PM box vol en met geen mogelijkheid leeg te krijgen. (admins?) :(

Ik heb even een update geplaatst in het MIDI FAQ topic m.b.t. de website die ik daarvoor aan het maken ben. Daar zit nu flink de vaart in. Ik verwacht die komende weken online te hebben.

Daarop worden als het goed is al veel vragen m.b.t. midi beantwoord!

Vraag 3 wordt in ieder geval uit de FAQ wel duidelijk. (ook zonder plaatjes) Vraag 1 heeft denk ik specifiek betrekking op de GCX als ik het zo lees. Je kunt loops aan en uit zetten. Zo haal je een apparaat dus ook (tijdelijk met midi) uit je audio-signaal. Vraag 2: Bij voorkeur zou je alle apparaten dan via een looper/switcher of mixer laten lopen. Ga je alle apparatuur serieel aansluiten, dan blijft er weinig van je audiosignaal over vanwege AD/DA converters in alle apparatuur e.d.

Gr,

Ralf

p.s. Website is wel in het Engels voor nu!