PDA

View Full Version : 1e keer gratis of niet?



toneblo
7 september 2009, 13:36
Stel dat je met je band wil spelen, ga je dan altijd betaald of doe je ook wel eens wat voor de P.R. van de band ( gratis bier etc.. )

Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee om eens in de zoveel tijd een free gig te doen.
Toch blijft enige vergoeding wel wenselijk..
Ik hoor graag hoe jullie hier mee om gaan..:ok:


1 Ja, geen probleem gratis
2 Nee, moeten geld zien!
3 kweenie, ga met de meeste meningen in de band mee
4 wij zijn zo goed dat wij graag betalen om ergens te spelen!!

iWishmaster
7 september 2009, 13:50
Wij hebben drie keer een try-out optreden met de band gedaan (klein half uurtje). Iedereen keer gratis (2x wel gratis drank en 1x inclusief eten). Ik verwacht niet dat de komende paar optredens anders zullen zijn helaas. Vind het niet erg, maar 'uit de kosten komen' zijn fijn zijn en is iig mijn streven. Daarmee bedoel ik reiskosten, drank, evt. huur van de oefenruimte etc. Misschien een zakcentje voor een pak snaren of evt. een dagje studio huren voor opnames zou ook fijn zijn natuurlijk. Geld verdienen met muziek hoeft van mij niet perse.

lindstrom
7 september 2009, 13:54
tjah, je wilt spelen dus moet je niet zeuren om geld. wanneer er van je verwacht wordt dat je ook echt iets gaat neerzetten om publiek te trekken dan wilik er graag wel voor betaald worden.

Kim Wilson
7 september 2009, 14:13
Je hoeft er geen geld mee te verdienen, maar de onkosten moeten wat mij betreft wel gedekt zijn. Natuurlijk is er een verschil tussen een try-out van een half uurtje en een 3 uur lang optreden, maar je moet er niet bij in schieten.

toneblo
7 september 2009, 14:17
Het was voor ons twee keer 50 minuten..
Redelijk formaat optreden dus, 't is dat het als try-out ook een beetje de gewenning moet hebben als gelijkend een optreden..
Ik vond het wel okay..

pimmetje
7 september 2009, 14:19
Gratis doen wij eigenlijk alleen voor een goed doel.

Voor PR gratis werkt volgens mij ook niet. Dan weet die tent meteen dat ze je voor een appel en een ei kunnen strikken en willen ze volgende keer hun entertainment ook voor weinig of niets.

Harald
7 september 2009, 14:43
Gratis doen wij eigenlijk alleen voor een goed doel..
Is toch meestal ook PR voor de band.


Voor PR gratis werkt volgens mij ook niet. Dan weet die tent meteen dat ze je voor een appel en een ei kunnen strikken en willen ze volgende keer hun entertainment ook voor weinig of niets.

Als je het over kroegjes hebt is dat idd. een punt om bij stil te staan. Maar er zijn best wat bands/artiesten te verzinnen die bewijzen dat gratis spelen, of er zelfs voor betalen om te mogen spelen, uiteindelijk heel lucratief kan blijken te zijn.

Meen me te herinneren dat Guns & Roses betaalde om het voorprogramma te mogen doen waar ze de stadion beelden voor de clip van Paradise City hebben gefilmd. En wij zien dat in Europa en denken gelijk dat die band in Amerika al heel groot is... André Rieu is ook ooit begonnen door wat tijd op te kopen in een pauze bij een voetbalwedstrijd. Dat leverde weer wat filmopnames op waar het leek alsof hij al een enorme fanmenigte op de been wist te brengen.

En wat dacht je van radio en tv optredens. Die worden ook niet betaald. Zeg je daar ook nee tegen?

Kim Wilson
7 september 2009, 14:45
Hmm, naar aanleiding van Harald's post stem ik maar op optie 3. :D

syntag15
7 september 2009, 15:02
Geld overhouden aan een optreden heeft natuurlijk altijd de voorkeur, maar soms kunnen de PR aspecten zwaarder wegen dan het geld. Denk bijvoorbeeld aan bandwedstrijden. Maar daarnaast kan je ook geld verdienen aan de verkoop van merch en cd's.

Belangrijker vraag denk is echter: "Hoe graag wil je spelen?"

Kaboemba
7 september 2009, 16:35
Doekoe's altijd aangevinkt.

Echter er is wel is een uitzondering, maar dan ligt het in de richting van "een goed doel".

Voor de rest altijd betalen, maar ook dat hangt van de band af.
Speel je eiegen werk dan moet je er ook wat voor over hebben om jouw materiaal aan de man te brengen (naam op bouwen).
speel je in een coverband en weet je dat je een avond goed kan vullen en kan maken (anders moet je namelijk gewoon nog niet optreden) dan behoor je gewoon betaalt te worden.
Iedere band die dat niet doet maakt zijn eigen markt kapot.

O ja wij spelen trouwen wel 1 keer per jaar gratis, maar da's voor ons eigen feestje.
Kan het publiek (vrienden en familie) ff lekker zeggen wat ze er van vinden.

pimmetje
7 september 2009, 17:21
Is toch meestal ook PR voor de band.Het is best mogelijk dat het iets voor je bekendheid doet, maar ik heb er nog geen voordeel in gezien tot nog toe. Iedere keer dat we voor een goed doel spelen, krijgen we vooral andere mensen die ook een goed doel hebben of weten aan ons broek... da's dus PR waar je weinig aan hebt :D.


Meen me te herinneren dat Guns & Roses betaalde om het voorprogramma te mogen doen waar ze de stadion beelden voor de clip van Paradise City hebben gefilmd. En wij zien dat in Europa en denken gelijk dat die band in Amerika al heel groot is... André Rieu is ook ooit begonnen door wat tijd op te kopen in een pauze bij een voetbalwedstrijd. Dat leverde weer wat filmopnames op waar het leek alsof hij al een enorme fanmenigte op de been wist te brengen.

En wat dacht je van radio en tv optredens. Die worden ook niet betaald. Zeg je daar ook nee tegen?Ik ben met je eens dat er situaties zijn dat je de PR aan moet pakken en dan niet te hard over centen moet zeuren. Radio-optredentjes doen we idd ook gewoon voor een kop koffie en een biertje. Dat zie ik echter als werkelijk PR-activiteit, net als posters e.d. verzorgen. Je hebt 't dan over wat nummertjes van je laten draaien en een beetje tussendoor lullen. Dat lijkt me iets anders dan je produkt: echt optreden.

Het idee dat voor niets spelen in de kroeg, of zelfs in de grotere tent de modale amateurband qua PR zo veel oplevert dat je 't gratis kan (of zelfs moet!) doen, is volgens mij complete onzin. DAT soort gratis spelen gaat het hier toch over? Niet of je gratis voor een volle kuip zou gaan staan of zo.

Bandwedstrijden zijn ook zo'n grap waar veel te veel bands intrappen. Er zijn natuurlijk echt wel goede, waaraan je uiteindelijk iets hebt voor je naam... als je 'm wint tenminste...
Maar voor de meeste bands is 't een aantal keer gratis spelen en zo veel mogelijk mensen meenemen om maar meer bijval te krijgen dan je tegenstanders. Wat meestal betekent dat jij de PR voor die organisatie doet ipv dat die wedstrijd de PR voor jou doet :D.

(Overigens wel leuk en leerzaam om 1x te doen, zo'n wedstrijd...)

HaroldA
7 september 2009, 17:40
Kosten dekkend: graag!

En zo niet: wat schieten we op met dat optreden? Als het voor 2 dronken en/of slapende stamgasten is dan niet maar als het een leuke tent is met een redelijke verwachte opkomst en ook nog eens buiten de regio: here we come!!! :ok:

Bouke
8 september 2009, 00:30
Verdient een opdrachtgever 'extra aan je' als je staat te spelen? Dan delen we graag een beetje mee. Vriendendiensten mogen best onder de gangbare maat. Ben je onderdeel van een serieus programma? 'Normaal' betalen. Klein kroegje waar je wat mee hebt, maar waar 't geld niet zit? Kan best af en toe. Privefeest van onbekenden die graag een leuke band over de vloer hebben? Gewoon betalen. Festival waar je perse op het affiche wilt staan? Normaal betalen. PR dingen? Als we het leuk vinden en voor ons nuttig is kan dat best wel eens voor nop.

Het blijft bij elke gig afwegen wat je kunt/wilt vragen. Ik wil als bluesband niet perse overal spelen. Het werkt niet overal met bluesmuziek. Wil men toch perse terwijl ik weet dat het voor mij niet echt leuk wordt? Iets meer betalen :D We spelen graag, vooral voor ons eigen plezier, maar soms is de bandkas spekken een serieuze optie.

Voor niks? Zelden. Voor te weinig? Regelmatig. Normale bedragen? Meestal. Meer dan genoeg? Af en toe.

Probeer je geloofwaardigheid niet te verliezen door consequent te weinig te vragen. Normale prijzen vragen levert vaak ook serieuzere gigs op. De betere podia betalen ook de eerste keer nette bedragen.

Zo ongeveer.

Mathidal
10 september 2009, 12:12
Als kleine artiest draait het in het begin niet om geld, maar om publiciteit. Als dat goed uitdraait krijg je zo op termijn toch nog geld, maar daar draait het voor mij niet om.

Algemene regel: eerste optredens niet op geld rekenen. :metal:

pimmetje
10 september 2009, 12:53
Algemene regel: eerste optredens niet op geld rekenen.Waarom/Hoe is dat een algemene regel?

EuroCinema
10 september 2009, 15:14
Wij willen in principe gewoon een nette gage krijgen. Maar komt een programmeur met een leuk optreden en heeft-ie wat minder te besteden, dan gooien we zeker de deur niet dicht. Het is ook allemaal een kwestie van welke zaal/avond het is, hoe je relatie met zo iemand is, etc. Bepaalde programmeurs hebben ons mooie kansen gegeven en als die eens wat minder budget hebben, laten we echt niet verstek gaan. Eigenlijk geldt een beetje hetzelfde als in het onderwerp "hoe regel je optredens"? Je moet relaties opbouwen en verder kijken dan dat ene optreden. Gratis gaat echter wel erg ver en zou ik alleen doen voor een try-out (nieuw repertoire, nieuwe line-up) of als het echt jouw feestje is.

Spelen voor de PR... er zijn 1 of 2 grote festivals waarvan ik weet dat bands er gratis spelen omdat ze dan (in theorie) een heel groot publiek bereiken. Kan ik wel inkomen. Bandwedstrijden echter: niet doen. Goedkope truc om een volle bak te krijgen voor de horeca, niet meer of minder. Je speelt voor je eigen vrienden en familie en die van de andere bands, dus mensen die voor hun collega/neef etc. komen en niet voor de muziek... aanhang opbouwen ho maar. En winnen levert behalve soms een prijsje niks op qua interesse van zalen etc (ervaring). Bovendien is muziek geen wedstrijd.

Luke-wannabe
10 september 2009, 15:55
Ik ben het eens met Euro, behalve over de bandwedstrijden. Wij hebben als band echt toffe gigs en toffe contacten met andere bands aan bandwedstrijden over gehouden.

HaroldA
10 september 2009, 16:10
Ik ben het eens met Euro, behalve over de bandwedstrijden. Wij hebben als band echt toffe gigs en toffe contacten met andere bands aan bandwedstrijden over gehouden.

Wij ook! Zelfs met Emergenza ;)

Herman
10 september 2009, 19:05
Als wij spelen willen we wel erg graag dat op z'n minst de kosten gedekt worden. Daarnaast proberen we als het even kan onze "vaste" prijs te vragen van 200euro, incl zang instalatie, wat ik persoonlijk niet veel vind voor een band die zeker 1.5 uur vol speelt en al zn eigen gear mee neemt.

Als dit niet lukt willen we in elk geval voor wat volk spelen, of op een andere manier er voordeel aan hebben (naamsbekendheid dus inderdaad). Als we spelen voor 10 man, dan hoeft het van ons niet.

En wat betreft band wedstrijden, we hebben nu 1x mee gedaan en daar inderdaad leuk contact met een band aan over gehouden die ons al een gig heeft geregeld, ook staan we in de 2e ronde van die wedstrijd (jury-stem). Volgende week vrijdag onze 2e band wedstrijd, maar dit doen we puur om weer een keer te spelen en voor wat publiek te staan, aangezien we tegen de lokale band moeten en nogal wat vriendjes politiek verwachten.

Mathidal
10 september 2009, 19:10
Waarom/Hoe is dat een algemene regel?

Omdat je meestal op vrije podia optreedt in het begin. Afijn, als je nog geen fanbasis hebt, kun je ze ook niet laten betalen voor je optredens. :)

Als je op een café optreedt zit dat natuurlijk anders, daar kun je een kleine duit vragen.