PDA

View Full Version : Hoe en waarin kan ik efficient nummers maken?



Eron
6 september 2009, 23:37
Momenteel ben ik wat zoekende om complete nummers te kunnen maken.
De laatste tijd heb ik vaak FL-studio gebruikt, maar ik zoek eigenlijk een programma waarin ik ook gitaarinvloeden kan gebruiken.
Ik zou dan bijvoorbeeld bij Cubase kunnen uitkomen, maar dit vind ik wat te omslachtig werken.
Het feit is dat ik het lastig vind om complete nummers te maken, bestaande uit drums, baslijn, melodielijnen etc.
Alles moet passen en kloppen als je in je eentje muziek maakt en daar heb ik dikwijls moeite mee.
Weet iemand een programma (of wellicht meerdere) waarmee je op een efficiente manier muzieknummers kunt maken?

STW
6 september 2009, 23:58
dan wordt het toch cubase of een vergelijkbaar programma (pro tools/logic/reaper/etc.)
ze hebben allemaal wel een learning curve, maar het is zeker de moeite waard om je er in te verdiepen

je kunt ook fruity loops als plugin ín cubase gebruiken, zodat je kunt doen wat je altijd al deed, maar er ook nog audio (zoals gitaar) bij op kunt nemen.

het heeft een tijdje geduurd voor ik cubase onder de knie had, maar met behulp van google of boeken kwam ik er wel uit, en daar ben ik blij om!

Eron
7 september 2009, 00:07
Bedankt voor je reactie, STW.
Cubase blijft blijkbaar voor de hand liggen, maar ik vind FL-studio toch wat intuïtiever werken.
Toch besef ik dat ik ooit over moet gaan op Cubase oid.
Maar daarin blijf ik problemen houden met drums en baslijnen.
Eigenlijk zoek ik min of meer een 'digitale band'......

STW
7 september 2009, 00:30
er zijn drum-plugins die heel goed werken.
zelf gebruik ik addictive drums. dan speel ik de drums in met een midi-keyboard en dat klinkt erg leuk. er zitten ook (midi) drumloops in addictive drums, ik gebruik dat zelf nooit, maar daar heb je je digitale drummer.
voor basslijnen is t wel een ander verhaal.. dat doe ik met een basgitaar. maar als je die niet hebt.. je zou in fruity loops basslijnen kunnen maken. dat geldt natuurlijk ook voor drums.

Eron
7 september 2009, 20:42
Bedankt voor de tip, STW.
Ik zal binnenkort eens met Addictive Drums aan de slag gaan.

Verder ben ik nog wel benieuwd naar het volgende.
Heeft iemand ervaring met Groove Agent en/of Virtual Bassist?
En met Band in a box?

Fenderwim
7 september 2009, 22:57
Als je cubase snel wil leren!

Op mijn site staat er een beginners cursus Cubase in het nederlands voor gitaristen.

Kijk onder de nederlandse gitaar club.

Groeten

Wimi

MjS
8 september 2009, 01:05
Drums van Addictive Drums zijn erg fijn. Ook ezDrummer is een goede, kwestie van smaak denk ik (maar ik vind AD mooier).

Band in a Box vind ik altijd weer een beetje Frans Bauer klinken, ik weet het niet zo goed met dat programma. Denk dat je met Cubase en de meegeleverde VSTi's al een heel eind komt (HalionOne zit erbij, daarin zit, in ieder geval voor componeren, wel wat leuks).

heinz3110
8 september 2009, 11:11
Ik gebruik Tracktion . Goedkoop (zo'n 160 piek) en compleet met een zooi plugins , maar absolúút geen speelgoed. Heb Cubase gehad, Logic geprobeerd, maar Tracktion gehouden. Interface vind ik overzichterlijk en intuitiever dan anderen.

kevaho
8 september 2009, 23:52
Inderdaad, met welk programma je werkt maakt geen fluit uit. Uit ervaring weet ik het belangrijk is dat je met componeren/arrangeren compatibel bent met anderen. Dan schieten er weinig programma's meer over. Ik stel voor dat je een keuze maakt uit de volgende softwarepakketten:

- Protools
- Nuendo/Cubase
- Logic
- Cakewalk

Succes!

N.B.: componeren/arrangeren doe je best met twee. Met twee weet je altijd meer als alleen. Ook niet met drie want dat is teveel. Twee is ideaal voor dergelijk werk! Nadeel: split pot betreft royaltees :)

Fenderwim
9 september 2009, 13:43
Inderdaad, met welk programma je werkt maakt geen fluit uit. Uit ervaring weet ik het belangrijk is dat je met componeren/arrangeren compatibel bent met anderen. Dan schieten er weinig programma's meer over. Ik stel voor dat je een keuze maakt uit de volgende softwarepakketten:

- Protools
- Nuendo/Cubase
- Logic
- Cakewalk

Succes!

N.B.: componeren/arrangeren doe je best met twee. Met twee weet je altijd meer als alleen. Ook niet met drie want dat is teveel. Twee is ideaal voor dergelijk werk! Nadeel: split pot betreft royaltees :)

Ben ik het niet helemaal mee eens:

Protools is duur en vereist ook specifieke hardware en hoewel het in de pro-wereld de standaard is voor audio recording en editting, is het niet het beste voor audio productie.

Nuendo is de top voor audio productie, maar is voor de amateurs een overkill en Cubase is dan meer dan goed genoeg.

Voor Logic heb je een apple computer nodig, is geschikt voor audio productie, maar loopt altijd wat achter tov Cubase met audio editting.

Cakewalk is de concurrent van Cubase, maar is toch vooral in Europa een heel stuk minder populair.

Groeten
wim

Epic
10 september 2009, 11:56
Ableton Live (http://www.ableton.com/live)

simpel en compleet.

Eron
11 september 2009, 00:24
Ik heb al zoveel programma's voorbij zien komen.
Het liefst zou ik gewoon een soort van virtuele band willen.
Dus dat de drums en baslijnen min of meer of al voorgespeeld/ingesteld zijn en dat ik er alleen nog maar met gitaar (of evt toetsen) iets in hoef in te spelen, op te nemen oid.

flitslicht
11 september 2009, 00:29
Misschien moet je hier eens naar kijken. Weet niet of het echt goed werkt, maar ze claimen dat ze de gitaarpartij uit nummers kunnen filteren zodat je zelf mee kan spelen.

http://www.voxamps.com/uk/jamvox/

bert k
11 september 2009, 09:16
Bestaat Band in a Box nog? Dat is precies wat je vraagt, een virtueel bandje, met heel veel begeleidingen. Werkte prima vroeger.

Jason34
11 september 2009, 09:24
Je kan nu ook denken aan Propellerheads Record. Is deze week uitgekomen, ik had de beta geprobeerd en het is een mooi programma. 1 nadeel: je kan geen vst instruments gebruiken.

kevaho
11 september 2009, 18:55
Bestaat Band in a Box nog? Dat is precies wat je vraagt, een virtueel bandje, met heel veel begeleidingen. Werkte prima vroeger.

Tzal nie zijn. Een geweldige tool vind ik persoonlijk. Gewoon een stijl kiezen, de akkoorden, tempo en maatsoort ingeven. Da ding doet de rest. Zelfs de geluiden klinken niet verkeerd.
Je kan ook file exporteren als een midi file om in je sequenzer te bewerken. Een ideale tool dus voor degene die orkestbanden maken. Scheelt je een halve dag werk.

http://www.pgmusic.com/

Grtz,

Eron
11 september 2009, 21:19
Tzal nie zijn. Een geweldige tool vind ik persoonlijk. Gewoon een stijl kiezen, de akkoorden, tempo en maatsoort ingeven. Da ding doet de rest. Zelfs de geluiden klinken niet verkeerd.
Je kan ook file exporteren als een midi file om in je sequenzer te bewerken. Een ideale tool dus voor degene die orkestbanden maken. Scheelt je een halve dag werk.


Maar ik hoor en lees ook weer over Band in a box dat het geluid erg 'basic' zou zijn en dat het wat amateuristisch zou werken.
Wat voor ervaring heb jij daar mee?
En wat voor muziekstylen en/of songs heb je zoal kunnen maken?

kevaho
11 september 2009, 21:48
Ik maak zelf geen banden want hier kan ik niks aan verdienen, cru gezegd. Ik laat dat doen door een freenlance programmeur. De standaards klinken inderdaad vrij basic. Maar tis toch die basis dat je zelf niet meer moet maken dan. Zoals ik zei in mijn vorige post kan je je arrangement exporteren als een midifile zodanig dat je in je daw, Cubase etc. dit verder kan uitwerken. Ik denk ook dat je de band in a box standaard als vst of rtas kan gebruiken. Kijk anders eens voor een demo?

Succes

Jason34
18 september 2009, 19:16
Ik heb nu Fl Studio 9.0 geinstalleerd en nieuwe toevoeging is audio recording. Het werkt als een tierelier, erg simpel ook met de gitaar of zang. Lekker knippen en plakken en toevoegen maar. Nu is FL studio echt helemaal compleet en denk toch dat ik me daar weer op ga storten nu de belangrijkste toevoeging er bij zit.

Eron
19 september 2009, 15:47
Ik heb nu Fl Studio 9.0 geinstalleerd en nieuwe toevoeging is audio recording. Het werkt als een tierelier, erg simpel ook met de gitaar of zang. Lekker knippen en plakken en toevoegen maar. Nu is FL studio echt helemaal compleet en denk toch dat ik me daar weer op ga storten nu de belangrijkste toevoeging er bij zit.

Welke systeemeisen heeft FL-studio 9.0 eigenlijk?
En kun je complete gitaarpartijen opnemen of alleen maar (korte) samples?

Jason34
21 september 2009, 12:24
Welke systeemeisen heeft FL-studio 9.0 eigenlijk?
En kun je complete gitaarpartijen opnemen of alleen maar (korte) samples?

systeemeisen geen idee, ik heb een duo core 2.4 mhz geloof ik met een toneport ux1 en alles draait perfect. Je kan je sample zo lang maken als je wilt, dwz ook eerst alle drum- en synthpartijen sequencen en daar vervolgens je gitaarpartij achter plakken maar je kan je sample ook zetten waar je maar wilt. De playlist is echt een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Volgens mij is een Daw als Cubase of Cakewalk niet meer nodig voor creatieve hobbyisten.

Eron
3 oktober 2009, 15:11
Gisteren ben ik even met FL-studio-9 bezig geweest.
Opzicht is het lekker werken, alleen met audio opnemen liep ik helemaal vast.
Verder vraag ik me ook nog af hoe de peak-control nou eigenlijk werkt.
Weet iemand dit?

STW
3 oktober 2009, 17:02
http://flstudio.image-line.com/help/html/plugins/Fruity%20Peak%20Controller.htm