PDA

View Full Version : Jamsessie met gitaren en basversterker.



Portel
3 september 2009, 23:43
Ik heb vanmiddag een jamsessie gehouden met een jongen van mn school.
Hij nam zijn Epiphone Les Paul mee en ik speelde op de Music All In-gitaar van school.

Ik had mijn Marshall MS-2 mee (Mini-amp) met de bedoeling dat we dan allebei een amp zouden hebben.
Helaas kwam mijn MS-2 niet even hard als de schoolamp (geen idee wat voor een).

Toen besloten we 1 gitaar in de basgitaar-versterker te pluggen.
Dat ging opzich goed, maar... Er was geen mogelijkheid tot distortion,
Zelfs geen lichte overdrive...

...Hoe kunnen we dit oplossen?
Een hele amp meenemen gaat moeilijk worden omdat we gewoon jammen in de pauze, en we de rest van de dag gewoon les hebben.
Om dan met je versterkertje op je fiets naar school te fietsen, met een tas vol boeken op je rug...

Distortion pedaaltje leek me een oplossing,
Maar om zo'n dingetje te kopen voor school-jamsessies is misschien wat overdreven. Ok, ze hoeven niet duur te zijn, maar dan nog...
...Verder weet ik ook niet of dat wel kan; Een gitaar-pedaal op een bas-versterker aansluiten.

Hebben jullie nog ideeën?

TimmU
4 september 2009, 20:17
dat kan wel hoor. Koop gewoon een DS-1 voor een paar tientjes , en dan zit je wel geramd. Prachtig zal het niet klinken, wel goed genoeg over een basamp.

Mathidal
8 september 2009, 20:39
Muziek hoor je beter als het clean is, maar als het om jammen gaat is detail van het geluid minder belangrijk. Met distortion kun je veel dingen verdoezelen. :p

Maar het is inderdaad vetter als je distortion heb. Nu moet je je eens afvragen: waarom laat je de andere gitarist zijn amp niet zachter zetten? Waarom wil je distortion? Is één effectenpedaaltje na al die tijd niet een goede investering?

Je kunt die dingen nog altijd doorverkopen als je ze niet meer nodig hebt. ;)

Ik heb zelf een ME-70, dat ik voornamelijk gebruik als ik met de band speel. Snel switchen, onafhankelijkheid van de amp-effecten en grote keuze tussen effecten hebben deze behoefte gemaakt. Nu een dure aankoop, maar als ik er enkele jaren lang mijn behoeftes mee kan bevredigen op muzikaal vlak, meer dan zijn centjes waard.

Anders moet je aan die andere kerel vragen of hij geen pedaaltjes heeft. :)

Edit: Het is trouwens af te raden om een gitaar op een basversterker aan te sluiten. Daar zijn die dingen niet voor bedoeld. :)

El Capitain
9 september 2009, 00:33
och....de betere stonergitarist doet het ook volgens mij.... lijkt me niet zo'n issue.

Harald
9 september 2009, 09:32
Muziek hoor je beter als het clean is

Merk toch dat er partijen zijn die leerlingen aardig lijken te spelen totdat je vervorming aan zet. Dan blijkt het dempen toch niet in orde te zijn, en wringt er van alles. Dat valt clean soms minder (niet niet, maar wel duidelijk minder) op omdat het dan gewoon wat minder stoort dat die snaar wat te lang door klinkt. Denk dan aan single note lijntjes met veel string skipping.

harrie-beton
9 september 2009, 10:12
Los van de discussie dat je tijdens een jam niet te veel distortion moet hebben heb ik jaren op 2 basversterkers gespeeld. Ik gebruikte een podxt en dit klonk prima mits je er een beetje bas uithaalde. Met name als de amp op de grond staat. Er zijn hele goedkope varianten van de pod zoals de pocket pod. Je gebruikt de basversterker dan vooral als powerspeaker.

Rechts de rode podxt en eronder twee basversterkers:

http://www.besidesdata.nl//besidesthat_foto/foto_sunsation_2006/images/sunsation_6_mei_2006%20021.jpg

Portel
9 september 2009, 14:52
Waarom zijn basversterkers niet gemaakt om gitaren te versterken?
Een basgitaar en een elektrische gitaar werken toch in principe hetzelfde?
Snaren trillen, elementen pikken het op en versterken het.

Ik weet eigenlijk niet of die basversterker wel een pedal-input heeft,
En de andere gitarist heeft ook geen pedalen.

Mathidal
9 september 2009, 19:01
Ik dacht eens gelezen te hebben dat gitaarversterkers en basversterkers in opmaak lichtjes verschillen. Maar sommige mensen zeggen dat het geen probleem kan als je de versterkers en instrumenten onder elkaar wisselt, anderen zeggen dan weer dat hun versterker heeft vernield.

Ik denk dat het wat te maken heeft met welke gear je gebruikt. De betere gitaarversterkers zullen misschien ook basgitaar aankunnen en omgekeerd. :)

Maar gitaarversterkers en basversterkers zijn anders gemaakt. De bas heeft andere buizen omdat ze bij een gitaarversterker zouden breken als ze zo traag moeten trillen.

Van transitor weet ik niet zeker.

Portel
9 september 2009, 19:33
Het zijn transistor-amps, dus... het probleem met buizen lijkt me geen probleem.

Mathidal
9 september 2009, 19:38
Met mijn transitor-versterkertje kan ik gerust bastonen spelen met octaver. x)

Als je enkele tonen speelt (geen akkoorden dus) vind ik octaver echt vet. <3