PDA

View Full Version : VOX AC-30TB jaren 70 of VOX AC-30 reissue ?



ebol
2 april 2003, 01:56
Ik heb verhalen gehoord dat sommige AC-30's uit de jaren zeventig van mindere kwaliteit zouden zijn. Zijn er mensen die weten uit welk(e) jaartal(len) deze "mindere" amps komen ? En weet iemand ook of dit verschil goed te horen is ?

Ik ben van plan binnenkort een AC-30 aan te schaffen en heb een oudje op het oog uit de jaren 70, maar wil toch zeker weten of het misschien niet beter is om een AC-30 uit een andere periode te kopen ( reissue ? )

Graag hoor ik jullie mening hierover.

cheers, E.

Special
2 april 2003, 08:38
De AC30's uit het begin van de jaren 70 worden door de deskundigen in het algemeen als minder goed beschouwd. Ik weet niet of dat geldt voor de betrouwbaarheid of voor het geluid. Als ik zelf moest kiezen, nam ik liever een later model (met master volume).

Eric

jpb
2 april 2003, 10:41
Zelf weet ik niks van Vox, maar je vraag is nogal specifiek; daarom kun je het eens hier proberen wanneer je hier geen antwoord krijgt:
http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=2

Al
2 april 2003, 13:24
[quote] sommige AC-30's uit de jaren zeventig van mindere kwaliteit zouden zijn. En weet iemand ook of dit verschil goed te horen is ?"

Mindere kwaliteit klopt. Dat heeft te maken met de componenten.Ik heb de proef op de som genomen met een 70er AC30TB met een 60er AC30TB (buizen onderling uitgewisseld en dezelfde speakers gebruikt). De 60er klonk wat ik ook deed rijker en mooier, de 70er klonk niet slecht maar altijd wat botter, goedkoper. De verschillen waren:

- de 60er had een buizenrectifier i.t.t. tot de 70er.
- de 60er had Woden trafo's, de 70er weetikveel trafo's.
- de 60er was point to point, de 70er had een PCB (printplaat) waarbij opviel dat de deze niet dezelfde parts meer had als in de 60er jaren.

De 70er had ondanks dat er geen buizenrectifier (GZ34) in zat GEEN standby. Dat is slecht voor de buizen op het moment dat de verterker aangezet wordt.

60ers kwamen met Alnico blue/silver speakers. In de 70er jaren ging VOX over op Celestion G12M-25 en Fane.

Het VOX verhaal loopt grotendeels parallel met het Fender verhaal.

Al

ebol
2 april 2003, 13:29
die AC-30 uit de jaren 70 heeft celestion greenbacks. zijn deze er dan waarschijnlijk later ingezet of is er kan dat de amp toch ouder is ?

maar wat is nu wijzer ? die uit de 70's ( kan hem kopen voor minder dan 1000 euro )of de reissue ( zag hem voor 1600 euro ) ?

Al
2 april 2003, 13:55
... jaren 70 heeft celestion greenbacks. zijn deze er dan waarschijnlijk later ingezet of is er kan dat de amp toch ouder is ?

Greenbacks zijn G12M-25, dat zijn dus de originele speakers (70er jaren). Op zich zijn die speakers niet verkeerd.

Ik ken de RI niet grondig genoeg om je die te adviseren. Houd er rekening mee dat een oude amp in de regel een servicebeurt nodig heeft. In geval van de 70er AC30 is het raadzaam een standby aan te laten brengen.

Al

Special
2 april 2003, 14:08
Op 2003-04-02 13:29, schreef ebol:
die AC-30 uit de jaren 70 heeft celestion greenbacks. zijn deze er dan waarschijnlijk later ingezet of is er kan dat de amp toch ouder is ?

maar wat is nu wijzer ? die uit de 70's ( kan hem kopen voor minder dan 1000 euro )of de reissue ( zag hem voor 1600 euro ) ?


Ik zou de 70-er laten schieten voor die 1000 euro en gaan zoeken naar een reissue. Die vind je voor aanzienlijk minder dan 1600 euro. Houd de duitse ebay (www.ebay.de) maar eens in de gaten. Overigens kost een gloednieuwe AC30 met greenbacks ongeveer 1600-1700 euro.

Eric

ebol
2 april 2003, 14:23
ik bedoelde eigenlijk zo'n gloednieuwe voor 1600 E

ik ben toch altijd bang dat als je iets 2e hands koopt het misschien binnen een jaar begeeft en me alsnog bergen met geld kost.

die reissue waar je het over hebt, is dat uit de jaren 80 of 90 ?

Mr.Jay
2 april 2003, 17:14
[quote]
Ik zou de 70-er laten schieten voor die 1000 euro en gaan zoeken naar een reissue. Die vind je voor aanzienlijk minder dan 1600 euro. Houd de duitse ebay (www.ebay.de) maar eens in de gaten. Overigens kost een gloednieuwe AC30 met greenbacks ongeveer 1600-1700 euro.

Ik zou NOOIT de R.I. nemen > is echt heel kwestbaar > ervaring uit winkeltijd was , véél breuken met buisvoetjes e.d. , zelfs tot printplaat toe >>> alle onderdelenkwaliteit is gewoon stukken minder.
Kost je betrouwbaarheid en levensduur.

Ik zou proberen een 60's VOX te krijgen.
Maar goed, smaakkwestie verder.

Jay

ebol
2 april 2003, 17:21
tja jaren 60 vox kom ik niet echt vaak tegen voor een lage prijs.

ik heb zo snel mogelijk een nieuwe versterker nodig en wil hem toch deze maand nog aanschaffen, vandaar...
maar die hele nieuwe ac-30's , die zijn toch ook van goede kwaliteit ? ( jaren 60 model replica's ? )

Ic3gl0vE
2 april 2003, 20:28
het schijnt dat de H&K ZenTera precies hetzelfde klinkt als de Vox wanneer je 'm op Vox instelt...

of het waar is echter...

Duke
2 april 2003, 21:05
Je zou ook 'ns naar de Orange AD30R kunnen kijken (www.orange-amps.com) Die klinken minstens net zo goed en zijn werkeljk onverwoestbaar. Ik vind 'm te gek1

ebol
2 april 2003, 23:51
het gaat wel een AC-30 worden, alleen wil ik weten wat het beste is om te kopen....
zijn er mensen hier die ervarging hebben met de nieuwere modellen ( KORG ) ?

Special
3 april 2003, 09:42
Als we het dan toch over alternatieven hebben: wat dacht je van de Vox Valvetronix? Reviews wijzen uit dat het AC30 geluid van de Valvetronix nauwelijks te onderscheiden is van het orginele geluid. En je krijgt nog een hoop andere versterkers en effecten op de koop toe!! Voor een prijs van 1000 a 1100 euro.

Overigens ga ik hier zelf waarschijnlijk voor. Of weet iemand nog een leuke AC15 :wink:

Eric

MAY
3 april 2003, 09:48
Heb wel eens op een AC 15 gespeeld, ik weet niet of je in een band ofzo speelt maar het heeft echt te weinig power.
Overigens vind ik de valvetronix voor een digitale versterker ook erg goed, maar er zit wel degelijk een groot verschil tussen het originele geluid van een AC30 en de valvetronix AC30. Neemt niet weg dat ik het de beste digitale versterker vind van het moiment. Veel en veeeeeeeeeeeeel beter dan alleen die lin6 zooi!

ebol
3 april 2003, 14:51
bij feedback zag ik een ac-15 occasion. moet je maar ff op de website kijken. hij was iets van 1000 E. valvetronix heb ik nog niet geprobeerd, dus kan ik weinig over zeggen...

E.

ReinoutV
3 april 2003, 21:35
Op 2003-04-03 09:48, schreef MAY:
Veel en veeeeeeeeeeeeel beter dan alleen die lin6 zooi!


Vandaar dat Line 6 al die awards wint. Je hebt zeker nog nooit een DuoVerb gehoord?

Groeten van een gelukkige DuoVerb (HD + 2x12" cab) gebruiker.

MAY
3 april 2003, 22:28
Op 2003-04-03 21:35, schreef ReinoutV:


Op 2003-04-03 09:48, schreef MAY:
Veel en veeeeeeeeeeeeel beter dan alleen die lin6 zooi!


Vandaar dat Line 6 al die awards wint. Je hebt zeker nog nooit een DuoVerb gehoord?

Groeten van een gelukkige DuoVerb (HD + 2x12" cab) gebruiker.


Ik weet niet eens meer op hoeveel lin6 versterkers ik al niet heb gespeeld. Er is er eentje ( het model weet ik niet meer precies maar kostte ongeveer 2500 euro of zoiets )die op zich wel oke klonk. Al de andere modellen klonken naar mijn mening nep!!

De gelukkige eigneaar van een ENGL screamer!

ebol
4 april 2003, 16:53
Ik ben eruit, ik ga voor de nieuwe AC-30, alleen nu is mijn vraag :

is er een groot verschil tussen de TB en de TBX in geluid. Klinken die Blue Alnico's erg anders dan de Greenbacks ?

Edwin