PDA

View Full Version : 2 inputs dus 2 gitaren?



Pudding3d
2 september 2009, 23:42
Hallo,

Ik oefen al een poosje met mijn band in een kleine oefenruimte. De gitaarversterker die daar staat heeft 2 inputs, betekend dat ook dat je 2 gitaren daarme kunt versterken? Ik heb zelf wel een Boss ME50 ertussen zitten.

grts

Midwolda
2 september 2009, 23:52
Het kan wel.
Meestal is de ene ingang voor aktieve en de andere voor passieve elementen.
Je kunt het verschil horen als je je eigen gitaar even in de andere input probeert.
Vaak is het wel zo dat als je ze allebei gebruikt, dat verschil opgeheven wordt (ik meen dat ze dan allebei als passief geschakeld worden).
Gewoon uitproberen, het kan geen kwaad.
Heb je geen manual meer van de versterker? Daar staat het zeker in.

Midwolda
2 september 2009, 23:59
Nadeel is natuurlijk dat allebei de gitar(ist)en genoegen moeten nemen met dezelfde amp-settings.
Jij kunt dan nog wel wat aanpassen met je ME-50... maar je speaker krijgt het natuurlijk ook flink druk.
Het geluid zal nooit zo fraai zijn als met twee aparte versterkers.
Maar goed, voor nood kan het dus wel.

wiegersma
3 september 2009, 07:25
Als die 2 inputs een high en een low betreft en hetzelfde kanaal delen, dan klinken twee gitaren daarover niet goed. Het kan zijn dat de ene gitaar de andere in het geluid verdringt. Probeer gewoon uit, kan volgens mij weinig met de versterker gebeuren.

sjaak1990
3 september 2009, 17:46
Heb ik ook weleens gedaan, als de 1 zn tone dichtdraait dan gaat dat bij de ander ook, net als met volume. Vind het niet goed werken maar het "kan" wel, amp zal er niet van kapot gaan.

pasqual
3 september 2009, 23:42
bij mijn versterker is het bedoeld om het verschil op te heffen tussen verschillende outputs van 2 gitaren zodat je geen extreem volumeverschil krijgt ( een paar db verschil tussen high en low ). voorbeeld: een gedeelte van je set speel je met een strat met single coils en een ander gedeelte met een les paul met humb. door de juiste input te gebruiken, hef je het verschil op in volume/output. dus niet bedoeld om met 2 gitaren te spelen.

groeten Pasqual.

Nobler
4 september 2009, 17:23
Mijn ervaring is ook dat er vrijwel altijd een van de gitaren 'dominant' blijkt en de andere gitaar wegdrukt.