PDA

View Full Version : Eigenwijze hals strat copy



mrweird
4 september 2009, 12:14
Hi,

Ik zit ff prutsen aan m'n ooit gratis gekregen "strat". Hij heeft nogal wat fretbuzz, dus mbv van voeler, schroevendraaier en capo kwam ik er achter dat de hals te recht is, geen 0.3 mm speling ong in het midden van de hals bij de capo achter de 1e fret en een vinger in de buurt van de 16 fret ongeveer.

http://www.mrweird.com/full/encore.jpg
dit is 'm...

Maar ik heb de trussrod al best een paar slagen los gedraaid maar mijn voeler zegt dat er nog nada niets noppes is gebeurd met de hals.. Het is ook best wel een dikke boomstam hals dus mischien is dit wel de reden zat ik me te bedenken.

Nu zat ik denken van wat als ik 'm nu hoger stem dan de standaard stemming en de hals boven een pannetje kokend water of zo hang, lekker stomen. Zou dit helpen?

JeroenSchaaf
4 september 2009, 12:16
Ik kan je niet echt tips geven! maar wat een gaaf ding!

mrweird
4 september 2009, 12:18
Ik kan je niet echt tips geven! maar wat een gaaf ding!

Hij ziet er inderdaad lekker "vintage" uit :D

Rick trodat
4 september 2009, 12:26
Het kan wel een paar dagen op zich laten wachten voordat je resultaat ziet. Het hout moet werken. Ik hoop niet dat je te enthousiast te werk ben gegaan met draaien.

Het kan ook zijn dat de trussrod niet doet wat je ervan verwacht. Heb ik wel eens gelezen bij iemand op dit forum die een custom made strat had. De naam laat ik even achterwege, vanwege het feit dat ik maar één mening heb.

Rick trodat
4 september 2009, 12:27
In dat laatste geval kan je beter een hele nieuwe nek erop zetten.

mrweird
4 september 2009, 13:28
In dat laatste geval kan je beter een hele nieuwe nek erop zetten.

Voor op een gratis gekregen strat ga ik geen nek kopen.. Dat istie niet waard. Ik heb 'm een noot hoger gestemd zodat er iets meer kracht op de hals staat en ik kijk 't ff twee dagen aan denk ik.

Gothra
4 september 2009, 13:35
moet je wel voorzichtig mee zijn, misschien word de druk te groot door die extra noot, maar wrss zal het wel mee vallen

Kim Wilson
4 september 2009, 13:46
Voor op een gratis gekregen strat ga ik geen nek kopen.. Dat istie niet waard. ...
Waarom niet? Als ie daardoor goed bespeelbaar wordt, en klinkt als een klok, is 100 euri toch nooit teveel betaald?

toneblo
4 september 2009, 13:51
mocht je er prijs op stellen: Ik weet niet waar je woont maar ik wil hem best eens nader inspecteren om te zien waarom jij die hals niet aan het werk krijgt...
Voor hetzelfde geld ga jij met je pannetje water aan de gang en doe je daar de hals geen goed mee...
Laat maar weten.

mrweird
4 september 2009, 13:52
moet je wel voorzichtig mee zijn, misschien word de druk te groot door die extra noot, maar wrss zal het wel mee vallen

Zal wel mee vallen... 't is een 009 setje.

Harald
4 september 2009, 13:54
Heeft dat ding nu een nulfret :???: En de brug ziet er ook wat raar uit, is die fixed?

mrweird
4 september 2009, 13:55
mocht je er prijs op stellen: Ik weet niet waar je woont maar ik wil hem best eens nader inspecteren om te zien waarom jij die hals niet aan het werk krijgt...
Voor hetzelfde geld ga jij met je pannetje water aan de gang en doe je daar de hals geen goed mee...
Laat maar weten.

Barneveld.. Tussen de kippen :seriousf:

mrweird
4 september 2009, 14:00
Heeft dat ding nu een nulfret :???: En de brug ziet er ook wat raar uit, is die fixed?

yep, fixed brug en een nul fret. De snaren gaan ook niet door de body heen.
Het merk en type is (voor zover leesbaar, de hals en kop zijn erg (smaakvol) verweerd) een JAM coronado of JIM coronado. Op de foto staat nog het woord "nep tokai" maar dat was een geintje van een dronken bassist.

snaarplukker
4 september 2009, 14:05
Zal wel mee vallen... 't is een 009 setje.
Een setje 10-46 snaren opzetten, misschien trekt ie het daar wel mee.

toneblo
4 september 2009, 14:08
Een setje 10-46 snaren opzetten, misschien trekt ie het daar wel mee

Speelt ook een stuk lekkerder op een start, maar da's slechts mijn mening..

hezz
4 september 2009, 14:08
Inderdaad, waarom moeilijk doen met stemmingen en boven een pannetje houden. Gewoon iets zwaardere snaren gebruiken en ik geloof dat je daar ook alleen maar blij van gaat worden qua sound.

sjaak1990
4 september 2009, 14:23
Een setje 10-46 snaren opzetten, misschien trekt ie het daar wel mee

Speelt ook een stuk lekkerder op een start, maar da's slechts mijn mening..

+1 je hals gaat er echt holler van staan, zal net genoeg zijn denk ik.

heinz3110
4 september 2009, 14:47
Tja, of de snaren iets hoger zetten.Ik weet niet of je echt aan die specifieke "norm van 0.3 mm" holling moet voldoen.

Als ie goed speelt met de snaren iets verhoogd, en je vind 009 prettig, ach, waarom al die moeite om te stomen, 010 te kopen, of een compleet nieuwe hals te kopen?

De ene gitaar(hals) is kaarsrecht tov van de andere . Tis net wat prettig speelt voor de speler.En om er dan maar 010 op te zetten alleen voor een hollinkje?? Zet er dan meteen 013 op. Holling gegarandeerd. :)

mrweird
4 september 2009, 14:55
Tja, of de snaren iets hoger zetten.Ik weet niet of je echt aan die specifieke "norm van 0.3 mm" holling moet voldoen.

Als ie goed speelt met de snaren iets verhoogd, en je vind 009 prettig, ach, waarom al die moeite om te stomen, 010 te kopen, of een compleet nieuwe hals te kopen?

De ene gitaar(hals) is kaarsrecht tov van de andere . Tis net wat prettig speelt voor de speler.En om er dan maar 010 op te zetten alleen voor een hollinkje?? Zet er dan meteen 013 op. Holling gegarandeerd. :)

Tja .. Ik vindt 't lekkerste spelen zo laag mogelijk en netjes afgesteld en met een 009 setje.. Andere mensen spelen inderdaad mischien liever met 013 setje en een cm boven de hals. Hawaii gitaar met een slide of zo.. :D
Ik ga als twee dagen wachten niet helpt d'r een 010 setje op gooien. Tx!

wietse
4 september 2009, 15:32
inderdaad dikkere snaren en anders de halshoek effe aanpassen.

toneblo
4 september 2009, 15:43
[PHP]
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon1.gif
inderdaad dikkere snaren en anders de halshoek effe aanpassen.[PHP]

kun je daarna niets anders meer fatsoenlijk in de pocket krijgen, kijk daar dan goed mee uit als je deze optie kiest.

wietse
4 september 2009, 15:49
[php]
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon1.gif
inderdaad dikkere snaren en anders de halshoek effe aanpassen.[php]

kun je daarna niets anders meer fatsoenlijk in de pocket krijgen, kijk daar dan goed mee uit als je deze optie kiest.

hoe pas jij je halshoek altijd aan?
stukje fineer/karton oid op de juiste plaats is genoeg, helpt het niet dan haal je dat stukje er gewoon weer tussenuit.

heinz3110
4 september 2009, 15:51
Tja .. Ik vindt 't lekkerste spelen zo laag mogelijk en netjes afgesteld en met een 009 setje.. Andere mensen spelen inderdaad mischien liever met 013 setje en een cm boven de hals. Hawaii gitaar met een slide of zo.. :D
Ik ga als twee dagen wachten niet helpt d'r een 010 setje op gooien. Tx!

Het gaat er niet om dat er een holling in moét zitten van die 0.3 mm. Als de hals recht lijkt te staan met 009 zonder die holling en het speelt lekker omdat je de zadeltjes iets hoger hebt gezet, dan ben je klaar.

Zogauw je er 010 opzet ben ik bang dat je inderdaad de gewenste(waarom?) holling zal krijgen wellicht, maar dat de snaren wellicht ook weer iets hoger komen te staan, dus zal dat een stukkie zwaarder spelen met 010, waardoor je "009 gevoel" subiet wordt omgetoverd in een "013 gevoel".

Nogmaals: die holling is geen verplichting of maatstaaf om een gitaar lekker bespeelbaar te krijgen. Die holling moét niet !

toneblo
4 september 2009, 15:55
hoe pas jij je halshoek altijd aan?

Wanneer mogelijk en vlees genoeg ( plus ruimte op stelschroeven brug ), frezen van pocket onder hoek.
Wanneer niet mogelijk frezen, chippen met vergelijkbaar hout.

Waarom?

Je wilt de resonantie tussen hals en body niet verstoren, probeer in karakter van gitaar te blijven.

snaarplukker
4 september 2009, 23:42
Geen holling en een vinger tussenruimte op de 16e fret lijkt me niet echt lekker spelen. En dan had je nog fretbuzz?