PDA

View Full Version : B-tuning = slecht voor speakers?



Tho
3 september 2009, 10:52
Hallo allemaal.

Gisteravond repeteerde ik voor de 2e keer met mijn nieuwe band. Ik had m'n BC rich bij die in B gestemd staat. Naarmate de avond vorderde begon de versterker (Koch Powertone + bij behorende kast) steeds krakeriger te klinken.. Het ohmage was 16 in 16. Kan dit aan de lage stemming liggen? en zo ja, wat doe ik er aan?

interessander
3 september 2009, 10:56
Dat hangt een beetje van de gebruikte speakers (en het vermogen) af maar ik heb zelfs tot en met G eigenlijk nooit problemen gehad, maar dan moet je niet achterlijk veel bas erbij draaien bijvoorbeeld.

Ik heb ook heel lang in B en C op flink volume gespeeld en dat hield mijn oude kast (ENGL V60) prima vol.

Misschien zit er iets los in de kast en trilt dat gewoon mee?

Marc Oblivian
3 september 2009, 11:14
Volgens mij zou het geen probleem moeten opleveren.....
Hoe hard stond alles? Hoeveel vermogen kunnen de speakers aan en hoeveel vermogen heeft de amp? Misschien een beetje bas terudraaien, maar anders zal het probleem vast ergens anders in liggen....
Hoe ging het trwns verder? Al een nieuwe gitarist? Zanger?
Maw: complete band?

Fuhgawz
3 september 2009, 11:46
Nope ik heb ook een tijd in B gespeeld zonder problemen. Misschien de kast openschroeven en de speakers eens aandraaien ofzo?

belfrink
3 september 2009, 11:50
Zou normaliter geen problemen moeten opleveren ;)

andoni
3 september 2009, 16:13
Moet perfect kunnen... een 7-string in standaard stemming staat ook in B, in drop stemming in A... lijkt me niet dat je niet met een 7-string door die Koch stack mag.

ieme
3 september 2009, 16:16
probeer het vandaag (of binnenkort) nog eens en kijk dan of het gelijk weer kut klinkt of weer naarmate je langer speelt... Zou normaal niet aan de gitaar stemming kunnen liggen

Tristan
3 september 2009, 21:21
Doe ik ook weleens, geen problemen mee gehad...

Michael AE
3 september 2009, 22:32
Nee, dat ligt absoluut niet aan de stemming. Ik speel zelf al jaren regelmatig in B en mijn speakers en versterkers hebben er nooit last van gehad.

Tho
4 september 2009, 01:05
ok thanks guys. Die Kochs in onze oefenruimte zijn dan ook echt gebruikte hoeren. Dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mij ligt. :)

Tho
15 september 2009, 13:12
Nog een vraagje. Welk ohmage kan ik het beste kiezen voor deze stemming? Ik heb normaal gesproken 16 - 16

bagheera
15 september 2009, 13:20
je kan een mail sturen naar Koch of gewoon bellen. Dat heb ik ook al gedaan. Je wordt er echt geweldig verder geholpen. Daar stond ik de eerste keer echt van te kijken

Baker
15 september 2009, 13:21
Het ohmage is toch totaal niet relevant voor welke stemming je in speelt?

16 ohm cab => 16 ohm ingang
8 ohm cab => 8 ohm ingang

twee 8 ohm cabs =>twee 4 ohm ingangen
twee 16 ohm cabs =>twee 8 ohm ingangen

Dit los van welke stemming je in speelt.

Tho
15 september 2009, 13:24
Ja ik weet dus niet of het TOTAAL irrelevant is. Ik weet ook eigenlijk geen reet van ohmages, daarom leek het mij handig om te vragen.

Als ik inplug in de 16 ohm ingang van de versterker is het sowieso geen goed idee om het andere end in te pluggen in de 8 ohm ingang van de cab, right?

Marc Oblivian
15 september 2009, 13:53
Yups: die moet je altijd matchen.
Ohmage mag verder helemaal niks uitmaken voor de stemming en andersom.
Ik denk dat de speakers misschien op zijn en de lage bassen van jullie stijl/stemming niet aankunnen....

Nielsje
15 september 2009, 14:05
Het is: impedantie, of hommage.

Ohmage ........

Probeer altijd je cab aan je amp te matchen. Een mismatch als: amp(8) -> cab (16) kan ook, dan moet je amp harder werken.
Ik zie persoonlijk niet in waarom 16 Ohm beter zou werken voor een B stemming dan 4 Ohm, maar je kan het natuurlijk altijd proberen.

Overigens is over het matchen e.d. al behoorlijk veel geschreven in de FAQ

Bl44t44p
15 september 2009, 17:24
Kijk anders even op de een na laatste pagina van de Impedantie FAQ, ik vroeg me daar af wat de beste keuze is wanneer er zowel een 4 als 16 Ohm input op de cab zit. Vrij uitgebreid antwoord gehad :)

Het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat het beter gaat klinken met een mismatch...