PDA

View Full Version : micscreens, nuttig?



yhcmarc
5 september 2009, 14:39
Hoi, ik heb even een vraag. Ik neem wel eens op in onze oefenruimte en die klinkt nogal klote qua akoestiek, echter kan ik hier niets aan veranderen. Zou een product als dit:
http://www.thomann.de/nl/the_tbone_micscreen.htm echt werken om de invloed van een ruimte te beperken? Ik gebruik nl. graag mijn tbone RB100 die een figure8 pattern heeft en dus ook vanaf de achterkant de ruimte opneemt.

Een hieraan gekoppelde vraag, zou een DIY versie hiervan die wat groter is ook overspraak van gitaar beperken wanneer je zo een ding voor een gitaarcab zet met live opnames in de oefenruimte?

thnx.

lcvanderhelm
5 september 2009, 18:43
Han S waar blijf je?Ik ben ook benieuwd naar je antwoord. Ik denk zelf,dat het in een ruimte met een slechte aukoustiek[veel weerkaatsingen]weinig uitmaakt. Het direkte geluid van de versterkers kan je redelijk blokkeren,maar de lagere frequenties zullen even hard binnen blijven komen.

Han S
5 september 2009, 23:14
Zo'n scherm is bedoeld om reflecties tegen te houden als je bijvoorbeeld een zanger(es) opneemt. Ik zou hem gebruiken als ik een zanger moet opnemen met weinig of geen microfoontechniek met een microfoon in omni.

Of de akoestiek van de oefenruimte er beter van wordt? Nee, je houdt er wat reflecties mee tegen maar het zal kut blijven klinken. Je zult moeten uitvogelen waar de sweet spot zich bevindt en daar een stereopaartje neerzetten, een XY paar van hyper cardioids of een ORTF paartje van microfoons die wat minder richtinggevoelig zijn. Met een fig 8 in zijn eentje een gode opname maken zal niet lukken, neem een tweede microfoon en zet ze neer als MS paar.

Als die stereo technieken vind je op de DPA website.

Harald
6 september 2009, 10:10
Zijn stereo opstellingen met fig 8 microfoons niet JUIST bedoeld om de ruimteakoestiek mee op te nemen? In een slechte ruimte kun je dan toch juist beter met een mic opnemen die wel richtingsgevoelig is, of zie ik dat verkeerd? In dat laatste geval, werkt zo'n scherm dan wel?

Han S
6 september 2009, 11:46
MS techniek wordt veel gebruikt voor concertregistraties. Er staat een microfoon op de bron gericht en een fig 8 microfoon daar direct achter, maar gericht op de zijkanten tov de frontgerichte microfoon. MS is dan ook de afkorting van Mid Side.

De Mid microfoon gaat gewoon in het midden en de Side microfoon gaat naar twee kanalen op het mengpaneel waarvan de gain op hetzelfde volume staat afgeregeld. Een van die twee kanalen staat uit fase en ze staan hard links en rechts gepanned. Als je nu die twee kanalen van de Side microfoon toevoegt aan dat van de mid microfoon krijg je een superbreed stereobeeld, hoe verder je ze open schuift hoe breder het wordt.

Komt dat super stereo signaal nou door een mono radio of TV, dan valt dat hete side signaal weg en houd je alleen het Mid signaal over en dat was al mono.

yhcmarc
6 september 2009, 12:14
ik had het eigenlijk over het opnemen van een gitaarcab. Daar gebruik ik bij voorkeur een RB100 + een dynamische (SM57 / M201). Alleen die ribbon neemt dus ook de achterkant, de reflecties, op. Zou zo een soort scherm dat dus beperken?

Han S
6 september 2009, 12:19
Ik neem zo af en toe ook gitaarcabs op en dan tegelijk met harde drummers, maar ik heb nooit overspraak van betekenis op de gitaarmicrofoon. Een fig 8 microfoon heeft ook meestal enorme proximity, dus ik vraag me af of dat de meest geschikte microfoon is. En waarom zou je zo'n scherm kopen als het met een stuk plaatmateriaal en een oude deken net zo goed lukt.

yhcmarc
6 september 2009, 12:46
Ok, helder. Ik wilde niet per definitie zo een scherm kopen, maar er bv. een namaken in een groter formaat. bv. een speciekuip in 2 delen zagen, aan de binnenkant bv. een laag isofix met daarover noppenfoam en aan de buitenkant ook noppenfoam. Ik gebruik die mic trouwens omdat hij zo lekker warm en vet klinkt en icm met bv. een 57 gewoon een lekkere sound geeft.

Eigenlijk is mijn vraag, zou die ronde vorm dan beter werken dan een plaat ervoor en een slaapzak eroverheen?

Joram
8 september 2009, 10:10
En waarom zou je zo'n scherm kopen als het met een stuk plaatmateriaal en een oude deken net zo goed lukt.
Precies, leuk ding hoor zo'n mic screen maar vaak een beetje te fancy. Die dingen zijn geschikter voor het opnemen van stemmen waarbij men bv. nog tekst moet kunnen lezen. Maar zelfs dan....