PDA

View Full Version : Toch nog live muziek maken?



hendrixblues70
2 september 2009, 14:14
Beste gitaarnetters,

Ik heb sinds dit jaar een piepje in mijn rechter oor en gevoeligheid (voor hoge frequenties). Is denk ik vooral erfelijk en is fout gegaan bij een concert (hele slechte schelle mix).
Maar daarnaast kunnen er allerlei factoren meespelen, van kaakonsteking tot gevoeligheid voor elektromagnetische velden en misschien minderd het nog als ik naar een goeie dokter ben geweest en de oorzaken weet en kan behandelen. Heb trouwens geen gehoorschade.

Maar ik was nu van plan om naar het conservatorium te gaan (was al aangenomen) alleen zie het daar niet zitten om fulltime met deze handicap belast te worden. Voor uitgaan en concerten draag ik nu 33 (gemiddeld) db oordoppen om nog meer piepjes en meer gevoeligheid te voorkomen. En dan zit je tegenwoordig met 120 db niet eens veilig, belachelijk. Maargoed, het conservatorium kan ik nu denk ik wel weggooien, maar ik zou nog wel heel graag op eigen initiatief live muziek willen maken. Op eigen initiatief bedoel ik mee dat ik zelf bepaal hoe hard het gaat etc. Nou ben ik thuis in de pop/rock muziek (speel ik gitaar of zang en gitaar) en akoestische gitaar muziek. Nou vroeg ik me af of jullie mij tips konden geven over hoe ik het best veilig kan spelen (voor mijzelf en omstanders:)). Ik kan dus misschien beter een richting maken in de akoestische fingerstyle gitaar muziek. Ik weet dat gitaren met nylon snaren (godin ofzo) het minst belastend zijn (vooral in de hoge tonen). En akoestische gitaren wat meer. En voorderest zou een pop band met drums bas zang en gitaar (buizenamps) dus het meest belastend zijn. En daarnaast vraag ik me ook af of ik altijd wel kan bepalen hoe hard het gaat..

Ik had het idee om solo op te treden (zodat ik alles zelf in de hand heb) met een akoestische gitaar ala tommy emmanuel of sacksioni (die speelt voornamelijk nylonsnarig en is wel prettiger), en misschien nog wat zang erbij. Dan koop ik een versterker erbij en een db metertje waarmee ik alles goed kan afstellen. Alleen dan moet ik zelf dus aan de bescherming alsnog want ik kan mijn oren niet te veel belasten. Nou is misschien een inear systeem en een mengtafeltje handig? Ben ik denk wel 1000 euro verder. Vraag me trouwens af hoe hard zo'n tommy emmanuel concert eigenlijk gaat en hoe hij er zelf mee omgaat.

In een band is als gitarist met oordoppen spelen een optie. Dan moet ik misschien niet de vlakke demping hebben omdat die de hoge tonen, waar ik nu dus gevoelig voor ben, niet genoeg dempen. Andere doppen dempen weer meer in het hoge frequentie gebied maar dat zal wel ten koste gaan van wat ik hoor. Maargoed zulke dingen moet ik nu dus overwegen. Daarnaast is het dus weer dat als ik bij het gitaar spelen wil zingen inear het handigst lijkt.

Maargoed, hebben jullie misschien tips? Ik ben namelijk totaal niet thuis in inear:). Wat zijn goede betaalbare inears die ook goed dempen daarnaast? Wat voor mengtafeltje moet ik dan nemen? En moet ik dan mijn gitaarversterker ook uitversterken met een microfoon (lijkt me toch wel:))? Is daar een studioprojects b1 (condensator) of een shure sm57 (dynamische) handig voor? Ik was namelijk al van plan de b1 aan te schaffen. Of zijn er mensen die ervaringen hebben met doppen spelen bij zang en gitaar? Ik hoor het graag!

peter_heijnen
2 september 2009, 15:40
Ai, dat is een hard gelag.

Ik ben na het conservatorium -20 jaar geleden- beroeps geworden en ik heb sinds enkele jaren een continu piep. Grootste fouten: harde koptelefoons (ben tegenwoordig dus anti in-ear), te weinig rust (na het spelen in de auto keihard muziek draaien, ipv oordoppen in om de oortjes rust te geven), altijd te dicht bij de drummer willen staan (bekkens zijn killing!), thuis ook de hele dag muziek op, enz.

Ik heb zelf besloten om niet met doppen te spelen omdat ik daar een grote hekel aan heb, dus als ik 5 keer in de week speel ben ik echt het haasje, en zeker als dat over een langere periode is, so be it.

Mijn tip: doe op de terugweg in de auto oordoppen in! Je oren hebben kort daarvoor blootgestaan aan veel herrie en hebben accuut behoefte aan rust. Het is niet gezellig als je samen rijdt, maar zie het dan maar als een onderdeel van je takenpakket als muzikant.

Ook: alcohol verdooft je gehoor zodat je eerder geneigd bent het spul harder te zetten, dus wees er matig mee. Helaas is het allemaal niet bepaald r&r op die manier...

Sterkte ermee.

Harald
2 september 2009, 16:52
Doppen in de auto, best een idee. Na een optreden zit je idd. al snel een uur of anderhalf a twee in de auto. (als je niet alleen lokaal optreedt tenminste) Tenzij je een dure grote wagen rijdt is de herrie binnen een auto ook niet echt te verwaarlozen. Aan de andere kant ben ik dan toch huiverig dat je signalen van buiten niet hoort (nu is het tegen de tijd dat je naar huis kunt meestal toch vrij rustig op de weg...)

Tommy Emmanuel is in de fingerstyle trouwens misschien wel het slechtste voorbeeld als je het over zacht spelen hebt... Hij speelt live meestal op een behoorlijk stevig geluidsnivo, en dat lijkt de laatste jaren alleen maar erger te worden. Hij was van jongs af aan al redelijk doof op één oor, en voorzover ik het begrepen heb is zijn gehoor de laatste jaren weer wat achteruit gegaan.

Ik heb zelf trouwens ook wel eens bandgigs gedaan (in zaken zonder hinderwet vergunning :makeup: ) waar we heel zacht moesten spelen. Dat ging zachter dan ik normaal bij een 'akoestische' sologig zou spelen. Het hoeft zeker niet snoeihard, maar ook solo heb je toch wel wat volume nodig. Bedenk ook dat als je solo speelt rusten ook echt rust zijn. Dan wil je niet dat het koffiezetapparaat achter de bar, of de lokale Waldorf & Astor bezoekers (die twee oudjes van de muppet show) de boel ineens overnemen. Harry speelt meestal trouwens wel op een heel beschaafd volume, net als de meeste akoestische gitaristen trouwens. Maar denk niet dat je het dan onder de 80 dB kunt houden. Dat werkt live gewoon niet.

Harald
2 september 2009, 16:55
Waar je het volume trouwens wel heel goed mee in de hand kunt houden is door les te gaan geven ipv op te treden. Dan ligt het toch vooral aan jou, wat je je leerlingen aanwent/toestaat. Is wel een heel andere discipline. En je moet het wel een beetje leuk vinden.

hendrixblues70
2 september 2009, 17:08
hmm bedankt voor jullie reacties! dat van tommy wist ik niet.. ben ook naar een concert geweest en vond het toch redelijk hard ook. Maar bij mij is het niet na 20 jaar muziek zo gegaan, hou het maar op een paar concerten:/ Ik ben nu 18... Zonder doppen spelen is er voor mij niet bij, dat kunnen mijn oren nu zeker niet aan (uit ervaring) en dan is het einde muziek. Ik denk dat ik het dan toch op iets van gem 90 db wil houden hoor, en dan zelf met doppen die min 20 dempen is het veilig voor mij teminste. Alleen vraag me dus af wat ik dus het beste kan doen in een (solo)akoestische of bandsituatie

Fistfunk
2 september 2009, 18:42
Ook fatsoenlijke oordoppen in.
In-ears zijn inderdaad killer voor je oren als je geen fatsoenlijke of eigen monitortechnicus hebt, want ze zetten die dingen vaak veel te hard, waardoor je alsnog stokdoof wordt.

Zonder oordoppen spelen zit er niet in (vind ik sowieso een redelijke no-go voor iedereen), dus schaf gegoten oordoppen aan. Als je ergens speelt doe je je sound of linecheck zonder oordoppen om te checken of het geluid allemaal in orde is. Daarna doe je je doppen in en hoef je voor jezelf alleen nog monitor volume te regelen en moet je er maar op vertrouwen dat je je sounds vantevoren goed hebt ingesteld.

Ik weet niet of je het conservatorium nu per se moet laten schieten... Als je consequent voorzichtig met je oren omgaat moet het in principe in orde komen lijkt me. Als het geen gehoorschade is al helemaal.

Harald
2 september 2009, 19:19
Re In Ear, herinner me een verhaal van Bart Peters dat hij aanzienlijke gehoorschade heeft opgelopen door één tv-optreden dat live was. Hij kon daar dus niet echt stoppen om te zeggen dat de in ear snoeihard stond.

In principe moet het mogelijk zijn om het op het podium redelijk in de hand te houden, terwijl het in de zaal wel wat harder kan, maar dat lukt denk ik bijna alleen op de wat grotere podia, of idd. solo gigs met akoestische gitaar. Bedenk wel dat als je dat instrumentaal doet a la TE kroegoptredens eerder uitzonderingen zijn. Je moet dan eigenlijk gelijk de kleinere theaters in, en dat is bijna niet te doen. Die krijg je nl. gewoon niet vol als je geen naam hebt.

hendrixblues70
2 september 2009, 20:05
Fistfunk en Harald bedankt! Ik heb geen schade maar wel gevoeligheid voor hoge tonen en dus die piep. Hard raggen op een onversterkte akoestische gitaar is nu wel vervelend en na een tijdje pijnlijk voor mijn oren, misschien trekt het wel weer bij maar nu kan het gewoon niet. Als ik inears heb is het wel de bedoeling dat ik alles zelf instel/afstel. En met die zaal vol krijgen komt wel goed:hippie: Nee maar bedankt want je hebt natuurlijk wel gelijk...

peter_heijnen
3 september 2009, 09:19
Tenzij je een dure grote wagen rijdt is de herrie binnen een auto ook niet echt te verwaarlozen.
Was het maar waar! In een grote luxe bak lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar als je net gespeeld hebt is ook dat te veel van het goede.

Harald
3 september 2009, 09:46
Hmmm, in onze auto is dat misverstand hoe dan ook niet mogelijk :( :sssh::seriousf:

Hoor behoorlijk wat verschil als ik eens in een grotere dure bak rijd. Maar je hebt idd. hoe dan ook herrie in een auto.

Mathidal
6 september 2009, 02:24
Uhm. 33 decibel demping gemiddeld? Als ik me vergis was 25 decibel het beste wat je kunt krijgen.

Maar goed. In-ear monitoring is beter alternatief dan monitors, gezien monitors nog luider schreeuwen dan de boxen die naar het publiek gestuurd worden.

Nadelen zijn dat het duur is en dat een geluidstechnicus niet goed kan inschatten wat te luid is of niet, want hij/zij heeft ze zelf niet in.

Ikzelf heb nog geen ervaring moet in-ear monitoring, maar ik heb wel al goed rondgekeken en rondgevraagd. Dat is een bakje dat in je broekzak steekt, via een kabel langs je rug naar boven gaat, met tape op je rug geplakt (met dank aan frontman van magical flying thunderbirds om zijn t-shirt uit te trekken zodat ik dat kon zien) om vervolgens naar je oren te gaan.
Wel heb ik gezien tijdens datzelfde optreden dat je nog wat opties hebt met het bakje in je broekzak, dus mogelijk kun je zelf geluid afstellen.

Gelukkig ben ik op tijd aan gehoorbescherming gaan doen en heb ik nooit last ondervonden van gehoorschade. Goede doppen vind ik zelf alphine music safe pro, die dempen de meeste frequenties goed, met een grote piek op 2000 hertz.

Als je twijfelt over je gehoor moet je ALTIJD je gehoor laten meten en advies vragen. ;-)

Check: www.oorcheck.nl

skanky
6 september 2009, 09:41
Nadelen zijn dat het duur is en dat een geluidstechnicus niet goed kan inschatten wat te luid is of niet, want hij/zij heeft ze zelf niet in.

Je hebt ook zelf nog een volumeknop op je receiver zitten. ;-)
Als monitortechnicus zeg ik altijd dat ze hun eigen volume op 3/4 moeten zetten, en dan draai ik mijn volume open totdat ze zeggen dat het hard genoeg is. Daarna kunnen ze zelf nog finetunen qua volume. Tijdens de show moet het toch altijd harder dan tijdens de soundcheck, en zo kunnen ze dat zelf doen.

mrweird
6 september 2009, 10:00
Tja, ik ben al vanaf m'n jongste jaren zo goed als doof aan 1 oor, of mee geboren, of door mazelen/oorontsteking gekomen op hele jonge leeftijd. Ik en m'n ouders weten het niet.. Een dokter denkt dat het komt door een beschadige zenuw links oid. En ruisjes/piepjes hoor ik (mischien daardoor) ook (niet hinderlijk..) met regelmaat.

Maar ik zit al wel vanaf m'n 17e of zo in oefenruimtes herrie te maken maar ivm mijn "handicap" altijd maar dan ook altijd mbv oordopjes om meer schade te voorkom. Eerder gewoon de herriestoppers en tegenwoordig de audiform op maat gemaakte doppen (tegenwoordig heb ik iets meer geld dan vroeger :D ) maar ik heb wel ontzettend veel lol, want muziek maken is gewoon heel leuk.

Ik geef Fistfunk helemaal gelijk, als je naar het conservatorium wil gewoon gaan (indien mogelijk) en wees zuinig op je oren verder, bij herrie en bij geluid wat je niet verdraagt (extra dopjes kopen met lichte demping voor raggen op ak. gitaar?) oordoppen in.

hendrixblues70
6 september 2009, 16:34
Bedankt allemaal! Comfoor op maat gemaakte doppen (bij beterhoren disco uitvoering) met zwarte filter zijn de zwaarste die er zijn en dempen dus gemiddeld 33 db (zelfs 40/44 db bij 8000 hz en 26/30 db bij 125 hz!) Maar inderdaad als ik wat harder ga op mijn akoestische gitaar (onversterkt) kan ik nog altijd oordoppen indoen, dat moet dan maar. Die piep is te handelen maar die gevoeligheid is gewoon heel vervelend. Want ook zacht geluid (vooral hoge tonen) is irritant en dan kan je niet meer echt van geluid of muziek genieten... dat is dus het probleem. Ik denk wel dat het bij trekt alleen ik wil geen risico meer nemen met al dat harde geluid op podia. Ohja en ik kan natuurlijk met doppen spelen. Maar met die zware doppen die ik nu heb, heb je geen vlakke demping en dat klinkt dus heel anders en dat is lastig want je weet niet goed wat je doet en hoe het klinkt. Met vlakke demping durf ik niet te spelen omdat die hoge tonen dus vooral gevaarlijk zijn en die worden daar niet voldoende gedempt. Exinore vlakke demping heeft bijvoorbeeld:

Hz 125 250 500 1000 2000 4000 8000

Db1 22,6 24,0 26,4 24,4 24,4 27,5 25,4
Db2 17,9 19,5 22,5 20,7 21,1 25,2 20,9


(de dempingswaarden zitten tussen db1 en db2 in)

Nou speelt een pop band zo'n 100 / 110 db en soms pieken naar 120 db. Dan zit je gewoon niet veilig met die doppen, misschien wel voor 2 sec, maar niet voor een uur optreden. Ik had het zeker wel gedaan met die doppen als ik dit nog niet had maar nu wil ik gewoon geen risico meer lopen.

Maar als ik dus solo akoestisch door ga, kan ik zelf bepalen hoe hard het gaat. (rond 90 db) en dan zit ik wel veilig met vlakke demping. Dus ik denk dat ik dat maar ga proberen.

Mathidal
8 september 2009, 18:47
Ik zat altijd eens te denken dat als je niet genoeg hebt aan 33 decibel demping (wat best wel schandig is :p), dat je dan nog een extra spul erboven moet zetten. Een koptelefoon ofzo, maar dat filtert het geluid erg slecht weg, dus da's geen goed idee. Zeker niet als muzikant op het podium. :p