PDA

View Full Version : The stick ...



penb
6 september 2009, 09:14
Nee nee , niet de stick van top gear maar de Chapman stick.
Via you tube ben ik behoorlijk gecharmeerd geraakt door de wondermooie klanken geproduceerd met een chapman stick. Zo erg zelfs dat ik er sterk aan denk mij er één aan te schaffen.
Heeft iemand ervaring met dit instrument ?
Andere info prijzen, verkoopspunten ... interesseren me ook. (musik store biedt deze niet aan :( )


http://www.youtube.com/watch?v=_JjimMO2SdE&feature=fvst

grayfink
6 september 2009, 09:18
http://www.stick.com/ Hier zal vast ergens wel een lijstje met dealers staan. Anders even mailen. Al op ebay gekeken?

bastiaanvanbeek
6 september 2009, 23:57
nee geen ervaring maar je kunt wel naar de albums Discipline en Beat luisteren van King Crimson, daar wordt ie erg veel gebruikt. en ook nog eens op een virtusoze manier.

Zjef
7 september 2009, 00:14
de stick van top gear

Ik vermoed dat je the Stig bedoelt ;)

Rinze
7 september 2009, 09:22
Jammer dat die krengen zo duur zijn, heeft me altijd al erg leuk geleken. En dan stereo over de PODX3 met de hoge snaren door een gitaaramp en de bassnaren door een basamp.. zwijmel. Maar ja, geen geld.

Op Discipline wordt ie inderdaad op een prachtige manier gebruikt. Maar ja, dan heb je het ook over meneer Levin. Beat ken ik niet.

Gretsch 5120
7 september 2009, 09:30
Ik heb 12 jaar Stick gespeeld voordat ik overstapte op de Indiase muziek. (ik twijfel al jaren of ik mijn Stick in de verkoop zal gooien...) Er zijn niet echt importeurs oid in Nederland. Ron Baggerman (een erg goeie Stickspeler overigens) heeft een tijd Sticks geimporteerd en verkocht, maar doet dat niet meer. Je zult dus direct bij Stick Enterprises een instrument moeten bestellen. Het probleem is dat er een levertijd van een jaar/anderhalf jaar is (en daarbovenop nog een niet misselijke invoer). Vandaar dat je Sticks vaak op ebay ziet voor bijna de nieuwprijs.

Naast King Crimson kan ik ook Greg Howard aanraden; hij speelt de Stick op de manier zoals Emmett Chapman 'm eigenlijk bedoelt heeft; het verwezen van bas- en melodielijnen; erg knap. Tony Levin gebruikt de Stick meer als een basinstrument (niet verwonderlijk natuurlijk).

Op mijn MySpace-pagina heb ik diverse ambientnummers staan die ik met de Stick heb gespeeld; veel loopwerk dus...

Rinze
7 september 2009, 09:34
Ik heb 12 jaar Stick gespeeld voordat ik overstapte op de Indiase muziek. (ik twijfel al jaren of ik mijn Stick in de verkoop zal gooien...) Er zijn niet echt importeurs oid in Nederland. Ron Baggerman heeft een tijd Sticks geimporteerd en verkocht, maar doet dat niet meer. Je zult dus direct bij Stick Enterprises een instrument moeten bestellen. Het probleem is dat er een levertijd van een jaar/anderhalf jaar is (en daarbovenop nog een niet misselijke invoer). Vandaar dat je Stick vaak op ebay ziet voor bijna de nieuwprijs.

Naast King Crimson kan ik ook Greg Howard aanraden; hij speelt de Stick op de manier zoals Emmett Chapman 'm eigenlijk bedoelt heeft; het verwezen van bas- en melodielijnen; erg knap. Tony Levin gebruikt de Stick meer als een basinstrument (niet verwonderlijk natuurlijk).

Wat voor Stick heb jij? Ik wist helemaal niet dat er zoveel soorten waren.

Kan me nog een interview met Emmet Chapman herinneren in de Music Maker in de jaren 80. Daarin werd beschreven dat hij in zijn tuin wat merkwaardige planten had staan die verdacht veel op wiet leken (Californië he) en dat hij een nogal vage maar uiterst vriendelijke indruk maakte. Zo zie je maar weer dat drugs ook nog wel eens wat goeds opleveren.

Gretsch 5120
7 september 2009, 09:43
Ik speel zelf een Grand Stick (12 snarig: 6 melodie- en 6 bassnaren). Ik heb in 1991 in Amerika bij Emmett gestudeerd en ben bij 'm thuis geweest...ehhh... geen verdachte plant gezien... :makeup:
Mijn insteek was in het begin ook meer het combineren van bas met melodielijnen, maar ben later meer de ambientkant opgegaan. Dus meer het langzaam opbouwen van lagen via een Oberheim Echoplex.

Andere favoriete Stickspelers; Trey Gunn (vooral zijn eerste soloCD) en Marco Cerletti; waanzinnige Stickspeler die ook veel loops gebruikt, maar dan meer compositiegericht, dus niet ambient Soundscapes...

Rinze
7 september 2009, 10:58
Ik speel zelf een Grand Stick (12 snarig: 6 melodie- en 6 bassnaren). Ik heb in 1991 in Amerika bij Emmett gestudeerd en ben bij 'm thuis geweest...ehhh... geen verdachte plant gezien... :makeup:
Mijn insteek was in het begin ook meer het combineren van bas met melodielijnen, maar ben later meer de ambientkant opgegaan. Dus meer het langzaam opbouwen van lagen via een Oberheim Echoplex.

Andere favoriete Stickspelers; Trey Gunn (vooral zijn eerste soloCD) en Marco Cerletti; waanzinnige Stickspeler die ook veel loops gebruikt, maar dan meer compositiegericht, dus niet ambient Soundscapes...

Nice, zo'n ding. Hoe versterk je die? Of gebruik je hem alleen voor opnames?

Woonde meneer Chapman toen nog in dat prachtige huis met uitzicht over een vallei? Ik herinner me een foto met enorme ramen en een geweldig uitzicht.

Ik zie dat je ook zo'n cursus bij Robert Fripp hebt gedaan, mooi man.

Gretsch 5120
7 september 2009, 13:21
Uitversterken kan op verschillende manieren; ik heb een grote flightcase met een rits aan effectapparaten en voorversterkers; ik ga dus stereo (bas en melodie gescheiden, elk met eigen pre-amps en effectprocessors) dit wordt uiteindelijk naar een linemixer gestuurd en kan direct de tafel in (live en in de studio). Ik heb ook een switcher (custom gemaakt door Pete Cornish) waarmee ik het bassignaal bij het melodiesignaal kan voegen en zo ook mijn bas partijen door de de melodieeffecten sturen (ik heb bv mijn looper in mijn melodiepath staan).

Live ging mijn signaal via een DI direct de tafel in, maar ik stuurde ook een aftakking van mijn signaal naar een Peavey keyboardversterker...puur als monitor voor op het podium.

Maar het kan ook veel simpeler; ik ken Stickspelers die gewoon een stereokabel naar mono solderen en gewoon een gitaarversterker in gaan.

Toen ik Emmett ontmoette was hij net naar zijn huidige huis verhuisd..gewoon een rijtjeshuis eigenlijk...

Bluze
7 september 2009, 15:15
Ik vermoed dat je the Stig bedoelt ;)

Schumi The Incredible German

penb
7 september 2009, 19:56
Ik heb 12 jaar Stick gespeeld voordat ik overstapte op de Indiase muziek. (ik twijfel al jaren of ik mijn Stick in de verkoop zal gooien...) Er zijn niet echt importeurs oid in Nederland. Ron Baggerman (een erg goeie Stickspeler overigens) heeft een tijd Sticks geimporteerd en verkocht, maar doet dat niet meer. Je zult dus direct bij Stick Enterprises een instrument moeten bestellen. Het probleem is dat er een levertijd van een jaar/anderhalf jaar is (en daarbovenop nog een niet misselijke invoer). Vandaar dat je Sticks vaak op ebay ziet voor bijna de nieuwprijs.

Naast King Crimson kan ik ook Greg Howard aanraden; hij speelt de Stick op de manier zoals Emmett Chapman 'm eigenlijk bedoelt heeft; het verwezen van bas- en melodielijnen; erg knap. Tony Levin gebruikt de Stick meer als een basinstrument (niet verwonderlijk natuurlijk).

Op mijn MySpace-pagina heb ik diverse ambientnummers staan die ik met de Stick heb gespeeld; veel loopwerk dus...

Totaal los van dit topic;
Man .... wat maak jij mooie muziek!
pb me aub info, ik wil uw cd kopen.

Hilltree
8 september 2009, 09:04
Als je een goedkoper alternatief wilt hebben voor de chapmanstick moet je eens de koyabuboard proberen.
Deze is ook bij ron [baggerman ] te koop , en er is nu zelfs in duitsland een importeur daarvan.
Maar als meer dan 30 jaar ras echte stick speler is dit toch wel een beetje vloeken in de kerk ;)
Zelf heb ik ooit een vroege ironwood eind jaren 70 bij heb thuis opgehaald , en hij heeft er toen ter plaatse twee element split switches ingemaakt.
Dus nu humbucker /singlecoil keuze.........cool.