PDA

View Full Version : (on)gebalanceerd?



skabouter
5 september 2009, 12:30
Vraagje: De in/uitgangen van mijn interface zijn ongebalanceerd. Voegt het iets toe om de overige randapparatuur gebalanceerd aan te sluiten (waar mogelijk...)? Ik weet wat het verschil hiertussen is, maar met de gedachte "je ketting is zo sterk als de zwakste schakel" vroeg ik me af wat nou eigenlijk het best is..

Mr.Bluesbreaker
6 september 2009, 23:31
Hi Arjen,

volgens mij is dat nuttig als je over erg lange afstanden kabels hebt lopen die ook nog eens over veel stroom/lichtkabels heen gaan, waardoor je bij ongebalanceerde kabels last van brom zou hebben. Correct me if I'm wrong.

skabouter
11 september 2009, 12:15
ondertussen heb ik een antwoord van mn "studio-docent" op school. Bij korte kabels en ongeblanceerde i/o`s heeft het idd weinig zin om gebalanceerd te werken, dus moet gewoon op Consumer level werken (-10dB dus)....Problem solved!

skabouter
21 september 2009, 14:42
Toch nog even een vraagje hierover.... Ik heb 2 compressors, een Focusrite Penta, en een TL-Audio Fatman. Deze staan verbonden met I/O`s van mn interface (ongebalanceerd). Maar voor de beste signal/noise ratio blijkt nu dat de Penta op -10dBu staat, en de TLA vreemd genoeg op 4+dBu. Zo klinkt het het beste en ook de Vu-meters lijken dan te kloppen.
What`s that about? :o

skabouter
2 november 2009, 21:53
Hi Arjen,

volgens mij is dat nuttig als je over erg lange afstanden kabels hebt lopen die ook nog eens over veel stroom/lichtkabels heen gaan, waardoor je bij ongebalanceerde kabels last van brom zou hebben. Correct me if I'm wrong.

Nou heb ik nog een vraag hierover. Als er over lange afstanden van ongebalanceerde kabels wordt gesproken, wat wordt dan bedoeld? De lengte van de langste kabel, of de totale lengte aan kabels tussen alle apparatuur in serie aangesloten? Wanneer is het erg als bijvoorbeeld de lengte zo groot wordt dat de kabel last krijgt van interferentie?

Han S
2 november 2009, 22:43
Een ongebalancerde kabel heeft een enkele kerndraad waar een stroompje over loopt en de andere kant gaat door de afscherming. Een gebalanceerde kabel heeft twee kerndraden en een afscherming, de litze of mantel.

Door die twee kerndraden loopt de stroom en die is in die twee draden tegengesteld aan elkaar, het is namelijk een wisselstroompje. Dat betekent dat de magnetische velden die door die stroom in de kabel worden opgewekt ook tegengesteld zijn aan elkaar en elkaar dus opheffen. Daar omheen zit de afscherming en dat maakt de kabel ongeveer ongevoelig voor storingen van buitenaf.

Iedereen kent het radio Moskou effect wat je soms hebt met de pedalenbak, komt omdat de zooi ongebalanceerd is. Met een gebalanceerde microfoonkabel heb je met 100 meter nog een storingvrij signaal en met een dikke condensator nog met 200 meter.

Neem je een ongebalanceerde kabel welke over en door allerlei ander snoeren loopt (lichtshow) dan pik je gegarandeerd allerlei rotzooi op van al die magnetische velden rond die snoeren en kabels.

bert k
2 november 2009, 23:17
Nou heb ik nog een vraag hierover. Als er over lange afstanden van ongebalanceerde kabels wordt gesproken, wat wordt dan bedoeld? De lengte van de langste kabel, of de totale lengte aan kabels tussen alle apparatuur in serie aangesloten? Wanneer is het erg als bijvoorbeeld de lengte zo groot wordt dat de kabel last krijgt van interferentie?

Uiteraard gaar het om de totale kabellengte.

Nou deed ik jaren terug met Frits PA-werk, en daar hadden we een multikabel van 30 meter in gebruik. Alle mics kwamen door die kabel, gebalanceerd, en het gemixede signaal ging dus weer 30 meter terug, maar dat was ongebalanceerd! (Geen geld nog voor mooiere spullen.) Hebben we nooit last van gehad, het bromde vrijwel niet. Dus je hebt best wel de ruimte om ongebalanceerd wat te doen.