PDA

View Full Version : Wiring mods voor strat



Mephistocles
5 september 2009, 20:03
Welke wiring mods raden jullie aan voor een strat? Ik heb 3 dure pots gekocht, dus daar zal het geluid op vooruitgaan, aangezien t een MIM is. Ik wil sowieso 3 volumeknoppen, voor elk element één. Maar ik zit nog te twijfelen hoe ik t zal schakelen.

Alles in serie of parallel? Met of zonder 5wayswitch? En als ik het in serie schakel, hoe kan ik dan voor elk element het volume instellen, zodat alles niet uit gaat als ik er één wegdraai? Ik ga er sowieso een faseschakelaar in zetten, voor het typische direstraigtsgeluidje, maar die moet ik nog bestellen.

Ideeën?

snaarplukker
5 september 2009, 20:28
Sorry, om te beginnen moet ik even lachen om deze configuratie. Wat ben je van plan? Wilt je ze allemaal tegelijk horen of wilt je ze toch apart of samen kunnen schakelen? Mmmmhhh.........misschien zoekt je dit (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/wh3supiwikit.html).

Erik70
5 september 2009, 20:47
inderdaad wat vaag..
dure pots voor een beter geluid, omdat het een MIM is ???
Mex en USA strats hebben exact dezelfde pots. Dure pots klinken echt niet beter of anders dan "goedkope".

"En als ik het in serie schakel, hoe kan ik dan voor elk element het volume instellen, zodat alles niet uit gaat als ik er één wegdraai?" Dat kan bij serie dus niet.

Het direstraitsgeluid zoals je dat noemt is niets anders dan stand 2 of 4 van de 5switch (dus 2 pickups) daat heb je verder geen andere schakelaars voor nodig.

Mephistocles
5 september 2009, 21:03
Ja, parallel. Meer ik wil ook serie.

Anyways, dure pots... Kweenie of ze beter klinken, kom ik zo achter. Iig draaien ze lekkerder. Dus beter is t sowieso.

Als ik mn elementen in serie schakel, moet ik dan een potmeter er over zetten om de elementen te bypassen? Lukt dat met een 250k?

@snaakplukker
Fijn dat ik je kan vermaken, maar nee, dat is niet wat ik zoek. Ik wil al mn pickups tegelijk, en dmv volume in te stellen welk element en hoeveel van welke. Geen tone. Als ik wat hoog erbij wil, doe ik er wat brug bij of gebruik ik de eerstvolgende tonestack, mn preamp dus.

Chocola
6 september 2009, 00:13
- 3 volume knoppen
- serie schakelaar
- parallel schakelaar

Dan dim je de elementen die je niet wil hebben. Ik snap het nu hier niet van maar het is wel mogelijk. Wat je ook kunt doen is drie pp switches. Dan kun je volume en tone beiden regelen per element. Wees er trouwens ook van bewust dat het blenden minder goed werkt dan je zult denken. Ik heb het een keer geprobeerd en het resultaat was okee, maar de pickup die harder staat dan de anderen hoor je zo overduidelijk dat de anderen amper hoorbaar zijn. Pas op gelijk niveau klinken ze echt geblend.

Antoon
6 september 2009, 15:06
drie aparte onafhankelijke volumeregelingen kan best, je moet dan bij iedere pot het elementsignaal aan de wiper leggen ( en andere twee naar de jack en de aarde). Maar dit gaat je tegenvallen. Het is heel lastig als je geen mastervolume hebt. Je moet dan vaak aan twee of zelfs aan drie koppen gaan draaien als je (snel) zachter wilt. Ander punt is dat je signaal met drie keer 250k continu met zo'n 80k aan de aarde ligt (als je dus geen elementschakelaar wilt). Ik verwacht dat je daardoor te veel hoog verliest.

Mephistocles
6 september 2009, 17:55
Ok. Ik ga het anders doen... Brain May-schakeling, maar dan met 3 volume pots ipv on/off switches. Nu nog ff 3 DPDT switches bestellen. Voorlopig zal ik om maar vast aan het geluid te wennen de faseswitches achterwege laten. Gewoon serieel dus, met volumepots parallel. Goed idee toch?


(...)Het is heel lastig als je geen mastervolume hebt. Je moet dan vaak aan twee of zelfs aan drie koppen gaan draaien als je (snel) zachter wilt.(...)

Okee, dat is inderdaad lastig. Maar ik ben niet van plan alleen maar met al mn elementen vol open te spelen. Ik zal meestal gewoon één element aan hebben staan, en ik zal er of en toe eens eentje wat bij draaien voor een solo'tje ofzo. Of juist wat nek er bij voor wat rhythm. Dan zal ik mastervolume met de voet gaan doen, bedankt voor de suggestie.

Bmweber
6 september 2009, 21:55
hmm als ik het zo hoor zou ik het doen zoals ik het heb gedaan,
ik heb welliswaar maar 1 volume knop voor allemaal maargoed dat vind ik zelf prettiger, heb ook 1 toonknop voor alle 3 de elementen. en heb mijn 2de toonknop een blend-pot ingezet, daarmee kan ik mijn neck/brug pick-up aanzetten, ligt er maar net aan in welke stand je je 5-way switch zet. je kan dus alles wat een 'normale' strat kan maar je kan ook alle 3 de elementen aan zetten(tussenstandje gebruiken en de knop aanzetten) of neck en brug gebruiken. verder verandert de gitaar niet qua uiterlijk mocht je dat boeien.