PDA

View Full Version : stereo eindtrap overstuurd op 1 kanaal



rupke
2 september 2009, 20:01
Hoi allemaal,

Ik heb tweedehands een Engl 2x30 watt eindtrap gekocht. Tot nu toe alleen op het rechterkanaal gespeel vie mijn boss GT10. En dat is een lekker powervol geluid. Gisteren in de repetitie ruimte dacht ik, ik zal een over het linkerkanaal gaan spelen. nu merkte ik dat dat kanaal minder power had en ik dus verder moest opendraaien en als ik dat deed bleef het kanaal niet clean maar begon een overstuurd geluid te krijgen.

Kan het zijn dat de buizen dan op zijn van alleen het linkerkanaal of kan het ook iets anders zijn.

Ik hoor graag van jullie

Greetz Rupke

fredjuh
2 september 2009, 20:17
Misschien staan de eindtrappen anders gebiast en heeft de ene daarom meer vermogen dan de ander.

rupke
2 september 2009, 20:28
He die fRed,

Wat wel raar is is dat het kanaal t wel clean blijft ook op hogel volumes clean blijft en die andere op lager volume al eerder die oversturing geeft if is dat inhernet aan de bias waarover je het hebt.

Greetz Rupke

fredjuh
2 september 2009, 20:43
Als je je bias kouder zet heb je meer headroom. Vanaf een bepaald punt klinkt het een stuk slechter als je je bias nog kouder zet. Daarom is bias een compromis tussen klank en vermogen.
Het kan er ook aan liggen dat het geen kwartet gematchte buizen zijn.

nico verduin
2 september 2009, 21:10
het kan een legio van oorzaken hebben:
- buizen op
- voeding rot
- een of meerdere componenten defect/op

Meten doet meestal wonderen......

cluseau
3 september 2009, 09:53
Kan het zijn dat de buizen dan op zijn van alleen het linkerkanaal of kan het ook iets anders zijn.


Buizen kun je eenvoudig even omwisselen om dit te testen. Een kwartet is hier niet nodig omdat het twee versterkertrappen betreft die niet met elkaar samen werken. Voeding lijkt mij ook onwaarschijnlijk, deze is immers gemeenschappelijk toch? Misschien een misaanpassing? Inderdaad doet meten wonderen...Begin met de instelling van de buizen te meten, dat is de basis van je onderzoek. Let vooral op koppelcondensatoren, als deze maar een beetje gaan lekken is de hele instelling zoek. Bovendien heb je het makkelijk omdat je er een goed werkend kanaal bij hebt om te vergelijken.

suc6
Frans.