PDA

View Full Version : Gitaar kopen zonder testen?



Bart1981
2 september 2009, 15:56
Ik ben op zoek naar een nieuwe, goede elektro akoestische gitaar in het mid-range segment (300 tot 400 euro).

Gitaren die momenteel op mijn shortlist staan zijn de Takamine EG36xSC (waarbij x = 0, 1 of 3) of de Tanglewood TW115 AS CE.

Vooral over die laatste lees ik hier ERG veel goede verhalen. Punt is dat ik pas over een week of 2 in staat ben om bij Feedback te gaan testen… en bovengenoemde exacte types hebben ze daar niet. Nu kom ik op internet een aantrekkelijke aanbieding tegen voor die Tanglewood TW115 AS CE (nieuw). Ik kan hem dan uiteraard niet testen. Maar volgens mij zou ik hem zonder verlies kunnen doorverkopen mocht het toch niet mijn ding zijn.
Wat zeggen jullie. Doen of niet doen?

Don Capo
2 september 2009, 16:02
Persoonlijk.... nooit zonder te testen een gitaar kopen. Dan liever twee weken wachten.

oliver538
2 september 2009, 16:11
Ik zou een gitaar ook niet snel kopen zonder te testen.

Ik merkte afgelopen zaterdag nog waarom... ging naar Feedback, ook op zoek naar een electro-akoestische gitaar. Had veel goeds gehoord over Tanglewood, dus meteen een Tanglewood TW170 AS-CE van de muur geplukt.

Speelde en klonk super, maar tussen de 10e en 12e fret was de gitaar helemaal dood. Waarschijnlijk gewoon een productie-foutje, maar ik was blij dat ik 'm getest had! Gelukkig hadden ze nog een tweede exemplaar op voorraad, daar was niks mis mee dus die is mee naar huis gegaan. :crazyhappy:

Om dus maar aan te geven dat er, zeker in deze prijsklasse, een "rot" exemplaar tussen kan zitten. Het blijft wat dat betreft toch lopende band productiewerk.
Bij duurdere prijsklasses zal de kwaliteitscontrole over het algemeen wat beter zijn, en dus de kans op een slecht exemplaar kleiner. Maar daarentegen zou ik een duurdere gitaar al zéker niet kopen zonder te testen!

LaurentB
2 september 2009, 16:20
Met een akoestische gitaar zou ik het niet snel doen, dat varieert me wat teveel in kwaliteit.

Comfortably Daniel
2 september 2009, 16:34
Tenzij het gaat over één of andere custom gitaar...nope...niet zonder te testen kopen.

Bart1981
2 september 2009, 16:41
Hmm.. duidelijke reacties. Dan toch nog maar even geduld opbrengen tot ik naar Feedback heb kunnen gaan. ;-)

LaurentB
2 september 2009, 16:51
Hmm.. duidelijke reacties. Dan toch nog maar even geduld opbrengen tot ik naar Feedback heb kunnen gaan. ;-)

Ja, en dan dus niet daar testen en dan op Internet kopen hè? Want ook per exemplaar binnen een model kun je flinke verschillen hebben.

Bart1981
2 september 2009, 17:02
Ja, en dan dus niet daar testen en dan op Internet kopen hè? Want ook per exemplaar binnen een model kun je flinke verschillen hebben.

Ja.. dat begrijp ik. Maar helaas ben ik niet zo'n ervaren gitarist om "verstopte" mankementen te kunnen ontdekken.

remmiedepemmie
2 september 2009, 17:02
Ik zou het overwegen om via Internet te kopen als ik de mogelijkheid had om het terug te sturen indien het mij niet bevalt. Zoals bijv. bij Thomann.

Laser
2 september 2009, 20:32
Ik zou nooit kopen zonder testen.
En als ik test en één goed vind, dan wil ik DIE gitaar, niet een andere van hetzelfde merk en dezelfde reeks.
Heb dat één keer gedaan, en heb ze dan ook verkocht naderhand.

Pak ze in je armen, bespeel ze, streel ze, en als ze voor je zingt:
koop ze!
:lovelove:

LaurentB
2 september 2009, 22:13
Ja.. dat begrijp ik. Maar helaas ben ik niet zo'n ervaren gitarist om "verstopte" mankementen te kunnen ontdekken.

Ja, maar die heb je bij akoestische gitaren niet zoveel. ja, of het moeten lange-termijn effecten zijn, maat die ontdek je toch niet.

Probeer of de gitaar goed klinkt (let op zowel het laag als het hoog) en of-ie goed speelt (alhoewel dat laatste met de afstelling wel weer te corrigeren is).
Probeer of er voldoende dynamiek is. Als je een stuk harder aanslaat, klinkt-ie dan ook harder? Sommige gitaren lopen dan 'vast', het geluid wordt rommeliger, maar er komt niet meer volume uit.

Probeer alle tonen op alle snaren. Testen of er geen dode plekken zitten (dwz een noot die plotseling doodvalt). Dat is typisch iets wat je niet zou merken als je alleen even je standaardnummers speelt. Klinkt vrij dom als je in zo'n winkel zit, maar gewoon doen hoor.

Bij een akoestische gitaar willen vooral op de laagste snaar nogal eens dode noten zitten, en vooral rond de lage G.

Maar probeer ze gewoon allemaal, minstens tot de 12e fret.

Fingerpick
3 september 2009, 00:53
Bij een akoestische gitaar willen vooral op de laagste snaar nogal eens dode noten zitten, en vooral rond de lage G.



Komt zelf voor met "top" gitaren zoals - in de beginjaren - mijn T 814ce ! Maar op een of andere manier is dit fenomeen met de jaren verminderd tot (zo goed als) normaal.

frisian
3 september 2009, 07:46
natuurlijk is zelf testen en spelen het beste, maar als je op een punt komt waarbij je je eerste ''kijkshop'' gitaar zat bent en zelf niet genoeg kennis hebt om een gitaar goed te kunnen beoordelen en ook geen familie of vrienden hebt die dat voor je kunnen doen dan kun je volgens mij het best op safe spelen en je goed verdiepen o.a via dit forum. Vervolgens heb je dan de mogelijkheid om bijv via thomann iets te kopen , kun je binnen 30 dagen weer terug sturen.

Donny
3 september 2009, 20:44
Ik vraag me af of je een acoustische gitaar kunt kopen zonder er eerst op te hebben gespeeld. Volgens mij is dat hetzelfde als trouwen zonder je toekomstige echtgenoot ooit te hebben gezien. Ik heb 12 uur gespeeld voor ik de juiste gitaar te pakken had!;)