PDA

View Full Version : raar probleem met mijn versterker!



thiesbaarsma
5 september 2009, 18:56
hallo,

ik heb iets raars met mijn versterker... een maand geleden kwam ik erachter dat er iets met mijn versterker aan de hand was. ik was aan het opnemen en ik luisterde het na en hoorde steeds kleine kraakjes. het was niet echt leuk maar niet zo heel erg. de week daarna had ik een optreden en was het al iets erger.... nu was ik gister aan het repeteren en het was nog erger. ik heb een penvey top met twee marshall speakers eronder. ik zag dat de ohm op 4 stond terwijl hij op acht moest staan... toen heb ik de ohm veranderd naar 8 en werd het nog erger. het is heel raar ik heb een blues driver van boss. en zelf als ik die aan heb en ik heb er geen distorsion in klinkt het bijna als metal. maar als ik die uitschakel en ik speal clean valt het wel mee. maar het ligt niet aan het pedaaltje want als er op een andere versterker mee speel dan is er niets aan de hand. ik denk dat de oorzaak een waterschade is. in december er er een waterleiding in ons repeteerhok geknapt en was alles nat. nader hand was alles nog gewoon goed. weet iemand wat het kan zijn>>>>>>???????

groeten thies baarsma

nico verduin
5 september 2009, 18:58
Vocht zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Kan ook een lekkende cap zijn. Tijd voor een monteur met een scope.

cluseau
5 september 2009, 23:59
hallo,

......ik denk dat de oorzaak een waterschade is. in december er er een waterleiding in ons repeteerhok geknapt en was alles nat. nader hand was alles nog gewoon goed. weet iemand wat het kan zijn>>>>>>???????


Thies, die waterschade is natuurlijk wel verdacht. Heb je soms kort na de ontdekking je versterker aangezet dan kan een kruipstroom op de verkeerde plaats koolstof hebben achtergelaten wat een isolator in een geleider kan veranderen. Koolstof is namelijk geleidend. Aan de andere kant flik ik het regelmatig om een versterker chassis in het hete water te gooien voor een grondige schoonmaak beurt. Na een warme wind van een uurtje is het gewoon mogelijk het ding weer in te schakelen mits hij echt goed droog is natuurlijk. Ook is het antwoord van Nico goed mogelijk maar dan berust het water verhaal op puur toeval. Zeker is wel dat je dit niet zo makkelijk kan oplossen zonder te (laten) meten. Wat je wel kan doen is uitzoeken waar het probleem zit door alleen je versterker en speaker aan te sluiten. Alle andere apparatuur dus loskoppelen. Luister of het kraken zich voordoet. Als dat zo is probeer het dan nog eens zonder de eerste voorversterker buis. Dan de tweede enz. Dit kun je herhalen tot je alleen de eindbuizen over hebt. Heb je nu nog steeds ruis dan zit het in de eindtrap. Let vooral op krakende buisvoeten.

suc6
Frans.

thiesbaarsma
6 september 2009, 16:08
hallo,

ik heb de versterker na de waterschade twee weken op de grond gezet om te drogen... we hebben vloerverwarming en soms stond de houtkachel aan. dus ik denk dat al het vocht er wel uit was. ik zal de versterker vanavond naar mijn oom brengen die heeft er ook veel verstand van.. in trouwens ik heb een transistor geen buizen versterker.. als het niet lukt dan denk ik dat ik hem naar een muziekzaak breng.. bedankt voor de tips...

groeten thies