PDA

View Full Version : Vreemd maar toch geweldig !!



even
2 september 2009, 14:14
Laatst had ik een mini-optreden met mijn band in een heel klein café.
Wij hadden besloten om onze P.A. tot een absoluut minimum te beperken in verband met het ruimte gebrek, dus in dit geval alleen de zang via de twee topboxen. Normaal speel ik via mijn Mesa 22+ ook over de P.A. Om wat meer body en spreiding in mijn geluid te krijgen heb ik via de preamp-out mijn oefenversterkertje een Roland Cube 60 aan gesloten. Deze had ik uit het zicht geplaatst achter mijn Mesa en indirect richting de rest van de band (zeg maar 45 graden via de achterkant van het podium). Vooral de lage tonen een beetje opgepept en toen ik ook nog de chorus van de Roland inschakelde leek het we of ik ik Ahoy stond te spelen !!!! Zijn dit fase verschuivingen of heeft iemand nog een andere verklaring voor de ruimtelijke en brede sound? Ik vond het opmerkelijk dat je met zo'n eenvoudige setup zo'n geweldige sound kon bereiken. Iemand verder ervaringen met dit soort setups? Graag hoor ik hier meer over.

Mzzl, Erwin.

iWishmaster
2 september 2009, 15:08
Zo vreemd het nu ook weer niet: het hele "Rack gear" subforum staat er vol mee! Wat je gedaan hebt, is een wet-dry stereo setup maken. Ofwel je geluid vanaf 2 plaatsen 'uitzenden' (2 speaker(s)/(kasten)), waarbij over 1 kant de effecten gaan en de andere kant niet. Zo komt er van twee kanten af hetzelfde spel, maar met andere klankkleur, wat een heel ruimtelijk stereobeeld oplevert.

Experimenteer er eens mee, zijn nog veel meer leuke dingen mee te doen. Eén van de mooiste vind ik stereo delays: bijv links 300ms delaytijd met 2-3 zachte repeats en rechts 600ms met 1-2 zachte repeats. Grootheden als The Edge en John Petrucci gingen je voor ;)