PDA

View Full Version : 6db effectloop naar instrument level



Heibel
3 september 2009, 15:41
Dag allemaal,

Ik heb ergens anders al iets gepost mbt problemen met mijn effectloop, maar inmiddels wordt mijn vraag steeds technischer en lijkt mij deze plek beter. Het komt hier op neer:

Mijn effectloop van mijn H&K edition tube heeft een send van 6db/ 100 kOhms en een return van 0db/ 47 kOhms. Ik wil een EQ pedaal als cleanboost in de loop, maar clipt erg lelijk, met name clean. Met het drive kanaal is het minder, maar die heeft wel een eigen master. Is het mogelijk om met behulp van een "line pad attenuator" (zie: hier) (http://www.epanorama.net/circuits/line_to_mic.html)die 6db terug te brengen naar instrument niveau? Heeft dat vervolgens gevolgen voor de wijze waarop mijn eindversterker reageert op het signaal uit de effectloop met de pad en de EQ ertussen?

Ik ben niet zo heel technisch, maar ik ben benieuwd hoe de experts hier naar kijken..

Cheers,

Arjen

Chris Winsemius
3 september 2009, 15:44
die schakeling verzwakt ontzettend veel

even uit de losse pols ;)

weerstandsdeler met twee 47k weerstanden of 100k (in serie) en 33k van uitgang naar aarde

Heibel
3 september 2009, 16:25
Dag Chris,

Thanks..dus als ik het goed begrijp:

out ----R1 (47k+47k) ---- in
|
R3(33k)
|
- ------------------------ -

Heb ik het dan bij het rechte end?

Zou super zijn als dit het is, dit kan ik makkelijk in mijn pedalenbakje integreren bij de jack waar de send van mijn amp binnenkomt..

Chris Winsemius
3 september 2009, 19:28
signaal IN (van send)

naar 100k weerstand

andere kant van die weerstand naar de uitgang

en dan tussen de + en de - v/d uitgang 'n 33k weerstand

Frits van Mourik
4 september 2009, 00:57
Ik vind 100k zo'n idioot hoge waarde voor een send...:dontgeti:
Zou dat niet 100 Ohm zijn??

Heibel
4 september 2009, 10:02
Ik ga het zo eens uitproberen, ik denk dat ik het begrijp..ben benieuwd of het werkt...maar ik geloof dat je dit niet zomaar uit de lucht grijpt Chris..;) dus ik heb zo'n vermoeden dat het wel resultaat oplevert..Thanks

Chris Winsemius
4 september 2009, 10:13
Ik vind 100k zo'n idioot hoge waarde voor een send...:dontgeti:
Zou dat niet 100 Ohm zijn??

"send van 6db/ 100 kOhms"

dan zou ik die uitgang belasten met 'n weerstand van minimaal 100k anders is de kans op verminderde laag-weergave (door koppel-C bij de "send") vrij groot....

Frits van Mourik
4 september 2009, 22:57
Kijk eens in de H&K edition tube- manual op blz 26!

Chris Winsemius
4 september 2009, 23:27
Kijk eens in de H&K edition tube- manual op blz 26!

Waaro? ;)

Post even 'n link en ik zal kijken.

nico verduin
5 september 2009, 08:15
@Chris,
In de specs staat op die pagina dat je 6dB krijgt bij een uitgangs impedantie van 100 ohm. Dat zal ook wel kloppen (kathode volger schakeling oid).

@Frits,
Wat Chris zegt, klopt ook. De belasting mag best 100K zijn. Immers het wordt een hoogdoorlaat filter met 3dB kantel punt (Hz) op 1 / (2 * PI * R * C).
C is de koppelcap van de SEND en is even een constante. Wordt R groter, dan daalt het kantelpunt (dus meer laag).

Vb. Stel:
C = 100nF.
Bij R = 100K wordt kantelpunt rond de 15Hz.
Bij R = 100 wordt kantelpunt rond de 15kHz.

In het laatste geval blijft er weinig van het signaal over.

Heibel
7 september 2009, 09:30
Bedankt voor jullie reacties allemaal..Ik ga 't uitproberen, moet nog even enkele weerstandjes scoren..Heb 'for the time being' een gebufferd pedaal voor mijn TB EQ gezet en dat heeft het clippen voor een groot deel al verminderd. Het is geen permanente oplossing, maar ik kan er mee boosten en dat is de bedoeling..

Chris Winsemius
7 september 2009, 20:28
@Chris,
In de specs staat op die pagina dat je 6dB krijgt bij een uitgangs impedantie van 100 ohm. Dat zal ook wel kloppen (kathode volger schakeling oid).

@Frits,
Wat Chris zegt, klopt ook. De belasting mag best 100K zijn. Immers het wordt een hoogdoorlaat filter met 3dB kantel punt (Hz) op 1 / (2 * PI * R * C).
C is de koppelcap van de SEND en is even een constante. Wordt R groter, dan daalt het kantelpunt (dus meer laag).

Vb. Stel:
C = 100nF.
Bij R = 100K wordt kantelpunt rond de 15Hz.
Bij R = 100 wordt kantelpunt rond de 15kHz.

In het laatste geval blijft er weinig van het signaal over.

Misschien is het handig om het schema te hebben, of die fx-send dmv. 'n cf gebeurt is onbekend (en gezien de prijs, aantal buizen, aantal kanalen lijkt ss waarschijnlijk de meest haalbare ontwerpoptie in zo'n amp).

Bij een te grote belasting (dus minder ohms dan normaal) wordt het kantelpunt in de praktijk niet 15 kHz, eerder heel dof en heel zacht.

Iemand 'n link voor het schema?

Heibel
8 september 2009, 09:20
Chris& Nico

Jullie gaan me zo langzamerhand boven de pet..:???: Super dat jullie hier zo behulpzaam mee zijn..Desgevraagd kreeg ik bij H&K niet het schema, maar wel het volgende antwoord op mijn vraag of één van de interne trimpots bedoeld was om het effectsend level te regelen: "Het fx send niveau wordt ingesteld m.b.v. vaste weerstandwaardes".

Naar het schijnt vertoont de edition tube echter veel overeenkomsten met de tube 20. Daarvan is wel 'n schema te vinden. De versterker is ook hetzelfde opgebouwd, echter naar verluidt is de effectsend tegelijkertijd ook een DI..Toch bij deze de link (http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=2288), wellicht kunnen jullie er toch iets mee..

Zoals ik in een eerder post al zei heb ik voor de time being een gebufferd pedaal voor de EQ in de loop staan..Clipping is daarmee al veel minder, maar nog niet voldoende, dus ik ga zeker nog de door jou gesuggereerde aanpassing doen. Ik neem aan dat dit dan te maken heeft met de in- en uitgangs impendantie van het gebufferde pedaal?

Anyway, ik vind het erg leerzaam..

Thanks..Arjen

nico verduin
8 september 2009, 10:17
Het is een solidstate (halfgeleider) op-amp drivertje met een lage uitgangs impedantie. Je zou bijv. een log potmeter op de Send kunnen zetten (100K) en dan de loper gebruiken om het nivo te regelen.

cluseau
8 september 2009, 11:29
Je zou bijv. een log potmeter op de Send kunnen zetten (100K) en dan de loper gebruiken om het nivo te regelen.

Misschien is het dan ook handig om deze potmeter te bypassen dmv het ongebruikte contact "3" in de jack anders beinvloed je permanent de gain. Ook als je de loop niet gebruikt. Tis maar een idee ;)

Frans

nico verduin
8 september 2009, 13:27
Misschien is het dan ook handig om deze potmeter te bypassen dmv het ongebruikte contact "3" in de jack anders beinvloed je permanent de gain. Ook als je de loop niet gebruikt. Tis maar een idee ;)

FransFrans,
Helemaal mee eens.