PDA

View Full Version : enigste gitarist in de band, mis soms power?



Noctiis
6 september 2009, 11:33
Hallo,
Ik heb advies nodig over het volgende:
In onze viermansband ben ik de enige gitarist. Het songwriting proces en de direct communicatie is erg prettig gezien we maar met een kleine groep zijn. De bassist neemt bij ons ook een grotere rol in dan in de gemiddelde metalband, door middel van andere melodie lijnen, toevoeging nieuwe geluiden etc.
Maar we krijgen toch vaak de opmerking dat live ons geluid wat kaal blijft, dat een 2e gitarist erbij de boel een stuk vetter zou maken.
Eigenlijk is dit natuurlijk wel zo maar persoonlijk vind ik het als kwartet wel erg prettig werken omdat de bassist (die ook gitarist is overigens) en ik samen zeer productief kunnen schrijven. Een nieuw iemand in de band nemen bemoeilijkt het schrijfproces.

Dus, ik zoek ideeën om live wat meer power te krijgen!
Ik speel nu over een 2x12 V30 cabinet die me prima bevalt en makkelijk te vervoeren is. Op het podium kom ik echter wat power te kort. Althans zo voelt het. Een idee is om een 2e 2x12 cab erbij te kopen (met eventueel andere speakers), deze aan weerszijde van het podium te kunnen zetten om zo een betere spreiding te creëren. De geluidsman kan deze allebei net iets anders inmixen, zodat het gitaargeluid in feite verdubbeld wordt, nietwaar?
Een ander idee is om toch de stap naar 4x12 te maken, maar sjouw/vervoer technisch is dat lastiger. Bij een 2x12 kan je nog eens wat thuis laten. Wel heeft een 4x12 toch wat meer druk en een sterker geluid.

Zijn er hier mensen die ook als enige gitarist in een band spelen en toch voor het volle, vette geluid gaan? Tips? Suggesties? Much appreciated! :)

Il_Falco
6 september 2009, 12:02
Hoi,

Haal je je distortion uit je amp?
Wat het altijd vetter maakt als enige gitarist is om stereo te werken. Ofwel met een pedaal en twee verschillende signalen uit te zenden ofwel gewoon twee verschillende amps, ofwel (als je amp dat kan) twee cabs en die verspreiden over het podium.

ik heb gekozen om met twee amps een stereo delay en soms een flanger te gebruiken. uiteraard speel ik met twee combo's, is anders niet te doen!

toneblo
6 september 2009, 12:03
enigste


.....ENIGE!!!!


Tja, als je meer power wilt op een podium, ga je met een 2x12 geen wonderen verrichten als metalgitarist.
Je zult toch echt wat meer brul uit een 4x12 halen.
Een tweede 2x12 zou ook een optie kunnen zijn maar dan heb je nog niet de klank van een 4x kabinet.
Je zou ook met een octaver of pitcher wat kunnen proberen, als dat niets is, looper.
Kun jij in je eentje de boel foppen door als twee te klinken.
Als je dan toch ook de beschikking hebt over geluidstech, kan die jou dan niet stereo ( dubben ) uitversterken?
Of wellicht twee amps mixen met elkaar ( Metallica, monstersound )
..ach, het zijn maar wat ideeen...

pannekoek
6 september 2009, 12:06
of speel met een backingtrack mee waarbij de 2de gitaarpartij is ingespeeld:seriousf:

JeanPaul du Vinnie
6 september 2009, 12:06
Over welke versterker speel je precies, momenteel? En wat voor kabinet heb je?

Luke-wannabe
6 september 2009, 12:14
Ik weet niet of het bestaat, maar ik zou een delay ofzo kopen die een 100% wet signaal af kan geven (dus je hoort alleen maar de delay) en die gewoon net een klein tikje (paar ms) later zetten. Dan krijg je al het idee van 2 gitaristen. Probeer het maar eens uit met een opnamen ofzo. Neem een gitaarpartij op, kopieer dezelfde partij op een ander spoor en verschuif hem een heel klein beetje. De één een beetje links pannen, den ander rechts, heb je net het idee dat er 2 gitaristen spelen.
Heb je wel een extra versterker nodig, maja...

arcane
6 september 2009, 12:19
Over welke versterker speel je precies, momenteel? En wat voor kabinet heb je?

Hij is even lunchen ;)

Ik reageer wel even voor hem haha.

hij speelt op een Laboga Mr. Hector op een 2*12 Harley Benton met v30's
Gitaar is een 7-snarige Mayones (of hoe je t ook schrijft).

arcane
6 september 2009, 12:21
Het probleem met het aanschaffen van een 4*12 zorgt er bij ons overigens ook voor dat het dus voor het transport een probleem wordt, iig als ik ook mijn hele set mee moet nemen. Een 2*12 past nog, maar een 4*12 past er dan echt niet meer bij.
Zou een oversized 2*12 een optie zijn?

arcane
6 september 2009, 12:26
.....ENIGE!!!!


Tja, als je meer power wilt op een podium, ga je met een 2x12 geen wonderen verrichten als metalgitarist.
Je zult toch echt wat meer brul uit een 4x12 halen.
Een tweede 2x12 zou ook een optie kunnen zijn maar dan heb je nog niet de klank van een 4x kabinet.
Je zou ook met een octaver of pitcher wat kunnen proberen, als dat niets is, looper.
Kun jij in je eentje de boel foppen door als twee te klinken.
Als je dan toch ook de beschikking hebt over geluidstech, kan die jou dan niet stereo ( dubben ) uitversterken?
Of wellicht twee amps mixen met elkaar ( Metallica, monstersound )
..ach, het zijn maar wat ideeen...


Overigens, hij is wel de enigste in de band;) hahahahah

Yek1
6 september 2009, 13:20
Met dingen als octavers, 4x12's, doublers, etc. loop je het risico dat je de bassist in de weg gaat zitten in het freq.spectrum. Voordat je je toevlucht gaat nemen tot nieuwe dingen, analyseer je geluid eerst eens.

Kan het bv. niet zijn dat je teveel gain gebruikt? Hoe vreemd het ook klinkt: minder gain maakt je geluid soms vetter / steviger. Tom Morello's kleine 2x12 Marshall-setje blaast een hoop mega-sets van metalgitaristen omver. Of draai je je mids misschien teveel weg? Een gitaar hoort in het middengebied van een band te zitten. Met veel mids klinkt je gitaar op zichzelf vaak minder mooi, maar in een band springt ie er juist wel uit.

Dat soort dingen ...

Noctiis
6 september 2009, 14:03
Bedankt voor de tips tot zover! Eerst maar eens wat gigs doen en kijken wat er met andere cabs van andere bands mogelijk is qua geluid! :)

Misery Signals
6 september 2009, 15:22
Power? Je kan best al twee verschillende amps nemen om tegelijk door te spelen, dat geeft al een hoorbaar verschil. Live vind ik dat ook vaak beter klinken tov bands met beide eenzelfde setup.

Dan heb je meer projectie nodig, dus 4x12's, met één 2x12 kom je er vaak niet, zeker onversterkt.

Ik doe het ook zo als enige gitarist, dat heb ik echt nodig en zeker als je heavy muziek speelt.
Twee halfstacks van head met 4x12, en met een goeie splitter ze tegelijk laten blazen.

Mijn fx bak gebruik ik dan wel niet want die gaat maar in de loop van één amp. Ooit mss maar dat zijn weeral wat kosten...

MS

Noctiis
6 september 2009, 16:22
2 tops met splitter, lijkt me een zeer toffe optie. Hoe werkt het dan met de footswitches als je clean wilt? Twee knoppen tegelijk indrukken? Of zijn er een soort multi-footswitches te krijgen?

Michael AE
6 september 2009, 16:44
Ik speel ook in mijn eentje in een metalband en ik gebruik twee verschillende setups om een breed geluid te krijgen. In het begin vroegen mensen nog wel eens waarom we geen twee gitaristen hebben, maar na een aantal gigs hoor ik helemaal niemand er meer over.

De sound is dus belangrijk, die zul je wat breder moeten maken en ook niet te veel op 1 lijn qua voicing. Niet te veel midscoop, maar ook niet overdreven veel mids, niet te veel bas, maar ook zeker niet te weinig, enz. Zorg er voor dat je een heel aanwezig geluid hebt. Je kan in deze context ook gerust iets meer gain gebruiken, terwijl dat met twee gitaristen juist weer minder goed werkt.

Toch is je sound lang zo belangrijk niet als je arrangement. Ik kan nu naar hartenlust improviseren terwijl dat voorheen met twee gitaristen nooit kon bijvoorbeeld. Ik probeer ook alles zo veel mogelijk breed te spelen. In metal dus niet alleen powerchords, maar veel toevoegingen en melodische lijnen, waarbij je de bassist niet je partijtje laat naspelen, maar zorgt dat hij echt zijn eigen partij krijgt. Hiermee bedoel ik overigens niet dat je alles vol moet gaan proppen, maar je kan er wel heel dynamisch mee omgaan door dingen eerst vol en dan leeg te spelen. Werkt goed.

Michael AE
6 september 2009, 16:47
2 tops met splitter, lijkt me een zeer toffe optie. Hoe werkt het dan met de footswitches als je clean wilt? Twee knoppen tegelijk indrukken? Of zijn er een soort multi-footswitches te krijgen?

Midi werkt het beste in mijn ervaring, maar je kan ook een switch (laten)maken die dit kan.

dml
6 september 2009, 17:11
Ik speel in een driemansformatie, waarbij ik mijn gitaar direct in een Koch Pedaltone prik en deze weer rechtstreeks naar de PA gaat, nix stereo, alleen bij soli een beetje delay. Wij krijgen juist altijd te horen dat we met drie man zo'n berg geluid kunnen produceren.

Michael AE
6 september 2009, 17:17
Ik speel in een driemansformatie, waarbij ik mijn gitaar direct in een Koch Pedaltone prik en deze weer rechtstreeks naar de PA gaat, nix stereo, alleen bij soli een beetje delay. Wij krijgen juist altijd te horen dat we met drie man zo'n berg geluid kunnen produceren.

Ik speel ook mono, maar wel met twee tops. Dual mono dus eigenlijk, maar goed. Ik geloof gerust dat jij een enorme bak sound kan creëren op die manier, maar speel jij ook metal? Want in metal, waar het gebruikelijk is twee gitaristen in je band te hebben, is het nogal een ander verhaal dan in een rock of blues band.

Liquid_Metal
6 september 2009, 17:37
Stereo met 1 cabinet kan ook al een hoop toevoegen. Kost je wat minder dan een nieuwe top.
Zorg dat je geluid dik genoeg is, dus genoeg low mids.

Noctiis
6 september 2009, 17:45
Michael AE, bedankt voor de tips! Een volledige 2e setup gaat het niet worden, met name om logistieke redenen. Over de arrangementen maak ik me geen zorgen, zoals ik aangaf spelen ik en de bassist vaak genoeg andere partijen om het gevuld en interessant te houden. We zijn ook geen chugga-chugga metal band dus dat scheelt ook wel.
En ook geen zorgen over scooping of teveel/te weinig gain, het liefste houd ik alles op 5 met af en toe de mid op 6. De gain staat altijd op 4 of 5. Ik draai ook al een tijdje mee als gitarist, deze fouten maak ik niet meer ;) Niet sinds de metalzone periode, hehehe.

Hele aanleiding van deze discussie was overigens een concert van gisteren, waarbij het gitaargeluid veel te zacht de zaal (in dit geval, het veld, openlucht) in werd gestuurd via de PA. Tijdens het terugkijken van de video van het concert bleek het niet zozeer aan mijn set te liggen (het geluid was tijdens één nummer erg goed) dan wel aan het feit dat ik (later tijdens de gig) in de mix gewoon veel te zacht werd gezet, wat volgens mij voorkomen had kunnen worden als de geluidsman wat bekwamer was geweest.

In overleg met arcane ga ik waarschijnlijk het volgende doen: In mijn 2x12 kast één van de V30's vervangen met een andere, wat meer bas-heavy speaker (suggesties zijn welkom!). Tijdens een concert beide speakers laten uitversterken, er liggen toch altijd wel twee mics klaar voor gitaarcabs. Dit geluid dan door de geluidsman evenredig over L en R laten verdelen.

Als pragmaticus speel ik 8 v/d 10 gigs op speakerkasten die aanwezig zijn, dus eigenlijk zeur ik over niks ;) Ben uiteraard wel blij met ieders reacties! Dank daarvoor! :)

arcane
6 september 2009, 17:51
In overleg met arcane ga ik waarschijnlijk het volgende doen: In mijn 2x12 kast één van de V30's vervangen met een andere, wat meer bas-heavy speaker (suggesties zijn welkom!). Tijdens een concert beide speakers laten uitversterken, er liggen toch altijd wel twee mics klaar voor gitaarcabs. Dit geluid dan door de geluidsman evenredig over L en R laten verdelen.



Wat belangrijk hierbij is dat de speakers niet alleen goed matchen qua geluid maar ook qua vermogen en impedantie.

Braindead
6 september 2009, 18:14
Ik herken je verhaal wel een beetje. Ik ben ook overgestapt op 2x12 omdat ik die 4x12 echt een kutbak vind om overal heen te slepen. Momenteel doe ik niks live maar had in mijn laatste band ook weleens dat de bassist vond dat het wat leeg klonk. Een andere optie is een toetsenist te nemen.

Verder las ik eens op guitargeek (dacht ik) dat Die gitarist van Fear Factory op 2x12 cabs speelde. Ben zijn naam even kwijt. Fear Factory klinkt niet leeg dus het moet wel kunnen.

arcane
6 september 2009, 18:18
.....ENIGE!!!!




Overigens:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/262/

toneblo
6 september 2009, 18:33
In de vaste verbinding enigst kind is dat niet nodig.

Prima, ik kan met enigst leven, enigstE bestaat echt niet...:soinnocent:

toneblo
6 september 2009, 18:36
enigste is uitstekend ABN: hij was de enigste thuis


Correctie mijner zijds: De veranderingen van den nederlandsche taelen gaan te snel voor mij !!

Excuus! Vergeeft U mij o groot deskundige, ik heb gefaald!

Noctiis
6 september 2009, 18:37
Ok, maar ik ben toch ook enig? ;)

Excuses voor het uitlokken van de taal-gestapo iig, hehe.

Liquid_Metal
6 september 2009, 18:39
Als elatief kan het gebruikt worden, maar dat weten de mensen die het doen niet (die doen het gewoon fout) en het is verwarrend want hoe moet je dan aangeven dat je iets het leukste vind? Namelijk het enigst.
Waarom zou het woord enige (als zijnde alleen) een superlatief hebben? Het is niet zo dat je er meer mee kan zegen, want je kan niet nóg alleener zijn dan in je eentje...

Noctiis
6 september 2009, 18:42
ja het was natuurlijk ook totaal verwarrend wat ik in mijn topic titel bedoelde he.. pff

toneblo
6 september 2009, 18:48
Waarom zou het woord enige (als zijnde alleen) een superlatief hebben?

Kijk, hier kan ik nu van smullen!!
Zeer goede vraagstelling: inhoudelijke betekenis alleen, mono, enkel... dat koppelen aan een superlatief maakt de inhoud al niet meer geloofwaardig.......... toch?


Hij is in ieder geval wel alleen als gitarist, maar kan door geleverde sugesties als twee klinken ( oef, nog net on-topic ):sssh:

Noctiis
6 september 2009, 18:51
Om het nog leuker te maken; de bassist is ook gitarist, alleen niet in deze band! Er zitten dus wel twee gitaristen in de band. Hoe zit het dan? ;)

En: graag deze taalkundige discussie elders voortzetten als dat kan? Ik vind het nu toch een beetje te veel off-topic gaan en dat maakt het voor eventuele leden die advies willen geven lastig om te rode draad weer op te pakken. Dank :)

toneblo
6 september 2009, 18:56
Om het nog leuker te maken; de bassist is ook gitarist, alleen niet in deze band! Er zitten dus wel twee gitaristen in de band. Hoe zit het dan? ;)

Praktisch gezien ben jij de enig aanwezige gitarist, je zult het dus zelf op moeten knappen.
Misschien kunnen jullie wel samen in een tantra-cursus gaan om spiritueel samen 1 te kunnen worden en vervolgens euforische staten van totale grenzeloosheid bereiken waaruit een orgasme .....









.... aan geweldig gitaargeluid ontstaat!:hippie:

Eko
6 september 2009, 19:31
De truc is niet om je set-up te veranderen maar de manier van spelen. Kijk voor de lol eens naar bv ZZ Top of naar Rush. Niet naar de amps of p.a. koekeloeren maar luister naar de manier waarop de songs , en dus het muziekale gedeelte , is verdeelt over de mensen. Ik heb bands gezien waar zelfs een basspartij werd gedaan door een drummer. Bassisten die met accoorden spelen op een bas kan een optie zijn. Effecten op beide instrumenten zijn een manier om je geluid te verbreden.
Door alle instrumenten , uiteindelijk , via de p.a. te laten brengen kan de geluidsman zorgen dat het resultaat goed is. Zorg voor een geluidsman die je nummers net zo goed kent als jijzelf dan weet hij van tevoren precies waar solo`s komen en waar eventueel geluid aangepast moet worden.

Noctiis
6 september 2009, 19:44
Thanks Eko, dit zijn inderdaad punten waar we sowieso al veel mee bezig zijn. De bassist speelt af en toe met distortion en een bass synth, ik met flanger/phaser en natuurlijk clean/distortion.

Je punt over de geluidsman is absoluut waar en een eigen, vaste geluidsman is iets wat ik heel graag zou willen. We hebben een prima stagerider die gewoon niet gelezen is door de geluidsmensen van de betreffende dag.
We hebben zelfs moeten aankaarten dat de versterkers ook met een mic moeten worden uitversterkt. Maar die geluidstechnici-frustraties kent denk ik elke 'gigging musician' ;)

arcane
6 september 2009, 20:08
We hebben zelfs moeten aankaarten dat de versterkers ook met een mic moeten worden uitversterkt.

Ja, dat was echt al een goede indicatie van het niveau van die mensen.

the sure thing
6 september 2009, 20:27
Ik speel bewust in een band waarin ik de enige gitarist ben, zodat ik alle ruimte als gitarist kan innemen.

sjaak1990
6 september 2009, 21:19
Een andere 2x12? Harley benton, nooit echt gehoord maar het kan nooit al te goed zijn. Pas nog een berg cabs naast mekaar gehoord oa. bogner, k&e, orange enz maar wat een verschil zit daarin zeg!

iWishmaster
7 september 2009, 12:13
Wat is je gear nu precies? Dus:

-Gitaar (en evt. welke pickups)
-Versterker
-Cabinet (Harley Benton 2x12")
-Effectenpedalen

JvD.
7 september 2009, 12:30
als ik met scarf repeteer dan is het gitaar+drums en wij moeten samen het hele geluid maken. ik mic dan altijd mijn gitaarampje met een korte delay zo speel ik dus. dat werkt echt verpletterend.
als ik live ga spelen met scarf ga ik ook iets bedenken voor stereo. misschien een tweede amp al vind ik dat wel duur.
bestaan er al delays die je tussen je cab en je amp kan plaatsen? dan kan ik 2 cab's aansluiten en 1 daar van met een 15ms delay.

JeanPaul du Vinnie
7 september 2009, 13:12
Heb je eigenlijk al eens geprobeerd om je kabinet op een verhoogje te zetten? Dat maakt heel veel uit qua spreiding... misschien dat je teveel over de grond blaast tijdens optredens of zo.

Ik heb zelf ook lang gedacht dat een 2x12 het voor zware muziek niet trekt. Nu heb ik een Orange 2x12 die ik op de flightcase van mijn gitaarhead zet en dat ding blààst. Hier komt geen 4x12 meer binnen :)

heavy-metal-thunder
7 september 2009, 13:29
Met dingen als octavers, 4x12's, doublers, etc. loop je het risico dat je de bassist in de weg gaat zitten in het freq.spectrum. Voordat je je toevlucht gaat nemen tot nieuwe dingen, analyseer je geluid eerst eens.

Kan het bv. niet zijn dat je teveel gain gebruikt? Hoe vreemd het ook klinkt: minder gain maakt je geluid soms vetter / steviger. Tom Morello's kleine 2x12 Marshall-setje blaast een hoop mega-sets van metalgitaristen omver. Of draai je je mids misschien teveel weg? Een gitaar hoort in het middengebied van een band te zitten. Met veel mids klinkt je gitaar op zichzelf vaak minder mooi, maar in een band springt ie er juist wel uit.

Dat soort dingen ...

absoluut een goede tip. Veel gain maakt je sound "kleiner". Ik ben momenteel aan het experimteren om door een delay te gaan (heel snel en kort), waarvan 1 signaal naar mijn amp gaat en het andere clean door de PA gaat. Het geluid van de amp gaat veel luider door de PA, maar het cleane geluid maakt de sound "groter".

Bij solo's moet de bassist er wel goed de drive in houden, pompen.

arcane
7 september 2009, 13:54
Heb je eigenlijk al eens geprobeerd om je kabinet op een verhoogje te zetten? Dat maakt heel veel uit qua spreiding... misschien dat je teveel over de grond blaast tijdens optredens of zo.

Ik heb zelf ook lang gedacht dat een 2x12 het voor zware muziek niet trekt. Nu heb ik een Orange 2x12 die ik op de flightcase van mijn gitaarhead zet en dat ding blààst. Hier komt geen 4x12 meer binnen :)

Maakt dat wat uit dan als er een mic voor de speaker staat? Dus verandert het geluid zelf? Of is je geluid beter om dat de hoogte het geluid beïnvloedt voor je gehoor?

syntag15
7 september 2009, 14:15
Hallo,
Ik heb advies nodig over het volgende:
In onze viermansband ben ik de enige gitarist. Het songwriting proces en de direct communicatie is erg prettig gezien we maar met een kleine groep zijn. De bassist neemt bij ons ook een grotere rol in dan in de gemiddelde metalband, door middel van andere melodie lijnen, toevoeging nieuwe geluiden etc.
Maar we krijgen toch vaak de opmerking dat live ons geluid wat kaal blijft, dat een 2e gitarist erbij de boel een stuk vetter zou maken.
Eigenlijk is dit natuurlijk wel zo maar persoonlijk vind ik het als kwartet wel erg prettig werken omdat de bassist (die ook gitarist is overigens) en ik samen zeer productief kunnen schrijven. Een nieuw iemand in de band nemen bemoeilijkt het schrijfproces.

Dus, ik zoek ideeën om live wat meer power te krijgen!
Ik speel nu over een 2x12 V30 cabinet die me prima bevalt en makkelijk te vervoeren is. Op het podium kom ik echter wat power te kort. Althans zo voelt het. Een idee is om een 2e 2x12 cab erbij te kopen (met eventueel andere speakers), deze aan weerszijde van het podium te kunnen zetten om zo een betere spreiding te creëren. De geluidsman kan deze allebei net iets anders inmixen, zodat het gitaargeluid in feite verdubbeld wordt, nietwaar?
Een ander idee is om toch de stap naar 4x12 te maken, maar sjouw/vervoer technisch is dat lastiger. Bij een 2x12 kan je nog eens wat thuis laten. Wel heeft een 4x12 toch wat meer druk en een sterker geluid.

Zijn er hier mensen die ook als enige gitarist in een band spelen en toch voor het volle, vette geluid gaan? Tips? Suggesties? Much appreciated! :)


Ik heb jaren lang als enige gitarist op het podium gestaan met identiek commentaar.
Hierbij mijn opties:

- Stereo spelen indien mogelijk (liefst 2 cabs aan beide zijden van het podium) 2x12 of 4x12 maakt niet echt veel verschil.
- Zoek naar het droogste geluid wat je hebt, geen delay, geen reverb, kaal en schuren
- Boost je mid, daardoor lig je duidelijker in de mix
- Vragen of de geluidsman je met meerdere microfoons binnen kan trekken.
- nummers van je band aanpassen aan de situatie. (geen/weinig solo's want die vallen vaak dood, tenzij je een kei van een bassist hebt of jij moet net zo goed zijn als Steve Vai. Minder accenten/beckens op de drums, die kunnen je geluid weg drukken. Lompe rifs zonder te veel gepiel werkt ook goed. De bassist met meer mid/hoog en attack laten spelen, zodat jullie niet in dezelfde frequenties spelen.)
- en als laatste optie.... dan toch maar die 2e gitarist in huis halen. Ook mijn band heeft er aan moeten geloven met lovende reacties tot gevolg...........

succes!

Kellet
7 september 2009, 14:27
Ik weet niet of het bestaat, maar ik zou een delay ofzo kopen die een 100% wet signaal af kan geven (dus je hoort alleen maar de delay) en die gewoon net een klein tikje (paar ms) later zetten. Dan krijg je al het idee van 2 gitaristen. Probeer het maar eens uit met een opnamen ofzo. Neem een gitaarpartij op, kopieer dezelfde partij op een ander spoor en verschuif hem een heel klein beetje. De één een beetje links pannen, den ander rechts, heb je net het idee dat er 2 gitaristen spelen.
Heb je wel een extra versterker nodig, maja...

Ja! Dat doet John Petrucci ook. Een normaal en de andere met 7ms delay.

the sure thing
7 september 2009, 15:28
Ik ben het echt zo ONEENS met bovenstaande opmerkingen! Ik heb een tijd in een 3-mansformatie gespeeld. Drummer, bassist, en ik als gitarist. We deden alleen maar covers, van hardrock tot ballads. Geen click-tracks (?), bandjes of andere meuk die meeliep. Echt nergens last van gehad. Ik denk dat het veel meer aan je spel en aan de frasering/akkoordpakking e.d. ligt.

Je moet idd wel een betere bassist/drummer hebben, maar het is zeker goed te doen. Een "dik" geluid zit in dit geval echt niet in de apparatuur, maar de manier hoe/wat je speelt.

syntag15
7 september 2009, 15:37
Ik ben het echt zo ONEENS met bovenstaande opmerkingen! Ik heb een tijd in een 3-mansformatie gespeeld. Drummer, bassist, en ik als gitarist. We deden alleen maar covers, van hardrock tot ballads. Geen click-tracks (?), bandjes of andere meuk die meeliep. Echt nergens last van gehad. Ik denk dat het veel meer aan je spel en aan de frasering/akkoordpakking e.d. ligt.

Je moet idd wel een betere bassist/drummer hebben, maar het is zeker goed te doen. Een "dik" geluid zit in dit geval echt niet in de apparatuur, maar de manier hoe/wat je speelt.

Ik zou graag van jou willen horen hoe jullie dit in de grotere zalen hebben opgelost. In een cafeetje is dit uiteraard geen probleem. Daarnaast is er een groot verschil tussen een Led Zeppelin cover en een stukje moderne metal.

Ook grotere pop/rock bands hebben dit probleem niet, omdat de drums minder massaal zijn in vergelijk tot metal. Metal daarentegen is gewoon lastig met één gitarist.....

AART
7 september 2009, 16:02
Een 4x12 kan al flink helpen wat meer druk in de sound te brengen en het vult de ruimte een stuk beter. 2 top en 2 kasten is wel leuk, maar niet in een kleine kroeg gok ik zo.

interessander
7 september 2009, 16:14
Wat je beschrijft zijn twee op zichzelf staande problemen:

1-het publiek vindt het geluid wat kaal en mist een extra gitarist.
2-je mist power op het podium.

Vandaar dat de reacties ook zo verschillend zijn.
Een extra 2x12 of een 4x12 ipv je 2x12 lost punt nummer 2 op, maar niet direct nummer 1.

Alle opmerkingen over de manier van spelen en het werken met delays kunnen punt 1 oplossen, maar ik denk niet dat de delay je extra power op het podium gaat geven.

HaroldA
7 september 2009, 16:24
Ik ben sinds kort ook weer enig gitarist en ga waarschijnlijk bij de wat grotere optredens ook van 2 amps gebruik maken... De amp splitter heb ik al!

Ik zet overigens wel altijd mijn cabinet helemaal aan de zijkant v/h podium en richt deze absoluut niet op het publiek, maar het podium op. Dit zorgt ervoor dat de geluidsman al het gitaargeweld via de PA moet laten lopen, wat ook voor meer spreiding/geweld kan zorgen!

the sure thing
7 september 2009, 17:17
Ik zet overigens wel altijd mijn cabinet helemaal aan de zijkant v/h podium en richt deze absoluut niet op het publiek, maar het podium op. Dit zorgt ervoor dat de geluidsman al het gitaargeweld via de PA moet laten lopen, wat ook voor meer spreiding/geweld kan zorgen! Ja, dit is een veelgebruikte techniek. Je kan zelfs de amps ook onder t podium zetten :)

arcane
7 september 2009, 18:07
Ik lees nu vooral veel reacties waarvan ik denk, nee dat is het toch niet, of dat is niet helemaal wat Noctiis bedoelt.

De power on stage zelf is eigenlijk geen probleem. Het gaat om een gitaar top met genoeg vermogen om enorm hard te blazen.

De nummers die wel spelen bevatten geen solo's, en vooral veel akkoordenwerk, met nu een dan een kort loopje.

Ik ben van mening dat het in ieder geval niet aan de structuur en de manier van spelen ligt. Gitaar en bas vullen elkaar goed aan, en zitten zo min mogelijk in het zelfde gebied.

Als Noctiis en ik hierover praten dan komen we eigenlijk elke keer op het punt terecht dat de v30's in het cabinet niet doen wat we eigenlijk willen. Het gitaargeluid is te schel. Dat is iets wat v30 eigen is. (er is uiteraard al geëxperimenteerd met de EQ-instellingen op de amp zelf)

Ik zelf vermoed dat een 4*12 meer "oempf" zal geven, maar wegens het formaat is dat niet echt een optie op dit moment met het transport ervan.

Zelf heb ik het idee, dat een van de 2 speakers vervangen een optie zou kunnen zijn, die dan tijdens het optreden ook beide uitversterkt worden met een mic.
Dus 2 speakers met een eigen karakter, de v30 met wat meer hoog en een speaker die het andere gebied meer accentueert.
En misschien dan zelfs 2 van deze cabinetten, voor optredens waarbij er niet uitversterkt wordt, zoals café-optredens. (Maar ook dat zal wegens ruimtegebrek in de auto lastig worden.)

De vraag is dan eigenlijk, welke speaker past goed bij de v30 om een totaler geluid te krijgen (om het zo maar even te omschrijven) ?

the sure thing
7 september 2009, 18:45
Heb je misschien soundclips van je band? Youtube? Dan hebben we een goed beeld van wat voor soort muziek we over praten.

Ik ben ooit eens naar een optreden van Bryan Adams geweest in Ahoy. Na alle "klassiekers" gespeeld te hebben, eindigde hij zijn optreden met 4 onbekende nummers op een akoestische gitaar. Verder NIKS! De band was er niet bij. Hij "vulde" de hele zaal en podium op. Iedereen was muisstil en het was IMPONEREND. Geweldig hoe hij de hele zaal "plat" kreeg door zo eenvoudige zang en spel.

Het klinkt vaag, maar het heeft IMHO wel degelijk met je spel te maken, hoeveel ruimte je inneemt. Letterlijk en figuurlijk.

15 jaar geleden in AHOY: het voorprogramma van Lenny Kravitz was KEZIAH JONES. Een man met alleen een akoestische gitaar waar hij geweldig op stond te slappen. Ook hij klonk GROOTS, zonder band.

Het heeft IMHO weinig met een 4x12 of 2x12 te maken.

The Police is een 3 mansformatie. Andy Summers stond over een 2x12 kastje te spelen (er stonden er meerdere maar er was er maar 1 aangesloten). The Police zijn wel topmuzikanten, maar hun geluid vulde ook de hele zaal en het klonk MASSIVE.

Noctiis
7 september 2009, 18:47
Allen, bedankt voor de reacties tot nu toe! Er zitten zeker nuttige tips tussen en ik ben inderdaad niet geheel duidelijk geweest in mijn topicstart.

Het probleem ligt inderdaad niet zozeer aan de power. De recente ervaring met een waardeloze geluidsman (en een aantal opmerkingen uit het publiek) was de spreekwoordelijke druppel om eens kritisch te kijken naar mijn eigen sound/spel/setup/rol in de band etc.

Het is waar dat mijn 2x12 cab een budget bak is en dat ik bijv. met een Bogner oversized 2x12 al flinke verbetering zal horen, zeker voor het podium geluid. Voor het publiek zal een goede geluidsman al wonderen kunnen doen, zeker met de aangedragen tips van twee mics gebruiken en (wanneer aanwezig) twee cabs gebruiken. En zoals arcane al aangaf, de schelheid van de V30 zien te compenseren met een andere, meer bassy speaker. Dat lijkt me sowieso leuk om mee te experimenteren en leerzaam is het ook natuurlijk.

Aan mijn amp-settings, spel of composities zal het denk ik niet gauw liggen, daar heb ik echt voldoende ervaring mee en arcane en ik spelen qua riffjes heel vaak uitstekend aanvullend. Ook het spelen in metalbands is me niet nieuw, maar wel als enige gitarist ;)
Ik ben het helemaal eens met syntag15, in een metalband zoek je (of in ieder geval het publiek) een massievere sound dan de gemiddelde rockband. Zeker als je onze drummer soms bezig hoort, hehe. Maar ook vind ik dat we goed op weg zijn om een eigen geluid te ontwikkelen waarin juist die wall-of-sound in-your-face metal sound niet altijd zo dominant hoeft te zijn.

Voor nu ga ik vooral veel kijken naar bands met 1 gitarist, kijken hoe die het doen, goed luisteren en leren :)

EDIT: ik lees net de reactie van the sure thing. Ik denk dat je nu wel bands/artiesten opnoemt die ver buiten onze scope vallen. Natuurlijk zal het publiek stil zijn en aan de lippen van Brian Adams hangen als hij in z'n eentje een liedje speelt. Zou ik ook doen!
In ons genre werkt het echter toch iets anders. Ik zal eens proberen wat youtube filmpjes te zoeken van metalbands met 1 gitarist :)

the sure thing
7 september 2009, 19:00
EDIT: ik lees net de reactie van the sure thing. Ik denk dat je nu wel bands/artiesten opnoemt die ver buiten onze scope vallen. Natuurlijk zal het publiek stil zijn en aan de lippen van Brian Adams hangen als hij in z'n eentje een liedje speelt. Zou ik ook doen!
In ons genre werkt het echter toch iets anders. Ik zal eens proberen wat youtube filmpjes te zoeken van metalbands met 1 gitarist :) Ja ik ben helemaal niet thuis in Metal. Maar.... Limp Bizkit (?) is ook wel hard en heeft ook maar 1 gitarist. Wes Borland kon zeker (nog wel met Roland JC120 transistor amps met 4x12 !!!) De zaal goed vullen.

interessander
7 september 2009, 19:02
Ik heb in een metalband als enige gitarist gespeeld en heb live (op het overigens ook enige optreden) over twee full stacks gespeeld, 16x12 dus.
Volledig overkill en totaal onhandig, maar het klonk wel leuk!

Een leuke truuk met het gebruik van twee amps is dat als je een mute switch hebt dat je ook riffs in kunt zetten met de ene en daarna in kunt vallen door de tweede amp er weer bij te schakelen.

Noctiis
7 september 2009, 19:06
@ the sure thing: Ja die schoot me ook al te binnen, Limp Bizkit zette een aardig vette sound neer. Wist ik niet, met die apparatuur, cool :) Toch zal dat ook 50% goede geluidstechnici zijn?

Pantera vind ik ook een goed voorbeeld. Macabre ook, maar dat is an sich al briljant in zijn gestoordheid.

@ interessander: damn, zal de rest v/d band leuk vinden als ik met 16 x 12" aankom, hehe. Wel leuk effect inderdaad, halverwege de 2e stack inschakelen, geinig :)

iWishmaster
7 september 2009, 20:24
Wat voor een versterker heb je? Als je nu met een Line 6 Spider II head speelt haalt het vrij weinig uit of je nu over 2 fullstacks of een 1x12" speelt. Nouja, wel wat natuurlijk, maar het zal nooit echt indrukwekkend zijn.

HaroldA
7 september 2009, 20:51
Wat voor een versterker heb je? Als je nu met een Line 6 Spider II head speelt haalt het vrij weinig uit of je nu over 2 fullstacks of een 1x12" speelt. Nouja, wel wat natuurlijk, maar het zal nooit echt indrukwekkend zijn.

Over een Laboga mr Hector (???)
http://www.decibel-music.be/images/uploads/Mr_Hector.jpg

Noctiis
7 september 2009, 21:09
Correct. Laboga Mr Hector.

iWishmaster
7 september 2009, 21:49
Ah kijk, daar moet toch wel een lekker geluid uit te halen zijn :).

Een ander cabinet zal zeker iets uitmaken. Maar de meeste tips zijn al gegeven, kan ik weinig meer aan toevoegen.

JeanPaul du Vinnie
8 september 2009, 00:20
Ja ik ben helemaal niet thuis in Metal. Maar.... Limp Bizkit (?) is ook wel hard en heeft ook maar 1 gitarist. Wes Borland kon zeker (nog wel met Roland JC120 transistor amps met 4x12 !!!) De zaal goed vullen.
Da's een Recto hoor, waar hij over speelt. Die JC120 is voor de cleans.

AART
8 september 2009, 00:32
Ik zou de V30's niet dumpen voor een donkere speaker, die V30's zorgen er juist voor dat je goed aanwezig bent in de mix.

Probeer anders eens een oversized V30 cab zoals de mesa, die hebben bas en druk zat en prikken toch goed door de mix.

sjaak1990
8 september 2009, 10:40
Of een K&E XXL, persoonlijk vind ik de mesa cabs wel erg droog en leeg klinken.

Johannes
8 september 2009, 11:29
Je effecten na de microfoon(s) toe voegen kan ook erg vet werken. Op die manier kan je stereo spelen met een mono amp. Een lichte detune of een korte delay en kleine pitch shift op een kant van je signaal en je hebt een superbreed geluid.

AART
8 september 2009, 16:17
Of een K&E XXL, persoonlijk vind ik de mesa cabs wel erg droog en leeg klinken.

Droog = lekker in mijn oren. Als je daar niet van houdt kan je naar K&E kijken, maar ik ben niet zo overtuigd van hun constructiemethoden. Dan kan je in mijn ogen beter kijken naar ENGL.

interessander
8 september 2009, 16:22
Mijn oude ENGL kast waseen stuk droger dan mijn Mesa in mijn oren, en wat is er mis met de constructie van K&E?

casper innosence
8 september 2009, 21:15
Da's een Recto hoor, waar hij over speelt. Die JC120 is voor de cleans.

Wel meer dan 1 recto begreep ik zelfs..

the sure thing
8 september 2009, 21:21
Je effecten na de microfoon(s) toe voegen kan ook erg vet werken. Op die manier kan je stereo spelen met een mono amp. Een lichte detune of een korte delay en kleine pitch shift op een kant van je signaal en je hebt een superbreed geluid. Ik heb dit ooit eens tijdens een optreden gedaan: een korte delay in het 2e microfoonsignaal gezet. Werkte prima!

AART
8 september 2009, 21:42
Mijn oude ENGL kast waseen stuk droger dan mijn Mesa in mijn oren, en wat is er mis met de constructie van K&E?

Zie topic 'welke stack', aan het eind ergens, daar staat wat uitleg.

dml
9 september 2009, 10:34
Ik speel ook mono, maar wel met twee tops. Dual mono dus eigenlijk, maar goed. Ik geloof gerust dat jij een enorme bak sound kan creëren op die manier, maar speel jij ook metal? Want in metal, waar het gebruikelijk is twee gitaristen in je band te hebben, is het nogal een ander verhaal dan in een rock of blues band.

Yep, ook metal.
Het is inderdaad de perceptie van metal dat er zogenaamd twee gitaristen moeten staan. Bij solo's kan ik het me enigszins voorstellen maar over het algemeen worden ritmepartijen door twee gitaristen hetzelfde gespeeld. Ja, het klinkt vetter maar mijns inziens kun je met één gitarist ook een vet geluid neerzetten en dat hoeft niet eens stereo te zijn. In live situaties zou ik in een dergelijke situatie ervoor kiezen om in ieder geval twee verschillende mic's voor een cab te plaatsen en elke mic links danwel rechts te pannen.
Het signaal blijft wel mono maar klinkt vele malen vetter dan als je het signaal stereo zou maken door één van de twee mic's/ kanalen ietwat te detunen en/ of te vertragen met een delay.

HaroldA
9 september 2009, 10:48
Ik heb dit ooit eens tijdens een optreden gedaan: een korte delay in het 2e microfoonsignaal gezet. Werkte prima!

Tenzij je schuin voor het podium staat. Dan wordt het een groot fase probleem... :sssh:

the sure thing
9 september 2009, 11:18
Tenzij je schuin voor het podium staat. Dan wordt het een groot fase probleem... :sssh:Nee hoor! De delay moet je heeeel kort instellen en maar 1x laten herhalen. T wordt dan een beetje een surround-effect :)

Michael AE
9 september 2009, 11:19
Yep, ook metal.
Het is inderdaad de perceptie van metal dat er zogenaamd twee gitaristen moeten staan. Bij solo's kan ik het me enigszins voorstellen maar over het algemeen worden ritmepartijen door twee gitaristen hetzelfde gespeeld. Ja, het klinkt vetter maar mijns inziens kun je met één gitarist ook een vet geluid neerzetten en dat hoeft niet eens stereo te zijn. In live situaties zou ik in een dergelijke situatie ervoor kiezen om in ieder geval twee verschillende mic's voor een cab te plaatsen en elke mic links danwel rechts te pannen.
Het signaal blijft wel mono maar klinkt vele malen vetter dan als je het signaal stereo zou maken door één van de twee mic's/ kanalen ietwat te detunen en/ of te vertragen met een delay.

Daar ben ik het volledig mee eens.

interessander
9 september 2009, 11:26
We hebben het hier trouwens over black metal he, dan kan ik best begrijpen dat men vindt dat het geluid wel wat vetter mag.

;););)

Johannes
9 september 2009, 12:19
Tenzij je schuin voor het podium staat. Dan wordt het een groot fase probleem... :sssh:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect

Ik was ook erg skeptisch over fase problemen, maar dit trucje werkt voor mij erg goed. Als ik me niet vergis, staat mijn delay op 15 ms en de pitch op -8 cents.

arcane
9 september 2009, 12:20
We hebben het hier trouwens over black metal he, dan kan ik best begrijpen dat men vindt dat het geluid wel wat vetter mag.

;););)

Black metal? Nou, zo zou ik onze muziek nou niet omschrijven. Er zitten wel wat black invloeden in, maar een typisch black geluid hebben we zeker niet.

Er staan overigens 4 nummers op onze myspace.

interessander
9 september 2009, 12:25
Dan voeg ik drie smileys toe en komt het nog niet over.....

Rinze
9 september 2009, 12:36
Metal-lui hebben geen humor, dat weet je toch :D:D

Over de delay: ik heb altijd begrepen dat je juist minstens 20 ms verschil moet hebben, om faseproblemen te voorkomen. Bij opnames werkt dat ook zo, een heel korte delay onder de 20 ms werkt zolang je stereo afspeelt en mooi zit, maar als de boel dan mono zet gaat het mis en krijg je filtereffecten die je (waarschijnlij) niet wilt. Vanaf 20 ms is de delay zo groot dat eventuele afstanden en daardoor ontstane faseproblemen in het niet vallen. Zelf hou ik meestal 40 tot 60 ms aan. Moet wel wennen bij snelle hakstukken trouwens.

Johannes
9 september 2009, 12:45
Metal-lui hebben geen humor, dat weet je toch :D:D

Over de delay: ik heb altijd begrepen dat je juist minstens 20 ms verschil moet hebben, om faseproblemen te voorkomen. Bij opnames werkt dat ook zo, een heel korte delay onder de 20 ms werkt zolang je stereo afspeelt en mooi zit, maar als de boel dan mono zet gaat het mis en krijg je filtereffecten die je (waarschijnlij) niet wilt. Vanaf 20 ms is de delay zo groot dat eventuele afstanden en daardoor ontstane faseproblemen in het niet vallen. Zelf hou ik meestal 40 tot 60 ms aan. Moet wel wennen bij snelle hakstukken trouwens.

Ik ben morgen weer in de repetitieruimte, dan check ik het even. De hak stukken spelen inderdaad een beetje gek, maar door de vertraagde kant zachter te monitoren (in ear) is het goed te doen.

HaroldA
9 september 2009, 12:55
http://en.wikipedia.org/wiki/Haas_effect

Ik was ook erg skeptisch over fase problemen, maar dit trucje werkt voor mij erg goed. Als ik me niet vergis, staat mijn delay op 15 ms en de pitch op -8 cents.

Ik ben tot nu toe nog geen enkele geluidsman tegengekomen die dat op de tafel zo in zou willen regelen. Als je ieder optreden 15ms vertraging en een pitch van -8ct wil hebben dan kun je dat alleen zelf kunnen doen. Helaas moet dan moet je dan ook weer 2 cabinetten en 2 tops (of een stereo eindtrap) mee gaan slepen...

Dan kun je weer net zo goed ook die 2 tops volledig gebruiken om een dikker geluid te krijgen! :cheerup:

Johannes
9 september 2009, 13:34
Ik ben tot nu toe nog geen enkele geluidsman tegengekomen die dat op de tafel zo in zou willen regelen. Als je ieder optreden 15ms vertraging en een pitch van -8ct wil hebben dan kun je dat alleen zelf kunnen doen. Helaas moet dan moet je dan ook weer 2 cabinetten en 2 tops (of een stereo eindtrap) mee gaan slepen...

Dan kun je weer net zo goed ook die 2 tops volledig gebruiken om een dikker geluid te krijgen! :cheerup:

Ik doe het ook zelf. Mijn set ziet er globaal zo uit: gitaar-->Engl PB--->Engl cab--->DI aan de TRU van de cab--->TC gforce (hier wordt het stereo). De 2 signalen uit de gforce stuur in via een rackmixertje naar de tafel.
Ik gebruik een DI, maar een mic (of 2) voor je cab en daarmee de gforce voeden, zou ook een optie zijn.

Noctiis
9 september 2009, 13:40
In het algemeen: er komen een hoop nieuwe, frisse ideeen in dit topic voorbij, waarvoor dank! :)

dml
9 september 2009, 14:58
Heerlijk, die hokjesgeest, als het om metal gaat ;)

Het is inderdaad waar dat er een kamfiltereffect ontstaat bij het vertragen van één kanaal, tussen de 5 en 15 msec. Je hoort het eigenlijk alleen als je precies midden tussen de PA staat. Dit geldt ook voor het eeuwige gemiep over faseproblemen. Als je niet recht midden voor de PA staat, de welbekende driehoek, dan hoor je het nauwelijks of niet. Faseproblemen of niet, het gaat uiteindelijk om de klank. Stel dat je een faseprobleem hebt en het klinkt toch vet, so what.
Het wordt ook helemaal niet vetter als je één kant vertraagt, het wordt alleen maar breder. Sowieso lijkt de vertraagde kant zachter te klinken dus daar gaat je vetheid. Gewoon lekker mono knalluh!!!

Metalgitarist: "Dokter, ik denk dat ik een faseprobleem heb........"
Dokter: "Kleed u zich maar even uit, ik kom zo bij u"

arcane
9 september 2009, 15:30
Dan voeg ik drie smileys toe en komt het nog niet over.....

Oh, nou ik had had je 3 smileys opgevat als blackmetal geluid kan wel wat boost gebruiken. Want daar ben ik het wel mee eens, gezien veel black metalbands een enorm vlak en schel geluid hebben. (Hoewel dat voor mij altijd wel z'n charme heeft).

BluesJR
10 september 2009, 19:14
Een tip die ik nog niet gehoord heb: Bel een geluidsman op die vergelijkbare bands als jullie live te gek mixt en ga met hem een hele dag in een zaal staan met PA. Sta open voor zijn tips, want het kan best zijn dat hij juist dingen in arrangementen mist voor power of misschien wel de bassist te weinig ballen vindt hebben. Of jou juist wel te veel bas vindt hebben. Ook al lees ik hier vaak andere meningen, maar pro-geluidsmannen weten over het algemeen veel over hoe een band goed te laten klinken. Zoek er één die metal mixt.

Over bas gesproken. Kijk hoeveel van de massa bij het live-geluid van je bassist en drummer ligt op dit moment. De kick van de drummer en de bassist verzorgen het laag over de PA, die geven 'massa' aan je geluid. Pas vanaf zo'n 400Hz (correct me if i'm wrong please!) begin jij een rol spelen. En daarbij wil je zo min mogelijk in de weg van de bassist, drummer en zanger zitten (1000hz-5000hz). Het verkleinen van de overlap in geluid over de PA met je bandgenoten scheelt al veel denk ik, want een geluidsman die jullie niet kent heeft al direct een cleanere mix op zijn console. Een 4x12 gaat daar denk ik juist meer problemen veroorzaken.

De gitarist van King's X (hardrock/metal trio) heeft een enorme sound in de mix en gebruikt volgens mij twee signalen naar de console, één met een beetje chorus of 100% wet delay er op:

http://www.youtube.com/watch?v=vbMXPsmyAiI

Zijn grote geluid komt denk ik voornamelijk doordat de band zo strak is, de arrangementen top zijn, de bassist effecten toevoegt als de gitarist gaat soleren, niemand veel in elkaars weg qua geluid zit, en dat de gitarist veeeel meer dan powerchords alleen speelt. De bassist speelt over het algemeen al de helft van jouw noten die je speelt met je powerchord. Dat is op zich denk ik al moeilijk om 'groots' te laten klinken.

En die 4x12's staan daar denk ik meer om zichzelf goed te horen dan om de FOH-mix te verbeteren..

Edit: Als je bassist effecten toevoegt aan zijn sound, probeer hem zo ver te krijgen om een blend box er tussen te zetten wat zijn originele signaal ook doorgeeft aan zijn amp. Anders raakt hij zijn laag kwijt namelijk.

Rinze
10 september 2009, 19:28
De lage E van een normaal gestemde gitaar geeft als grondtoon een frequentie van 80Hz. Dus lager gestemde gitaren..

arcane
10 september 2009, 23:00
We spelen in A (7-snarig, en bas 5-snarig)

Neals
10 september 2009, 23:21
Nu mijn suggestie, en nee, het gaat je geen nieuwe amp opleveren, of een nieuw cabinet, maar wat bij mij het live-geluid erg aangedikt heeft naast meer mids en minder gain is het strakker samenspelen met .... de drummer!

Eigenlijk is het heel logisch. Als de drummer een veeg geeft op zijn kit, en je plukt zelf een akkoord, hoor het verschil.

Ik krijg nu zelfs ballen uit een H&K Vortex!

Chocola
10 september 2009, 23:32
- Stereo is een oplossing (kan soms door middel van mods, anders door twee amps)
- vergroten aantal speakers
- veranderen opstelling speakers

Ik ken iemand die ook enige gitarist was met een JCM800. Hij heeft simpelweg zijn amp laten ombouwen tot een stereo amp en daar sloot hij dan 2 x 412 op aan (weerszijden van podium) en hij had echt ballen! Wellicht is dit effect wat minder groot bij 2x212 maar het zal beter zijn dan 1x412 lijkt mij.

Ik heb een idee :D.
Aan de twee kanten van je podium doe je 2x 412 (full stack :P) met erboven 1 dikke amp :D. Heb je 4 cabs, 2 amps en een uber sound :p. Of gewoon 4 amps lol :p.

Mr.Bluesbreaker
11 september 2009, 00:06
Ik ben zelf enige gitarist in mijn beide bands.
Het liefste pak ik een combinatie van zowel 2 microfoons en 2 verschillende speakers, maar dan gewoon in 1 cab en een mono (Hook Captain) amp.

Bovenin m'n 4*12 van Bogner zitten 2 Celestion Greenbacks.
Eentje mic ik met een 70's Sennheiser MD421, vrijwel in het midden on-axis. De greenback zorgt voor dat lekkere oldskool, snel opbrekende en iets "zagende" sound bij veel overdrive.
Onderin zit een paar V30's. Veel stugger, afijn je kent ze wel. Hier zet ik een SM57 op, wat meer naar de rand voor een heel andere klank. Beide mics wat pannen op de mengtafel.

Afzonderlijk klinkt het ook wel te gek, maar zo kun je zonder stereo/zeulen met 2 amps of 2 cabs een heel simpel en te gek klankbeeld krijgen. Deze oplossing kost ook nagenoeg niets: je gooit 1 van je 2 luidsprekers (of 2 van de 4 bij 4*12) in de verkoop/ruil, en zet er 2 andere types voor terug. Meeste PA bedrijven hebben vaak wel 2 type mics voor gitaar, even zoeken naar goede combinaties.

Nielsje
11 september 2009, 00:10
Ik ben zelf enige gitarist in mijn beide bands.
Het liefste pak ik een combinatie van zowel 2 microfoons en 2 verschillende speakers, maar dan gewoon in 1 cab en een mono (Hook Captain) amp.

Bovenin m'n 4*12 van Bogner zitten 2 Celestion Greenbacks.
Eentje mic ik met een 70's Sennheiser MD421, vrijwel in het midden on-axis. De greenback zorgt voor dat lekkere oldskool, snel opbrekende en iets "zagende" sound bij veel overdrive.
Onderin zit een paar V30's. Veel stugger, afijn je kent ze wel. Hier zet ik een SM57 op, wat meer naar de rand voor een heel andere klank. Beide mics wat pannen op de mengtafel.

Afzonderlijk klinkt het ook wel te gek, maar zo kun je zonder stereo/zeulen met 2 amps of 2 cabs een heel simpel en te gek klankbeeld krijgen. Deze oplossing kost ook nagenoeg niets: je gooit 1 van je 2 luidsprekers (of 2 van de 4 bij 4*12) in de verkoop/ruil, en zet er 2 andere types voor terug. Meeste PA bedrijven hebben vaak wel 2 type mics voor gitaar, even zoeken naar goede combinaties.

Wat weet jíj nou van muziek af? :D

Marc Oblivian
11 september 2009, 09:22
Nu mijn suggestie, en nee, het gaat je geen nieuwe amp opleveren, of een nieuw cabinet, maar wat bij mij het live-geluid erg aangedikt heeft naast meer mids en minder gain is het strakker samenspelen met .... de drummer!

Eigenlijk is het heel logisch. Als de drummer een veeg geeft op zijn kit, en je plukt zelf een akkoord, hoor het verschil.

Ik krijg nu zelfs ballen uit een H&K Vortex!

Goeie tip: ik let ook altijd heel erg op de drummer (bijna net zoveel als de bassist) en het scheelt indd als je strak met de drummer samenspeelt

Marc Oblivian
11 september 2009, 09:25
Ik ben zelf enige gitarist in mijn beide bands.
Het liefste pak ik een combinatie van zowel 2 microfoons en 2 verschillende speakers, maar dan gewoon in 1 cab en een mono (Hook Captain) amp.

Bovenin m'n 4*12 van Bogner zitten 2 Celestion Greenbacks.
Eentje mic ik met een 70's Sennheiser MD421, vrijwel in het midden on-axis. De greenback zorgt voor dat lekkere oldskool, snel opbrekende en iets "zagende" sound bij veel overdrive.
Onderin zit een paar V30's. Veel stugger, afijn je kent ze wel. Hier zet ik een SM57 op, wat meer naar de rand voor een heel andere klank. Beide mics wat pannen op de mengtafel.

Afzonderlijk klinkt het ook wel te gek, maar zo kun je zonder stereo/zeulen met 2 amps of 2 cabs een heel simpel en te gek klankbeeld krijgen. Deze oplossing kost ook nagenoeg niets: je gooit 1 van je 2 luidsprekers (of 2 van de 4 bij 4*12) in de verkoop/ruil, en zet er 2 andere types voor terug. Meeste PA bedrijven hebben vaak wel 2 type mics voor gitaar, even zoeken naar goede combinaties.

Je zou het zelfs met 1 soort speaker kunnen doen, omdat je micplaatsing toch anders is en je daardoor uit de verschillende mics al verschillende geluiden krijgt....