PDA

View Full Version : POD XT als midi controler



Lomeos
6 september 2009, 23:19
Hallo,

Ik ben op dit moment aan het kijken naar diverse mogelijkheden voor een nieuw effect-rack (achtig-iets). Ik ben nogal al verknocht aan een aantal pedaaltjes (met name drives) en wil ze gebruiken en vooral kunnen meeprogrammeren. Mijn eerste idee was om te gaan voor een g-system van TC, maar ik ben ook bezig om te kijken naar andere (midi) oplossingen.

Ik heb echter ook een Line6 Pod XT (niet de 19"), met floor board. Deze is wel een stuk minder dan de TC, maar om te beginnen met een rack is het misschien wel geinig. De Pod XT heeft echter geen midi-mapping voor het versturen van PC's, dus ik dacht aan het volgende:

- Een Voodoo Lab GCX, voor mijn pedalen én de Pod XT, eventueel naar verschillende versterkers uitsturen.
- Een Midi Solutions Event Processor Plus voor het mappen van de Pod XT midi-out signalen naar GCX patches, zodat ik met het Pod Floorboard patches kan programmeren, (met of zonder Pod XT in de loop).

Ik weet verder eigenlijk niets van midi, maar ik had min of meer beredeneerd dat dit zou moeten werken. Ik kan dan later een goede fx processor bijkopen en een goed floor board (en een lading pedalen aansturen)

- Zou dit werken?
- De EPP heeft 32 settings. Betekent dit dat ik 32 verschillende mappings kan maken?
- Zijn er andere (betaalbare) opties?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

-Lomeos

ateng
7 september 2009, 16:09
Volgens mij moet het geen probleem zijn dat de Pod XT geen midi mapping heeft want ik ga ervan uit dat je verschillende presets maakt van 1 t/m ?
Maar werkt dat wel dan GCX met een Pod floorboard?

Lomeos
7 september 2009, 16:19
Volgens mij moet het geen probleem zijn dat de Pod XT geen midi mapping heeft want ik ga ervan uit dat je verschillende presets maakt van 1 t/m ?
Maar werkt dat wel dan GCX met een Pod floorboard?

Ik maak inderdaad verschillende presets. Echter, ik zal regelmatig dezelfde presets op de GCX willen aanroepen, vanuit verschillende POD presets. Daar heb ik dus midi-mapping voor nodig, want de POD zend alleen een PC uit die correspondeerd met het nummer van de POD preset. Deze komen natuurlijk niet overeen met die van de GCX. (tenzij de GCX er genoeg heeft om voor iedere POD-preset een aparte GCX preset te maken...)

Het pod-floorboard gebruik ik dus niet om de GCX aan te sturen, maar om de POD aan te sturen. Die moet dan via midi-mapping de gcx aansturen.

Of het werkt weet ik niet. Volgens mijn redenatie wel, maar het zou kunnen dat mijn redenatie niet klopt :)

-Lomeos

harrie-beton
7 september 2009, 18:10
De podxt kan volgens mij geen midi versturen, wel ontvangen. Ik heb een podxt en podxt pro 19 inch gehad en die kon dat ook niet. Je kunt alleen met 1 bord de tc en de podxt besturen als deze midi stuurt naar beide.

boss
7 september 2009, 20:22
Ik maak inderdaad verschillende presets. Echter, ik zal regelmatig dezelfde presets op de GCX willen aanroepen, vanuit verschillende POD presets.
Een GCX heeft geen presets. In de GCX kan je middels vaste CC's de verschillende loops aan- of uitzetten, meer niet.

ateng
7 september 2009, 23:32
Juist alleen maar CC's dus heb je niks aan midi mapping, ook al had Pod wel midi mapping dan kon je er nog niks mee.

Lomeos
8 september 2009, 00:20
Juist alleen maar CC's dus heb je niks aan midi mapping, ook al had Pod wel midi mapping dan kon je er nog niks mee.

Klopt inderdaad. Echter de EP+ is een behoorlijk geavanceerd apparaat en kan dus PC's eenvoudig mappen naar CC's. Nadeel is dat er maar 32 mappings kunnen worden opgeslagen. Bij een 'volle' GCX heb je dus maar maximaal 32/8 = 4 presets op de POD. Toch net even te weinig.

Ik ben er inmiddels wel achter dat het idee me te beperkt is. Al ben ik danig onder de indruk van de EP+. (voor de liefhebbers: de software is gratis te downloaden, waarmee je een idee krijgt wat het ding allemaal kan http://www.midisolutions.com/ptepp.htm)

Een beter idee zou de Axess Elctronics GRX4 zijn. Die is met 16 PC's aan te sturen, waardoor je de volledige 32 mappings kan gebruiken. Deze is helaas weer lastig te krijgen.

Misschien toch maar een g-system kopen...

-Lomeos

paulusdeBKB
9 september 2009, 22:20
Volgens mij betekent 32 mappings in deze context gewoon 32 presets, niet 32/8 presets. Ik zou eerlijk gezegd geen geld investeren in extra apparatuur die de podxt floor laat samenwerken met midi rackapparatuur. Een Behringer FCB1010 (oid) is nieuw niet duur en kan heel veel, en tweedehands is bijvoorbeeld de Roland FC200 goed en relatief goedkoop te krijgen. Dan heb je een floorcontroller waar je echt mee vooruit kunt en die meegroeit met je setup.

De Axess switch is een mooi ding, maar er zijn er meer. Kijk de posts in het rackforum maar eens door, dan kom je een heleboel tegen. (nobels maakt een goedkope, op Gitaarmarkt worden er regelmatig loopers en switchers aangeboden).

Last, but not least: De Floor Pod XT is geen dedicated footcontroller. Ik waag te betwijfelen of zo'n ding even degelijk is als een 'echte' FC. Mijn Zoom G9.2tt is dat iig niet.

Veel succes!

Liquid_Metal
9 september 2009, 22:38
Volgens mij betekent 32 mappings in deze context gewoon 32 presets, niet 32/8 presets. Ik zou eerlijk gezegd geen geld investeren in extra apparatuur die de podxt floor laat samenwerken met midi rackapparatuur. Een Behringer FCB1010 (oid) is nieuw niet duur en kan heel veel, en tweedehands is bijvoorbeeld de Roland FC200 goed en relatief goedkoop te krijgen. Dan heb je een floorcontroller waar je echt mee vooruit kunt en die meegroeit met je setup.

De Axess switch is een mooi ding, maar er zijn er meer. Kijk de posts in het rackforum maar eens door, dan kom je een heleboel tegen. (nobels maakt een goedkope, op Gitaarmarkt worden er regelmatig loopers en switchers aangeboden).

Last, but not least: De Floor Pod XT is geen dedicated footcontroller. Ik waag te betwijfelen of zo'n ding even degelijk is als een 'echte' FC. Mijn Zoom G9.2tt is dat iig niet.

Veel succes!

Ik denk inderdaad ook dat je vast gaat lopen met zo'n soort setup als je later wil gaan uitbreiden. Ik ken iemand die een Behringer FCB1010 weg doet :P.
De GCX werkt alleen met CC's hè. Je moet er dus per keer 8 doorsturen (als je 8 loops wilt gebruiken). Ik ken die mappings niet, maar je zou moeten bekijken hoeveel CC's je met een mapping kan sturen.

Lomeos
9 september 2009, 22:43
Volgens mij betekent 32 mappings in deze context gewoon 32 presets, niet 32/8 presets. Ik zou eerlijk gezegd geen geld investeren in extra apparatuur die de podxt floor laat samenwerken met midi rackapparatuur. Een Behringer FCB1010 (oid) is nieuw niet duur en kan heel veel, en tweedehands is bijvoorbeeld de Roland FC200 goed en relatief goedkoop te krijgen. Dan heb je een floorcontroller waar je echt mee vooruit kunt en die meegroeit met je setup.

De Axess switch is een mooi ding, maar er zijn er meer. Kijk de posts in het rackforum maar eens door, dan kom je een heleboel tegen. (nobels maakt een goedkope, op Gitaarmarkt worden er regelmatig loopers en switchers aangeboden).

Last, but not least: De Floor Pod XT is geen dedicated footcontroller. Ik waag te betwijfelen of zo'n ding even degelijk is als een 'echte' FC. Mijn Zoom G9.2tt is dat iig niet.

Veel succes!

Klopt, het zijn inderdaad 32 presets. Echter de GCX werkt met CC's per loop (als ik het goed heb begrepen). Omdat de PodXT maar één PC per preset kan sturen moet je dus minimaal zoveel CC's naar de CGX sturen als het aantal loops dat je gebruikt op dat ding. De EP+ kan dat ook, maar het kost één preset per PC/CC mapping, vandaar de 32/8.

Ik ben inmiddels zover dat ik niet voor deze setup ga. De Pod is zeker geen geschikte dedicated foot controller (zeker wat betreft midi) en als ik er vanaf wil, dan moet ik alsnog een nieuwe controller kopen. Daarbij komt dat de toeters en bellen die ik nodig heb om het aan de praat te krijgen ook flink in de papieren gaat lopen.

Op dit moment staat mijn pet naar de TC g-system. Die heeft eigenlijk alles waar ik naar op zoek ben (op dit moment): goede effecten, loops voor eigen pedalen en de mogelijkheid om uit te breiden met andere (midi) spullen (zoals bijv. de nobels).

Voorlopig moet ik nog even sparen, dus tot die tijd blijf ik lekker kijken naar ander oplossingen.

Hoe is die Behringer controller eigenlijk? Ik ben doorgaans niet echt onder de indruk van de kwaliteit van hun spullen.
Er moet toch 80+ Kg op landen he... :)

-Lomeos

Liquid_Metal
9 september 2009, 22:55
De G-System lijkt me wel een mooi systeem. Je kunt effecten en loops vanuit 1 systeem schakelen en alles vanuit 1 bord.
Maar werkt het ook nog als je er andere fx-units bij plakt? Dat lijkt nu irrelevant, maar je ziet soms setups waarin met tal van dingen heeft staan. (zal vast wel nut hebben :P).
Werkt dat ook goed met zo'n bord zoals dit? Of is het teveel toegespitst op het besturen van deze FX-unit en kan het andere dingen dan niet aan? Ik vind het erg fijn om een 'standaard' MIDI bord te hebben waarbij ik alle knoppen zelf kan indelen naar behoefte. En dus, in theorie, zoveel effecten kan gebruiken als ik zou willen.

Lomeos
9 september 2009, 23:19
De G-System lijkt me wel een mooi systeem. Je kunt effecten en loops vanuit 1 systeem schakelen en alles vanuit 1 bord.
Maar werkt het ook nog als je er andere fx-units bij plakt? Dat lijkt nu irrelevant, maar je ziet soms setups waarin met tal van dingen heeft staan. (zal vast wel nut hebben :P).
Werkt dat ook goed met zo'n bord zoals dit? Of is het teveel toegespitst op het besturen van deze FX-unit en kan het andere dingen dan niet aan? Ik vind het erg fijn om een 'standaard' MIDI bord te hebben waarbij ik alle knoppen zelf kan indelen naar behoefte. En dus, in theorie, zoveel effecten kan gebruiken als ik zou willen.

De g-system is geen volwaardige midi footcontroller. Hij stuurt alleen PC's uit. Hij is echter wel voorzien van midi-mapping. Als een fx-unit pc's accepteerd heb je dus geen problemen. Als je echter CC's wil uitsturen, dan moet je wel weer aan de slag met extra spullen (zoals de EP+).

Wat betreft de knoppen: Die zij op het g-system allemaal vrij toewijsbaar. Ze zijn wel gelabeld, dus je moet wel stickers plakken :) De meeste mensen wijzen bijvoorbeeld de boost switch toe aan iets anders (zoals een AB switch), omdat er in de wereld van de digitale effecten niet zoiets als echte boost bestaat.

-Lomeos

Lomeos
9 september 2009, 23:32
(nobels maakt een goedkope, op Gitaarmarkt worden er regelmatig loopers en switchers aangeboden).

Dat Nobels (ms-4) ding ziet er trouwens wel heel flexibel uit! Als ik de handleiding goed begrijp stuur je een willekeurige PC naar de Nobels en programmeer je vervolgens welke loops je aan/uit wilt zetten bij die PC.

Klopt dit?
Dit betekent namelijk dat de Pod in dit geval erg goed te gebruiken is als eenvoudige midi-controller. Kun je ook meerder ms-4's aan elkaar koppelen?

-Lomeos

EDIT: nu ik nog eens goed kijk is de Ms-4 niet het juiste apparaat. Het is een switcher, en geen 'looper'. De Alex-1 doet het wel, maar voor één loop, dus voor ieder pedal moet je dan zo'n ding hebben. Toch?

Liquid_Metal
10 september 2009, 09:07
De MS4 is inderdaad switcher only. Met de meeste loopers kun je dan wel weer switchen (zoals de VoodooLab, GLab en Axess) maar als je alleen wilt switchen kun je beter een switcher kopen want loopers zijn nogal prijzig :).

paulusdeBKB
10 september 2009, 23:08
oeps, sorry! Ik had onthouden dat Nobels een 4-weg loopertje in het assortiment had, maar dat blijkt niet zo te zijn. Nogmaals sorry.

paulusdeBKB
11 september 2009, 14:55
Misschien is dit ding wat voor je? G-Lab MIDI looper. Ongetwijfeld ook in NL verkrijgbaar.
http://www.musik-schmidt.de/G-Lab-M4L-MIDI-4-x-Looper.html?utm_source=NL&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=090408_engl-deals

Nogal basic ding maar voor 140 ballen lijkt het me geen gekke deal.

Lomeos
11 september 2009, 15:20
Misschien is dit ding wat voor je? G-Lab MIDI looper. Ongetwijfeld ook in NL verkrijgbaar.
http://www.musik-schmidt.de/G-Lab-M4L-MIDI-4-x-Looper.html?utm_source=NL&utm_medium=E-Mail&utm_campaign=090408_engl-deals

Nogal basic ding maar voor 140 ballen lijkt het me geen gekke deal.

Ik ging eens snuffelen op de site van die fabrikant en kwam de http://www.glab.com.pl/gsc-3_en tegen. Een midi-controller én looper in één, voor 444,-

Ziet er interessant uit. Heeft iemand ervaringen met dit merk? (met name de kwaliteit ervan)

-Lomeos