PDA

View Full Version : Is het echt noodzakelijk om noten te lezen?



Eron
5 september 2009, 19:01
Momenteel ben ik bezig met het boek en de cd Speel Gitaar Direct van Jeff Schroedl en Doug Downing.
Hierin wordt ook geleerd om noten te lezen.
Soms vind ik dit nog redelijk lastig.
Opzicht wel erg leerzaam.
Maar nu vraag ik mij het volgende af.
Is het met gitaarspelen echt noodzakelijk om noten te kunnen lezen of kan dit gemis ook wel gecompenseerd worden met een gitaartabulatuur?
Vroeger deed ik dit wel zo en dit vond ik best wel praktisch.
Toch vind ik noten lezen ook niet verkeerd, ook aangezien ik af en toe nog weleens wat toetsen speel.

TimmU
5 september 2009, 19:03
Hallo eron,

daar had ik het gisteren toevallig nog over. Iik ken een hoop hele goede muzikanten die geen noot kunnen lezen, toch is het een vaardigheid die erg handig kan zijn op sommige momenten. Tablatuur zie ik persoonlijk als een okaye vervanger van noten, alleen ga je ook veel meer dingen 'snappen' als je het notenschrift beheerst naar mijn idee.

Eron
5 september 2009, 19:39
Bedankt voor je reactie, TimmU.

Verder ben ik ook nog even benieuwd of iemand toevallig het boek en de cd kent van De Moderne Gitarist (RMS uitgeverij).

FruscianteFan
5 september 2009, 21:06
Noten lezen is zeker niet echt nodig. Zonder kun je je in 99% van de gevallen prima redden. In sommige gevallen kan het echter goed uitkomen. Als je iets wat voor piano uitgeschreven is, wilt leren op gitaar. In sommige gevallen wordt gitaarmuziek ook alleen in noten uitgeschreven.

Ik zit er dan zelf vaak wel op te puzzelen, maar dankzij pianoles (lang geleden!) lukt het wel. Maar ik moet zeggen, als het eens voorkomt dat je het goed kunt gebruiken, ben je wel heel blij dat je gewoon noten kunt lezen.

Overigens zijn er niet bizar veel muzikanten die direct van notenschrift kunnen spelen, zoals je wel direct kunt meespelen als je tekst met akkoorden hebt.

vulvasonic
5 september 2009, 22:16
Noten lezen is niet zo belangrijk, althans niet in die zin dat het belangrijk is om liedjes van papier af te kunnen spelen.

Kennis van de theorie, de manier waarop het een en ander in elkaar zit en wat je daarmee kan doen (accoordenkennis, harmonieleer, dat soort dingen), is echter iets waar je enorm veel voordeel mee kan doen. Om dit te leren zul je toch noten moeten kunnen lezen. En 'lezen' mag je hierbij vrij ruim opvatten. Het kunnen ontcijferen is voldoende. En dat is echt niet zo ingewikkeld.

Mathidal
6 september 2009, 02:28
Hier heb ik al veel over nagedacht en veel discussies over gevoerd.

Het is niet verplicht, maar het is wel handig. Mijn beste vriend speelt basgitaar en speelt enkel met notenbalken.
Maar als hij eens partituren op zijn schoot geworpen krijgt kan hij daar niks mee, da's een handicap, want hij kan die stukken niet spelen.

Smijt je ze op mijn schoot (voor gitaar dan, want basgitaar kan ik niet lezen :p) kan ik ze perfect toepassen.

Voordeel van notenbalken is dat je moet nadenken over wat er staat en niet lukraak gaat spelen. Dat vraagt veel geduld en discipline, maar het helpt je wel om je stukken te interprenteren. Als je bijvoorbeeld ziet staan in tablatuur hoe een akkoord gespeeld moet worden, ga je vaak per keer kijken drie noten tegelijk pakken, bij notenbalken ben je eerder geneigd om dat met één tegelijkertijd te doen.
Hoewel... als ik notenbalken zie vertalen mijn hersenen dat integraal naar tablatuur, dat ik visueel kan zien, zo kan ik ook akkoorden zien.

Een ander belangrijk voordeel van notenbalken is dat het makkelijker communiceert met andere muzikanten. Natuurlijk werkt het niet bij elke muzikant, omdat sommige instrumenten andere sleutels gebruiken. In een big band is het zelfs haast verplicht om dat te gebruiken. :D

Op het vlak van gitaar vind ik het wel een groot nadeel als je in hogere posities gaat spelen. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld op de 10de fret gaat spelen. In partituren ziet dit eruit als je twee snaren hoger speelt, wat soms lastige interprentatie is. Op dit vlak vind ik tablatuur handiger. :)

Ik ben voorstander van beide systemen, en het best dat je ze allebei kent, ik kan nog een paar uur typen, maar ik moet nog kunnen slapen.

Edit: ik had er nog graag aan toegevoegd dat notenbalken onhandig zijn als je in andere stemmingen speelt, maar meestal schrijft men dit in normale notenbalken als het lager gestemd of capo is. ;-)
Doet me denken aan een leuk boek dat ik had voor gitaarles. Zat een cd bij, waarop een gitarist met capo speelde. Een leerzaam boekje trouwens, maar de cd was echt een gemene streek. Op een héél hoge snelheid met capo gespeeld. Daar kun je al beginner niets mee doen. x)

FruscianteFan
6 september 2009, 10:34
Kennis van de theorie, de manier waarop het een en ander in elkaar zit en wat je daarmee kan doen (accoordenkennis, harmonieleer, dat soort dingen), is echter iets waar je enorm veel voordeel mee kan doen. Om dit te leren zul je toch noten moeten kunnen lezen. En 'lezen' mag je hierbij vrij ruim opvatten. Het kunnen ontcijferen is voldoende. En dat is echt niet zo ingewikkeld.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik ga ervan uit dat het op het conservatorium wel met partituur gaat, maar ik heb echt wel wat theoretische kennis. En die kennis heb ik niet vergaard d.m.v. partituur. Sowieso niet door te leren, maar door veel te spelen, te luisteren naar wat mijn vrienden (die er wel in onderwezen zijn) erover zeggen, en door kwartjes te laten vallen. Zo heb ik na 6 jaar best een aardig overzicht in akkoorden, verhoudingen tussen noten etc.

Eron
6 september 2009, 22:53
Voordeel van notenbalken is dat je moet nadenken over wat er staat en niet lukraak gaat spelen. Dat vraagt veel geduld en discipline, maar het helpt je wel om je stukken te interprenteren. Als je bijvoorbeeld ziet staan in tablatuur hoe een akkoord gespeeld moet worden, ga je vaak per keer kijken drie noten tegelijk pakken, bij notenbalken ben je eerder geneigd om dat met één tegelijkertijd te doen.
Hoewel... als ik notenbalken zie vertalen mijn hersenen dat integraal naar tablatuur, dat ik visueel kan zien, zo kan ik ook akkoorden zien.

Een ander belangrijk voordeel van notenbalken is dat het makkelijker communiceert met andere muzikanten. Natuurlijk werkt het niet bij elke muzikant, omdat sommige instrumenten andere sleutels gebruiken. In een big band is het zelfs haast verplicht om dat te gebruiken. :D

Op het vlak van gitaar vind ik het wel een groot nadeel als je in hogere posities gaat spelen. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld op de 10de fret gaat spelen. In partituren ziet dit eruit als je twee snaren hoger speelt, wat soms lastige interprentatie is. Op dit vlak vind ik tablatuur handiger. :)


Hier herken ik erg veel in.
Met noten ben je zoveel aan het lezen en lezen (voordat je uberhaupt echt iets helemaal kunt spelen).
En dat terwijl je met een tabulatuur veel intuïtiever kunt spelen.

syntag15
7 september 2009, 15:06
Noten lezen is geen must, maar het opent wel degelijk mogelijkheden.

Op een gitaar zijn noten en akkoorden op diverse plekken te spelen. De keuze om een noot op een bepaalde snaar te spelen heeft niet enkel te maken met de noot, maar ook met de toon (snaar dikte etc.).
Daar waar noten je vrij laten in je spel, vertelt een tab je exact hoe je het moet spelen. Indien je noten kan lezen en bekend bent met je hals zal je zien dat je veel vrijer wordt in je spel. Daarnaast maken noten het gemakkelijker om te communiceren met bijv. piano.

Tabs daarentegen maken het weer veel makkelijker om nummers eenvoudig te spelen, denk aan spelen in een vast schaal zonder dat je duim hoeft te verschuiven en zeker bij uitgebreide akkoorden kan dit van pas komen.

Noten hebben daarnaast weer het voordeel dat met noten de theorie veel eenvoudiger te begrijpen is. (Waarom kruizen, mollen, wat is majeur, mineur, dominant 7th, etc. etc., waarom juist dat C akkoord en niet dat andere?)

Ik denk dat iedereen er verstandig aan doet beide te kennen, als het je interesse heeft. Verplicht is het echter niet, want de wereld loopt vol met gitaristen die noot nog tab kunnen lezen.

Pepe
7 september 2009, 16:07
Gitaristen zijn sowieso belabberde lezers. Lezen is nodig wanneer je er een serieuze loopbaan van wil maken. Een beetje bigband of studiogig komt met papier op de proppen.

Lezen is wat anders dan toonladder en akkoord kennis, wat in principe hetzelfde is. Geen kennis is hetzelfde als een adres zoeken zonder kaart -of TomTom tegenwoordig. Uiteindelijk kom je er wel, het duurt alleen langer.

syntag15
7 september 2009, 16:23
Lezen is wat anders dan toonladder en akkoord kennis, wat in principe hetzelfde is.


Hier ben ik het niet mee eens, zie onder 'inverting and chord voicing': http://www.angelfire.com/music5/theory/#musictheorychordtheory

FruscianteFan
7 september 2009, 16:53
Noten hebben daarnaast weer het voordeel dat met noten de theorie veel eenvoudiger te begrijpen is. (Waarom kruizen, mollen, wat is majeur, mineur, dominant 7th, etc. etc., waarom juist dat C akkoord en niet dat andere?)
Ik denk dat je goed onderscheid moet maken tussen partituur, waar dit topic (in eerste instantie) over gaat, en noten (A, Bb). Want kennis van noten en hun verhoudingen staat los van het kunnen lezen van partituur - althans, partituur is geen vereiste om noten te leren kennen.

syntag15
7 september 2009, 17:59
Ik denk dat je goed onderscheid moet maken tussen partituur, waar dit topic (in eerste instantie) over gaat, en noten (A, Bb). Want kennis van noten en hun verhoudingen staat los van het kunnen lezen van partituur - althans, partituur is geen vereiste om noten te leren kennen.

Helemaal eens!

Pepe
7 september 2009, 19:41
Hier ben ik het niet mee eens, zie onder 'inverting and chord voicing': http://www.angelfire.com/music5/theory/#musictheorychordtheory

Dat mag natuurlijk. Maar why not? Uitgaande dat een akkoord altijd is opgebouwd uit noten van een toonladder en de selectie je voicing bepaald.

Mathidal
7 september 2009, 21:22
Het grote voordeel is natuurlijk dat je uitgebreider kunt gaan spelen met notenbalken, want niet alle notenbalken hebben een extra tab-systeem. :noob:

Wat ik trouwens een handig voordeel aan notenbalken vind is dat je veel makkelijk op verschillende posities kunt spelen. Als je alle noten tot de 12de fret kent kun je al sneller zien: ah, dat kan ik ook zo spelen. Je kunt altijd mensen onder de indruk krijgen als je een liedje op verschillende manieren kunt spelen. Met gitaartabs ben je al wat langer bezig. Hoewel... Notenbalken ontcijferen tot hogere posities is ook niet erg handig. :lp:

FruscianteFan
7 september 2009, 22:30
Maar da's een kwestie van ervaring. Sowieso lees ik niet meer zoveel van tabs, maar als ik x-3-5-5-5-x zie, kan ik ook zomaar 8-10-10-9-8-x of x-3-2-0-1-0 spelen. Zeker als ik solo's of lickjes van tabs (of überhaupt) leer, heb ik iets van 'ik zie zelf wel waar ik dit speel'. Meestal zijn speelgemak en klankkleur dan doorslaggevend.