PDA

View Full Version : Probleem level effectloop



Heibel
2 september 2009, 08:58
Mede forummers,

Ik heb gisteren een Grafisch EQ pedaaltje, de Artec SE EQ8, ontvangen. Mijn bedoeling is om deze als clean boost in de loop van mijn H&K edition tube 20th te gebruiken. Helaas blijkt echter dat het pedaaltje op bijna alle instellingen in de loop een smerig soort vervorming geeft. Vóór de versterker is het geen probleem. Nu dacht ik, heeft dit te maken met het niveau van de effectloop? De H&K heeft +6 dBV/100 ohm op de send staan, terwijl aan de voorkant de input -20 dBV/ 1mohm is. Ik heb helaas geen gegevens over de impendantie etc. van de Artec..

Tot nu toe had ik steeds een gebufferd pedaaltje in de loop staan, die prima werkte, maar deze heeft het helaas begeven. De Artec is TB. Zou mijn probleem opgelost kunnen worden door een gebufferd pedaal vóór de Artec in de loop te zetten?

Ben benieuwd,

Cheers

Yek1
2 september 2009, 09:24
De meeste fxloops zijn zelf al gebufferd, dus ik zou het niet zoeken in ene gebufferd pedaal.

Het volumeniveau van de effectsloop van jouw amp zit op lijnniveau. Dat is geschikt voor rack effects processors maar niet voor (de meeste) pedalen (uitzonderingen daargelaten). Vandaar de oversturing.

Heeft de amp niet een switch om de fxloop terug te zetten naar -10dB?
Zo niet, dan kan je proberen om het signaal dat vanuit de fxloop naar het pedaal gaat, minder "hot" te maken. Dat werkt meestal met de volumeregeling van elk kanaal (niet het totale master volume).
Meest vergaande oplossing is het laten aanpassen van de fxloop.

Heibel
2 september 2009, 09:37
Heeft de amp niet een switch om de fxloop terug te zetten naar -10dB?
Zo niet, dan kan je proberen om het signaal dat vanuit de fxloop naar het pedaal gaat, minder "hot" te maken. Dat werkt meestal met de volumeregeling van elk kanaal (niet het totale master volume)

Kijk jij begrijpt mijn probleem..Helaas..het is een seriële effectloop en aan de buitenkant zit geen switch om naar -10dB te gaan. binnenin zit vlakbij de effectloop wel een trimpotmeter. Wellicht heeft die daarin een functie..Bij H&K heeft helaas nog niemand gereageerd op mijn vraag waarvoor die dient..:(

Het cleane kanaal heeft geen master, daarop klinkt het pedaaltje echt ruk..Het drive kanaal heeft wel een master en daarop klinkt die beter, dus met de master van de drive is de loop al minder "heet".

Is het niet zo dat een gebufferd pedaal het ingangssignaal buffert en op instrumentlevel uitstuurt?

Thanks..

erwin_ve
2 september 2009, 09:52
Je zou kunnen kijken naar de Kleinulator van Ceriatone, die doet precies wat je nodig hebt.

Yek1
2 september 2009, 10:06
Is het niet zo dat een gebufferd pedaal het ingangssignaal buffert en op instrumentlevel uitstuurt? Thanks..

Ben geen technisch genie, maar een buffer heeft betrekking op hoge/lage impedantie en dat is wat anders dan lijn- en instrumentniveau. Geloof ik.

Yek1
2 september 2009, 10:15
Je zou kunnen kijken naar de Kleinulator van Ceriatone, die doet precies wat je nodig hebt.

Of de Ebtech Line Shifter.

Maar misschien is het goedkoper om Anton Simonis van Adesign in Den Haag in te schakelen. Die kan de effects loop aanpassen, of een betere loop inbouwen. Dan heb je geen apart apparaat nodig.

MSNL
2 september 2009, 10:18
sommige pedalen kunnen wel in een +4db loop, andere pedalen niet.
Een buffer ervoor of niet maakt niet uit.

Wat is je doel van die EQ? Toonregeling, of clean boost wat ook dikwijls gedaan wordt?
Voor voor clean boost wel werkt is een MXR Micro amp. Deze kan het hoge niveau wel aan.
Dus misschien dat een MXR eq ook werkt.

Wat je misschien kunt gebruiken is GigRig Wet Box.
http://www.thegigrig.com/acatalog/TheGigRig_Wet_Box.html

grtz

MSNL

Heibel
2 september 2009, 10:45
Bedankt voor jullie reacties..

Het is voor mij geen oplossing om apparaten te gaan kopen om de level van de send te aan te passen..zeker niet wanneer dat relatief dure oplossingen zijn..Is het niet mogelijk om een effectpedaal geschikt te maken voor een 6db lijnsignaal? Ik neem aan dat in de huidige situatie een te hoog ingangssignaal niet best is voor mijn eq pedaaltje.

Wanneer ik de EQ vóór de amp zet, heb ik er weinig aan, want ik gebruik de drive van de versterker, dus dan heb ik geen solo boost..

Vervelend dat het send niveau niet is aan te passen op mijn versterker..Ik ging er van uit dat ik gewoon de EQ kon gebruiken in de loop, net als bij mijn andere versterker..Naar nu blijkt had die een send van 0db..daarom had ik daar ook geen problemen..

Iemand hier nog bijzondere inzichten over het "budget"/ "DIY" oplossen van mijn probleem?

MSNL
2 september 2009, 11:30
Een pedaaltje aanpassen is niet zo eenvoudig.

Je kunt je effectloop laten aanpassen, of een ander eq pedaal kopen.
Die 10-bands eq's van mxr kunnen het hoge level wel aan.

Plant
2 september 2009, 11:53
Als je de send kant aanpast moet je ook de return kant aanpassen. Want als de send kant ineens 'low level' is en je houd de return kant 'hi level', ben je ineens een hap signaal kwijt.

Ook als je het pedaal zou kunnen aanpassen door de ingang ongevoeliger te maken, moet je de uitgang van dat pedaal evenredig versterken om weer op niveau te komen.

erwin_ve
2 september 2009, 23:58
http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=150


Bedankt voor jullie reacties..

Het is voor mij geen oplossing om apparaten te gaan kopen om de level van de send te aan te passen..zeker niet wanneer dat relatief dure oplossingen zijn..Is het niet mogelijk om een effectpedaal geschikt te maken voor een 6db lijnsignaal? Ik neem aan dat in de huidige situatie een te hoog ingangssignaal niet best is voor mijn eq pedaaltje.

Wanneer ik de EQ vóór de amp zet, heb ik er weinig aan, want ik gebruik de drive van de versterker, dus dan heb ik geen solo boost..

Vervelend dat het send niveau niet is aan te passen op mijn versterker..Ik ging er van uit dat ik gewoon de EQ kon gebruiken in de loop, net als bij mijn andere versterker..Naar nu blijkt had die een send van 0db..daarom had ik daar ook geen problemen..

Iemand hier nog bijzondere inzichten over het "budget"/ "DIY" oplossen van mijn probleem?

Heibel
3 september 2009, 08:42
Thanks, hoewel niet DIY is dit wel een goede oplossing voor op m'n pedalboard..

Heibel
3 september 2009, 15:28
Als je de send kant aanpast moet je ook de return kant aanpassen. Want als de send kant ineens 'low level' is en je houd de return kant 'hi level', ben je ineens een hap signaal kwijt.

Ook als je het pedaal zou kunnen aanpassen door de ingang ongevoeliger te maken, moet je de uitgang van dat pedaal evenredig versterken om weer op niveau te komen.

Beste Plant,

Wellicht ben ik belangrijke info vergeten zie ik nu. De send is+ 6DB, maar de return is 0DB @ 47 kOhm. Begrijp ik dan goed dat als ik het send signaal aanpas aan het effect, dus op instrument niveau, dit geen gevolgen heeft voor de wijze waarop het signaal uiteindelijk naar de eindversterker gaat? Ik neem aan dat het signaal uit het effect hetzelfde is als erin? dus 0db in= 0db out (mits ik geen gain toevoeg). Of ben ik echt aan het raaskallen geslagen?

Plant
3 september 2009, 20:51
Beste Plant,

Wellicht ben ik belangrijke info vergeten zie ik nu. De send is+ 6DB, maar de return is 0DB @ 47 kOhm. Begrijp ik dan goed dat als ik het send signaal aanpas aan het effect, dus op instrument niveau, dit geen gevolgen heeft voor de wijze waarop het signaal uiteindelijk naar de eindversterker gaat? Ik neem aan dat het signaal uit het effect hetzelfde is als erin? dus 0db in= 0db out (mits ik geen gain toevoeg). Of ben ik echt aan het raaskallen geslagen?

Vreemd verhaal :???:
Als de send +6dB is, is de return dat toch ook? Anders heeft je amp van zichzelf al een mismatch. Ik zou verwachten dat je return ook +6dB is.
De bedoeling van mijn verhaal was, dat als je van je send van +6dB naar 0dB zou gaan, je na je effekt van 0dB eerst weer naar +6dB zou moeten voor je return input om geen niveau verschil te krijgen.