PDA

View Full Version : Pinch harmonics & actie verhogen



Mathidal
6 september 2009, 01:41
Hoi

ik speel de laatste tijd veel pinch harmonics, maar merk dat ik met moeite, laat staan onmogelijk, een pinch harmonic krijg uit de lagere A of E-snaar. In tablatuur van bijvoorbeeld Eddy Van Halen staat dit soms vermeld (denk aan Ain't Talking 'Bout Love - intro) en ik vind het vervelend dat ik die hoge tonen er niet uit kan krijgen.

Toen ik toevallig een filmpje over pinch harmonics op youtube aan het bekijken was, zag ik opeens een reactie van een kerel dat zei dat hij geen pinch harmonics kan spelen omdat zijn actie niet hoog genoeg staat.

Lijkt me best aannemelijk, maar ik heb geen flauw idee hoe de actie kan verhogen met mijn Godin Detour. Bij mijn Spaanse klassieke gitaar heb ik klein, los onderdeeltje dat ik desgewenst kan bijveilen. Niet dat ik daar zo veel mee doe. Ik wil de klank van die gitaar niet verknoeien. :p

Maar bij mijn elektrische gitaar, die godin detour is het een ander systeem (naam is altijd welkom!), dat ik niet goed kan defineren, maar een foto zegt dat beter dan ik. :)
http://www.guitariste.com/produit/photos/2634-cebd0-big3.jpg

Dus luidt mijn vraag: hoe pas je de actie hierbij aan? Is dit net zoals bij mijn andere gitaar vakmaatschap, of doe ik dat beter zelf? En nog belangrijker: hoe hoog zou mijn actie minimum moeten staan om kunstmatige harmonics toe te laten op de lagere snaren?

Dank.

Joeri.m
6 september 2009, 09:52
Aan de vijsjes die aan die blokjes zitten waar je snaren ingaan. Wel opletten dat het in balans is met de kromming van je hals.

Rinze
6 september 2009, 09:56
Kijk op mijn site (zie mijn sig) bij afstellen, staat ook een PDF. Of google even op "Don Hofstee" en zie dat zijn handleiding min of meer op het zelfde neerkomt.

Je kunt het prima zelf doen, je moet wel kunnen lezen en een beetje nauwkeurig zijn.

Als je denkt het op het oog wel even te doen dan gaat het niet echt lukken als je nog geen ervaring hebt, helaas. Reden dat ik dit toch even meld is dat ik nogal eens reakties krijg van mensen dat het niet lukt, dan vraag ik even door en dan blijkt 9 van de 10 keer dat ze geen voelermaat hebben gekocht en niks nagemeten hebben. Maar dan wel verwachten dat het goed komt.. Verder kan er weinig mis gaan, je kunt eerst even de afstelling zoals ie nu is opmeten volgens "mijn" methode, dan kun je altijd nog terug. Met de halspen even uitkijken, als ie moeilijk draait dan voorzichtig of anders even naar een gitaarbouwer. Maar je molt de boel echt niet zomaar.

Als je de gitaar gewoon standaard afstelt (zoals volgens de handleiding op mijn site, de methode en waarden zijn ontleend aan de fabrieksafstelling bij Fender zoals beschreven in de Guitar Player Repair Guide) dan kun je prima pinches spelen. In mijn ervaring is de elementhoogte ook belangrijk: te laag en ze pikken de pinch niet goed op, te hoog en de pinch raakt gesmoord. Maar nogmaals, hou de waarden in de handleiding aan en het zou goed moeten zijn.

Hou wel in de gaten dat het ook uitmaakt waar je met je rechterhand de pinch probeert te doen.

Succes!

Harald
6 september 2009, 10:14
Heb op mijn Blade een behoorlijk lage actie, maar daar kan ik ook pinch harmonics spelen. Hoe oud zijn je snaren? Je snaren verliezen vrij snel hoog in de sound. (en dat begint bij de omwonden snaren) Dat is natuurlijk wel essentieel voor harmonics en pinch harmonics. Afstelling versterker, effecten en toon op gitaar spelen daarbij ook een rol.

JohnLord
6 september 2009, 11:26
Het maakt ook nog eens verschil welke elementen je in je gitaar hebt, met bv EMG's gaat het al weer wat makkelijker.

Mathidal
6 september 2009, 18:29
Heb op mijn Blade een behoorlijk lage actie, maar daar kan ik ook pinch harmonics spelen. Hoe oud zijn je snaren? Je snaren verliezen vrij snel hoog in de sound. (en dat begint bij de omwonden snaren) Dat is natuurlijk wel essentieel voor harmonics en pinch harmonics. Afstelling versterker, effecten en toon op gitaar spelen daarbij ook een rol.

Snaren zijn drie maand oud. Ik vervang mijn snaren van tijd tot tijd, zelfs al springt er geen snaar. Maar ik denk dat ik beter eens nieuwe snaren erop leg. De snaren beginnen te roesten, ondanks het feit dat ze coated (=> roestvrij) zijn. x)

Ik ben niet goed in mini-afstanden, dus zal ik het maar laten doen door een expert. :p

Trouwens heeft de plaats waar ik speel er geen invloed op, want op dezelfde hoogte lukt het me op de andere snaren wel.

Rinze
6 september 2009, 18:34
De combinatie tussen de positie van linker- en rechterhand heeft er wel degelijk invloed op. Ik gebruik trouwens dezelfde snaren zo driekwart jaar, neem ze wel na elke speelbeurt even af met een droog doekje. Niet erg rock 'n' roll, ik weet het maar anders kost het me teveel met al die gitaren. Vanmorgen nog op een gitaar met ongeveer vier maand oude snaren gespeeld en Zakk Wylde was er niks bij :zz:

Mathidal
6 september 2009, 21:16
Het ironische is dat nog geen uur na mijn reactie mijn eerste snaar gesprongen is. Heb gelijk de hele set vervangen. Dan is dat weer in orde, betere klank voor volgende optreden ook. :noob:

Schandalig dat mijn vingers niet overweg kunnen met exact dezelfde set snaren als ervoor, maar ja, dat heeft met de soepelheid en gladheid te maken.

Maken minieme veranderingen in je actie grote verschillen of de speelbaarheid, of is dit verwaarloosbaar? Mijn akoestische gitaar is lastiger te bespelen zo, maar daar zijn nog wel meer redenen voor te verzinnen (bredere hals, dikkere snaren, extreem hoge action, ...)

JohnLord
6 september 2009, 22:54
De combinatie tussen de positie van linker- en rechterhand heeft er wel degelijk invloed op.

Verhelderend filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk&feature=PlayList&p=86EDF55E1C434049&playnext=1&playnext_from=PL&index=35

Harald
7 september 2009, 08:10
De combinatie tussen de positie van linker- en rechterhand heeft er wel degelijk invloed op. Ik gebruik trouwens dezelfde snaren zo driekwart jaar, neem ze wel na elke speelbeurt even af met een droog doekje. Niet erg rock 'n' roll, ik weet het maar anders kost het me teveel met al die gitaren. Vanmorgen nog op een gitaar met ongeveer vier maand oude snaren gespeeld en Zakk Wylde was er niks bij :zz:

Scheelt wel weer dat je met al die gitaren ws. ook wel eens een andere gitaar vasthoudt. Je speelt per maand dus veel minder op zo'n gitaar dan iemand die er maar één heeft. (nog los van het feit dat toen ik begon ik veel meer uurtjes maakte dan nu per dag> En een gitarist met slechts één gitaar, is vaak een beginnende gitarist :hippie:)

Harald
7 september 2009, 08:13
Schandalig dat mijn vingers niet overweg kunnen met exact dezelfde set snaren als ervoor, maar ja, dat heeft met de soepelheid en gladheid te maken.


Klopt wel, oudere snaren worden idd soepeler, speelt lichter, en bends zijn ook makkelijker. Stemmen wordt steeds lastiger door het slechtere hoog, en als ze gaan roesten is de octaafzuiverheid op een gegeven moment ook weg. Ander groot nadeel, zeker bij gigs, is dat oude snaren ook een stuk makkelijker breken. Heb heel wat snaartjes gebroken op de bends in de solo van another brick in the wall van pink floyd. :lp:Die gaan zo lekker met oude snare... pang :(

Rinze
7 september 2009, 09:17
Scheelt wel weer dat je met al die gitaren ws. ook wel eens een andere gitaar vasthoudt. Je speelt per maand dus veel minder op zo'n gitaar dan iemand die er maar één heeft. (nog los van het feit dat toen ik begon ik veel meer uurtjes maakte dan nu per dag> En een gitarist met slechts één gitaar, is vaak een beginnende gitarist :hippie:)

Meestal is er toch eentje een aantal weken favoriet, de rest krijgt ook wel aandacht maar veel minder. Maar je hebt wel gelijk, in de tijd dat ik maar twee gitaren had en vijf keer per week met anderen speelde wisselde ik elke maand van snaren.

@ Mathidal: wat betreft je vraag over minieme verschillen: ja, alle kleine veranderingen maken verschil uit. Iedere fabrikant met een beetje kwaliteit houdt een standaard afstelling aan, die voor de meeste mensen plezierig is. Maar iedere gitarist is verschillend en iedere gitaar ook. Daarom is het in mijn ogen ook goed om het afstellen zelf te doen: je leert er veel van over je instrument en na verloop van tijd kun je iedere gitaar steeds beter aan je eigen voorkeuren aanpassen. Bovendien ben je op die manier niet meer afhankelijk van anderen die er geld voor vragen en ook niet altijd even deskundig zijn.

Mathidal
7 september 2009, 11:14
@ Rinze

Ik neem liever geen risico's, dus laat ik het liever door een expert doen. Snaren vervangen en onderhoud doe ik wel zelf, altijd handiger.

Ik moet zeggen dat een elektrische gitaar veel handiger is dan een spaanse gitaar qua snaren vervangen. Die snaren moeten niet in een speciale knoop en ontstemmen veel minder in het begin.
Die ontstemmen in het begin zo veel op een spaanse gitaar dat je soms daalt in toonhoogte, terwijl je naar boven stemt. :p

syntag15
7 september 2009, 11:37
Hoi

ik speel de laatste tijd veel pinch harmonics, maar merk dat ik met moeite, laat staan onmogelijk, een pinch harmonic krijg uit de lagere A of E-snaar. In tablatuur van bijvoorbeeld Eddy Van Halen staat dit soms vermeld (denk aan Ain't Talking 'Bout Love - intro) en ik vind het vervelend dat ik die hoge tonen er niet uit kan krijgen.

Toen ik toevallig een filmpje over pinch harmonics op youtube aan het bekijken was, zag ik opeens een reactie van een kerel dat zei dat hij geen pinch harmonics kan spelen omdat zijn actie niet hoog genoeg staat.

Lijkt me best aannemelijk, maar ik heb geen flauw idee hoe de actie kan verhogen met mijn Godin Detour. Bij mijn Spaanse klassieke gitaar heb ik klein, los onderdeeltje dat ik desgewenst kan bijveilen. Niet dat ik daar zo veel mee doe. Ik wil de klank van die gitaar niet verknoeien. :p

Maar bij mijn elektrische gitaar, die godin detour is het een ander systeem (naam is altijd welkom!), dat ik niet goed kan defineren, maar een foto zegt dat beter dan ik. :)
http://www.guitariste.com/produit/photos/2634-cebd0-big3.jpg

Dus luidt mijn vraag: hoe pas je de actie hierbij aan? Is dit net zoals bij mijn andere gitaar vakmaatschap, of doe ik dat beter zelf? En nog belangrijker: hoe hoog zou mijn actie minimum moeten staan om kunstmatige harmonics toe te laten op de lagere snaren?

Dank.


Pinch harmonics op lagere snaren is een kwestie van techniek en kracht in je vingers. De "actie" is niet eens zo interessant (actie moet over het algemeen 4mm zijn, als je de 12e fret induwd, de afstand tot je element.). Een pinchharmonic kan op elke snaar op elke manier. Hoe goed deze wordt uitversterkt hangt af van je gitaar, je elementen, de afstand van je snaar tot je elementen, je versterker, je gain, etc.,etc.,etc maar voornamelijk hangt deze af van jou.

Dus oefenen met je donder. Met mijn band spelen we bijvoorbeeld gedubbeld (2 gitaren) pinches op een lage C# (tuning is drop C). Dit kost moeite en tijd, maar als je dr eenmaal bent loopt het vanzelf los. Goede oefening is dit te oefenen op een spaanse accoustische, als je de pinch hierop hoort dan zeker op elektrisch.

Succes!

belfrink
10 september 2009, 12:21
Het heeft niet veel met de actie te maken denk ik maar meer om de techniek, en vooral heel veel oefenen.

Het gaat wel makkelijker en klinkt lekkerder op verse snaren, hoe langer je snaren erop zitten hoe meer dynamiek je gaat missen in je sound.