PDA

View Full Version : Octave



the feable
4 september 2009, 12:48
Ik ben opzoek naar een goed Octave pedal. Er zijn veel verschillende pedalen op de markt maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Enkele opties zijn:

EHX- Microsynth: Zowel octave eronder als erboven en gave synth sounds met een vette filter sweep section die het pedaal voor mij erg aantrekkelijk maakt. Ben echter nog niet overtuigd door het octave geluid zelf. Daarnaast is het pedaal erg groot en kan niet op 9v.
EHX- POG: Iedereen speelt ermee. Maar wat is er zo goed/bijzonder aan? En waarom is het pedaal zo duur?
Boss- OC2: Goedkoop en kan wat ik wil. Zijn er nadelen aan dit pedaal? Is het zuiver?

Verder zou een goede octaaf fuzz ook goed zijn, alleen wil ik vooral een octaaf naar beneden maar het liefst allebei.

Bedankt alvast

belfrink
4 september 2009, 13:23
Ben zelf erg tevreden over mijn Fulltone Ultimate Octave, dit is een Octave Fuzz, waarbij de Fuzz apart is te gebruiken.

Het nadeel ... erg forse prijs (200+ euro)

De POG ken ik enkel van het laatste album van Satriani en die haalt er lekkere sounds uit, hij gebruikt zowel de POG als de Micro POG.

Die Micro is ook wel lekker, en betaalbaar ;)

Swan
4 september 2009, 13:26
EHX Octave Multiplexer: erg dikke octaaf en zelf goed af te stellen met de high en low filters.

reneding
4 september 2009, 13:29
Ben zelf erg tevreden over mijn Fulltone Ultimate Octave, dit is een Octave Fuzz dit onafhankelijk van elkaar te gebruiken zijn. Tis wel een octave up dus deze valt dan al af waarschijnlijk.

Het nadeel ... erg forse prijs (200+ euro)

De POG ken ik enkel van het laatste album van Satriani en die haalt er lekkere sounds uit, hij gebruikt zowel de POG als de Micro POG.

Die Micro is ook wel lekker, en betaalbaar ;)

bij de ultimate octave kun je de octaver alleen inschakelen als je de fuzz ook aan hebt, alleen die octaver kan niet.

belfrink
4 september 2009, 13:42
bij de ultimate octave kun je de octaver alleen inschakelen als je de fuzz ook aan hebt, alleen die octaver kan niet.

Yap, heb je gelijk in !

Ik bedoelde te zeggen de je de Fuzz los kan gebruiken.

Post is aangepast.

j3r03n
4 september 2009, 14:51
EHX- POG: Iedereen speelt ermee. Maar wat is er zo goed/bijzonder aan? En waarom is het pedaal zo duur?
Boss- OC2: Goedkoop en kan wat ik wil. Zijn er nadelen aan dit pedaal? Is het zuiver?

Wat zo bijzonder (en duur) is aan de (micro) POG is dat ie Polyfoon is, dus ook akkoorden kan octaveren (naar boven en beneden). Ik heb hem eens geprobeerd en hij trackt geweldig. Zo'n micro POG zou ik nog erg graag eens willen, maar ik heb het geld er nu niet voor. Wat de grote POG en POG 2 nog kunnen is een filter effect toevoegen, welke het nog synthier kan maken. Vooral de POG2 heeft hele gave opties daarvoor (zie youtube) en ook de mogelijkheid om die settings te saven. Als het je enkel om de octaven gaat, is de Micro POG misschien een goede optie (€200)?

De Boss OC-2 is een beetje andere koek. Deze kan dus -1 en -2 octaven aan het droge signaal toevoegen. Deze heb ik zelf, voor sounds als CKY en bijvoorbeeld de solo van The Kooks - Always Where I Need To Be. De OC-2 trackt duidelijk veel minder dan de POG, en is ook maar monofoon, dus je kunt alleen enkelvoudige tonen octaveren anders begint ie moeilijk te doen. Hij is wel een stuk goedkoper (staat nu voor €60 op Marktplaats). Zijn grotere broer de OC-3 kost nieuw €110 maar ik heb van horen zeggen dat die (in OC-2 mode) minder goed trackt dan de OC-2. Deze heeft ook een Poly-mode, maar deze kan eigenlijk alleen powerchords aan. Ook zit er een drive sectie op, maar dat is al helemaal een lachtertje. Beetje een jammer pedaal, de OC-3.

Welke ook heel goed trackt, is de Oct -1 functie van de Digitech Whammy, maar dit is ook een duur grapje als je hem alleen daarvoor koopt, en de Whammy heeft een soort vertraging op het octaaf (tienden van miliseconden), en dat is wel lastig als je snel speelt.

Over de andere pedalen weet ik niks, maar ik hoop dat ik je toch wat wijzer heb gemaakt.

EDIT:
zijn er nadelen aan de OC-2? (ff overheen gelezen)

OC-2:
- hij trackt minder goed dan de POG, is niet polyfoon, en de oct -2 vol open klinkt een beetje rommelig/flubberig
+ het is wel een instant dikke sound!

Micro POG:
- Duur
+ Polyfoon, octaaf omhoog en omlaag (orgelsounds!), goede tracking.

tom123
4 september 2009, 16:29
Heeft iemand ervaring met de fulltone octafuzz?

FruscianteFan
4 september 2009, 17:09
Als de OC-2 kan wat je wilt, kun je ook kijken naar de Chili Dog van Danelectro. Erg goedkoop (ik heb er nieuw €35 voor betaald), en geeft naar voorkeur droog signaal, -1 octaaf en -2 octaaf. Wel begint-ie bij de lage E moeite te krijgen met het 1e octaaf, het 2e octaaf komt er een stukje hoger pas bij. Vanaf de 15e fret op de hoge E hoor je ongeveer alleen nog maar het droge signaal.

Ik heb geen idee hoe de OC-2 dat doet trouwens.

Yek1
4 september 2009, 17:13
Een tijdje geleden was de Octron van FoxRox een hele grote hit.

titzenpitzer
4 september 2009, 18:33
Ik heb zowel de POG als de OC2, en toch zou ik tegenwoordig de OC2 aanraden. Hij is misschien niet polyfoon en hij trackt niet al te goed (vooral de -2 is soms erg onduidelijk) maar de charme spat ervan af. Echt héél fijn pedaaltje, klinkt live ook altijd vet :)

the feable
6 september 2009, 16:32
Ik heb zowel de POG als de OC2, en toch zou ik tegenwoordig de OC2 aanraden. Hij is misschien niet polyfoon en hij trackt niet al te goed (vooral de -2 is soms erg onduidelijk) maar de charme spat ervan af. Echt héél fijn pedaaltje, klinkt live ook altijd vet :)

Ik wil hem vooral gebruiken voor Riffs en iets lompere stukken. Dus hooguit 1 octaaf. Maar ik wil er wel powerchords mee kunnen spelen om die beetje aan te dikken, dus zegmaar met de mix op 50% ofzo, net als Qotsa doet. Dus hij hoeft maar 1 octaaf te kunnen maar wel powerchords. IS dat mogelijk met die OC2. Het gaat me dus om het betere QOTSA ( en jack white) werk. Voldoet een OC2 dan?

titzenpitzer
6 september 2009, 18:09
Hier een plaatje van zijn pedalboard (meest recente, wel, dus denk era vulgaris)

http://img514.imageshack.us/img514/3782/sta60133pk7.jpg (http://img514.imageshack.us/i/sta60133pk7.jpg/) http://img514.imageshack.us/img514/sta60133pk7.jpg/1/w480.png (http://g.imageshack.us/img514/sta60133pk7.jpg/1/)

De Boss OC3 lijkt dus het antwoord te zijn :)

Powerchords komen echt niet zo goed door met de OC2...het lijkt wel alsof ze afbrokkelen, ook met enkel dat -1 octaaf.

edit: tjonge ik vergeet steeds dat hij daar 2 planken heeft liggen, hij gebruikt dus ook een POG. De settings op de POG staan zo dat je inderdaad vooral een suboctaaf krijgt, samen met wat +1octaaf en zijn origineel signaal...+2 staat praktisch af.

the feable
6 september 2009, 20:18
Zijn grotere broer de OC-3 kost nieuw €110 maar ik heb van horen zeggen dat die (in OC-2 mode) minder goed trackt dan de OC-2. Deze heeft ook een Poly-mode, maar deze kan eigenlijk alleen powerchords aan. Ook zit er een drive sectie op, maar dat is al helemaal een lachtertje. Beetje een jammer pedaal, de OC-3.

Maargoed de OC2 valt dus af voor het beter QOTSA werk. Maar de OC3 krijgt hierboven niet echt lovende kritiek. Daarnaast: Hoe simpeler hoe beter! Misschien een 2e hands POG. Ik zag dat ie bij Thomann nu 185,- koste dat is al een stuk goedkoper.

De Microsynth is die polyfoon? Lijkt me namelijk een erg gaaf pedaal met nog wat meer opties.
Zijn er nog andere pedalen die het kunnen? Het hoeft geen boss of EHX te zijn...

EDIT: Ik heb het steeds over de Micro POG.