PDA

View Full Version : Blues improvisatie na anderhalf jaar gitaar spelen



killerman36
5 september 2009, 13:13
hallo,
zoals de titel zegt.
Gewoon snel in 1 take opgenomen tot camera uitviel.
Speel nu iets meer dan anderhalf jaar gitaar zonder les en ben benieuwd naar reacties dus hoe meer hoe liever.
alvast bedankt
http://nl.netlog.com/go/explore/videos/videoid=nl-5274595

savale
5 september 2009, 15:25
hehe lekker aan t jammen, altijd leuk ;) Technisch is het soleren best netjes, maar ik heb het idee dat het niet bij de toonhoogte van het ritme past dat gespeeld wordt. (ik moet wel zeggen dat ik het het slecht kan horen)

M Kactus
7 september 2009, 14:43
Klinkt leuk. Jullie gaan er goed in mee! Inderdaad, soms hoor ik wel wat tonen die niet te best in het schema passen, maar ik vind het knap. Alleen: Die gain mag echt wel een pák meer dichtgeschroefd worden. Van standje zeven naar standje drie, of zo. Voor de rest vind ik het heel knap, ook dat je samen lekker doorbluest. Zo hoort het!

Edit: Argh! Wat voor kabel heb je daar?!(Zie mijn gitaarnerd-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2128042&postcount=148))

beruk
7 september 2009, 15:30
Inderdaad, gain dicht maar ga in hemelsnaam met het accoorden schema mee soleren anders doet het te veel pijn aan de oren.

killerman36
7 september 2009, 19:20
Ja, volledig gelijk over de gain die lager moet, in de tweede take heeft de rythem gitarist hem veel lager gezet, misschien dat we die take dan nog posten ook. Over meegaan met het akkoordenschema, ik speel grootendeels gewoon A minor pentatonic en naar mijn oren past dit zeer goed bij het standaard riffke dat van A naar E gaat. Jullie zouden dan eerder ook in E spelen?
alvast bedankt voor commentaren, nog goeie raad altijd welkom!

De kabel is trouwen van het merk KLOTZ en gewoon in Piens Deinze gekocht (denk 30 euro).

Misty
7 september 2009, 22:37
stoor je niet aan mijn comment ,speel zelf pas 200 uur
maar ze zijn te lief ,het ligt niet aan de gain

t klinkte vals op veel momenten
en wat is het *verhaaltje* van de solo
t enige blues/rock was op 1.30,tot 2.00 :cooler:

ik vind t superstoer dat je t wel durft te plaatsen
maar koop een boek of neem les ,want het kan veel beter in anderhalf jaar
blues on :strat: en niet te snel :makeup:

M Kactus
8 september 2009, 07:05
stoor je niet aan mijn comment ,speel zelf pas 200 uur
maar ze zijn te lief ,het ligt niet aan de gain

t klinkte vals op veel momenten
en wat is het *verhaaltje* van de solo
t enige blues/rock was op 1.30,tot 2.00 :cooler:

ik vind t superstoer dat je t wel durft te plaatsen
maar koop een boek of neem les ,want het kan veel beter in anderhalf jaar
blues on :strat: en niet te snel :makeup:

Niks te lief. "Het klinkt vals" is zeggen wat ik zei, maar dan zonder enige onderbouwing of zonder te wijzen naar de oorzaak daarvan, zodat de TS nog niet meer weet.
En het kan beter na anderhalf jaar, vind ik wel een straffe uitspraak. Ik vind dit niet verkeerd, hoor! Na anderhalf jaar gitaarspelen, is dit een prima prestatie. Oké samenspel, een eigenzinnige genrekeuze, duidelijk al wat theoretische achtergrond (hoewel scheef toegepast ;)) en technisch kan het best goed zitten...

Divine
8 september 2009, 10:03
Klinkt leuk. Jullie gaan er goed in mee! Inderdaad, soms hoor ik wel wat tonen die niet te best in het schema passen, maar ik vind het knap. Alleen: Die gain mag echt wel een pák meer dichtgeschroefd worden. Van standje zeven naar standje drie, of zo. Voor de rest vind ik het heel knap, ook dat je samen lekker doorbluest. Zo hoort het!

Edit: Argh! Wat voor kabel heb je daar?!(Zie mijn gitaarnerd-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2128042&postcount=148))

Klinkt leuk? Ik kan hier niet naar luisteren. Het is volledig vals en heeft vrij weinig met blues te maken. Afgezien van de valsheid worden misschien blues 'licks' gespeeld, maar feel, timing, goede bends, vibrato en phrasing (al is dit punt best lastig en komt het meestal door de jaren heen) is er niet. Precies de zaken die blues maken.

Een positief punt is dat ik zie dat jij/jullie er plezier in hebben en de drive hebben om te spelen. Zoek op internet naar lessen over bending, vibrato, phrasing en timing, maar vooral ook improvisatie.

Luister naar gitaristen zoals Larry Carlton en Scott Henderson bijvoorbeeld die hebben al deze elementen op een hoog niveau onder de knie.

Voor phrasing in het bijzonder raad ik je de dvd melodic phrasing van Scott Henderson aan. Hij legt daarin precies uit wat het is en hoe je het zelf kan ontwikkelen.

beruk
8 september 2009, 10:40
Lekker langzame plaat om mee te spelen en te jatten:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51TD7GHAXCL._SL500_AA240_.jpg
Ze kennen hun zaakjes deze toen (1959 of zo) al oudere heren. Veel bluesgitaristen spelen de licks die je hier hoort. Voordeel is dat de nummers heel traag worden gespeeld zodat je het makkelijk kan kopieren.
Luister maar es naar deze samples:luisteren (http://www.amazon.com/Blues-Ballads-Lonnie-Johnson-Snowden/dp/B000000XY0)
De een kan bijvoorbeeld de zanglijn naspelen en de ander de slagpartij.

lindstrom
8 september 2009, 18:44
tjah, minder gain, neck pup gaan gebruiken, minder zenuwachtig met de vibrato worden.

zomaar wat tips.

durf ook eens uit die basis noot te komen.

succes!

Riky
10 september 2009, 11:23
gain mag wel behoorlijk wat minder.
Solo klopt qua toonhoogte ook niet vaak met de slag gitaar.

Verder vind ik dat je al wel een beetje gevoel er in kan leggen. Daar gaat het toch om. De rest kun je wel oefenen:)

Ritchiefan
14 september 2009, 21:41
Nou je durft wel, en dat is heel belangrijk. Houe zo. :)

Nu inhoudelijk:
+ Je moet veel beter luisteren naar wat je aan het doen bent.
+ Akkoordovergangen moet je kunnen dromen (aan zien komen).
+ Zorg ervoor dat je niet vals speelt, dus rustig aan met die noten.
+ Als je op een goede noot zit, hou em vast, en brei er wat omheen.
+ Oefenen!

Keep up the good work :supercool:
Enrico