PDA

View Full Version : Transparante poriënvuller?



Ike57
4 september 2009, 18:15
Ik heb echt even mijn best gedaan met de zoekfunctie, maar ik kom er niet echt uit :D

Er wordt veel geschreven over poriënvullers / grainfillers maar meestal ontbreekt een stukje informatie: een merknaam c.q. een leverancier.

Ik ben op zoek naar een transparante poriënvuller. Dus, een poriënvuller die je kunt gebruiken als je een gitaar blank wilt lakken. Zo heeft Stewmac de "Lawrence-McFadden Grain Filler" in clear (Clear filler doesn't appear transparent in the can), maar dit wordt niet verscheept buiten de VS.

Guitarsupplies heeft "Rustins poriënvuller naturel" in de verkoop, maar ik kan nergens opmaken of dit transparant is.

Kan iemand een tip geven, bij voorkeur mét merknaam, van een transparante poriënvuller die op verschillende houtsoorten (o.a. mahonie en wengé) bruikbaar is en onzichtbaar is na gebruik? Dus wél de poriën vult maar niet de kleur van het hout beïnvloedt om hierna de gitaar te spuiten met blanke lak en vervolgens te polijsten.

Thanks!

barno
4 september 2009, 18:27
ik weet niet of dat hier bestaat, if so zou nl iedereen die gebruiken me dunkt ... :) geen gekloot meer met verkeerde kleur grainfiller
Ik denk dat rustin naturel lichte houtkleur heeft, te gebruiken voor es, eik enz...

Ik heb wel es een porienvuller gekocht van levis, dat was een transparant goedje maar volgens mij kan je evengoed gewoon vernis dik opbrengen en afschuren, enkele keren.

niekb
4 september 2009, 18:29
Die rustins is idd licht van kleur, niet transparant.
Met lak porien vullen zou ik niet doen. Toevallig vanmiddag iemand gesproken die dat ook doet op dit moment maar daar niet blij van wordt.

Echte transparante zou ik helaas niet weten.

stijnkenens
4 september 2009, 18:39
Ik gebruik die van ACELDA, uit een drogist in Antwerpen:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vie%20bass%20I/DSC06783.jpg


Ik dacht dat er ook naturel op staat, maar op de mahonie van de bass is het geen probleem.
Enkel als het grote gaten zijn: er zijn enkele kleine stukjes uitgebroken tijdens het schaven, en ze waren te diep om eruit te schuren, daar zie je de poriënvuller zitten als een iets te licht vlekje.

Volgende keer let ik beter op, en ik gebruik hem weer, want voor de rest is die perfect: snel drogend en gemakkelijk afschraap-baar.


s.

Kakihara
4 september 2009, 19:28
Een van deze (http://chestnutproducts.co.uk/results.php?cat=sanding%20sealers) misschien ? Staat nergens op dat het transparant is, maar ook nergens een vermelding van een andere kleur...

Ike57
4 september 2009, 19:29
Is dat merk van jouw "Acelda" Stijn?

Het moet toch niet zo moeilijk zijn voor een fabrikant om transparante poriënvuller te maken? Of moeten wij het eerst voor ze uitvinden :D

Ik heb zelf dit nog gevonden, maar het zegt me niet zoveel

Merk: Linitop http://www.linitop.com/index.php?page=bouche_pores
Omschrijving: Transparante synthetische poriënvuller op basis van olie. Egaliseert kleine onregelmatigheden in het houtoppervlak. Laat een perfecte afwerking toe met vernis op basis van olie. Toepassingsgebied: Voor binnen. Deuren, ramen, meubilair, houten scheidingswanden, schroten (lambrizering) en ander houtwerk. Ook toepasbaar op oude vernissen in goede staat.


Merk: Allihol Porienvuller P 1800 http://www.paintspectrum.nl/contents/nl/d30.html
Omschrijving: Vullende blanke grondvernis op basis van een gemodificeerde urethaanalkydhars
Vullende blanke grondvernis op basis van een gemodificeerde urethaanalkydhars. Toepassingsgebied Als vullende tussenlaag in het P1800 vernissysteem, waar hoge eisen worden gesteld aan het snel bereiken van een goede vulling. Aan te brengen met een verniskwast en vervolgens af te messen met een plamuurmes.

http://www.targetcoatings.com/shop/catalog/Sealers_Grain_Fillers-2-1.html (http://www.targetcoatings.com/shop/catalog/Sealers_Grain_Fillers-2-1.html)schijnen ook goed te zijn.

Ike57
4 september 2009, 20:16
Op diverse fora op internet kom ik vaak het gebruik van blonde schellak tegen als poriënvuller. Ik heb laatst het topic van Aaron gevolgd over het politoeren van een gitaar maar heeft iemand ervaring met het gebruik van schellak als poriënvuller?

Zij er voor- of nadelen?

Ike57
4 september 2009, 20:43
Een van deze (http://chestnutproducts.co.uk/results.php?cat=sanding%20sealers) misschien ? Staat nergens op dat het transparant is, maar ook nergens een vermelding van een andere kleur...

Op hun site staat dat de dealer in Nederland Baptist in Arnhem (http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=6&sid=37&pid=3&title=Houtveredeling%20en%20pyrografie&subtitle=Voorbereiding%20en%20reparatie:%20Rustin% 20-%20Chestnut%20-%20Merkelbach) is.

Ik heb hen de vraag even voorgelegd :D

superfly
4 september 2009, 21:05
ik heb op het ovangkol van mn dreadnought Porieenvuller van Model Engineering b.v. gebruikt volledig kleurloos. Verkrijgbaar bij modelbouw winkels. Ik weet niet precies wat voor spul het is maar aflakken met acryl gaat uitstekend.

Ik heb bij Mattia mooi resultaat gezien met Z-Poxy Finishing Resin. Ik ben van plan dat bij mn huidige project te gaan proberen.
edit: hier een link naar een beschrijving bij LMII http://www.lmii.com/carttwo/thirdproducts.asp?CategoryName=Filler&NameProdHeader=Z-poxy
Het spul is (ook alweer) bij de modelbouw winkels te krijgen
vr gr
Wim

aaronstonebeat
4 september 2009, 21:07
Met schellak zou het wel moeten kunnen maar dat heeft toch ook altijd een kleur, als is het maar 'blond'. En schellak blijft behoorlijk lang krimpen. Ik denk dat het oa daarom in een bepaalde fase van politoeren samen met puimsteenpoeder wordt gebruikt.

Iemand, Mattia of Fred Dons, heeft eens een soort polyesterhars aanbevolen. Ik zal kijken of ik dat terug kan vinden. Z-Poxy resin of zoiets.

EDIT:

Dit was het:
"Probeer Z-Poxy finishing resin. Echt. Als er animo is maak ik wel een foto serie (stap voor stap) als ik de volgende keer eens wat grain filling doe. Zal over een maand of 3-4 zijn, gok ik, maar toch.

Mattia"

Woml
4 september 2009, 22:53
Ik heb een tijd terug van StewMac deze (http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Fillers_and_putties/ColorTone_Waterbase_Grain_Filler.html) besteld. Die is op waterbasis, en die versturen ze dus wel de hele wereld over. Maar ik heb nooit goed gekeken of hij echt wel heel erg transparant is, mocht dat een probleem zijn.

Ike57
5 september 2009, 14:36
Die Z-poxy finishing resin lijkt niet zo verkeerd te zijn.
Dat spul van Stewmac, dat Woml gebruikt, schijn ook transparant te zijn.

Dit heb ik ook nog gevonden van BOSS paints (http://www.boss.be/product/fiche.do?prodgrpNr=175) nv (schijnt alleen in België te koop te zijn)

Toepassingen: Poriënvuller op houtwerk binnen, alvorens af te werken met een vernis. Hout binnen, voor een perfect gladde afwerking

Eigenschappen: Hoge vulkracht. Snelle doorharding. Goed schuurbaar.

Droogtijden: Stofdroog na 1.5 à 3 uur. Overschilderbaar na 8 uur (zorg voor voldoende temperatuur en verluchting tijdens de droging)

Verwerking: 1 laag VERNIPOR aanbrengen met borstel, rol of spuit op een voorbereide ondergrond.

Reiniging gereedschap: Met WHITE SPIRIT.

Kleuren: Kleurloos.

Misschien is dat ook wat?

barno
5 september 2009, 15:10
Dit heb ik ook nog gevonden van BOSS paints (http://www.boss.be/product/fiche.do?prodgrpNr=175) nv (schijnt alleen in België te koop te zijn)



Yes!! eindelijk es iets dat ik niet in Nederland of States moet bestellen. leve België! :)

Ike57
5 september 2009, 16:05
Yes!! eindelijk es iets dat ik niet in Nederland of States moet bestellen. leve België! :)

Allemachtig. Heb ik, zonder er erg in te hebben, jou hele weekend goed gemaakt? Daar ben ik bijzonder blij mee! :cheerup:

't is natuurlijk wel erg dat het weer een Nederlander moet zijn die België op de kaart zet in dit forum - en nog wel met een Belgisch hoogstandje: poriënvuller! :seriousf:

Gitaarbouwer
5 september 2009, 16:09
Yes!! eindelijk es iets dat ik niet in Nederland of States moet bestellen. leve België! :)

Het wordt nu toch echt de hoogste tijd dat België weer ingelijfd wordt bij Nederland:)

barno
5 september 2009, 16:22
Het wordt nu toch echt de hoogste tijd dat België weer ingelijfd wordt bij Nederland:)

brug te ver, over mijn lijk, when pigs might fly en de beer niet meer in het bos schijt enz... ik wil er nog over praten om NL Limburg en Brabant aan België te hechten maar verder gaan we niet gaan hé :)

Martijn-w
5 september 2009, 16:31
brug te ver, over mijn lijk, when pigs might fly en de beer niet meer in het bos schijt enz... ik wil er nog over praten om NL Limburg en Brabant aan België te hechten maar verder gaan we niet gaan hé :)

Ah, waarom wil je ons wel hebben? ;)

rinaldo
5 september 2009, 17:21
heee mogen wij der ook bij? zou het wel leuk vinden om een belgische fries te zijn:mmmm:

toneblo
5 september 2009, 17:23
Zelf prefereer ik laag lak, schuren, laag lak, schuren, laag lak, schuren, enz... totdat het gewenste resultaat is te zien.

Misschien tijdrovend maar wel effectief voor mij...
Ik persoonlijk vindt het voordeel dat je de lakkleur kunt kiezen en geen vertroebeling krijgt door andere producten.
Wel rekening houden met het feit dat ie iets donkerder wordt dan de kleurstaal die je kiest.

Maar verder graag meer vertellen over grainfillers, ik lees mee en leer nog es wat..( uit Belgie notabene! ;) )

Kakihara
5 september 2009, 17:55
brug te ver, over mijn lijk, when pigs might fly en de beer niet meer in het bos schijt enz... ik wil er nog over praten om NL Limburg en Brabant aan België te hechten maar verder gaan we niet gaan hé :)

Zeeuws-Vlaanderen mag ook wel, dat zijn toch geen Hollanders ...

Ik vind het wel raar dat Boss-producten niet in Nederland beschikbaar zijn. Oh well, naast Gouda-kaas, Belgisch bier en chocolade hebben we weer iets dat de Hollanders kunnen importeren :D

flitslicht
5 september 2009, 18:21
Blij dat ik Europeaan ben. Hoef ik me alleen maar af te vragen of ik dure Gibsons uit de VS wil of goedkope Gibsons uit China. Poriënvuller haal ik gewoon lokaal in mijn eigen vertrouwde Europa ;).

Ike57
5 september 2009, 18:22
Wat een Belgische lol vandaag :D

Awel, het lachen zal jullie nog wel vergaan. Vandaag gelezen op Spitsnieuws: "De Belgische minister van Begroting, Guy Vanhengel, zegt dat België virtueel failliet is."

Dus, we hoeven alleen maar even te wachten totdat het op Marktplaats staat ..... dan hoeven we niks meer te importeren. Dan is het van ons :seriousf:

flitslicht
5 september 2009, 18:25
Dus, we hoeven alleen maar even te wachten totdat het op Marktplaats staat ..... dan hoeven we niks meer te importeren. Dan is het van ons :seriousf:

Tel uit je winst :soinnocent:

Ike57
5 september 2009, 18:31
Ik vind het wel raar dat Boss-producten niet in Nederland beschikbaar zijn. Oh well, naast Gouda-kaas, Belgisch bier en chocolade hebben we weer iets dat de Hollanders kunnen importeren :D

Lees en huiver:


‘Colora’, de winkelketen van de Belgische verfproducent BOSS paints, opent in september zijn 36ste en 37ste verfwinkel in België. Op 12 & 13 september gaat de colora-winkel in Lokeren open. De winkel zal uitgebaat worden door Nadine Bernaert. Op 25 & 26 september opent op z’n beurt de colora-winkel in Houthalen, onder leiding van Katleen Linsen. In oktober dan kunnen ook onze noorderburen kennismaken met colora. De primeur is voor Eindhoven!

Ik moet wél zeggen dat de specificaties van VERNIPOR van Boss zeer interessant lijken!

barno
5 september 2009, 18:49
ah voilà Houthalen, da's vlakbij, ga ik zeker es proberen want ik zit op dit eigenste moment weer te vloeken op die essen nerven. Bij elke gitaar die ik bouw is dat het geval want Guttlin's wood of choice is nu eenmaal essen. Dus een goede porienvuller zou zalig zijn.

België failliet? straffer zelfs: België bestaat eigenlijk niet. it's a freak of nature qua land dus: I love it :)

Ike57
5 september 2009, 19:12
ah voilà Houthalen, da's vlakbij, ga ik zeker es proberen want ik zit op dit eigenste moment weer te vloeken op die essen nerven. Bij elke gitaar die ik bouw is dat het geval want Guttlin's wood of choice is nu eenmaal essen. Dus een goede porienvuller zou zalig zijn.


Misschien is deze nog dichterbij?
BOUSSE-GOVAERTS NV
Genkerstwg 74
3500 HASSELT
Tel : 011/21.07.10

Ike57
6 september 2009, 09:03
Blijven zoeken :D

Dit bedrijf zit in Glasgow: https://vault2.secured-url.com/frenchpolishes/acatalog/Wood_Fillers.html

oigun
6 september 2009, 09:20
Ikben van plan met polyesterhars te fillen. Ik weet niet of dat gaat lukken en of het nog schuurbaar is, ik vind het wel prettig als je na een uurtje ofzo weer werder kan...

Ike57
6 september 2009, 09:56
Ikben van plan met polyesterhars te fillen. Ik weet niet of dat gaat lukken en of het nog schuurbaar is, ik vind het wel prettig als je na een uurtje ofzo weer werder kan...

Da's twee componenten spul toch? Ik wist niet dat dat zo snel droogt. Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen.
Is die hars transparant?

Sanderltd
6 september 2009, 11:08
Over die BOSS-poriënvuller; ik heb net een potje besteld bij de plaatselijke winkel. Ik ga het komende week ophalen, ik zal mijn ervaringen hier dan ook even vermelden. :)

heinz3110
6 september 2009, 14:58
Ikben van plan met polyesterhars te fillen. Ik weet niet of dat gaat lukken en of het nog schuurbaar is, ik vind het wel prettig als je na een uurtje ofzo weer werder kan...

Tja,dat dacht ik ook. Tijdje geleden 2 componenten polyester hars gehaald - bij zo'n autoshop, notabene, maar ach, ze hebben wel weer wat meer dan de gamma qua polijst en schuurpapier - en mee gewerkt, maar ach, wat gaat dat snel zeg. Voor mijn werktempo zelfs te snel. Wordt wel fantastisch knalhard maar ik kon er niet tegenop werken, zo snel ging dat.

O ja , Ike : tis wit.

oigun
6 september 2009, 17:47
Heinz, ik denk dat jij polyester plamuur gekocht hebt dat is wit, poyesterhars is doorzichtig.

flitslicht
6 september 2009, 18:19
Heinz, ik denk dat jij polyester plamuur gekocht hebt dat is wit, poyesterhars is doorzichtig.

En het stinkt verschrikkelijk. Ik heb er een paar keer mee gewerkt, je kan het schuren maar wel eerst je longen afsealen. Het blijft ook nog een paar weken echt stinken, volgens mij moet het een tijd goed 'uitwasemen', althans zo lijkt het. Ik weet niet of het verstandig is om het meteen met lak op te sluiten.

Ik moest ook speciale polyester verf gebruiken, kon er niet zomaar van alles opsmeren. Althans niet bij boten, misschien wel bij gitaren :)

Marcel61
7 september 2009, 00:02
Dit is het tovermiddel waar jullie op zoek naar zijn. Met de kwast direct op hout aanbrengen. Als het droog is moet Epoxy blanke coating afgesloten worden met een U.V. beschermende kleur of blanke lak (DD lak bv).
Epoxy kan namelijk niet tegen de Ultraviolete stralingen van het zonlicht!

http://www.dewatersportwinkel.nl/SP-Epoxy/100-692/Harsen-lijmen-en-lamineren/Epoxy-Coatings/?leesverder=ja

Een uitstekende porienvuller!

aaronstonebeat
7 september 2009, 00:15
Dit is het tovermiddel waar jullie op zoek naar zijn. Met de kwast direct op hout aanbrengen. Als het droog is moet Epoxy blanke coating afgesloten worden met een U.V. beschermende kleur of blanke lak (DD lak bv).
Epoxy kan namelijk niet tegen de Ultraviolete stralingen van het zonlicht!

http://www.dewatersportwinkel.nl/SP-Epoxy/100-692/Harsen-lijmen-en-lamineren/Epoxy-Coatings/?leesverder=ja

Een uitstekende porienvuller!

Lieve hemel, moet je al die spullen dan kopen? Voor dat geld bouw ik een paar goede gitaren, toch naar mijn eigen maatstaven.
:D

Marcel61
7 september 2009, 02:43
Lieve hemel, moet je al die spullen dan kopen? Voor dat geld bouw ik een paar goede gitaren, toch naar mijn eigen maatstaven.
:D


Je moet vooral eerst luid blaten,...om daarna tot je schaamte erachter te komen dat een set van dit spul slechts € 51,- kost waar je dan 10 vierkante meter mee kan insmeren...!
Tegenwoordig zit er in bijna alle 2-K lakken en goede Nitro lakken een UV filter (wel voor de zekerheid even kijken of dat ook bij jou NitroCellulose kleur of blanke lak het geval is).

Die gitaren van jou...€150,- tops?

aaronstonebeat
7 september 2009, 02:50
Ach, dat valt dan nog mee.

heinz3110
7 september 2009, 10:45
Heinz, ik denk dat jij polyester plamuur gekocht hebt dat is wit, poyesterhars is doorzichtig.


Ik denk het dan ook,ahum. :confused: :)

Sanderltd
7 september 2009, 10:57
Mocht iemand oren hebben naar de prijs van die BOSS poriënvuller; ik heb het even nagevraagd en het kost 23 euro per liter. Potjes bestaan in 0.5, 1 en 1.5 liter. :)

Ike57
7 september 2009, 11:44
Voordat ik me waag aan twee componenten epoxy en/of polyester harsen wil ik toch eerst even de ervaringen van Barno en Sander afwachten m.b.t. de BOSS poriënvuller.
De prijs hiervan valt me ook alleszins mee ....

Uiteraard ben ik wél zeer benieuwd naar eventuele ervaringen met epoxy / polyester harsen.

DaanW
7 september 2009, 12:04
De hier eerder genoemde Z-poxy werkt perfect. Heb het voor mijn laatste bas ook gebruikt.

Ike57
7 september 2009, 12:29
De hier eerder genoemde Z-poxy werkt perfect. Heb het voor mijn laatste bas ook gebruikt.

Hoe heb je dat spul verwerkt Daan?

Via een link in een eerdere post las ik: "The only disadvantage (some consider it an advantage) is that it is not 100% clear and will add a subtle amber warmth to the color of the wood."

Is dit ook jouw ervaring en is het storend?

DaanW
7 september 2009, 12:37
Hoe heb je dat spul verwerkt Daan?

Via een link in een eerdere post las ik: "The only disadvantage (some consider it an advantage) is that it is not 100% clear and will add a subtle amber warmth to the color of the wood."

Is dit ook jouw ervaring en is het storend?

't komt in 2 busjes, je mengt het in gelijke delen (hoeft niet precies, gewoon mengen op het oog werkt ook prima). Dan werk je het goed in de porien met een bankpasje/schrapertje. Zorg wel dat je het dun aanbrengt, want dan is het goed te schuren. Als je het té dik doet dan ben je wel even bezig.

Wat de kleur betreft... het kleurt inderdaad wel iets op. Ik heb het eigenlijk alleen op purperhart en swamp ash gebruikt. Bij het purperhart zag ik het eigenlijk niet, maar op het teststukje swamp ash is het wel duidelijk. Het kleurt iets gelig. Ik denk dat ik bij swamp ash toch de voorkeur geef aan die potjes van rustins (als je kleur lakt dan maakt het natuurlijk niet veel uit)

Ike57
7 september 2009, 15:03
't komt in 2 busjes, je mengt het in gelijke delen (hoeft niet precies, gewoon mengen op het oog werkt ook prima). Dan werk je het goed in de porien met een bankpasje/schrapertje. Zorg wel dat je het dun aanbrengt, want dan is het goed te schuren. Als je het té dik doet dan ben je wel even bezig.

Wat de kleur betreft... het kleurt inderdaad wel iets op. Ik heb het eigenlijk alleen op purperhart en swamp ash gebruikt. Bij het purperhart zag ik het eigenlijk niet, maar op het teststukje swamp ash is het wel duidelijk. Het kleurt iets gelig. Ik denk dat ik bij swamp ash toch de voorkeur geef aan die potjes van rustins (als je kleur lakt dan maakt het natuurlijk niet veel uit)

Ik heb je topic van de Ritter Roya nog eens bekeken en het eindresultaat ziet er natuurlijk strak uit. Het purperhart ziet er, tenminste op de foto, onveranderd uit en op de rest van de body is het in ieder geval absoluut niet storend - eerder een mooi effect (ik ga er vanuit dat je blanke lak hebt gebruikt) :ok:

oigun
7 september 2009, 16:32
Ik ga het eens bestellen die Z-poxy.

Op de LMI site staat er hetvolgende over:

We’d been hearing rumors that Z-poxy Finishing Resin was a great filler and sealer, but it was luthier Tim McKnight who wrote and insisted that we carry it. It is the filler of choice in Robbie O’Brien’s new finishing DVD as well. Z-poxy is used much like our System 3 epoxy filler (part #’s FSB1.5K and FSB3K). (It’s great advantage is that it is much more forgiving when it comes to mix ratios. With the System Three filler, we recommend using a digital scale to get the ratios right, but with Z-poxy, you can ”eyeball” it. The only disadvantage (some consider it an advantage) is that it is not 100% clear and will add a subtle amber warmth to the color of the wood. Simply apply, as thinly as possible, across the grain with a squeegee or old credit card. Press the Z-poxy into the pores, allow to dry overnight and then sand with 400 grit paper. Apply a second (or third)coat until you have a perfectly flat surface. The last coat can be thinned with alcohol and wiped on with a towel. The alcohol will evaporate leaving a glassy surface. Be sure you do NOT sand to the bare wood when sanding. Then finish with KTM9, de-waxed Shellac, lacquer or urethane. Though no builders have reported adhesion problems to date, O’Brien recommends using a coat of shellac between the Z-poxy and the top coat for added insurance and always test on scrap when using new products. Z-poxy can be thickened with our FST1Q Silica thickener or it can be thinned with alcohol.

Marcel61
9 september 2009, 11:39
Snap niet dat jullie het helemaal uit de States laten komen terwijl hetzelfde spul hier gewoon verkrijgbaar is. Het heet hier gewoon SP106 en is precies hetzelde en kost maar € 28,-

Zie hier de link: http://www.dewatersportwinkel.nl/SP-Epoxy/100-375/Harsen-lijmen-en-lamineren/Epoxy-Multi-purpose-epoxy-systeem/

...een profeet in eigen land...:soinnocent:

DaanW
9 september 2009, 15:21
Snap niet dat jullie het helemaal uit de States laten komen terwijl hetzelfde spul hier gewoon verkrijgbaar is. Het heet hier gewoon SP106 en is precies hetzelde en kost maar € 28,-

Zie hier de link: http://www.dewatersportwinkel.nl/SP-Epoxy/100-375/Harsen-lijmen-en-lamineren/Epoxy-Multi-purpose-epoxy-systeem/

...een profeet in eigen land...:soinnocent:

Ik haal het gewoon in nederland (http://www.modelbouwbloemendaal.nl/ZAP-PT-40-Z-Poxy-Finishing-Resin--N_art_2755.php) hoor

Marcel61
9 september 2009, 18:01
Ja, dat weet ik, maar er staat toch echt dat je bij poreuze houtsoorten weer meerdere lagen moet aanbrengen...

We willen toch zo snel mogelijk de porien dicht hebben? Anders kan je net zo goed weer 2K acryl in blanke laklagen spuiten.
SP106 op Essen is hooguit 2 lagen - en klaar.

Nee, ik werk niet voor De Watersporter, maar heb SP106 in het verleden gebruikt op gitaren. Uitstekend spul.

DaanW
9 september 2009, 18:36
Ja, dat weet ik, maar er staat toch echt dat je bij poreuze houtsoorten weer meerdere lagen moet aanbrengen...

We willen toch zo snel mogelijk de porien dicht hebben? Anders kan je net zo goed weer 2K acryl in blanke laklagen spuiten.
SP106 op Essen is hooguit 2 lagen - en klaar.

Nee, ik werk niet voor De Watersporter, maar heb SP106 in het verleden gebruikt op gitaren. Uitstekend spul.

2 lagen z-poxy is ook alles mooi gevuld, dus dat is niet echt een verschil

Ike57
11 september 2009, 20:06
Een van deze (http://chestnutproducts.co.uk/results.php?cat=sanding%20sealers) misschien ? Staat nergens op dat het transparant is, maar ook nergens een vermelding van een andere kleur...
Op hun site staat dat de dealer in Nederland Baptist in Arnhem (http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=6&sid=37&pid=3&title=Houtveredeling%20en%20pyrografie&subtitle=Voorbereiding%20en%20reparatie:%20Rustin% 20-%20Chestnut%20-%20Merkelbach) is.

Ik heb hen de vraag even voorgelegd :D

De firma Baptist heeft vandaag antwoord gegeven op mijn vraag die luidde:

Ik ben op zoek naar een transparante poriënvuller om verschillende houtsoorten na het sealen te kunnen aflakken met blanke lak. Houtsoorten variëren van mahonie tot wengé. Ik vroeg me af of CHESTNUT CELLULOSE SANDING SEALER hiervoor in aanmerking zou komen of misschien één van de Rustin produkten? Het moet in ieder geval een volledig transparant produkt zijn.

Het antwoord van Baptist was:

Je zou kunnen sealen met Rustin plastic Coating. Een hele dunne lak die porien vult.
Lakken en daarna schuren daarna weer lakken, en schuren tot het hout helemaal vlak is en daarna aflakken.
Dit is in ieder geval een heel heldere lak.

De cellulose sanding sealer zal overigens ook goed werken in jouw situatie.

Dus, dit behoort (waarschijnlijk) tot de mogelijkheden.
Voorlopig wacht ik nog even af wat de resultaten van onze zuiderburen is m.b.t. de BOSS poriënvuller.
Mocht dat niet goed zijn dan nijg ik naar het gebruik van Z-Poxy (of het spul van Baptist) ...... m.a.w. ik weet het ook niet meer :D

Het valt ook niet mee om door de bomen het BOSS nog te zien :)

aaronstonebeat
11 september 2009, 20:23
Ik geloof dat no 1 hops ervaring heeft met Rustin's Plastic Coat.

En om het niet bij geloven te laten: inderdaad, in dit project (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110766).

Ike57
12 september 2009, 09:51
Ik geloof dat no 1 hops ervaring heeft met Rustin's Plastic Coat.

En om het niet bij geloven te laten: inderdaad, in dit project (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110766).

Je hebt gelijk Aaron. Ik heb het topic even doorgenomen maar wat ik eruit begrijp is dat hij niet uitermate enthousiast was over die Plastic Coating.

Fern
15 september 2009, 22:14
Hoi,

Ik gebruikte voorheen als porienvuller epoxyhars.
Een klein beetje 5minuten expoxy aanmaken en uitstrijken met een scheermesje. Zo kun je met een minimale hoeveelheid een hele gitaar doen.
Goed haaks op de nerf strijken.
Uit laten harden (een paar dagen als je de tijd hebt) en daarna vlak schuren.

Omdat epoxy nogal giftig is en een kleverig middel is om mee te werken, gebruik ik tegenwoordig:
puimsteenpoeder + lak.
puimsteenpoeder is poeder van een lichtgewicht vulkanish steen, en verkrijgbaar bij een goede verhandelaar, of kunstbenodigdheden zaak.
Puimsteenpoeder is wit, maar wordt kleurloos met lak. Het is een traditioneel vulmiddel bij politoeren (french polish)
Ik meng het poeder met een klein beetje lak, goed roeren, en strijk het op het hout met een scheermesje. Wel snel werken, want het hard snel uit.
Na een dag drogen kun je het schuren.
Als lak gebruik ik PU lak.
Maar denk na over de laksoort die je wilt gebruiken voor het aflakken.

Hopelijk heb je hier iets aan?
Fern

Marcel61
16 september 2009, 00:39
Hier de link voor Fullerplast; = de porienvuller die Fender voor al zijn gitaren gebruikte:

http://www.van-dee.com/clear.htm

Fullerplast is echt glashelder en in 15 minuten droog.

Sanderltd
17 september 2009, 20:27
Ik heb, zoals al gezegd, de BOSS poriënvuller besteld en gisteren afgehaald. Zojuist een laagje op de kale mahonie hals en headstock van mijn LP kopie gezet:

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00201.jpg

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00202.jpg
De vuller lijkt op het eerste zicht wat grijsachtig en niet echt doorzichtig.

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00205.jpg
Dit is de kale headstock uit mahonie, zonder poriënvuller.

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00206.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00204.jpg
En dit is de headstock en hals mét poriënvuller (echter nog niet opgedroogd).

Zoals te zien is er voorlopig nog geen kleurverschil en het ziet er ook niet naar uit dat er kleurverschil zal zijn na het opdrogen, dus ik ben er heel tevreden over. :)
Hopelijk hebben jullie er wat aan. :hippie:

Ike57
17 september 2009, 21:16
Dat ziet er dus veelbelovend uit Sander!

Ik ben erg benieuwd of het goed heeft gevuld als het droog is en of het mooi transparant blijft. :crazyhappy:

Ike57
24 september 2009, 09:15
Wat is het eindoordeel over BOSS Sander?

Hoe zijn de vuleigenschappen? Is het mooi transparant gebleven?

LaurentB
22 oktober 2009, 15:25
Ah, gewéldig dit subject! Ik zoek me ook al twee dagen een aap naar het juiste product en het is inderdaad heel onduidelijk of iets nu transparant is of niet, als je op die websites kijkt.
Die Boss ziet er goed uit. Ik ga het op rosewood gebruiken, dus een beetje kleuren mag wel, als het maar wel transparant blijft!

LaurentB
22 oktober 2009, 15:35
Lees en huiver:



Ik moet wél zeggen dat de specificaties van VERNIPOR van Boss zeer interessant lijken!

Krijg nou wat, die zit hier een halve kilometer vandaan zie ik, de winkel in Eindhoven die dat Vernipor verkoopt!

Edit: haha, dat was wel grappig: ik loop die Colorazaak binnen, een heel grote, beetje sjieke verfwinkel, en vraag naar Vernipor transparante poriënvuller. Nu hadden ze het niet daar maar konden het wel bestellen.
"We zijn pas twee weken open en dit is al de tweede keer dat iemand specifiek naar dat product vraagt!" zei het meisje verbaasd.
"Ik ben een gitaar aan het bouwen" legde ik uit.
"Ja! Dat was die andere man ook al, iemand uit Friesland!" antwoordde het meisje.

Blijken ze dadelijk een geheel nieuwe markt van wanhopige gitaarbouwers aangeboord te hebben...

Ike57
22 oktober 2009, 16:32
"Ja! Dat was die andere man ook al, iemand uit Friesland!" antwoordde het meisje.

Blijken ze dadelijk een geheel nieuwe markt van wanhopige gitaarbouwers aangeboord te hebben...

Yep, dat was ik dus :seriousf:
Ik had er gisteren net melding van gemaakt in het topic over mijn Diddley Bow (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2178382#post2178382)

Heel aardige en behulpzame mensen daar in Eindhoven :ok: Ze waren net 4 dagen open toen ik belde ....

LaurentB
22 oktober 2009, 16:56
Yep, dat was ik dus :seriousf:
Ik had er gisteren net melding van gemaakt in het topic over mijn Diddley Bow (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2178382#post2178382)

Heel aardige en behulpzame mensen daar in Eindhoven :ok: Ze waren net 4 dagen open toen ik belde ....

Hahaha, geweldig hoe zoiets samenkomt! Ja, Eindhoven is niet de mooiste stad van Nederland maar men is hier best aardig.

northernlake
23 oktober 2009, 14:09
Ik heb van de week een pot KTM-9 en en Z-poxy finishing resin bij LMI besteld. Laat wel weten hoe het uitpakt.

Edit: op youtube een serie over het gebruik van Z-poxy als filler: http://www.youtube.com/user/MDLuthier

LaurentB
1 november 2009, 13:47
De Vernipor blijft in elk geval goed transparant. Het is wel vrij dun, dus als je diepe porieën hebt is het niet in één keer vlak.

keiekop
28 mei 2012, 07:34
Ik heb echt even mijn best gedaan met de zoekfunctie, maar ik kom er niet echt uit :D

Er wordt veel geschreven over poriënvullers / grainfillers maar meestal ontbreekt een stukje informatie: een merknaam c.q. een leverancier.

Ik ben op zoek naar een transparante poriënvuller. Dus, een poriënvuller die je kunt gebruiken als je een gitaar blank wilt lakken. Zo heeft Stewmac de "Lawrence-McFadden Grain Filler" in clear (Clear filler doesn't appear transparent in the can), maar dit wordt niet verscheept buiten de VS.

Guitarsupplies heeft "Rustins poriënvuller naturel" in de verkoop, maar ik kan nergens opmaken of dit transparant is.

Kan iemand een tip geven, bij voorkeur mét merknaam, van een transparante poriënvuller die op verschillende houtsoorten (o.a. mahonie en wengé) bruikbaar is en onzichtbaar is na gebruik? Dus wél de poriën vult maar niet de kleur van het hout beïnvloedt om hierna de gitaar te spuiten met blanke lak en vervolgens te polijsten.

Thanks!

hallo er zijn een paar verschillende merken transparante porienvuller maar of ze geschikt zijn voor gitaren is de vraag ( heeft nml met de klank te maken bijv>)
volgens mij worden akoustische gitaren met een celluloselak afgewerkt (dit is een zeer snel drogende harde ouderwetse lak word verkocht bij bierens verf en wand bijv.in den haag of ze kunnen het in ieder geval ook voor je bestellen.bijv. van het merk "CLOU"of je doorverwijzen .ze hebben daar nml ook wgd of spiritus beitsen om het hout te kleuren tevens is er van CLOU ook een fullgrund(vulgrond )transp. om de nerven te helpen vullen.
daarnaast werd vroegar in de "vernis geschuurd "dwz: het hout met een ietwat verdunde lak lakken en met een "puimsteen "in de natte vernis geschuurd tot je een dikke pasta kreeg , daarna werd met een plamuur mes het hout geplamuurd je laat de pasta drogen ,schuurd het geheel glad. evt herhaal je de behandeling
en lak of spuit je de gitaar met enkele lagen cell. lak af ( je moet natuurlijk niet in de vernis schuren met een gewone synthetische lak als je het gaat aflakkken met een cell,lakwant dit kan dan als afbijt gaan werken en kun je weer opnieuw beginnen
Teguwordag zijn echte natuurpuimstenen moeilijk te vinden misschien nog in een heel oud schilderswinkeltje
zoek maar op puimsteen !je kunt ook in de vernis schuren met een stukje waterproofschuurpapierom een blokje als je het helemaal niet meer weet kun je misschien advies vragen aan Peer Dellen in den haag { is een bekende gitaarbouwer
ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen succes ! ( uiteraard ben ik niet aansprakelijk voor enige mislukkingen ) keiekop

jan jansen
28 mei 2012, 08:00
Hier de link voor Fullerplast; = de porienvuller die Fender voor al zijn gitaren gebruikte:

http://www.van-dee.com/clear.htm

Fullerplast is echt glashelder en in 15 minuten droog.

Iemand dit spul hier al eens gebruikt?Ervaring?

JJ

spirit
28 mei 2012, 10:55
Leuk voor de mensen die nu nog op zoek zijn, maar ik denk dat de TS na 3 jaar wel voorzien is?
Maw, weer een oud topic naar boven gehaald door een "nieuweling".

Ike57
28 mei 2012, 13:28
..., maar ik denk dat de TS na 3 jaar wel voorzien is?


Na drie jaar eindelijk de oplossing !! Pak van m'n hart !! :cheerup:

Geintje Keiekop! Goed bedoeld, maar zoals Spirit al aangeeft: Het topic is ondertussen 3 jaar oud en ik ben in de tijd 3 jaar ouder en wijzer geworden. 't Is al opgelost!