PDA

View Full Version : Ervaringen met midi pedal boards



Les Paul R8
2 september 2009, 13:29
Een klein beetje achtergrond: Ik ben bezig een eigen midi pedal board te ontwerpen en bouwen. Inmiddels heb ik in een test opstelling al een basis board werkend. Het is de bedoeling deze op de markt te brengen. Hij zal gepositioneerd worden in de CAE/ All Access/ Liquid Foot regionen. Het wordt dus geen goedkoop board. Concurreren met bijv Behringer of de Midimate is gewoon niet haalbaar.

Nou wil ik graag weten van de gebruikers van de high end boards wat je bevalt en wat je graag anders zou zien. Misschien heb je suggesties hoe je het anders wilt zien.
Welk board heb je? Is de configuratie makkelijk genoeg? Hoe zou je de verschillende voetschakelaars willen gebruiken. Presets? Stompbox achtig? Flexibel? Andere toepassingen? Hoeveel presets gebruik je? etc...

Verder ben ik op zoek naar 1 of 2 mensen (liefst niet te ver van Lelystad vandaan) die een dergelijk board vaak gebruiken en het leuk vinden om input te leveren bij de ontwikkeling van het board. Ook het testen zal daar bij nodig zijn. Zie het als een mogelijkheid om het perfecte board te ontwerpen.....

Nocki
2 september 2009, 14:09
Mooi initiatief. Zelf ben ik nooit echt geslaagd voor een goed midi pedal.

Het volgende zou ik zelf prefereren. 8 presets in de breedte (andere hebben vaak 4 tot 5 presets of 10 presets van 2 rijen.

Daar boven 2 rijen van 8 knoppen die je zelf kan toewijzen aan CC's of bijvoorbeeld bank om hoog of omlaag.

Bij mn gcx zitten nu 2 bank selectors die ik niet gebruik maar wel zonde zijn. Als ik die aan CC's kon hangen zou het bord veel handiger zijn.

Alle knoppen zelf kunnen toewijzen zou mooier zijn maar 3 rijen van 8 knoppen zou voor mijn toepassingen voldoende zijn.

Wat ook fijn is zijn voldoende eigenschappen kwa expresse pedalen aansluiten en een bijpassende interface + kabel die je of in je rack hangt ofbij je head past waarin je je power regelt voor je midi pedaal.

Aan makkelijke aanpassing op zo'n ding zou ook een aantal uitgangen voor 9v dc zijn.

Mijn GCX ligt naast mn dunlop rackway pedaal en die heeft 9v nodig. Dat zou dus makkelijker worden door zo'n oplossing.

Eventueel zou de interface en kabel zo gemaakt kunnen worden dat er meerdere signalen door gestuurd kunnen worden zodat meerdere kabels niet meer nodig zijn.

Dit gaat wel erg ver maar in 1 pakket is het er nog niet en geld speelt geen rol... :) Als het maar goed is!

Groetjes

interessander
2 september 2009, 14:36
Een Display die automatisch weergeeft wat er in je rackprocessor ook wordt weergegeven, al zal daar natuulijk weer geen standaard voor zijn...

Je hebt PM by the way.

Les Paul R8
2 september 2009, 14:45
Bedankt voor je input Nocki!

Het aantal knoppen en de vorm van de kast en zo is inmiddels al voor 95% zeker. Dat heeft te maken met de indeling en andere eigenschappen die ik er in wil hebben.

Hoe zou je de knoppen willen kunnen toewijzen? Wat voor mogelijkheden zou je daar bij willen hebben? Voor een CC, wil je dan 1 CC toewijzen, of is het handig er meerdere te kunnen toewijzen in 1 keer? Bijv Chorus uit en Flanger aan onder 1 knop.

Stroom via Midi ben ik nog niet over uit. Het hoort niet bij de midi standaard, maar de voordelen snap ik natuurlijk ook wel. Aan de andere kant is dit met een Pedalsnake of dergelijke oplossingen ook te ondervangen. Eigenlijk geldt hetzelfde voor Midi in en out via dezelfde kabel....

De 9v aansluitingen zie ik ook niet direct voordeel in. Bij mijn weten hebben expressiepedalen geen voeding nodig. Maar dit is nog wel iets waar ik me nog verder in moet verdiepen.

Overigens zal mijn board ook niet te vergelijken zijn met de GCX. Die is gewoon scherp geprijsd en voor dat geld nauwelijks te verbeteren.

hole
2 september 2009, 14:55
Hey LP

allereerst: heel veel succes met je plannen. Ik hoop dat alles goed gaat lopen. Lijkt me een moeilijke markt om in te komen.

De twee boards waarvan ik vind dat ze de beste functionaliteit beiden zijn de Liquid foot (al genoemd) en de Gordius Little Giant. Deze laatste is qua vormgeving echter wat minder goed (vind ik).

De LF is al heel flexibel qua instellingen en configuratie, maar de GLG is nóg een tandje flexibeler daarin (als ik de manuals goed begrijp tenminste)

Een combinatie van de LF qua vormgeving en de GLG qua functionaliteit/programeerbaarheid zou voor mij optimaal zijn.

Les Paul R8
2 september 2009, 14:57
Een Display die automatisch weergeeft wat er in je rackprocessor ook wordt weergegeven, al zal daar natuulijk weer geen standaard voor zijn...

Je hebt PM by the way.

Er is nog geen standaard voor, dat klopt. Maar het schijnt dat de Axe-FX en de POD X3 deze info wel kunnen versturen. Kijk ik in de Midi sheets van deze processors, vind ik daar niets over terug. Dus dan wordt het ouderwets hacken :D (Kost wel veeeeeel tijd)

Waar ik aan denk, is of het handig is voor een multieffect als de G-Major de mogelijkheid te geven welke CC's al aan staan per preset. Als je dan bijv een preset met bijv Chorus selecteert, dan staat deze ook in de CC's aan en dus ook op je board. Nadeel is dat dit de programmering van een preset of bank wel ingewikkelder maakt.

BTW Je hebt ook PM ;)

marc_o
2 september 2009, 14:58
Mooi initiatief. Zelf ben ik nooit echt geslaagd voor een goed midi pedal.

Het volgende zou ik zelf prefereren. 8 presets in de breedte (andere hebben vaak 4 tot 5 presets of 10 presets van 2 rijen.

Daar boven 2 rijen van 8 knoppen die je zelf kan toewijzen aan CC's of bijvoorbeeld bank om hoog of omlaag.

Bij mn gcx zitten nu 2 bank selectors die ik niet gebruik maar wel zonde zijn. Als ik die aan CC's kon hangen zou het bord veel handiger zijn.

Alle knoppen zelf kunnen toewijzen zou mooier zijn maar 3 rijen van 8 knoppen zou voor mijn toepassingen voldoende zijn.

Wat ook fijn is zijn voldoende eigenschappen kwa expresse pedalen aansluiten en een bijpassende interface + kabel die je of in je rack hangt ofbij je head past waarin je je power regelt voor je midi pedaal.

Aan makkelijke aanpassing op zo'n ding zou ook een aantal uitgangen voor 9v dc zijn.

Mijn GCX ligt naast mn dunlop rackway pedaal en die heeft 9v nodig. Dat zou dus makkelijker worden door zo'n oplossing.

Eventueel zou de interface en kabel zo gemaakt kunnen worden dat er meerdere signalen door gestuurd kunnen worden zodat meerdere kabels niet meer nodig zijn.

Dit gaat wel erg ver maar in 1 pakket is het er nog niet en geld speelt geen rol... :) Als het maar goed is!

Groetjes

Ey Nock, jij moet gewoon naar Remco van RR, die maakt deze dingen allang, precies zoals jij het hebben wilt, niet goedkoop, maar ik lees net dat geld geen probleem is....en als je langzaam rijdt, ben je er binnen 8 minuten.
Les Paul R8, ga wat anders doen :-)

Les Paul R8
2 september 2009, 15:03
Hey LP

allereerst: heel veel succes met je plannen. Ik hoop dat alles goed gaat lopen. Lijkt me een moeilijke markt om in te komen.

Voorlopig vind ik het vooral erg leuk om te doen en ik hoef er niet van rond te komen. Maar ik heb een paar features in gedachten die op nog geen enkel board zitten. En ik weet dat die erg handig zijn :)


De twee boards waarvan ik vind dat ze de beste functionaliteit beiden zijn de Liquid foot (al genoemd) en de Gordius Little Giant. Deze laatste is qua vormgeving echter wat minder goed (vind ik).

De LF is al heel flexibel qua instellingen en configuratie, maar de GLG is nóg een tandje flexibeler daarin (als ik de manuals goed begrijp tenminste)

Een combinatie van de LF qua vormgeving en de GLG qua functionaliteit/programeerbaarheid zou voor mij optimaal zijn.

Zou je kunnen aangeven welke dingen je uit de LF en welke uit de GLG juist goed zijn? De opzet van beide controllers is behoorlijk verschillend. Mijn indruk van de GLG is dat deze echt anders is dan bijv de LF. De LF is vooral erg groot en je kan heel veel schakelen. Waarbij ik mij afvraag of dat echt praktisch is. (Zijn er LF gebruikers hier??? ;) )

Yek1
2 september 2009, 15:05
Wat mij opvalt in jouw reacties hierboven, is dat je op het hogere prijsniveau wilt zitten, terwijl je je niet wilt wagen aan een aantal geavanc. functies / unique selling points. En zelfs het nut betwijfelt van absoluut noodzakelijke functies zoals aangeven welke effecten (CC's) aanstaan binnen één preset.

Als het niet met de prijs is, en niet met geavanc. functies, waarmee wil je dan concurreren met de gevestigde orde (FX1, All Access, Skrydstrup) resp. state-of-the-art nieuwkomers (Liquid Foot, Gordius)?

Met alle respect hoor, maar het lijkt een beetje op het MIDI-pedaal van Paul Lenders: duur maar niets nieuws. Misschien nog wat marktonderzoek? :-)

Les Paul R8
2 september 2009, 15:11
Als het niet met de prijs is, waarmee wil je dan concurreren met de gevestigde orde (FX1, All Access, Skrydstrup) resp. state-of-the-art nieuwkomers (Liquid Foot, Gordius)?

Er komen een aantal features in, dit nog niet in andere boards zitten. Ik heb een paar van deze dingen al tegen (professionele) gitaristen aangehouden en de belangrijkste reactie die ik kreeg: Waarom is dat er nog niet? :)

Johannes
2 september 2009, 15:25
Gaaf project! Als je je op de markt van high-end midi boards gaat begeven, hou er dan rekening mee dat de lat inmiddels hoog ligt.

Mijn ideale pedaal lijkt toch wel erg veel op de GAS pedal van Lenders.

- Voldoende PC's en CC's tegelijk toegankelijk
- Uitgebreide opties voor aansluitin van expressie pedalen enz (9v out = handig!)
- PC editor, lekker makkelijk proggen
- Strak en logisch design

Een uitgebreider display zou m perfect maken. Al zou ie de helft kosten van wat ie nu kost, zou ik m zeker kopen.

Les Paul R8
2 september 2009, 16:08
@Johannes:

Wat bedoel je met veel CC's en PC's tegelijk toegankelijk? Wil je veel PC's en CC's onder dezelfde knop onder kunnen brengen? Moeten die CC's ook onder andere knoppen bruikbaar zijn?

Wat betreft prijs, zal die van mij ook in de hogere regionen terecht komen. Vergelijkbaar met het GASpedal

Liquid_Metal
2 september 2009, 16:15
Hey LP.
Ik ben sinds kort in het bezit van de GCP van Voodoolab en dat bord kan op dit moment alles wat ik wil: 4 patches per bank en de bovenste 8 knoppen gebruik ik voor CC's. Met de CC's stuur ik mijn G-Major2 en preamp aan (effecten en OD aan/uit).
Hiervoor gebruikte ik een FCB1010 van Behringer, maar ik wilde graag een bord dat op een logische manier CC's kon schakelen.
Het liefst had ik een bord gehad dat 6 PC-knoppen naast elkaar heeft, maar het Axess is voor mij gewoon vééééél te duur. Ik heb een soortgelijke layout als Petrucci (rhythm clean; grand clean; overdrive; grandoverdrive; phat lead; epic lead) en 6 knoppen zou het makkelijker maken. Maar nu heb ik 8 patches in 2 banks en dat werkt eigenlijk ook gewoon prima.

Over een poos stap ik over naar een nieuwe preamp en misschien werkt de layout die ik nu gebruik dan niet meer. Ik gebruik 1 CC om te schakelen tussen clean en lead, en een andere CC om EQ aan/uit te zetten. Die EQ gebruik ik voor solo's. Zo heb ik 3 kanalen met 2 CC's.
Met bv de Mesa Quad, die me erg aanspreekt, heb ik (behalve een switcher) per kanaal een knop nodig. Dat zou niet zo lekker werken. Ik had (uitstapje) daar op bedacht dat ik een klein MIDI-bordje met 3 PC-knoppen met MIDI In en MIDI Out/Through tussen GCP en rack kon zetten. Mocht dit er ooit nog van komen, kun je me vast wel wat tips geven.

Ik woon in Almere (dus niet ver van Lelystad) en het lijkt me wel gaaf om met zoiets te helpen. Of ik er tijd voor heb is een ander verhaal, maar het is zeker te overwegen.

Liquid_Metal
2 september 2009, 16:17
O, wat ik misschien wel mis bij de GCP is het volgende: de instant acces knoppen zijn bij alle patches hetzelfde. Op dit moment geen gemis, maar het zou praktischer zijn, voor mensen met een grote rig (ik heb nog genoeg aan 8 knoppen), als dat per patch is in te stellen. Zal vast veel geheugen kosten.

Johannes
2 september 2009, 16:46
@Johannes:

Wat bedoel je met veel CC's en PC's tegelijk toegankelijk? Wil je veel PC's en CC's onder dezelfde knop onder kunnen brengen? Moeten die CC's ook onder andere knoppen bruikbaar zijn?

Wat betreft prijs, zal die van mij ook in de hogere regionen terecht komen. Vergelijkbaar met het GASpedal

Ik gebruik zelf nu een Lexicon mpx R1, die veranderd met een druk op de knop alle PC switches in CC switches. Hierdoor is de controler compacter, maar de CC functies zijn niet tegelijk toegankelijk met de PC functie (het zijn immers dezelfde knoppen).

Voor mij zijn 2 rijen met PC knoppen (stuk of 10) en een stuk of 8 CC knoppen ideaal (GASpedal achtig)

Iedere knop volledig vrij programmeerbaar, zou ook wel gaaf zijn (en uniek?), maar overkill imo.

interessander
2 september 2009, 17:10
De Exef Midi Mapper had een 'sidekick' functie waar je per patch een alternatieve patch tijdelijk kon inschakelen, wellicht met een momentary switch. Ik had ooit de handleiding ergens gevonden maar die ben ik even kwijt.
Deze had ook programmeerbare switching jacks geloof ik.

http://www.transpiraten.de/uploads/pics/Tom_3_01.jpg

Liquid_Metal
2 september 2009, 18:24
Bestaat het inbouwen van switching jacks overigens alleen bij goedkope modellen? Evenals expressiepedalen? De pedalen van Behringer en Boss hebben dat (Boss weet ik niet zeker voor de jacks) en ik vond dat wel erg fijn. Op de GCP mis ik namelijk een expressiepedaal, dat ik nu los moet aanschaffen (wat dus nog niet gebeurd is).

Les Paul R8
2 september 2009, 18:33
Bestaat het inbouwen van switching jacks overigens alleen bij goedkope modellen? Evenals expressiepedalen? De pedalen van Behringer en Boss hebben dat (Boss weet ik niet zeker voor de jacks) en ik vond dat wel erg fijn. Op de GCP mis ik namelijk een expressiepedaal, dat ik nu los moet aanschaffen (wat dus nog niet gebeurd is).

Een expressiepedaal is iets persoonlijks. De een vindt dit fijn de ander juist niet. Daarbij hebeen sommige mensen er 1 nodig. Anderen willen er 2 hebben. Dus is het wel handiger om dat los te trekken van het board zelf.
Switching jacks hebben wat mij betreft helemaal geen functie op een board. Het zorgt alleen maar voor meer (langere) kabels dan nodig. Dus ook storingsgevoeliger.

Sj03rd
3 september 2009, 00:11
Goed initiatief...toch zijn er meer boards op de markt dan je denkt.
Ik ben wel benieuwd naar die ideeen die je hebt die je nog niet eerder hebt gezien. Heb de ernst navigator nog niet voorbij zien komen hier. Fantastisch ding en heeft de meeste functies die hier gevraagd worden en allemaal heel erg simpel opgebouwd. display, aangeven welke effecten aan/uit staan in preset, ik heb er zelf 3 9V uitgangen in laten zetten (echt een must vind ik aangezien ik sowieso een tuner en een wah vooraan heb liggen en evt wireless), CC's met verschillende functies (bijv door het aanzetten van 1 CC gaat er 1 andere uit...met effecten erg handig natuurlijk. Dan krijg je in principe een soort van line6 MM4 stompbox idee....
ik zou ook eens naar dat ding kijken. 10 presets, en 8 CC's. en zeer compact!

vinni
3 september 2009, 00:57
Wat ik altijd erg fijn vind is een grote display waar je gewoon de songtitel in kan zetten en dat die ook onder zeer zonnige omstandigheden (buiten optredens) goed leesbaar is.

Daarnaast vind ik ook een songsetfunctie handig. Eenmaal geprgrammeerde presets kan je dan in andere sets onderbrengen. Wel zo handig voor optredens.

Ook handig.....power via de midikabel zoals rocktron dat altijd doet.

Vinni

BeeJee
4 september 2009, 00:43
Ik zou het wel fijn vinden als alle switches vrij toewijsbaar aan pc's, cc's of een combinatie.
Daarbij dan per functie een andere led-kleur voor de herkenbaarheid.
Daarnaast kan ik me wel een aantal gave toepassingen bedenken bij 'dubbelklik' functies. Dat je bijvoorbeeld bij 1x klikken een bepaalde setting hebt met bijv. cc 1, 2, 3, 4 en 5 actief en bij een 2e klik op dezelfde presetswitch een geheel andere combinatie. Zorgt in ieder geval voor veel extra opties en scheelt presetknoppen.
Een groot display is voor mij een must. Of bij iedere switch een klein display waar je display-kleur en naam kunt programmeren :supercool:
Iets anders dat misschien wel heel creatief kan werken is een soort 'tactiele' expressiepedaalfunctie inbouwen, waarbij hoe langer je een cc-switch ingedrukt houdt, de midi-waarde naar rato oploopt van bijv. 0-127 of terug en alle mogelijke waardes er tussenin natuurlijk. Dit als alternatief voor reguliere expressiepedalen. Je wijst 1 switch toe aan increase en die ernaastaan decrease. Ik zou het wel gebruiken!

peter_heijnen
4 september 2009, 09:13
Ik zeg niks Robbert, my lips are sealed!!! ;)

Les Paul R8
4 september 2009, 09:15
Ik zeg niks Robbert, my lips are sealed!!! ;)

Gelukkig heb jij je ideeën al bij verteld ;)

Les Paul R8
4 september 2009, 09:22
Ik zou het wel fijn vinden als alle switches vrij toewijsbaar aan pc's, cc's of een combinatie.
Daarbij dan per functie een andere led-kleur voor de herkenbaarheid.
Daarnaast kan ik me wel een aantal gave toepassingen bedenken bij 'dubbelklik' functies. Dat je bijvoorbeeld bij 1x klikken een bepaalde setting hebt met bijv. cc 1, 2, 3, 4 en 5 actief en bij een 2e klik op dezelfde presetswitch een geheel andere combinatie. Zorgt in ieder geval voor veel extra opties en scheelt presetknoppen.

Hoe zou je die vrije toewijsbaarheid willen hebben? Per bank of zelfs per preset? Ik zit er op het moment erg mee te worstelen wat er te implementeren is en wat wenselijk is.

muziekschuur
4 september 2009, 09:49
http://www.gordius.be/pics/gordius-little-giant_lgx2_thm.JPG.
http://www.gordius.be/pics/gordius-little-giant_lgx6_thm.JPG

Op http://www.Gordius.be kom je een aantal midi controller dozen tegen die gemaakt zijn door Xavier den Donder. De man achter de gewijzigde chips voor de FCB1010.

Nu met groot scherm.

Les Paul R8
4 september 2009, 10:01
http://www.gordius.be/pics/gordius-little-giant_lgx2_thm.JPG.
http://www.gordius.be/pics/gordius-little-giant_lgx6_thm.JPG

Op http://www.Gordius.be kom je een aantal midi controller dozen tegen die gemaakt zijn door Xavier den Donder. De man achter de gewijzigde chips voor de FCB1010.

Nu met groot scherm.

Gordius ken ik natuurlijk wel. Gebruik jij er 1? Zo ja, ben ik geinteresseerd in je ervaringen. Wat werkt goed? Wat zou beter moeten/kunnen?

SimonS
4 september 2009, 10:03
Gelukkig heb jij je ideeën al bij verteld ;)
Wat ik niet begrijp: waarom post je nu niet gewoon je 'unieke ideeen/features' hier? Of je het nu post, of iedereen weet het een paar maanden later bij de introductie van het pedaal...

muziekschuur
4 september 2009, 10:53
Nee, ik heb een FCB1010 met zijn chip (van hem gekregen notabene...).
Daar ben ik erg blij mee.

Ik zou alleen nog zoiets willen als ik intelligente routing zou kunnen gebruiken. Dus devices die elkaar herkennen en mij dan vragen wat ze moeten instellen.

Dus.... dat zal nog wel even duren.... Voor al het andere.... Mijn FCB1010 en mijn UM880 en remote suite laten mij vanalles instellen....

Yek1
4 september 2009, 10:56
Gordius ken ik natuurlijk wel. Gebruik jij er 1? Zo ja, ben ik geinteresseerd in je ervaringen. Wat werkt goed? Wat zou beter moeten/kunnen?

Ik heb een Gordius. N.m.m. de allerbeste controller op de markt.

Qua bediening / software nauwelijks te overtreffen. Nagenoeg alle tips / wensen die ik hier tegenkom, zitten namelijk al in de Gordius.

Qua hardware design is het een kwestie van smaak. Het design wijkt af van de gebruikelijke modellen. Prachtig display ook. Ik mis eigenlijk alleen phantom power.

hole
4 september 2009, 11:21
De Gordius is qua configuratiemogelijkheid ongeëvenaard (als ik de door mij bestudeerde manuals mag geloven). Wat Yek ook al zegt: de layout vind ik minder.

een standaard 4x4 zou perfect zijn.

Les Paul R8
4 september 2009, 12:02
Wat ik niet begrijp: waarom post je nu niet gewoon je 'unieke ideeen/features' hier? Of je het nu post, of iedereen weet het een paar maanden later bij de introductie van het pedaal...

Als je een produkt op de markt wilt zetten, wil je ook graag de eerste zijn met unieke features. Dat geeft voorsprong.....En ik ben nog aan het overwegen of ik er patent op aan ga vragen.

marc_o
4 september 2009, 12:18
Nogmaals Robert,

Neem anders eens contact op met RR, want alles wat je beschreven hebt zit allang in zijn producten en meer, het zou zonde van je tijd zijn er onnodig veel energie in te steken, het is een hele kleine markt en ze ontwikkelen die dingen nu al enkele jaren, inclusief het programmeren via laptops, memorysticks voor setlists, noem maar op....als je de prototypes alleen al ziet, dan weet je genoeg.

BeeJee
4 september 2009, 12:27
Ik zou vrije toewijsbaarheid per preset we toejuichen, mits je de functies herkenbaar kunt houden door led-kleurcodes en/of displays, anders maak je het de meeste gebruikers te moeilijk denk ik.
Ik zou me ook verschillende modi/basiconfiguraties kunnen voorstellen. ALs je flexibiliteit in die mate niet nodig hebt, word je er ook niet mee lastig gevallen in een modus die dat iet toelaat.

Les Paul R8
4 september 2009, 12:37
@Beejee

Het is technisch geen enkel probleem om vrije toewijsbaarheid per preset te bouwen. Alleen wat noem je vrij toewijsbaar....Wil je de functie van verschillende schakelaars per preset kunnen wijzigen? Dat geeft namelijk problemen. Elke preset is weer anders en heeft andere eisen. Met name het aantal te wijzigen buttons zou je weer vast moeten zetten. Wat doe je dan als dat verandert? Qua configuratie wordt het gewoon behoorlijk complex.

Per bank is dat veel eenvoudiger. En volgens mij heb je dan wel degelijk een mooie flexibele omgeving die ook eenvoudige te configureren zou moeten zijn.

Chiel
4 september 2009, 12:55
Heb de ernst navigator nog niet voorbij zien komen hier. Fantastisch ding....

Ooit al wel eens geprobeerd deze opnieuw te programmeren? Damn! Da's echt abacadabra hoor!
Heb nu de Gaspedal en alleen al het feit dat er laatst een compleet blad bier overheen is gegaan en hij het nog steeds doet vind ik echt meesterlijk! Verder is in deze tijd een PC editor echt een must (kan overigens ook zonder hoor). Hiermee kan ik een complete back-up maken van de instellingen en het is bovendien ook erg eenvoudig bij het maken van wijzigingen.

De dingetjes die ik nu nog mis?
- Het kunnen toewijzen van een "instant Freeze" button waardoor je alle knoppen ineens kunt locken (bijv. de button linksonder). Sta namelijk nog wel eens in gelegenheden waar de dames vooraan het podium het leuk vinden om op knopjes te drukken. Best irritant.
- het meesturen van een bepaalde value aan een CC. Dus dat er bijv. gelijkertijd een CC78 naar channel 4 en Value 14 gestuurd kan worden.

Les Paul R8
4 september 2009, 13:01
De dingetjes die ik nu nog mis?
- Het kunnen toewijzen van een "instant Freeze" button waardoor je alle knoppen ineens kunt locken (bijv. de button linksonder). Sta namelijk nog wel eens in gelegenheden waar de dames vooraan het podium het leuk vinden om op knopjes te drukken. Best irritant.
- het meesturen van een bepaalde value aan een CC. Dus dat er bijv. gelijkertijd een CC78 naar channel 4 en Value 14 gestuurd kan worden.

Die Freeze is een leuke. Moet te regelen zijn.. Gaat wel ten koste van een preset natuurlijk.

Wat betreft de CC waarde meesturen. Je bedoelt dat je zelf wilt kunnen instellen wat je meestuurt met een CC? Niet alleen een on of off message?

BeeJee
4 september 2009, 13:04
Ok, per bank is ook al heel mooi natuurlijk.
Wat ik ermee bedoel is als je onder iedere preset andere cc-nummers kunt toewijzen aan switches en evt. zelfs de functie latch/momentary/note etc.
Ik besef me dat iedere preset dan eigenlijk een bank op zich wordt. Misschien schiet je daarmee het doel wel voorbij, maar aan de andere kant kan het wel wat extra klikwerk schelen.
Stel je voor: je kiest een preset, waarbinnen je bepaalde switches hebt toegekend aan cc-nummers, maar ook een paar aan alleen pc's op een bepaald midikanaal (om bijv. kanalen van je preamp te schakelen), dan heb je onder 1 presetswitch een complete configuratie beschikbaar, met bijv. clean en enkele fx als uitgangspunt, maar alle vrijheid om te schakelen tussen kanalen en fx erin/eruit halen. Met een dubbele klik erbij zoals in 1 van mijn vorige posts verander je binnen die preset ineens redelijk radicaal weer terug naar 1 van de 2 basis-instellingen in die preset (aantal switches tegelijk die wisselen van aan/uit status bijeen druk op de presetknop). In die ene preset kun je dan al heel veel doen. Klik je op de preset ernaast, dan zit je in een heel andere configuratie waarbij bijv. het uitgangspunt een crunchsound met delay is en waar aan de (of een deel van de switches weer andere functies of toepassingen gekoppeld zijn etc.
Lijkt mij erg handig, maar goed. Ik ben geen techneut en benader het dus los van technische haalbaarheid of beperkingen.

Chiel
4 september 2009, 15:53
Wat betreft de CC waarde meesturen. Je bedoelt dat je zelf wilt kunnen instellen wat je meestuurt met een CC? Niet alleen een on of off message?

Inderdaad. Ik heb een Modpro en hiermee kun je hele vette dingetjes doen als dit zou kunnen.

hole
4 september 2009, 15:58
Die Freeze is een leuke. Moet te regelen zijn.. Gaat wel ten koste van een preset natuurlijk.

Wat betreft de CC waarde meesturen. Je bedoelt dat je zelf wilt kunnen instellen wat je meestuurt met een CC? Niet alleen een on of off message?

Dat kan een Behringer FCB ook trouwens :ok:

Les Paul R8
4 september 2009, 16:02
Inderdaad. Ik heb een Modpro en hiermee kun je hele vette dingetjes doen als dit zou kunnen.

Wat zou je er mee kunnen doen dan?

Overigens is een CC bericht altijd zo opgebouwd dat je een waarde mee kunt sturen. Algemeen wordt voor aan/uit aangehouden dat 0-63 uit is en 64-127 aan. Maar een expressiepedaal werkt ook via cc berichten.
De meeste midi floor controllers ondersteunen het wel dat je zelf kan kiezen wat voor waarde je mee stuurt.

Liquid_Metal
4 september 2009, 17:20
@Beejee

Het is technisch geen enkel probleem om vrije toewijsbaarheid per preset te bouwen. Alleen wat noem je vrij toewijsbaar....Wil je de functie van verschillende schakelaars per preset kunnen wijzigen? Dat geeft namelijk problemen. Elke preset is weer anders en heeft andere eisen. Met name het aantal te wijzigen buttons zou je weer vast moeten zetten. Wat doe je dan als dat verandert? Qua configuratie wordt het gewoon behoorlijk complex.

Per bank is dat veel eenvoudiger. En volgens mij heb je dan wel degelijk een mooie flexibele omgeving die ook eenvoudige te configureren zou moeten zijn.

Wat ik als probleem voorzie is dat ik CC's te weinig heb als ik pedalen in een looper ga zetten. Ik heb 8 knoppen voor CC's en die besturen nu het volgende (effecten allemaal in de G-Major2):
Modulatie, delay, filter, pitch, tap tempo, drive (amp), boost (EQ) en reverb.
Het eerste pedaaltje dat ik zou toevoegen zou een phaser zijn. Dat is officieel geen modulator, maar toch zou ik 'm daar bij zetten (doet de GM2 ook) omdat ik nooit phaser, chorus en flanger tegelijk gebruik. Dus zou ik een combinatie willen waarbij ik per patch kan kiezen of ik MOD aanzet, of het pedaal.
Vanuit het Filter blok gebruik ik enkel de tremolo, want wah moet pregain (heb ik een pedaal voor) en de andere effecten zijn gewoon slecht. Pitch gebruik ik ook heel weinig, dus voor mij zou het ook hier een goede optie zijn om die twee te combineren: Filter in de ene patch, Pitch in de andere patch. Instelbaar per patch zou het fijnst zijn, per bank is ook een optie maar dat klinkt ook al gelimiteerd.
Wat ik nu merk bij mijn zoektocht naar een preamp, is dat de Mesa Boogie Quad per kanaal 1 relais gebruikt. Dat gaat niet werken met CC's, want die sturen 0 en 127. Ik weet niet of er meer toepasbaarheid voor is, maar hiervoor zou je een 'dubbelklikfunctie' kunnen gebruiken, zoals al eerder is genoemd: 1 keer klikken is CC X met waarde 127, 2e keer klikken is CC Y met waarde 127 (en daarna weer CC X). Nogmaals: de enige toepasbaarheid die ik ken is met amps zoals de Quad: latching ipv momentary.