PDA

View Full Version : plannen voor PRS



AdriaanVw
3 september 2009, 17:17
Dag allemaal,

Ik heb nog nooit een instrument gebouwd, maar ik zou nu eens samen met mijn vader die instrumentenbouwer is een PRS achtige gitaar willen maken, ik heb wel een probleem: ik heb geen plannen, ik heb wel al wat rond gezocht op het internet en wat plannen van dit forum gekopieerd, maar heb niets gevonden.

Hebben jullie toevallig plannen die ik gratis kan hebben?
Of weten jullie toevallig een goede site waar ik terecht kan?

Alvast bedankt

superfly
3 september 2009, 17:34
Voor gratis gaat de zon op.
Voor iets meer hier een PRS plan
http://www.guitarplansunlimited.com/PRS%20McCarty.htm

\/\/

stijnkenens
3 september 2009, 18:31
p.s. in de sig van superfly staat: verzameling gitaarbouwtekeningen, en wonder boven wonder: een PRS op die site, gratis en voor niets nog wel.


s.

AdriaanVw
3 september 2009, 19:50
bedankt :ok:

maar op die site staan er toch geen afmetingen? ik weet niet of dat belangrijk is maar, het lijkt me toch wel moeilijk om dan met alleen maar tekeningen een gitaar te maken ...

alleszins al bedankt.

AdriaanVw
3 september 2009, 20:07
kheb eigenlijk een vraagje, kun je eigenlijk ook zelf een deftig plan voor een gitaar maken?

Als je eens goed kijkt hoe je eigen gitaar er uit ziet, moet je daar dan ook nog een speciaal programma voor hebben of zo?

ik weet niet hoor, ik denk dat ik op dit vlak nogal dom ben, maar het zou toch wel leuk zijn om een gitaar te hebben die volledig bij je past, denk je ook niet?

GRTZ ADRIAAN

superfly
3 september 2009, 20:24
Deftige plannen zijn ook mogelijk, maar misschien is het verstandiger om bij het begin te beginnen; volgorde:

Inlezen op het zelfbouwforum alhier en bijv. www.projectguitar.com
Goed gitaarbouwboek bestuderen (apart topic alhier)
Gerichte vragen stellen op de fora.
Gitaarbouwen volgens bewezen ontwerp (betaald bouwplan?)
-Misschien een bouwcursusje volgen?-
En daarna experimenteren met eigen ontwerpen (en/of plaatjes van gratis gitaarbouw pagina's)

Succes
\/\/

stijnkenens
3 september 2009, 20:44
Ik teken heel vaak plannen zelf (klassiek en electrisch) En altijd op een blad papier, dat gaat voor mij het beste..
Gewoon omdat een bestaand plan niet altijd de maten staan die je nodig hebt. Soms zijn ze zo getekend dat, als je het plan volgt, je op het einde met een actie van 1,5 mm zit (echt gebeurd) En dan vloek je wel eens.

Een contour is altijd handig. Daar kan je je op baseren. Dan kan je mensuur en zo aanpassen.
Zijaanzicht baseer ik me altijd op de snaar, die is recht, en dan kan je hals en body daaronder plooien hoe je wil (ivm halshoek e.d.)

Maar eerst inlezen en weten hoe een gitaar ineen zit, anders is er geen beginnen aan, niet alles is recht !i!

s