PDA

View Full Version : WA verzekering bij schade aan gitaar



Pickslide
7 september 2009, 11:47
Ik had een vraag over wa-verzekeringen. Bij het repeteren vorige week heeft de bassist van mijn band mijn Gibson les Paul studio omgegooid, en ja hoor de nek gebroken ( van gitaar dan he ;)) Er zit een vlinke scheur bij de nek (niet door) reparatie terug naar "orginele staat" kost ongeveer 300 Euro. Nu willen we dit via zijn wa-verzekering gaan oplossen.
Weet iemand hoe dit precies in zijn werk gaat? Wat moet je hier allemaal voor opsturen? en zijn er nog specifieke zaken waar we rekening mee moeten houden?

Alvast bedankt....

lindstrom
7 september 2009, 11:50
sowieso kut dat dit gebeurd.. echt vervelend!! balen man.

Verder is de bassist natuurlijk WA verzekerd (wettelijk aansprakelijk) voor schade's aan derde door zijn toedracht.
Dus ook deze schade kan hij zelf claimen bij zijn verzekering.

of het nu een kinderwagen, auto, tuinstoel of gitaar gaat,.. valt als het goed is gewoon binnen zijn polis.

succes en sterkte!

Rick trodat
7 september 2009, 11:52
Het ligt er maar net aan of hij een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren heeft, anders dan een wa verzekering. Deze is voor voertuigen (gemotoriseerd) en verplicht. Een as verzekering is niet verplicht.

Als je ze belt, hou je het polisnummer bij de hand, je vraagt naar de schade afdeling en je legt het uit.

Vervolgens moet je die gitaar laten maken, en de bon naar ze opsturen. Dan kijken ze of dit een reeel bedrag is (dagwaarde gitaar e.d.) en dat duurt het vaak een aantal maanden voordat je je geld terugkrijgt.

Les Paul R8
7 september 2009, 11:58
In ieder geval moet jij de bassist schriftelijk aansprakelijk stellen voor de schade. Deze brief moet je bassist dan doorsturen naar de verzekering. Daar zal je de verdere gang van zaken waarschijnlijk wel horen.
Als de bassist de verzekering eerst belt, kan dat natuurlijk geen kwaad en kunnen dingen waarschijnlijk alleen maar sneller gaan.

lindstrom
7 september 2009, 12:01
In ieder geval moet jij de bassist schriftelijk aansprakelijk stellen voor de schade. Deze brief moet je bassist dan doorsturen naar de verzekering. Daar zal je de verdere gang van zaken waarschijnlijk wel horen.
Als de bassist de verzekering eerst belt, kan dat natuurlijk geen kwaad en kunnen dingen waarschijnlijk alleen maar sneller gaan.


en deze brief kun je dan het beste aangetekend naar de verzekering sturen om het "kwijtraken" ervan bij de maatschappij te voorkomen.

the sure thing
7 september 2009, 12:01
... we hebben het hier over een WAP: een wettelijke aansprakelijkheid voor Particulieren. Dit is wat anders dan de WA verzekering van de auto. De WAP zit meestel bij je inboedelverzekering.

De bassist dient zo'n verzekering te hebben. Je stelt hem idd schriftelijk aansprakelijk. De bassist belt naar zijn verzekeringsmaatschappij en gaat overleggen wat te doen/wat hij moet opsturen enz.

Pickslide
7 september 2009, 12:07
K senks voor de reacties. De Bassist in kwestie had al even gebeld en hij heeft wel een wa-verzekering. Op zich kan ie de schade gewoon claimen. Maar hoe schappelijk zouden ze zijn bij een schadebedrag van 300 Euro? De dagwaarde van een LP studio uit '95 zal ook weer niet belachelijk hoog zijn...
het punt is namelijk dat ik de gitaar op twee manieren kan laten maken OF ze fixen alleen de crack (dat is goedkoper) OF ze brengen de hals zoveel mogelijk terug in de originele staat (dan behandelen ze de lak ook bij de crack) dat laatste kost dus 300 Euro. Het zou een beetje kak zijn als de beste man straks zelf dik moet betalen, zit dus een beetje in dubio wat ik moet claimen. Dat gedoe met die verzekering gaat wss lang duren en heb geen zin om te wachten met de reparatie tot dat ik zeker weet of ze gaan uitkeren.

lindstrom
7 september 2009, 12:10
laat even weten hoe het afgelopen is, ben wel benieuwd eigenlijk!

the sure thing
7 september 2009, 12:15
... ssja, als de Les Paul uit 1995 komt is de kans groot dat alleen de "goedkope" reparatie wordt vergoed. In dit geval ben je idd afhankelijk van de schappelijkheid van de verzekeraar van de bassist.

geert1976
7 september 2009, 12:24
dagwaarde van een 95er Les Paul is hoger dan E 300,00 dus de gehele reparatie wordt vergoed.

Verzekeraars vergoeden de reparatie om de roerende zaak zoveel mogelijk in de originele toestand, voor de gemaakte schade, te herstellen.

Schriftelijke ingebrekestelling is niet nodig, omdat de bassist in kwestie de aansprakelijkheid erkend.
Hij hoeft enkel contact op te nemen met zijn verzekeringsmaatschappij, die overigens van de reparatie wel een (kopie) factuur willen zien van een herstelbedrijf.

nickofzo
7 september 2009, 12:43
wel ff kopietjes maken, voor het geval ze weer lopen te klooien bij de verzekering;)

lindstrom
7 september 2009, 12:50
wel ff kopietjes maken, voor het geval ze weer lopen te klooien bij de verzekering;)

Wat ze nogwel eens opzettelijk dan wel niet opzettelijk willen doen.

mischien onterecht, maar ik heb de ervaring dat verzekering maatschappijen er echt ALLES aan doen om niet te hoeven uitkeren. en hiervoor nog behoorlijk ver zullen gaan.

snaarplukker
7 september 2009, 16:50
Wat ze nogwel eens opzettelijk dan wel niet opzettelijk willen doen.

mischien onterecht, maar ik heb de ervaring dat verzekering maatschappijen er echt ALLES aan doen om niet te hoeven uitkeren. en hiervoor nog behoorlijk ver zullen gaan.

Maar dat is het probleem voor de bassist.;)
Hij moet jou de schade betalen en kan zijn kosten claimen bij zijn verzekering.
Dus gewoon in oude staat herstellen en kosten bij de bassist claimen.

lindstrom
9 september 2009, 09:22
@ topic starter: hou je ons nog wel op de hoogte van het verloop van de zaak?

ik ben erg benieuwd namelijk.

Hendriks
9 september 2009, 09:42
Niet zo ingewikkeld allemaal : bassist vult voor zijn verzekerings maatschappij een schadeformulier in , deze zal bij het "slachtoffer "eventueel een rekening en zijn kant van het verhaal op vragen , bij wat hogere schadebedragen willen ze nog wel eens een aansprakelijkheids stelling opvragen.
Je zult in ieder geval schadeloos gestelt moeten worden.

Dat maatschappijen er alles aan doen om niet te betalen valt wel mee , je krijgt soms de indruk dat dat zo is .
Er worden veel valse claims ingediend en ze gaan daarom niet zomaar betalen , maar willen ze zichzelf ervan overtuigen dat ze een correcte claim hebben en dan duurt het wat langer en willen ze wat meer bewijsstukken.
Kleine bedragen (tot plusminus 250) worden vaak gauw uitgekeerd , bij hogere claims worden er vaak experts ingeschakeld.

marter544
9 september 2009, 15:06
Niet zo ingewikkeld allemaal : bassist vult voor zijn verzekerings maatschappij een schadeformulier in , deze zal bij het "slachtoffer "eventueel een rekening en zijn kant van het verhaal op vragen , bij wat hogere schadebedragen willen ze nog wel eens een aansprakelijkheids stelling opvragen.
Je zult in ieder geval schadeloos gestelt moeten worden.

Dat maatschappijen er alles aan doen om niet te betalen valt wel mee , je krijgt soms de indruk dat dat zo is .
Er worden veel valse claims ingediend en ze gaan daarom niet zomaar betalen , maar willen ze zichzelf ervan overtuigen dat ze een correcte claim hebben en dan duurt het wat langer en willen ze wat meer bewijsstukken.
Kleine bedragen (tot plusminus 250) worden vaak gauw uitgekeerd , bij hogere claims worden er vaak experts ingeschakeld.

Mijn ervaring exactly..