PDA

View Full Version : Profielwerkstuk



SEAL
6 september 2009, 17:12
hallo allemaal,
school is voor mij weer begonnen, het laatste jaar vwo.
volgens de nieuwe tweede fase moeten we een profielwerkstuk maken.
ik had in het begin geen flauw idee wat ik daarvoor voor een onderwerp moest kiezen. Na een weekend kniezen en knauwen, het lezen van de handleiding, vormde zich in mijn hoofd een idee. Een werkstuk is immers niet altijd een schriftelijk verslag van iets. het kan net zo goed iets zijn wat je gemaakt hebt. Ik moest denken aan de gitaar die ik deze zomervakantie heb gepimpt (strat met nu dubbele (zelfgewonden/gemaakte) hmb's en killswitch). Nu voelen jullie hem al aankomen, ik wil een elektrische gitaar maken als profielwerkstuk. Ik vraag me af of ik daarmee 80 uur(wettelijk verplicht) aan kan besteden, of dat gaat lukken. Ik wil zoveel mogelijk dingen zelf maken (neck, hals, headstock, body, maar ook elektronica, misschien wil ik zelfs nog een of ander leuk effectje in mijn gitaar inbouwen) Als ik (ruim) binnen die tijd kom te zitten, wat zijn dan de lastigste klussen, die ik kant en klaar kan kopen? (ik zat zelf te denken aan de hals, lijkt mij erg moelijk)
als dit alles binnen tijd komt te zitten, en ik niet met wat sjoemelen met het logboek die studietijd in 80 uur kom te zitten (moeten een logboek bijhouden, onder studietijd wordt ook het ontwerpen, informatiezoeken enzovoorts bedoeld) wil ik misschien nog een (klein) versterkertje maken.

Nog een laatste eis van het pws is dat er het liefst twee of meer verschillende vakken geintegreerd worden in het werkstuk. Van die vakken moet er minstens een in je profiel zitten. in mijn profiel zitten natuurkunde, wiskunde, engels, nederlands, gym, grieks, duits, scheikunde en filosofie. Daarnaast ook nog in mijn vrije deel cultureel kunstzinnige vorming (kunstgeschiedenis). ik dacht zelf dat natuurkunde redelijk verantwoord was, electronica is bij een elektrische gitaar toch een wezenlijk onderdeel. daarnaast is er vast ook nog wel iets met de spanning van de snaren en frequentie te sjoemelen.
het tweede vak, dacht ik aan techniek. in de eerste hadden we dit vak alleen. Superjammer dat ik het niet meer heb. het tweede vak hoeft niet in je profiel te zitten, je hoeft het niet een s te volgen. Daarom dacht ik, als ik lekker in hout ga lopen hakken, en verven enz enz, dat past er wel bij. weten jullie nog andere mogelijke vakken die te integreren zijn bij dit project?

dan als laatste, als mijn droom verwezenlijkt kan worden, steunen jullie mij?

barno
6 september 2009, 17:17
80 uren krijg je zeker vol met de bouw van een eerste gitaar. als je alles noteert zal je niet toekomen aan nog wat effecten inbouwen enz... Ik zou dus ook vooral concentreren op het bouwen van de gitaar, niet op bijkomende projectjes.

Als je bv met een halshoek werkt (bv Les Paul model) komt er rekenwerk bij, het bouwen van hulpstukken om de pocket te frezen enz... mogelijkheden genoeg, me dunkt.

succes

flitslicht
6 september 2009, 17:33
Ik zie eerlijk gezegd niet wat een gitaar bouwen met VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) te maken heeft, het lijkt me meer een geschikt profielwerkstuk voor iemand van een technische/handvaardigheid opleiding. De enige verwantschap die ik zie met je vakkenpakket is misschien natuurkunde, maar wel heel erg elementair dan, meer eersteklas stof met magneten en spoelen. Volgens mij verwachten ze iets heel anders.

SEAL
6 september 2009, 17:47
Ik zie eerlijk gezegd niet wat een gitaar bouwen met VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) te maken heeft, het lijkt me meer een geschikt profielwerkstuk voor iemand van een technische/handvaardigheid opleiding. De enige verwantschap die ik zie met je vakkenpakket is misschien natuurkunde, maar wel heel erg elementair dan, meer eersteklas stof met magneten en spoelen. Volgens mij verwachten ze iets heel anders.

Precies hiertegen wil ik 'ten strijde trekken'. Het VWO is inderdaad een opleiding waarbij niet veel met de handen gewerkt wordt. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat wij VWO'ers er geen lol in hebben om met onze handen te werken. Ik zou dolgraag dingen willen maken... Ik zit er serieus over te denken om als vervolgopleiding gitaarbouwer te worden... Het is gewoon verschrikkelijk leuk om dingen te maken, en als je ze af hebt, ze met trots te gebruiken.
bovendien wil ik een pionier zijn, wat dit betreft. In ieder geval op mijn school.

misschien ben ik gewoon naar de verkeerde school gegaan ^^

aaronstonebeat
7 september 2009, 00:11
Als je de hersens hebt om het VWO (en dus ook navenante vervolgtrajecten) te kunnen doen, is het naar mijn idee erg jammer als je daar geen gebruik van maakt. Dat kan in sommige opzichten spijtig zijn; ik weet nog hoezeer ik het zelf betreurde dat er vanaf het 2de jaar geen tekenen en handvaardigheid meer bij was.

Uiteindelijk heb ik na mijn middelbare school korte tijd een kunstacademie bezocht omdat ik in de naïeve waan verkeerde dat men mij daar meer zou leren over tekenen en schilderen; één van mijn grootste vergissingen ooit :seriousf: Daarna ben ik naar een universiteit gegaan en jarenlang de boeken ingedoken. Heerlijk, als je eenmaal de smaak te pakken krijgt; ik ben er min of meer verslaafd geraakt aan leren.

Ik ben er ook van overtuigd geraakt dat je alles zelf kunt leren als je het wil; daar is geen enkele opleiding voor nodig, slechts toewijding en doorzettingsvermogen. Het enige dat uiteindelijk telt, is de vraag of je goed genoeg bent in wat je doet, of nog beter gezegd, dat anderen dat vinden/denken. Zeker als het gaat om vrije beroepen als gitaarbouwer of muzikant.

Wat een preek :sssh:

Maar ik denk dat een gitaar, zeker een elektrische, ruim voldoende aanknopingspunten biedt voor een prachtig profielwerkstuk. 'Magneten en spoelen' mag dan onder elementair 1ste jaarsspul vallen, als je je werkelijk verdiept in wat er alleen al elektronisch in een gitaar gebeurt, heb je aan die 80 uur misschien net genoeg om een leuke inleiding te schrijven.

niekb
7 september 2009, 00:34
Als je de hersens hebt om het VWO (en dus ook navenante vervolgtrajecten) te kunnen doen, is het naar mijn idee erg jammer als je daar geen gebruik van maakt. Dat kan in sommige opzichten spijtig zijn; ik weet nog hoezeer ik het zelf betreurde dat er vanaf het 2de jaar geen tekenen en handvaardigheid meer bij was.

Uiteindelijk heb ik na mijn middelbare school korte tijd een kunstacademie bezocht omdat ik in de naïeve waan verkeerde dat men mij daar meer zou leren over tekenen en schilderen; één van mijn grootste vergissingen ooit :seriousf: Daarna ben ik naar een universiteit gegaan en jarenlang de boeken ingedoken. Heerlijk, als je eenmaal de smaak te pakken krijgt; ik ben er min of meer verslaafd geraakt aan leren.

Ik ben er ook van overtuigd geraakt dat je alles zelf kunt leren als je het wil; daar is geen enkele opleiding voor nodig, slechts toewijding en doorzettingsvermogen. Het enige dat uiteindelijk telt, is de vraag of je goed genoeg bent in wat je doet, of nog beter gezegd, dat anderen dat vinden/denken. Zeker als het gaat om vrije beroepen als gitaarbouwer of muzikant.

Wat een preek :sssh:

Maar ik denk dat een gitaar, zeker een elektrische, ruim voldoende aanknopingspunten biedt voor een prachtig profielwerkstuk. 'Magneten en spoelen' mag dan onder elementair 1ste jaarsspul vallen, als je je werkelijk verdiept in wat er alleen al elektronisch in een gitaar gebeurt, heb je aan die 80 uur misschien net genoeg om een leuke inleiding te schrijven.

Tja daar valt over te twisten. Als je veel brains hebt maar toch liever met je handen dingen wil creeeren moet je gaan voor wat je het liefst wil doen. Ik ken genoeg mensen die ook te horen kregen dat ze beslist naar de univeriteit moesten gaan omdat ze de capaciteiten hadden maar liever wat anders hadden willen doen. Uiteindelijk gaat het erom dat je doet wat JIJ wil en niet wat anderen denken dat je moet doen.

Ik denk ook dat je zeker aan de uren kan komen met het bouwen van een gitaar. Met een beetje goed verhaal kan je het wel verkopen aan je school denk ik. Wellicht kan je de geschiedenis van gitaarbouw en tradities beschrijven. Ik weet niet hoe dicht je bij kunst moet blijven binnen kunstgeschiedenis. Gitaarbouw kan je natuurlijk ook zien als toegepaste kunst :)

Succes ermee!

aaronstonebeat
7 september 2009, 00:59
Ware woorden Niek. Natuurlijk valt daar eindeloos over te twisten :ok:
En ook dat je moet gaan voor wat jij zelf wilt, helemaal mee eens. Maar ik weet van mijn eigen opgroeien (en nu door het opgroeien van mijn kinderen) dat het soms niet zo eenvoudig is te weten wat je wilt; zeker in de roerige jaren van adolescentie. Soms meen je je pad te zien en later kom je er achter dat het maar een bevlieging was.
Zo is het mij toch meer dan ééns vergaan :hippie:

Als discussie maar tot nadenken aanzet.

flitslicht
7 september 2009, 01:21
Ik ben eerst scheikunde gaan studeren maar later toch in de fotografie beland. Dat scheikunde was overgebleven na een hoop afstrepen, ik wist inderdaad niet wat ik wilde.

Over het profielwerkstuk, ik denk dat men op school een werkstuk wil zien dat aansluit op de leerstof. Het lijkt mij dat je dan inderdaad een boom op kan zetten over natuurkunde of de geschiedenis van gitaren, maar het máken van een gitaar? Dat is iets wat niets te maken heeft met wat je leert op het vwo.

In ieder geval wens ik de TS veel succes.

Chocola
7 september 2009, 10:03
Precies hiertegen wil ik 'ten strijde trekken'. Het VWO is inderdaad een opleiding waarbij niet veel met de handen gewerkt wordt. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat wij VWO'ers er geen lol in hebben om met onze handen te werken. Ik zou dolgraag dingen willen maken... Ik zit er serieus over te denken om als vervolgopleiding gitaarbouwer te worden... Het is gewoon verschrikkelijk leuk om dingen te maken, en als je ze af hebt, ze met trots te gebruiken.
bovendien wil ik een pionier zijn, wat dit betreft. In ieder geval op mijn school.

misschien ben ik gewoon naar de verkeerde school gegaan ^^

1. Een goede school zal zo een project niet toelaten op het VWO.
2. Het grote probleem aan de universiteit is dat ze a-praktisch zijn, mijn zegen heb je dus ;). Als het WO en VWO nu eens wat meer gingen "doen" krijg je uiteindelijk niet alleen maar mensen die kunnen denken, maar dit ook kunnen verwerken en uitvoeren.

80 uur vullen ligt eraan hoe je de gitaar wil bouwen. Als je begint met 3 planken hout kan je die 80 uur met gemak vullen. Als je begint met een body en neck is het hooguit 20 uurtjes werk (als je een beetje doorwerkt).
Denk er ook om dat je de benodigde dingen in huis hebt (bovenfrees, zaag, schuurmachines, spuitkamer (hierbij kun je wel improviseren), gereedschap, verf, onderdelen (tuners, brug, snaren, jacks, switch, pots, draden, snaargeleiders, pickguard enzo).

Mijn zegen heb je :)

SEAL
7 september 2009, 16:41
mooi dit soort dingen te horen,
ik heb vandaag gevraagd aan mijn natuurkundeleraar gevraagd of het mocht. Die vond het idee goed, alleen het niveau was wat laag zei ie. hij voegde daaraan toe dat het wellicht leuk zou zijn om een eigen instrument te maken. Dat zou in ieder geval in erg goede smaak vallen.
Zo zat ik nog wat na te denken tijdens filosofie ( wat moet je daar anders doen) en kwam ik op het idee om een whamola te maken. (zoek maar op: youtube whamola les claypool, geweldig gewoon). Het principe van de whamola is simpel, het is een omgekeerde whammybar, op een basgitaar met maar een snaar, die wordt bespeeld door er met een stok op te slaan. Natuurlijk is dit niet genoeg, een eigen instrument is het namelijk niet, weliswaar worden ze niet in muziekwinkels verkocht of door producenten gemaakt. Daarom een aantal toevoegingen bedacht aan 'mijn' whamola. Ik wil drie snaren hebben, frets, en last but not least, ik ben een gitarist, geen bassist ( hoewel ik net als velen onder ons wel een basgitaar heb^^) daarom wil ik het outputgeluid met een nader te bepalen aantal octaven verhogen, á la de bass whammy van digitech, of enig ander soort octaver ofzoiets. Zo krijg ik er toch nog een soort gitaargeluid uit.

Gothra
7 september 2009, 16:50
en je kan natuurlijk weer het element zelf maken^^.

vet idee trouwens die whamola

Jilles
7 september 2009, 20:36
Ik bouw ook een gitaar voor m'n profielwerkstuk, ook op het VWO. Maak je maar geen zorgen over de 80 uur norm, die kun je aan het einde van de rit alleen al wegschrijven voor het denkwerk. Heb je er al over nagedacht hoeveel geld het kost om een gitaar te maken? Dat kon ik niet direct terugvinden in je inleiding.
Succes ermee!

Jilles
7 september 2009, 20:50
Ik zie eerlijk gezegd niet wat een gitaar bouwen met VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) te maken heeft, het lijkt me meer een geschikt profielwerkstuk voor iemand van een technische/handvaardigheid opleiding. De enige verwantschap die ik zie met je vakkenpakket is misschien natuurkunde, maar wel heel erg elementair dan, meer eersteklas stof met magneten en spoelen. Volgens mij verwachten ze iets heel anders.

Het is natuurlijk wel zo dat je eerder geneigd bent hier te denken aan een praktische studie, maarrrrrr:
Een gitaarbouwproject is helemaal afgeladen met voldoende moeilijke berekeningen. Denk maar aan de positionering van de fretten, de intonatie, de halshoek, de electronica, de elementen (enkelspoels en dubbelspoels) en ga zo maar door. Hier zit stuk voor stuk formules en theorie achter, en ruimschoots voldoende om een VWO leerling een halfjaar bezig te houden.
Ik kan je opmerking over de geschiktheid van het onderwerp eigenlijk niet zo goed plaatsen, het VWO heeft namelijk ook gewoon mogelijkheden tot doorstroom naar praktische studies op universitair niveau. Industrieel ontwerp bijvoorbeeld, daarbij zou je ook nog flink kunnen uitwijken naar de vormgeving van de gitaar.

Verder is het natuurlijk geheel aan de leerling om zo'n werkstuk op niveau te maken..

flitslicht
7 september 2009, 21:11
Het is natuurlijk wel zo dat je eerder geneigd bent hier te denken aan een praktische studie, maarrrrrr:
Een gitaarbouwproject is helemaal afgeladen met voldoende moeilijke berekeningen. Denk maar aan de positionering van de fretten, de intonatie, de halshoek, de electronica, de elementen (enkelspoels en dubbelspoels) en ga zo maar door. Hier zit stuk voor stuk formules en theorie achter, en ruimschoots voldoende om een VWO leerling een halfjaar bezig te houden.
Ik kan je opmerking over de geschiktheid van het onderwerp eigenlijk niet zo goed plaatsen, het VWO heeft namelijk ook gewoon mogelijkheden tot doorstroom naar praktische studies op universitair niveau. Industrieel ontwerp bijvoorbeeld, daarbij zou je ook nog flink kunnen uitwijken naar de vormgeving van de gitaar.

Verder is het natuurlijk geheel aan de leerling om zo'n werkstuk op niveau te maken..

Daar heb je wel gelijk in, het is natuurlijk de manier waarop je het benadert. Ik zou echter van iemand van een vwo een verhandeling over de achtergronden verwachten en van iemand van een meer praktisch gerichte opleiding een daadwerkelijk gefabriceerde gitaar. Maar laat je door mij vooral niet tegenhouden :ok:

Ik kijk gewoon alles af van de posters hier, misschien is het daarom ;)

SEAL
7 september 2009, 21:25
het geld,
daar zit k niet echt over in,
althans, nog niet.
als ik zoveel mogelijk dingen zelf maak, en op de juiste manier inkoop, hergebruik, kan ik een aardig end komen.
het meest zit ik nog in over de octaver, waar ik informatie kan vinden over dat ding. hoe het werkt enzo.
enig idee?

Broodjekaas
15 september 2009, 00:52
Ik zit nu ook in 6VWO, en ik maak ook een gitaartje, samen met een medeleerling, die tevens ook toevallig mijn buurjongen is. We verbinden het pws ook aan natuurkunde.

We hebben een lapje piezo-elektrisch materiaal (kost niks), en gaan ook een elektro-magnetische pickup erin zetten, en we zijn van plan de elektronica zo complex te maken als onze jonge hersens aankunnen.

Mijn schatting is dat je met een gitaar alleen niet genoeg hebt, maar als je gewoon wat deel-vragen maakt zoals... wat doet een condensator in een wisselstroom, zelf achter de formule voor de mensuur komen. Misschien kan je effecten als chorus, flanger of gewoon distortion in beeld krijgen op een oscilloscoop, en daar een verhaaltje over schrijven... Met een beetje fantasie kan je vast wel aan de eisen voldoen.

Wij zijn in ieder geval al begonnen :D

suc6

Broodjekaas
15 september 2009, 00:56
Oh, en het schijnt dat je 50 euro kan aftroffelen van, weet ik veel, de gemeente (JOUW belastingsgeld!:)) daarmee kan je al een hoop als je low-end hardware gebruikt.

Ik zit op school in Delft btw.

flitslicht
15 september 2009, 01:16
het geld,
daar zit k niet echt over in,
althans, nog niet.


Ik heb een beetje rondgekeken hoe je het goedkoopst aan alle hardware kan komen voor een gitaar. Volgens mij is dat door deze gitaar te slopen:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16bk_egitarre.htm

Snijdie
15 september 2009, 10:48
Ik had dit topic nog niet gezien. Of een gitaar bouwen aan het VWO voldoet staat of valt imo met de werkwijze.
Zelf ben ik een tijdje bezig met het idee van een zelfbouw gitaar. Nu heb ik al vele uren gestoken in het onderzoeken van de haalbaarheid, materialen, vorm etc. Veel keuzes die ik maak, maak ik met een onderbuikgevoel, of afgaande op tips van andere.

Het moeilijke van een gitaar bouwen voor een profielwerkstuk lijkt me om de keuzes te onderbouwen. Waarom gebruik je een bepaalde houtsoort? Wat zijn de alternatieven, en waarom is volgens jou hout X het beste voor jouw project? Waarom wil je vorm Y maken? Is dat beter dan vorm Z?

Dus bv eerst plan van aanpak, pakket van eisen, korte studie over de mogelijkheden, een studie van welke keuzes er in het verleden zijn gemaakt (hoor ik daar geschiedenis ;)?), je interviewt een gitaarbouwer (interviews doen het altijd goed) en je trekt je conclusies.
Dat is een andere werkwijze dan beginnen met wat een mal en dat aanpassen naar smaak :).



Wat het ook moge worden, veel succes. Maak in ieder geval een planning, je gaat geheid meer dan 80 uur nodig hebben!

SEAL
15 september 2009, 20:58
Mensen,
Mijn keuze is gevallen op een viersnarige elektrische whamola, om te maken.
we moesten een nieuw instrument maken... Deze is bij mijn weten nog nooit eerder gemaakt. Broodjekaas: check je PM !

SEAL
15 september 2009, 21:02
Ik wil trouwens proberen zoveel mogelijk hardware zelf maken. Hoe meer hoe leuker.
Dat is btw niet de goedkoopste gitaar. Kijk op tweedehands-->
ik heb al meer dan drie gitaren zo gekocht/gekregen. En ze doen het allemaal nog steeds

Broodjekaas
19 september 2009, 13:16
SEAL, ik had je direct een pmmetje teruggestuurd.

DanielL
11 januari 2010, 23:37
he jongens wat jammer dat ik dit nu pas zie,

zijn we nu met z'n vieren die een gitaar als PWS doen?
kunnen we bijna een heel subforum beginnen=P

ik heb nu aan inleiding, onderzoeksvraag, hoofdvraag, hypotheses, theorie, bouwverslag, conclusie (slot komt nog) zo'n 50 pagina's.
K hoefde van mijn docente natuurkunde alle theorie maar zeer bekopt maar duidelijk uit te leggen zodat ik snel kon gaan bouwen (ik ben ook al vorig jaar begonnen)
en maak je zeker geen zorgen over die 80 uur hahaha! ik zit nu op 200 inclusief verslag en de gitaar noch het verslag zijn af.
Ik weet niet wanneer jullie pws ingeleverd moet maar als je nog tips nodig hebt : stuur me n PMmetje

ik weet ook nog dat ik het begin allerlei wilde plannen had voor het integreren van effecten in m'n gitaar. ik wilde zelfs een hele theremin als whammybar gebruiken, maargoed dat is misschien voor over 10 jaar leuk;)

SEAL
12 januari 2010, 09:21
ik kan het vast nog wel eens benadrukken, het is een (driesnarige) Whamola
zoek maar op op wikipedia

maar ook dit is een snaarinstrument met pickups, en twee ingebouwde effecten: een octaver en een drie bands eq

Broodjekaas
12 januari 2010, 21:27
Ons projectje is ondertussen ook wel zo'n beetje af. We hebben niet al teveel gelet op de "cosmetische" aspecten, maar hij ziet er toch wel bad-ass uit.
We hebben de elektronica proberen uit te leggen, maar er zitten toch wel wat dingen in waar ik echt geen **** van snap (lees: Impedantie, Reactantie).

Het vak waarvoor we het hebben gebouwd is ook natuurkunde. Als we het hele verslag afhebben zal ik misschien nog eens de hele gitaar-elektronica in "lekentaal" op het forum zetten, zodat de volgende generatie ervan kan leren (en niet copy-pasten :mad: )

Daniel, jouw gitaar is echt kick-ass.

Jilles
12 januari 2010, 22:16
Ik doe mijn gitaar ook voor het profielwerkstuk hoor, alleen heb ik beeldende vorming als vak gekozen. Dat bespaart me weer al die natuurkundige hocus pocus (toevallig nu aan het luisteren :crazyhappy:). Ik vond een gitaar bouwen met een verslag al intensief genoeg, bovendien hield ik zo meer tijd over voor het ontwerpen van het ding, wat ik ook niet onbelangrijk vind.

maar mijne is nog lang niet af, hoeft eind maart pas ingeleverd te worden.

Jilles

Dommedik
12 februari 2010, 16:52
Ooh, ik zou dat ook zo graag willen voor mijn Profielwerkstuk. Maar ik heb geen natuurkunde:( En ik weet er te weinig van om het te realiseren denk ik. Ik denk dat als ik er aan zou beginnen, ik het nooit af zou krijgen. Ik heb geen idee hoe ik zo'n body zou moeten maken en waar alle gaten enzo horen, welke electronica ik nodig heb.

Zal wel genoeg op internet staan maar toch! Lijkt me wel erg gaaf. Ik zal er nog wel eens over nadenken!

En voor jullie jongens, allemaal die het wel voor hun pws doen: Respect! Miss wat foto's van jullie zelfbouw? Maar ik vind dat het wel moet kunnen hoor op het vwo, je mag toch wel met je handen werken als je dat wil:S

GuitarThomas
16 februari 2010, 19:46
hoi allemaal, ik geloof dat ik nummer vier of vijf ben die voor school een gitaar gaat bouwen, het heet bij mij op een school en eindwerkstuk, en ik heb een jaar extra, maar het komt op hetzelfde neer!
succes allemaal!

en een vier snarige whomalo of wat dan ook, lijkt me echt een fantastisch instrument!