PDA

View Full Version : Lastige "tic nerveux" met eelt



Rhovanion
4 september 2009, 11:06
Hallo,

Dit gaat nu echt bizar klinken! ik speel nu bijna een jaar gitaar. Ik heb een eeltlaag op mijn vingertoppen maar ik heb de slechte gewoonte dat ik er niet kan afblijven. Ik zit er naalden door te prikken en soms gewoon stukken af te snijden! Het voelt droog en er zit weinig gevoel in en dan heb ik het gevoel alsof er iets aan m'n vingers hangt dat eraf moet. Alsof ik "vuile vingers" heb. Dit is natuurlijk niet goed en het zorgt ervoor dat spelen terug pijn doet. Zijn er nog die hier last van hebben? Valt hier iets aan te doen, want het is lastig!

Groeten.

Chief
4 september 2009, 11:13
Hallo,

Dit gaat nu echt bizar klinken! ik speel nu bijna een jaar gitaar. Ik heb een eeltlaag op mijn vingertoppen maar ik heb de slechte gewoonte dat ik er niet kan afblijven. Ik zit er naalden door te prikken en soms gewoon stukken af te snijden! Het voelt droog en er zit weinig gevoel in en dan heb ik het gevoel alsof er iets aan m'n vingers hangt dat eraf moet. Alsof ik "vuile vingers" heb. Dit is natuurlijk niet goed en het zorgt ervoor dat spelen terug pijn doet. Zijn er nog die hier last van hebben? Valt hier iets aan te doen, want het is lastig!

Groeten.

DIT (http://www.choosebeauty.nl/index.php/nagelbijten/stop-met-nagelbijten-en-gebruik-de-beste-producten-tegen-nagelbijten.html)soort stuff bij de drogist halen:

Rhovanion
4 september 2009, 11:17
Dat zou eventueel helpen, maar ik knip het eraf met een nagelknipper en die is smaakloos! :)

Ibanez666
4 september 2009, 11:23
Gewoon hard zijn voor jezelf en het niet doen?

ellisvertellis
4 september 2009, 11:30
Ik bijt het er af. Ook niet smakelijk en idd: spelen erna doet echt pijn. Wat je eventueel zou kunnen doen is zo'n puimsteen proberen. Ik zou er ook niet alles afhalen, maar het is te proberen...

http://www.verrassendgoed.nl/winkel/images/529.jpg

Zo'n flesje werkt (bij mij althans) niet.

Gothra
4 september 2009, 11:51
waarom zou je het er sowieso afhalen, tis toch alleen maar beter bij het spelen?

ellisvertellis
4 september 2009, 11:58
waarom zou je het er sowieso afhalen, tis toch alleen maar beter bij het spelen?

Da's zeker waar. Misschien heeft hij last van smetvrees? Maar als er minder eelt aanhangt, blijft hij er misschien gewoon vanaf ipv kloven in zn vingers te krijgen door het snijden...







Eigenlijke echt een goor topic, niet? :seriousf:

Rhovanion
4 september 2009, 12:04
Ik denk niet dat ik smetvrees heb, want ik gebruik openbare toiletten en deurklinken zonder er bij na te denken!

Maar het eelt voelt net aan alsof er een laagje was op mijn vingers ligt. En dan wil ik het eraf prutsen! Don't ask me why! :dontgeti:

EuroCinema
4 september 2009, 12:36
Zo hoort het ook te voelen hoor. De vingertoppen van mijn linkerhand voelen zeg maar heel lichtjes verdoofd vergeleken bij mijn rechter. Ik herken dat soort tics echter wel. Als je het drie weken kunt laten, ben je ervan af. Het werkt goed om te tellen hoelang je het al niet gedaan hebt, het voelt dan als zonde om dat te doorbreken -> een beetje de ene neurose bestrijden met de andere, maar het werkt wel! :seriousf:

rock 'n roll
4 september 2009, 12:40
Ik was vroeger een echte nagelbijter, gewoon een stress bal genomen en elke keer ik de neiging had op mijn nagels te bijten met die bal bezig geweest.
Het liefst zo'n harde en niet zo'n zacht mousse ding dat je helemaal kapot doet.

Gothra
4 september 2009, 12:48
Da's zeker waar. Misschien heeft hij last van smetvrees? Maar als er minder eelt aanhangt, blijft hij er misschien gewoon vanaf ipv kloven in zn vingers te krijgen door het snijden...







Eigenlijke echt een goor topic, niet? :seriousf:

Denk niet dat ie last heeft van smetvrees dan, want op dat mes (of waar hij het ook mee weg snijd) zitten waarschijnlijk meer bacteriën dan op zn eelt.

Beetje emo trouwens

ellisvertellis
4 september 2009, 12:52
Beetje emo trouwens

Wat wil dat zeggen?

Gothra
4 september 2009, 12:56
Niets beledigends hoor:D maar als (echte) automutilanten in zichzelf gaan snijden, is er altijd zoveel ophef over. Eelt weghalen is dan wel iets anders, maar t blijft in jezelf snijden.


OT: ik zou gewoon proberen zo lang mogelijk ervan af te blijven, dan gaat t vanzelf wel over.

Spitfire
4 september 2009, 13:02
Niets beledigends hoor:D maar als (echte) automutilanten in zichzelf gaan snijden, is er altijd zoveel ophef over. Eelt weghalen is dan wel iets anders, maar t blijft in jezelf snijden.

Automutilatie wordt gedaan uit een iets ander oogpunt dan dit...

Anyhow, als je er niet zelf mee kan stoppen kun je bij een huisarts langsgaan. Als hij geen oplossing ervoor heeft verwijst hij je wel door naar de psycholoog.

ellisvertellis
4 september 2009, 13:02
Niets beledigends hoor:D maar als (echte) automutilanten in zichzelf gaan snijden, is er altijd zoveel ophef over. Eelt weghalen is dan wel iets anders, maar t blijft in jezelf snijden.


Ah, zo bedoel je.



Eigenlijk is er af blijven idd de enige goeie remedie...

ShredTallicA
4 september 2009, 13:17
Enigszins gerelateerd :) Ik heb nu een enorme hoop eelt op mijn vingers, alleen het voelt enorm irritant als ik bijv. typ enzo :dontgeti: alsof er een enorme laag tussen je vinger en de toets zit (wat in principe ook zo is :dontgeti:). Weet iemand wat om dat irritante gevoel weg te krijgen zonder dat ik mijn eelt eraf moet halen? :makeup:

Gothra
4 september 2009, 13:34
Ik denk niet dat dat kan, of jemoet je hele vinger willen verdoven:seriousf:

ik denk dat je hier ook gewoon aan moet wennen, dan gaat het irritante vanzelf weg

ellisvertellis
4 september 2009, 13:37
Ga maar eens een half jaartje muurklimmen, dan heb je eelt over je hele hand! Je vriendin masseren hoef je in elk geval nooit meer te doen! :seriousf:

FruscianteFan
4 september 2009, 16:48
eerst is het inderdaad even wennen dat er zo'n dood laagje op je vingertoppen (en elders op je handen) zit. Ik zou soms wel willen dat ik beter kon voelen met mijn (linker)vingetoppen, maar het is niet anders. Ik ben niet anders meer gewend, Ik denk er ook niet zo vaak aan.

Eelt is goed. Beetje vreemd, maar wel lekker?

Midwolda
4 september 2009, 16:59
Werkt bij mij net andersom...
als ik merk dat het eelt op de vingertoppen van m'n linkerhand dunner wordt weet ik dat ik niet genoeg gitaar speel! :seriousf:

heavy-metal-thunder
4 september 2009, 17:03
eelt op mijn vingertoppen stoort niet, maar ik heb ook een eeltplekje in de vouw van mijn linker wijsvinger. ik zit het er ook altijd aan te pulken en ongeveer eens per maand haal ik er dan een versteend stuk eelt af.

JeroenSchaaf
4 september 2009, 17:08
Ok lekker topic!

Misschien wat handcreme om de eelt wat soepeler te maken?

Bmweber
4 september 2009, 18:45
ik speel mijn eelt er altijd af, dus heb het altijd te weinig :(

HvV
4 september 2009, 18:51
Eelt is prima maar teveel gaat irriteren, afglijders, etc. Het teveel aan eelt haal ik gewoon weg met een stukje schuurpapier.

heavy-metal-thunder
4 september 2009, 19:57
ik speel mijn eelt er altijd af, dus heb het altijd te weinig :(

en hoeveel uur moet je daarvoor dagelijks spelen?

toneblo
4 september 2009, 20:04
misschien wat handcreme om de eelt wat soepeler te maken?


fap fap fap fap!!!!

Nicks
4 september 2009, 20:32
en hoeveel uur moet je daarvoor dagelijks spelen?

uit mijn ervaring een uurtje of 4 ;)

FruscianteFan
4 september 2009, 20:36
Hangt ervan af. Als ik goed zweet, kan ik het er vrij snel afspelen (nouja, laatst had ik twee lagen opengespeeld en nog zat er eelt onder). Als ik me niet vergis, heb ik ook wel eens een uur of 8 gespeeld zonder enig probleem met eelt.

bert k
4 september 2009, 22:52
Gaat naar Diversen.

ellisvertellis
5 september 2009, 04:52
Eelt is prima maar teveel gaat irriteren, afglijders, etc. Het teveel aan eelt haal ik gewoon weg met een stukje schuurpapier.

... of een puimsteen? :)

aaronstonebeat
8 september 2009, 02:04
Al gezegd: gewoon vanaf blijven. Na een tijdje zie je weer gewoon je vinger(top)afdruk zitten en is de huid nauwelijks dikker dan bij een niet-gitarist; maar wel bestand tegen het gitaristenbestaan.

Ik ken het probleem en onthouding was voor mij de oplossing.

Rhovanion
9 september 2009, 16:00
Al gezegd: gewoon vanaf blijven. Na een tijdje zie je weer gewoon je vinger(top)afdruk zitten en is de huid nauwelijks dikker dan bij een niet-gitarist; maar wel bestand tegen het gitaristenbestaan.

Ik ken het probleem en onthouding was voor mij de oplossing.

omg, ik las "onthoofding". Anyways, ik ben er al een week niet aangekomen! :ok:

Maar toen ik gisteren mijn zoveelste tevergeefse poging to Cliffs of Dover instudeerde ging mijn vel los hangen aan mijn vingers! Ik speel ook zo'n 2 uur per dag! :strat:

aaronstonebeat
10 september 2009, 19:58
omg, ik las "onthoofding".

Dan mag ik hopen dat je niet al te snel hebt geprobeerd mijn raad op te volgen :seriousf:

Maar ik blijf erbij. Zolang je gitaar blijft spelen, blijven je vingertoppen meer eelt produceren dan 'normaal'. En net als alle huid wordt constant de buitenste laag afgestoten; op je vingertoppen merk je dat nu veel beter omdat de productie en omloopsnelheid hoger ligt.

Wat echt al loshangt, kun je wel er vanaf halen, maar zolang je daarmee stukjes meetrekt die nog niet helemaal hebben losgelaten, blijf je de eeltproductie extra stimuleren.
En het wordt echt minder als je eraf blijft, maar daar kunnen wel een paar maanden overheen gaan.

lindstrom
11 september 2009, 12:06
Ik zit er naalden door te prikken en soms gewoon stukken af te snijden!

heb ik het gevoel alsof er iets aan m'n vingers hangt dat eraf moet.



Vat dit niet te zwaar op, maar is het mischien niet verstandig om hierover een consult te plegen bij je huisarts?

lijkt me wat op dwangneurose.