PDA

View Full Version : Geluidstechniek



the feable
6 september 2009, 17:26
Ik wil mij graag een beetje inlezen in het onderwerp geluidstechniek en dan met name de volgende onderwerpen:

-Akoestiek
-Gebruik van een PA
-Gebruik van een Mixer
-EQ

Weten jullie een site of evt een niet te duur boek waar ik hierover de basisbeginselen kan lezen?

Ries89
6 september 2009, 18:07
Handboek P.a. Techniek van Michael Ebner kan ik je aanraden. Uitgegeven door Elektuur.

Isbn: 90-5381-168-0

vincent136
7 september 2009, 19:12
Maar uiteindelijk moet je het gewoon in de praktijk leren. Net zoals schilders en stratenmakers. Ze kunnen nog zoveel lezen, je moet het 'gewoon doen'. Dat is met live geluid het zelfde. Zorg dat je ergens terecht kunt en daar veel ervaring kunt opdoen..

Michael AE
7 september 2009, 21:26
Absoluut.

Wat een hoop mensen niet weten is dat veel jongerencentra een geluidscursus hebben, die niet alleen bedoeld is om mensen dingen over geluidstechniek te leren, maar ook om zieltjes te winnen. Als vrijwilliger bij een JC kan je heel veel ervaring opdoen als geluidstech, mits ze een redelijk goede installatie hebben. Bovendien zijn goede technici schaars en kun je er ook nog eens een aardig centje mee verdienen.

marc_o
7 september 2009, 21:58
Ik wil mij graag een beetje inlezen in het onderwerp geluidstechniek en dan met name de volgende onderwerpen:

-Akoestiek
-Gebruik van een PA
-Gebruik van een Mixer
-EQ

Weten jullie een site of evt een niet te duur boek waar ik hierover de basisbeginselen kan lezen?


Doe er ook deze cursussen bij:
"Snel opbouwen en de band niet in de weg lopen"
"Een DI hoort niet achter in een versterker"
:seriousf:

keenoncoolstuff
8 september 2009, 12:55
Doe er ook deze cursussen bij:
"Snel opbouwen en de band niet in de weg lopen"
Er is niks irritanter dan wanneer je nog bezig bent met het neerleggen van monitors en DI's volgens de rider (zodat de rest van de op-/ombouw sneller verloopt, en de band begint alvast zijn meuk neer te plempen. Laat lekker eerst de technici een paar minuutjes hun werk doen, dat is uiteindelijk voor iedereen relaxter werken.


Groet, Rob.

the feable
9 september 2009, 22:08
Bedankt voor jullie reacties. Ik snap dat ervaring de beste leermethode is in deze. Echter ik wil een werkstuk maken over repetitieruimte inrichting met betrekking tot isolatie, inrichting ed. Dus ik wil naast de techniek ook het een en ander lezen over akoestiek, spreiding ed.

Iemand?

JanD
10 september 2009, 10:26
Zoek eens naar het Yamaha sound reinforcement handbook.
Of naar de manual van de Yamaha PM1000 mixing console.

Daar staat aardig wat in beschreven...