PDA

View Full Version : Welke lampen storen het minst?



flitslicht
3 september 2009, 16:44
Gloeilampen waarschijnlijk, maar die worden uitgefaseerd.

Ik ben nu bezig een opnamehoekje in te richten. Mijn Ikea burolampjes storen ontzettend als ik wat op wil nemen, dus die kan ik niet gebruiken. Wat is een beetje gezellige maar vooral storingsvrije verlichting van de toekomst? Halogeen, Led?

iWishmaster
3 september 2009, 17:07
Kaarslicht. Gegarandeerd storingsvrij :ok:

Roman
3 september 2009, 17:21
Heb je aan dat ikea dingetje een adapter zitten toevallig?
(gloei)Lampen op zich storen, mits ze goed functioneren, niet.
Een t.l. is bijvoorbeeld ook een mooie bron van ergernissen omdat er een smoorspoel in zit die brommen kan veroorzaken.

flitslicht
3 september 2009, 17:23
Kaarslicht. Gegarandeerd storingsvrij :ok:

Ja joh, maar weet je wel hoeveel CO2 een kaars uitstoot per lichteenheid? Dat mag niet meer van Al Gore :(

flitslicht
3 september 2009, 17:33
Heb je aan dat ikea dingetje een adapter zitten toevallig?
(gloei)Lampen op zich storen, mits ze goed functioneren, niet.
Een t.l. is bijvoorbeeld ook een mooie bron van ergernissen omdat er een smoorspoel in zit die brommen kan veroorzaken.

Het is idd een burolamp met zo'n klein tl buisje erin. Als ik mijn gitaar om heb en ik doe hem aan dan hoor ik de flikkering duidelijk terug door de versterker en daarna een constante brom. Eea is ook nog niet allemaal geaard hier tijdens de verbouwing/herinrichting, speelt misschien ook mee.

Maar ik zoek dus een definitieve oplossing maar dan zonder gloeilampen (gaan eruit) of tl buizen (storen).

roel-snip
3 september 2009, 19:05
230 volt halogeenlampen , dus zonder trafo. Geeft geen storing. We hebben zo'n
50 van die dingen hangen in verschillende studio ruimtes , en we hebben er geen last van.

bert k
3 september 2009, 19:34
Ik heb wel een negatief advies: er staat hier een halogeenspotje met een trafo pal naast mijn mengpaneel, en dat stoort. Heel zachtjes, maar toch.

Verder kan ik je natuurlijk niet anders aanraden dan flitslampen...

flitslicht
3 september 2009, 19:51
230 volt halogeenlampen , dus zonder trafo. Geeft geen storing. We hebben zo'n
50 van die dingen hangen in verschillende studio ruimtes , en we hebben er geen last van.

Cool, ga ik doen denk ik. Dus die zijn zuiniger dan gewone gloeilampen, dat ze niet verboden worden :???:

flitslicht
3 september 2009, 19:53
Verder kan ik je natuurlijk niet anders aanraden dan flitslampen...

Heb er nog een stuk of tien liggen. Geërfd van mijn oom, nog van voor de elektronenflitser en voor eenmalig gebruik. Maar ja, dan zie je een minuut of tien echt niks meer als je het licht aandoet :seriousf:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/flitslamp.jpg

wbz
3 september 2009, 20:26
gelijkstroom lampen zouden ook niet mogen storen lijkt me zo

Roman
4 september 2009, 08:28
Het zijn met name transformatoren (aka adapterers) die storen. De spoel die daarin zit veroorzaakt een veld wat stoort op omringende geleiders (zoals het koper in je audio kabel).


Dus een 230v halogeen is prima, maar een 12v weer niet.
Zelfde geldt voor LED, koop de 230v versies.

Spaarlampen werken ook prima, indien 230v (zoals gloeilampen)

TL werkt dus ook niet (ivm smoorspoel)

Halogeen is over het algemeen iets zuiniger dan gloeilampen. dus een goede keus, tevens geen onprettig licht.

bert k
4 september 2009, 09:30
230 v spaarlampen zijn toch ook TL-lampen?

Han S
4 september 2009, 09:59
Sloop de voet van een spaarlamp en wat kom je tegen? Een trafo dus, net als in de TL balk, maar dan wel een kleinere.

Han S
4 september 2009, 10:03
Cool, ga ik doen denk ik. Dus die zijn zuiniger dan gewone gloeilampen, dat ze niet verboden worden :???:

Nee hoor, 50 watt is gewoon 50 watt. Ik heb meer dan 30 van die dingen in de studio en als die allemaal aan zijn stook ik toch echt 1500 a 1600 watt. De verwarming gaat minder vaak aan, dat weer wel, wat die halogeenpitten worden snoeiheet.

iWishmaster
4 september 2009, 10:17
In '230V' (note the quotes) LED's zit geen trafo, maar nog iets veel ergers: een PWM schakeling (of eigenlijk een schakelende voeding). Kan voor irritant hoogfrequent gepiep zorgen wat nog irritanter is dan 50/100Hz brom ... Ik had een 9V adapter die dat ook deed voor mn pedalen, om gek van te worden.

flitslicht
4 september 2009, 10:23
Nee hoor, 50 watt is gewoon 50 watt. Ik heb meer dan 30 van die dingen in de studio en als die allemaal aan zijn stook ik toch echt 1500 a 1600 watt. De verwarming gaat minder vaak aan, dat weer wel, wat die halogeenpitten worden snoeiheet.

Ja, een 50 Watt lamp verbruikt 50 Watt. Het gaat erom wat de verhouding is tussen lichtopbrengst en warmte. Een zuinige lamp zet een groter deel van de energie om in licht, dus je hebt dan een lamp van een lager wattage nodig om dezelfde ruimte te verlichten. Daarom verbruik je dan minder energie.

Overigens wordt dat licht uiteindelijk ook weer omgezet in warmte, volgens de wet van behoud van energie.

AART
10 september 2009, 15:18
Wel mooi kut met peren dan. De halogeenlamp is iets efficiënter maar er is wel eens gesproken over een verbod. Voorlopig zijn ze na 2012 gewoon te krijgen, maar als de halogeenlamp verboden wordt ga ik eens flink inslaan, tl/spaarlampen storen ontzettend en van ledlampen krijg ik koppijn.

flitslicht
10 september 2009, 15:59
Wel mooi kut met peren dan. De halogeenlamp is iets efficiënter maar er is wel eens gesproken over een verbod. Voorlopig zijn ze na 2012 gewoon te krijgen, maar als de halogeenlamp verboden wordt ga ik eens flink inslaan, tl/spaarlampen storen ontzettend en van ledlampen krijg ik koppijn.

Laten we maar hopen dat de OLED panelen niet storen dan:

http://www.edopter.com/images_user/ideas/200809/LeXRa5

lindstrom
11 september 2009, 12:55
Laten we maar hopen dat de OLED panelen niet storen dan:

http://www.edopter.com/images_user/ideas/200809/LeXRa5

wow mooi, maar,.. hoe worden deze gevoed? als dit met een addapter is zal hij alsnog storen.

toneblo
11 september 2009, 13:00
wow mooi, maar,.. hoe worden deze gevoed? als dit met een addapter is zal hij alsnog storen.




...... fiets op rollen?..windmolen?..koemestverbranding?..een allochtoon in een looprad?:soinnocent:

flitslicht
11 september 2009, 14:03
wow mooi, maar,.. hoe worden deze gevoed? als dit met een addapter is zal hij alsnog storen.

Ik neem op met een laptop en een externe audio interface. Die lijken ook niet te storen. Het is toch niet zo dat je niet op kan nemen als er een adapter in de buurt is, of mis ik iets?

bert k
11 september 2009, 14:22
Het klinkt haast alsof een adapter automatisch storing opwekt. Dat is een beetje overdreven, als ze niet te dicht bij je preamps liggen heb je er helemaal geen last van.

Han S
11 september 2009, 14:40
Het klinkt haast alsof een adapter automatisch storing opwekt. Dat is een beetje overdreven, als ze niet te dicht bij je preamps liggen heb je er helemaal geen last van.

Mijn hele effectenrack zit vol met adaptors en voedingen en ik heb geen enkel probleem.

flitslicht
26 oktober 2009, 15:06
Ik las van de week dat halogeenlampen vanaf 2016 verboden worden. Duurt nog even, maar om nu halogeen spotjes te gaan aanschaffen voor de lange termijn?

Terug bij af :dontgeti:

AART
30 oktober 2009, 11:06
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/10/ja_hoor_ledlampen_gevaar_voor.html

Lekker dan, en dan straks mogen we kiezen tussen dat of een TL buis...

Han S
30 oktober 2009, 11:52
Wij hebben zo'n led peer gekregen van de postcodeloterij, kost normaal iets van 26 euro en die geeft gewoon licht, net als een spaarlamp of een ouderwetse goeipeer. Wij zien geen verschil en zeker geen geflikker.

Waar ik me meer zorgen over maak zijn de lavalampen want die doen het alleen met de gloeilampen die worden verboden.

bert k
30 oktober 2009, 13:06
Wat dacht je van de koelkast? Ook alleen maar in gloei leverbaar.

Han S
30 oktober 2009, 14:06
Maar die lampies schijnen leverbaar te blijven, schakelbordlampies, naaimachinelampies en koelkastlampies. In de lavalamp hoort een kleine 40 watt gloeibollengeval en die gaan op termijn weg. En wat is een studio zonder lavalampen?

bert k
30 oktober 2009, 15:21
Een studio zonder lavalampen is een studio zonder hippies.

Mephistocles
30 oktober 2009, 16:17
Zaklamp:)

Iig als het op batterijen werkt, neem ik aan dat er geen trafo's en andere storende zooi in zit...

Maar ik gebruik ook vaak een raam. Maar dat werkt alleen als je zon schijnt. Maar ook dat is niet altijd storingsvrij... Dan heb je weer externe ruis.