PDA

View Full Version : Snaren Gretsch



kenx
3 september 2009, 18:59
Hallo,

Ik wil dernet voor de eerste keer de snaren van men Gretsch vervangen... Wat een f*cking kl*tesysteem is me dat met die bigsby? Heeft er iemand een speciale techniek voor? Ik zit meer dan 10 minuten aan 1 snaar :???::dontgeti:

Groetjees

aaronstonebeat
3 september 2009, 19:07
Zijn 't van die pinnetjes waarover je het bolletje van de snaar moet schuiven? Ik spreek niet uit ervaring, maar zou het niet helpen de snaar bij het bolletje met behulp van een klein tangetje vantevoren al de juiste knik te geven?

kenx
3 september 2009, 19:45
Zijn 't van die pinnetjes waarover je het bolletje van de snaar moet schuiven? Ik spreek niet uit ervaring, maar zou het niet helpen de snaar bij het bolletje met behulp van een klein tangetje vantevoren al de juiste knik te geven?

Ja idd, zo'n dingen zijn het... Ik plooi de snaren nu al in de juiste vorm en schuif het erop. Ik doe dan de 'knoop' bovenaan de stemknop vast, maar ondertussen schiet de snaar onderaan er weer af...:cheerup: Zeer ingenieus systeem:supercool:

aaronstonebeat
3 september 2009, 19:49
Ik heb al meer mensen erover horen klagen.
Misschien even een stukje tape om de as waar de snaar zit (ik gebruik vaak van dat stevige aluminiumtape voor vanalles en nog wat; lijkt me wel geschikt; of duct tape) zodat het bolletje niet van het pinnetje kan schieten?

kenx
3 september 2009, 21:36
Ik heb al meer mensen erover horen klagen.
Misschien even een stukje tape om de as waar de snaar zit (ik gebruik vaak van dat stevige aluminiumtape voor vanalles en nog wat; lijkt me wel geschikt; of duct tape) zodat het bolletje niet van het pinnetje kan schieten?

Oké, ga ik de volgende keer zeker proberen! Bedankt;)

Eko
6 september 2009, 19:20
Ik gebruik m`n Gretsch al jaren en wissel snaren als een gek. Ik speel graag met vintage nickel .011 van Dean Markley. Dat betekent met mijn zweet voor ieder optreden of repetitie wisselen.
Als je snaren wisselt kun je het jezelf makkelijk maken door snaar voor snaar te wisselen. Ook als je alles er af haalt is het trucje het zelfde.
Neem het einde van je snaar en buig het over een vinger in een ronding. Zorg dat je de snaar los hebt op dat moment en dat je het ringetje aan het eind plat hebt over de vinger. Zo zorg je er voor dat de snaar precies op die manier rond de buis valt van je Bigsby.
Als je geen pinned bridge hebt doe dan snaar voor snaar wisselen. Mijn Setzer heeft een pinned bridge en die verschuift tenminste niet.
Als je het ringetje over de pin in de Bigsby hebt gelegd trek hem dan strak over de hals. Ik zorg er voor dat alle mechanieken in dezelfde richting wijzen, nl dwars op de snaarrichting.
Ik houd met 1 hand de snaar op de hals en met de andere hand duw ik het einde door het mechaniek. Bij mij , met de locking tuners , hoef ik alleen het locking gedeelte aan te draaien en klaar. Als je geen locking tuners hebt is het een handigheid om de snaar met een klein beetje ruimte extra op de tuner te krijgen. Ongeveer 5cm is genoeg. Ik deed dat bij een imitatie door de snaar met m`n onderarm vast te houden en zo 2 handen vrij te hebben om de snaar de eerste ronding te helpen.

RolandT
6 september 2009, 21:03
Ik wil dernet voor de eerste keer de snaren van men Gretsch vervangen... Wat een f*cking kl*tesysteem is me dat met die bigsby? Heeft er iemand een speciale techniek voor? Ik zit meer dan 10 minuten aan 1 snaarIk heb de oplossing gevonden door een capo te gebruiken. zie youtube bijv http://www.youtube.com/watch?v=rM3GiYY-HL0