PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Studio



dutch.idiot
1 september 2009, 20:46
Ik wil een nieuwe gitaar kopen en dacht zelf aan de Gibson Les Paul Studio. Ik weet alleen te weinig over de kwaliteit, bijvoorbeeld in vergelijking met een Gibson Les Paul Standard of Traditional of bijvoorbeeld een Epiphone Les Paul Standard. Ik hoop dat jullie me daar meer over kunnen vertellen.

Thijs

Nielsje
1 september 2009, 20:49
Gebruik de zoekfunctie, zou ik zeggen.

Studio's zijn prima gitaren, maar je moet ze wel proberen. Net als bij elke andere Gibson, zijn geen twee LP's hetzelfde. Je kan zo maar een goede hebben, of zo inees een dooie plank. Studio's zijn vaak 'saaier', dan standards, maar dat wil niet zeggen dat ze minder zijn. Zo'n triple binding, dat hoor je toch niet...

(tenzij speciaal van boejawoeja-ivoor, met daartussen hutsieflutsie hout).
Wat is je budget? Als je twijfelt tussen een Epi standard, of een Gibson studio, ga dan voor de Studio, maar zoek wel even totdat je een goeie hebt, en neem niet de eerste de beste die je tegenkomt.

dutch.idiot
1 september 2009, 20:55
Dat uitproberen ga ik zeker ook snel doen. Mijn budget is alleen niet erg groot. Ik ben namelijk ook aan een nieuwe versterker toe. Een Standard zit er dus niet aan. Aan die Epi heb ik ook gedacht maar dat is wel weer minder natuurlijk dus die wordt het in waarschijnlijk niet. Maar ik heb wel nog aan een Les Paul Junior gedacht.

Nielsje
1 september 2009, 21:15
Dat uitproberen ga ik zeker ook snel doen. Mijn budget is alleen niet erg groot. Ik ben namelijk ook aan een nieuwe versterker toe. Een Standard zit er dus niet aan. Aan die Epi heb ik ook gedacht maar dat is wel weer minder natuurlijk dus die wordt het in waarschijnlijk niet. Maar ik heb wel nog aan een Les Paul Junior gedacht.

Tja.
Weet je zeker dat je een (Gibson) les paul wil? Er zijn legio gave gitaren natuurlijk. Wat is je budget, en wat wil je spelen?

macwilliams
1 september 2009, 22:03
Moet hij persé nieuw of kijk je ook naar occasies?

Nielsje
1 september 2009, 22:05
Nou, zodra de combinatie "gibson studio, ephiphone standard en budget" in één post staan, ga ik ervan uit dat 'ie voor een nieuwe epi gaat, of een 2e hands studio (wat wel aan te raden is).

macwilliams
1 september 2009, 22:21
Nou ja veel succes, het zijn beide goede gitaren. Kies een leuk kleurtje die bij je past.

dutch.idiot
1 september 2009, 22:24
Nou, eigenlijk was ik van plan een nieuwe te kopen. Een nieuwe studio is ook nog een optie, die valt nog binnen mijn buget. Ik dach eigenlijk aan een faded versie die nog iets minder kost maar de gewone valt ook nog binnen het budget. Daar zit wel ongeveer de grens.

Midwolda
1 september 2009, 22:33
Een Gibson LP Studio heeft toch een ebben toets en de Standards en Traditionals toch rosewood?
Of vergis ik me nou?

macwilliams
1 september 2009, 22:35
Je vergist je gedeeltelijk.

Midwolda
1 september 2009, 22:38
Leg uit...

vulvasonic
1 september 2009, 22:53
Hij bedoelt dat je het voor een deel bij het juiste eind hebt......






;)

Midwolda
1 september 2009, 22:57
Ja DUHUH maar nou wil ik ook precies weten hoe het zit he!
(want eigenlijk wil ik ooit ook nog eens een mooie Studio op de kop tikken...)

macwilliams
1 september 2009, 23:12
In '93 had je ook studio's met ebben, dit waren geen limited edition voor zover ik weer. Daarna ( zoals ook daarvoor) voor zover ik weet geen ebben. Totdat in 2008 er een limited run kwam waarop wel een ebben toets was aangebracht.

Ik heb 2 studio's met ebben toets uit '93
pannekoek hiero heeft of had een witte studio met ebben uit 2008
en ik heb twee studio's zonder ebben.

Customs hebben ebben toets
de standards weer niet.

Hoe het precies zit met de jaartallen weet ik niet maar het is zo ongeveer.

vulvasonic
1 september 2009, 23:37
Wellicht ten overvloede; ebben is schaarser en dus kostbaarder en laat zich bovendien wat lastiger bewerken. Ebben heeft tevens een aantal eigenschappen, zowel in 'feel' als in klank, dat bij veel gitaristen in de smaak valt.
De warmte van een rosewood toets wordt door vele Les Paul liefhebbers echter gezien als een onmisbare schakel in het totaalgeluid van de typische Les Paul klank. De meeste onder ons zullen het verschil marginaal noemen, of zelfs niet eens kunnen waarnemen. Voor puristen kan het echter een reden zijn om al dan niet tot aanschaf over te gaan.

M.a.w., ebben is niet per definitie beter.



Maar dat terzijde..... :lp:

nickofzo
1 september 2009, 23:47
je kan ook 2 keer zo lang wachten en dan een standard ofzo nemen, heb ik ook gedaan .. (een classic in mijn geval)

dutch.idiot
2 september 2009, 00:32
Wachten is eigenlijk geen optie. Ik ben nu eigenlijk echt aan een nieuwe toe, ik teer nu nog op mijn eerste gitaar en die is niet zo best (meer). En ik denk eigenlijk dat ik op een gegeven moment nog wel een Standard koop. En als ik nog veel langer wacht ga ik studeren en is het geld zo op;). Die standard is dus meer iets voor later, ik ga nu voor een goedkoper alternatief.

mesaman
2 september 2009, 08:29
wat kost een nieuwe studio en een nieuwe standard?dacht dat er een 400€ verschil in zat,maar zie tegenwoordig veel studio's heel goedkoop..ik zou het overwegen en niet voor een goedkoop alternatief als epiphone gaan.
met een gibson ben je gewoon klaar....die keuze lijkt me al voor jou duidelijk als ikje post lees.dus overweeg even wat het verschil is en of het uit kan voor jou...
voor mij kon het toen niet uit maar heb er nu wel eens spijt van,ik had liever een gibson met kleurtje en lijntjes gehad...tja...

dutch.idiot
2 september 2009, 13:00
Waar ik ze heb gezien was de studio erg goedkoop in vergelijking met andere winkels maar was het verschil met een Les Paul Traditional nog wel ongeveer 1000 euro. De 2008 Standard zie ik trouwens niet zitten, te veel snufjes waar ik niet op zit te wachten en het uiterlijk is er ook niet op vooruit gegaan.

dutch.idiot
2 september 2009, 13:00
En de Epiphone is het inderdaad net niet.

Orpheo
2 september 2009, 13:27
In '93 had je ook studio's met ebben, dit waren geen limited edition voor zover ik weer. Daarna ( zoals ook daarvoor) voor zover ik weet geen ebben. Totdat in 2008 er een limited run kwam waarop wel een ebben toets was aangebracht.

Ik heb 2 studio's met ebben toets uit '93
pannekoek hiero heeft of had een witte studio met ebben uit 2008
en ik heb twee studio's zonder ebben.

Customs hebben ebben toets
de standards weer niet.

Hoe het precies zit met de jaartallen weet ik niet maar het is zo ongeveer.


close.... maar niet helemaal.


tot 1994: ebben toets op alle studios
daarna rosewood op alle modellen, BEHALVE de witte, en zelfs in een jaargang in is daarmee geknoeid. kreeg een alpine white opeens een RW toets ipv ebben, terwijl de specsheet zegt dat ie ebben moet hebben.


de enige studio's die nu nog een ebben toets krijgen, standaard, zijn de witte: alpine en vintage white.

Epi heeft de prophecy-LP, en die heeft coromandel toets: gestreept ebben, in de volksmond. Sinds kort heb ik een 'thing' voor zwart ebben ipv flink gestreept, omdat gitzwart ebbe dichter bij het ouwe gaboon ebben ligt, dan coromandel. hoewel gibson al jaren eigenlijk geen gaboon meer gebruikt, omdat het verschrikkelijk duur is: gibson 'ebonized' de toetsen: zwarte kleurstof erover. coromandel voelt als ebben, klinkt als ebben, is alleen makkelijker te verkrijgen, omdat 'echt' ebben uit afrika komt, en coromandel eigenlijk overal vandaan komt; indonesie, zuid amerika, india...

Of krijg ik hiervoor OOK weer een berisping? dat ik wat achtergrondinfo geef omtrent ebben...

lindstrom
2 september 2009, 13:32
close.... maar niet helemaal.


tot 1994: ebben toets op alle studios
daarna rosewood op alle modellen, BEHALVE de witte, en zelfs in een jaargang in is daarmee geknoeid. kreeg een alpine white opeens een RW toets ipv ebben, terwijl de specsheet zegt dat ie ebben moet hebben.


de enige studio's die nu nog een ebben toets krijgen, standaard, zijn de witte: alpine en vintage white.

Epi heeft de prophecy-LP, en die heeft coromandel toets: gestreept ebben, in de volksmond. Sinds kort heb ik een 'thing' voor zwart ebben ipv flink gestreept, omdat gitzwart ebbe dichter bij het ouwe gaboon ebben ligt, dan coromandel. hoewel gibson al jaren eigenlijk geen gaboon meer gebruikt, omdat het verschrikkelijk duur is: gibson 'ebonized' de toetsen: zwarte kleurstof erover. coromandel voelt als ebben, klinkt als ebben, is alleen makkelijker te verkrijgen, omdat 'echt' ebben uit afrika komt, en coromandel eigenlijk overal vandaan komt; indonesie, zuid amerika, india...

Of krijg ik hiervoor OOK weer een berisping? dat ik wat achtergrondinfo geef omtrent ebben...


wat tof dat je coromandel kent!! ik heb ooit een enorme servieskast zien staan compleet uit coromandel! daar had ik wel 1000 toetsen uit kunnen halen :)

maar ontopic, hadden de studio lite modellen ook niet een ebben toets?

Orpheo
2 september 2009, 13:36
Waar ik ze heb gezien was de studio erg goedkoop in vergelijking met andere winkels maar was het verschil met een Les Paul Traditional nog wel ongeveer 1000 euro. De 2008 Standard zie ik trouwens niet zitten, te veel snufjes waar ik niet op zit te wachten en het uiterlijk is er ook niet op vooruit gegaan.

Even hierop reageren (nou ja, als kapstok gebruiken voor weer wat achtergrondinfo).

de studio komt het meest in de buurt van een 'echte' les paul, naast de customshop. de studio heeft de minste poespas, en qua hout en bewerkingswijze klopt ie ook het 'meest'. de traditional overigens ook, maar daar heb ik een minder hoge pet van op; 1000E voor binding en een flametop; belachelijk. Overigens, Gibson gebruikt naar alle waarschijnlijkheid harder esdoorn voor de tops van de studio (zoals het 'hoort', net als overigens warmoth) en zachter (gelijk het europese sycamore) esdoorn op de gitaren met een flametop, omdat sycamore 'makkelijker' een flame wil vertonen, en goedkoper is. resultaat is dat de studio's wat 'strakker' klinken, en de standards wat opener, iets meer midrange honk, en wat meer wollig. alles natuurlijk in de marge.

Ik ben zelf heel erg fan van echt oudere studio's, omdat die gitaren het dichtst bij het origineel komen; hetzij 'standard' hetzij 'custom', afhankelijk dus van de toets (ebben of rosewood). De oudere studio's zijn namelijk IETS dunner dan 'normaal', en daarom zijn die nog massief, dus geen swiss cheese holes of whatever! Sinds halverwege jaren 90 zijn ze langzaam maar zeker wat dikker geworden, naar de 'normale' dikte, en dus kregen ze ook swiss cheese holes en/of klankkamers. dat, en de ebben toets, samen met de verschrikkelijk goede afwerking en TONE van die gitaren, maakt het dat begin-jaren 90 LP studio's (eind jaren 80 was een zooitje, maar ook heel erg goed) heel erg gewild zijn.

ik zeg dat ein djaren 80 een zooitje was, en dat was zo, omdat ze nog niet precies wisten welke kant ze op wilden gaan met de studio. soms zie je ze dus met dot-inleg, soms met trapezoid, soms met binding; soms zelfs een 'studio' die qua features niet onderdoet voor een volledige standard of custom!

De faded-studio les paul serie is mijns inziens een hit and miss-mogelijkheid. OF je hebt een geweldig klinkend en spelend exemplaar, of een kromme hoepel. Natuurlijk is dit nogal overdreven, maar het zet toch aan tot nadenken. Ik heb diverse studio fadeds getest, en ik vond maar 1 exemplaar van de 3 aldaar, echt te gek.

Nog een punt van aandacht: de top is van mahonie. niet esdoorn, mahonie. dat maakt de tone dus NOG wat warmer en voller en wolliger dan dat de LP van Gibson al is, zeker met de tonekamers, tenzij je een 2006 exemplaar kunt vinden, die zijn nog massief (zoals ik 'm had).

Doel van deze post? achtergrondinfo geven, zodat de t.s. een volledig plaatje heeft, en zodoende de juiste keuze kan maken.



Ikzelf zou dus gaan voor een pre-1994 studio :)

Orpheo
2 september 2009, 13:38
wat tof dat je coromandel kent!! ik heb ooit een enorme servieskast zien staan compleet uit coromandel! daar had ik wel 1000 toetsen uit kunnen halen :)

maar ontopic, hadden de studio lite modellen ook niet een ebben toets?

jep, maar die zie ik niet als echte studio, omdat de kamers 'opgevuld' waren met balsa-hout :D


off topic: ja ik ken 't zeker! Ik ben een hout-fanaat, haha. Ik heb 3 coromandeltoetsen en 5x gaboon-ebben toetsen; leer mij het verschil kennen :D

dutch.idiot
2 september 2009, 16:01
De faded-studio les paul serie is mijns inziens een hit and miss-mogelijkheid. OF je hebt een geweldig klinkend en spelend exemplaar, of een kromme hoepel. Natuurlijk is dit nogal overdreven, maar het zet toch aan tot nadenken. Ik heb diverse studio fadeds getest, en ik vond maar 1 exemplaar van de 3 aldaar, echt te gek.

Waar moet ik bij zo'n faded Studio dan (het meest) op letten? Ik heb namelijk niet veel zin in een "kromme hoepel."

bastiaanvanbeek
2 september 2009, 16:10
ik speel op deze les paul studio, en ik moet zeggen dat ik hem echt geweldig vind:

http://www.imuso.co.uk/Electric-Guitars/Manufacturer-Order/Gibson-Electric-Guitars/8172-/Gibson-Les-Paul-Studio-Electric-Guitar-Worn-Brown-with-Case

check de specificaties

echt een aanrader.

lindstrom
2 september 2009, 16:31
jep, maar die zie ik niet als echte studio, omdat de kamers 'opgevuld' waren met balsa-hout :D


off topic: ja ik ken 't zeker! Ik ben een hout-fanaat, haha. Ik heb 3 coromandeltoetsen en 5x gaboon-ebben toetsen; leer mij het verschil kennen :D

ik ben juist nog opzoek naar een studio lite, bij voorkeur deze:

http://farm4.static.flickr.com/3005/2913374384_27573906cc.jpg?v=0

vind hem zooo geil!

macwilliams
2 september 2009, 16:36
close.... maar niet helemaal.


tot 1994: ebben toets op alle studios
daarna rosewood op alle modellen, BEHALVE de witte, en zelfs in een jaargang in is daarmee geknoeid. kreeg een alpine white opeens een RW toets ipv ebben, terwijl de specsheet zegt dat ie ebben moet hebben.


de enige studio's die nu nog een ebben toets krijgen, standaard, zijn de witte: alpine en vintage white.

Epi heeft de prophecy-LP, en die heeft coromandel toets: gestreept ebben, in de volksmond. Sinds kort heb ik een 'thing' voor zwart ebben ipv flink gestreept, omdat gitzwart ebbe dichter bij het ouwe gaboon ebben ligt, dan coromandel. hoewel gibson al jaren eigenlijk geen gaboon meer gebruikt, omdat het verschrikkelijk duur is: gibson 'ebonized' de toetsen: zwarte kleurstof erover. coromandel voelt als ebben, klinkt als ebben, is alleen makkelijker te verkrijgen, omdat 'echt' ebben uit afrika komt, en coromandel eigenlijk overal vandaan komt; indonesie, zuid amerika, india...

Of krijg ik hiervoor OOK weer een berisping? dat ik wat achtergrondinfo geef omtrent ebben...

Thanks, Dus als het goed is zijn er geen studio's van voor "94 zonder ebben toets? Wat me opvalt is dat ze erg weinig worden aangeboden. Zijn er dan gewoon weinig van of is iedereen er zo gek mee dat ze gewoon niet van de hand gedaan worden??

RolandT
2 september 2009, 18:09
...de traditional overigens ook, maar daar heb ik een minder hoge pet van op; 1000E voor binding en een flametop; belachelijk. Overigens, Gibson gebruikt naar alle waarschijnlijkheid harder esdoorn voor de tops van de studio (zoals het 'hoort', net als overigens warmoth) en zachter (gelijk het europese sycamore) esdoorn op de gitaren met een flametop, omdat sycamore 'makkelijker' een flame wil vertonen, en goedkoper is. resultaat is dat de studio's wat 'strakker' klinken, en de standards wat opener, iets meer midrange honk, en wat meer wollig...Die huidige 2008 standards zijn toch "chambered" niet? Maakt de houtsoort dan nog veel uit? Is het niet eerder het verschil tussen "chambered" en "weight-relieved" body wat de meer open klank geeft van de standard?

sjaak1990
2 september 2009, 18:19
Ikzelf zou dus gaan voor een pre-1994 studio :)

Daar ga ik ook maar eens naar kijken bedankt voor de info!

Frustastic
2 september 2009, 18:27
Als ik jou was zou ik eventjes wachten voor de nieuwe epiphone standards. Gibson pick ups. 59 hals profiel enzo. Kunnen denk ik heel aardig klinken.

Google gewoon maar, ben niet zo op Les Paul terrein:soinnocent:

macwilliams
2 september 2009, 18:47
Daar ga ik ook maar eens naar kijken bedankt voor de info!

Ik kijk altijd op de verkoopsites naar deze gitaren, zeer zelden in de aanbieding. Dus ergens moeten ze heel goed zijn als niemand ze verkoopt. Ik heb er nu twee van en zelfs voor een goed bod gaan ze niet weg.

Midwolda
2 september 2009, 18:51
Heel fijn topic dit, erg veel nuttige info, waarvoor dank.
Zijn er ook nog zulke op- en aanmerkingen te maken over een nieuwe Studio?
Ik zit zwaar te gassen op een winered met chrome hardware (http://www.thomann.de/nl/gibson_lpstudio_ch_wr.htm).

nickofzo
2 september 2009, 19:29
ik weet dat alle nieuwe (gibson) les paul standards andere elementen weer hebben en alleen nog maar met locking tuners gemaakt worden,..

de les paul studio staat redelijk vast in het oude vertrouwde recept,
zijn puike gitaartjes..
en inderdaad .. 2 dezelfde zijn altijd verschillend, dus vaak gewoon kwestie van proberen.. de 1 kan beter uit de bus komen dan de ander

maar als ik mag kiezen tussen de epiphone .. en de gibson les paul studio.. denk ik dat je bij de gibson les paul studio er het langst het meeste plezier mee gaat hebben

(vind ik) uiteindelijk zijn het jou gedachten meningen gevoelens en geld dat de knoop op de voor jou meest gunstige manier zal doorhakken.

dutch.idiot
2 september 2009, 20:25
Ik ben vanmiddag eens gaan kijken bij Feedback in Eindhoven en daar heb ik een faded Gibson Les Paul Studio geprobeerd. Hij voelde wel goed en klonk ook wel ok maar waar moet ik ècht op letten om een goed exemplaar te herkennen?

macwilliams
2 september 2009, 21:22
De faded, is dat de worn Brown of cherry variant?

dutch.idiot
2 september 2009, 21:24
Ik heb vanmiddag op de worn brown gespeeld maar ik wil dan eigenlijk de cherry.

sjaak1990
2 september 2009, 21:46
Ik kijk altijd op de verkoopsites naar deze gitaren, zeer zelden in de aanbieding. Dus ergens moeten ze heel goed zijn als niemand ze verkoopt. Ik heb er nu twee van en zelfs voor een goed bod gaan ze niet weg.

Daar heb je helemaal gelijk in denk ik. Je ziet eigenlijk alleen de nieuwe studio's voorbijkomen, ik kijk al langer naar oude moet ik zeggen en ik kom eigenlijk nooit iets tegen.

macwilliams
2 september 2009, 21:57
Ik heb vanmiddag op de worn brown gespeeld maar ik wil dan eigenlijk de cherry.

Deze zijn gekamerd en klinken daarom erg akoestisch en hebben ingeboet aan sustain in het laag freq gebied. Dat is niet echt heel erg want ze klinken door het warme mid gebied erg lekker.
Ze zijn best licht en trekken je schouder niet naar de grond.

Zoek hier anders op seymour duncan and the chambers of tone.
Das een oud topic daar staat wel wat beschreven over die gitaar.

Ik heb deze gitaar nog steeds ondanks dat ik er nog 5 massieve naast heb!!

macwilliams
2 september 2009, 22:04
Daar heb je helemaal gelijk in denk ik. Je ziet eigenlijk alleen de nieuwe studio's voorbijkomen, ik kijk al langer naar oude moet ik zeggen en ik kom eigenlijk nooit iets tegen.

Pas nog een gekocht van een forum lid die hem weer van orph had en orph weer van ene Freek die hier ook wel eens is. Stond in z'n onderschrift geloof ik en ik dacht al dat het die moest zijn die ik een jaar eerder probeerde. Te kopen.

Soms echt beter opletten. Er staat een rode op gitaarmarkt. Misschien een met ebben. Heeft wel kopschade gehad maar hij kost maar 475,-

probeer het eens!

macwilliams
2 september 2009, 22:38
Te laat hij is al weg

Orpheo
2 september 2009, 23:19
@frustastic (en anderen):
staar je niet blind op pickups en hardware. Hoe extravaganter, hoe meer het veelal dient als verhulling van slecht hout en dus slechte tone. Zeker zo met die epi. Gibson pickups als verkoopargument vind ik een drogreden. Die pups zijn imho juist tonezuigers, en op een epi uitsluitend een marketingmiddel, net zoals 'gibson designed' dat is.

Liever een tonemonster van 550€ die ontstemt als een gek en microfonische elementen met een fizzy tone heeft, dan een featureloaded gitaar v 1500€. Pickups, tuners en topkammetjes zijn allen makkelijk en voor weinig
geld te vervangen. Het karakter van :metal:een gitaar straalt je tegemoet bij het eerste akkoord. Helaas ben je bij een Gibson nooit echt van die geneugden gegarandeerd, omdat hun houtselectie niet echt een constante kwaliteit in
zich heeft, en dus ook niet een constante kwaliteit KAN waarborgen. Bedrijven als prs, fender en warmoth slagen daar veel meer in(hoewel fender niet afhankelijk is, in grote mate, van buitenlands hout; ash, alderen maple is overal te vinden in de USA.

Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat nieuwe studio's chambered zijn, helaas.

Gibson probeert met het chamberen een soort-van 50ies tone te maken. Helaas, dat is ze (ten dele!) gelukt, wat het bestaansrecht van deze gitaren legitimeert. Ik zeg met nadruk ten dele, omdat de 50ies lp tone zich kenmerkt in diverse aspecten.

1: openheid(gelukt). De ouwe lp's klinken heel open, airy, woody, puur en direct, en met slim kameren is dat dus gelukt.
2: helder en transparant en gearticuleerd (mislukt). Oudjes klonken altijd helder, fel, soms zelfs snerpend. Dat men zegt dat de lp zo warm, vet en dichtgesmeerd klinkt, Komt doordat Gibson zwaar mahonie in zijn gitaren is gaan gebruiken, om het vele esdoorn in de gitaren, in de vorm van een esdoorn hals, dikkere neck en spacer in de pancakebody, simpelweg even te vergeten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zal zoveel esdoorn resulteren, samen met mahonie, tot een dikke tone, met een bijtend hoog, en niet alleen felheid. Een massieve maple strat zal bijvoorbeeld ook niet fel klinken, maar eerder brullend met veel laag. De lp moest fungeren als een Tele, maar met iets meer 'beefyness' in het laag, wat lich mahonie+maple precies leverde.

Zie het maar zo: Gibson wilde concurreren met de Tele. Dan is het toch onlogisch om iets op de markt te zetten wat totaal niet op het te beconcureren product lijkt? Besides, hebben jullie Jimmy page, Duane allman, bloomfield etcetcetc ooit betrapt op een modderige tone met hun 50iez les Pauls? Ik niet...zie voorgaande redene, ghehe

omdat gibson nog steeds te krenterig is om lichter mahonie te kiezen voor de les Pauls, zelfs customshoppers krijgen bij tijd en wijle de chambering-behandeling, onder het mom van 'extreme customisation',zitten we nu met les Pauls die zwaar (hoge dichtheid) mahonie hebben, met als resultaat: wolligheid!

Het kameren maakt het lichter, in massa en tone, maar dat fellere, bijtende, en toch die power in het laag, die chunk in het midden, die agressie en smoothness in het hoog, krijgen ze zo niet terug. De mahonie back dunner maken is de beste oplossing, voor tone, speelgemak, het 'hoort' allen niet, maar mijns inziens net zo min als chamberz of swiss holes.

nickofzo
3 september 2009, 00:02
wat orpheo zegt

+1

kheb ooit een les paul uit de jaren 50 vastgehad versleten en al, maar klonk als de beste die ik ooit vast gehad heb,

Midwolda
3 september 2009, 00:10
Dan is Gibson een beetje dom dat ze niet verder gegaan zijn met walnut bodies.
Dat is nl. wel overal in de US verkrijgbaar en geeft m.i. precies die toon-karakteristieken die Orpheo in z'n laatste alinea noemt.
Mits je d'r een paar goeie pickups op schroeft natuurlijk (zoals T-tops).
En ja, ik heb het over m'n The Paul. :)

dutch.idiot
3 september 2009, 00:25
Het probleem is alleen dat de gechamberde studio's nu goedkoper zijn (over het algemeen) dan oudere massieve les Pauls en dat weet Gibson ook. Veel massieve les paul studio's zijn voor mij nu te duur, zien er niet uit of moeten nodig opgeknapt worden, wat ook nog prijzig kan zijn.
Daarbij komt nog dat ik vanmiddag geen vervelend geluid uit de faded studio kreeg die er ook nog aardig uit ziet.

Natuurlijk begrijp ik dat bijvoorbeeld een massieve traditional of custom shop standard beter is maar daar heb ik nog een tijdje het geld niet voor (helaas).:dontgeti:

Orpheo
3 september 2009, 00:27
Dan is Gibson een beetje dom dat ze niet verder gegaan zijn met walnut bodies.
Dat is nl. wel overal in de US verkrijgbaar en geeft m.i. precies die toon-karakteristieken die Orpheo in z'n laatste alinea noemt.
Mits je d'r een paar goeie pickups op schroeft natuurlijk (zoals T-tops).
En ja, ik heb het over m'n The Paul. :)

vind je de ttops goed?! holy...


walnut is natuurlijk totaal niet een les paul-esque houtsoort. Ik heb ook een walnut les paul, maar met een koa top, en ik krijg straks een volledig walnoot LP binnen. normale dikte, dus niet als de the paul. ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

'overal' in de US verkrijgbaar' vind ik een discutabel statement. ja, ze zijn nog te verkrijgen, maar alleen 2ehands, en er is geen nieuwe aanwas van die gitaren. sterker nog, de hoeveelheid is heel erg gelimiteerd.

Ik vind zelf de t tops zwaar overrated. goed omdat het oud is, zoiets. Net zoiets als de ouwe pafs. Goed omdat het oud is (net als ouwe strats en tele's ; huidige fenders hoeven echt niet perse af te steken tegen oudjes, qua houtkwaliteit, als ze nu eens verdikkeme afstapten van die fullerplast sealercoat en die cast brugblok!). De t tops missen power. niet output, maar power. ballen. kloten. karakter. te weinig mids, te weinig hoog, te weinig laag, te weinig van alles. Tuurlijk zijn er exemplaren die soms wel goed klinken, immers, gibson wond nog niet met CNC's (hoeft immers niet perse een frees te zijn, he, CNC staat slechts voor computer numerical control; computer gestuurd!), en met de hand, met globale specs, net zoals ze deden met de pafs. Ja, het was precieser dan 20 jaar eerder, maar toch, het bleef redelijk grof, wat te horen is. DE t-top bestaat dus ook feitelijk niet; T top staat voor een element van gibson uit een bepaalde periode.

Laat ik het zo zeggen: Ik was altijd maar wat blij om die dingen uit m'n gitaar te vissen.

Orpheo
3 september 2009, 00:29
Het probleem is alleen dat de gechamberde studio's nu goedkoper zijn (over het algemeen) dan oudere massieve les Pauls en dat weet Gibson ook. Veel massieve les paul studio's zijn voor mij nu te duur, zien er niet uit of moeten nodig opgeknapt worden, wat ook nog prijzig kan zijn.
Daarbij komt nog dat ik vanmiddag geen vervelend geluid uit de faded studio kreeg die er ook nog aardig uit ziet.

Natuurlijk begrijp ik dat bijvoorbeeld een massieve traditional of custom shop standard beter is maar daar heb ik nog een tijdje het geld niet voor (helaas).:dontgeti:

Een massieve LP studio uit de beginjaren is dus wat je zoeken moet he ;)


Of je gaat gewoon afstappen van de Gibsonfetish, en kijken naar een instrument, gemaakt in de USA, maar niet in Nashville, maar in Puyallup :soinnocent::seriousf: Sorry flauw, flauw, ik weet het, maar toch.

oh ja; de traditional is niet massief; is ook uitgehold met gaten. stuk of 9, overigens. So far for the massive body-theory ;)

Voor de prijs van een nieuwe studio kan je bij het bedrijf dat ik van mensen van dit forum niet meer mag noemen, omdat het zout in den wonde strooien is, een LP kopen met AAA of soms wel AAAA flame of quilt maple top kopen, soms zelfs 1 delig back, transparante finish met double of triple stain dye (dus de vlam komt mooier uit), beste tuners ter wereld (gotoh; ook nog eens verdomd goedkoop, maar wel de beste; forget grover; is tegenwoordig namelijk gewoon gemaakt van pisbakkenstaal). seymour duncans, CTS pots (doet gibson niet meer; zijn homemade crappy dingen), switchcraft switch (doen ze gelukkig nog wel), ebben toets, binding, inlay, en wenge, rosewood of welke hals dan ook....

I rest my case.

soup
3 september 2009, 00:30
Als ik orpheo's post lees durf ik al bijna geen LP meer te kopen. Lijkt wel alsof je op een of andere manier belazerd wordt.

dutch.idiot
3 september 2009, 01:06
De traditional schijnt juist wel solid te zijn. Als een van de niet-custom shop les pauls. Trouwens, bijna al de les pauls sinds 1983 hebben al negen ronde gaten in de body, behalve de historische modellen. Daar klaagt niemand over maar eigenlijk is het helzelfde alleen kleiner. Hier staat het een en ander uitgelegd: http://forums.gibson.com/Default.aspx?g=posts&t=18137

Orpheo
3 september 2009, 01:07
Als ik orpheo's post lees durf ik al bijna geen LP meer te kopen. Lijkt wel alsof je op een of andere manier belazerd wordt.

word je natuurlijk ook! :seriousf::seriousf: wat denk jij nou?! dat Gibson nog enigszins iets is van wat het 50, 60 jaar geleden was? een verzameling LUTHIERS, gitaarbouwers?! no way man, no way :)

Kijk, vroeger kregen ze stapels en stapels hout binnen. met een grote krijtstift liep de opperbouwmeester die hal in, en zette een tekentje erop, of ie 't te nassen vond of niet. met de hand controleren. Tegenwoordig kijkt men er niet naar. De vraag luidt 'is het mahonie, of lijkt het er zo erg op dat de consument, de gemiddelde boerenlul het niet doorheeft'. zo ja, gaat het naar binnen. zo nee, gaat het naar epi. als het binnen is, word het GEWOGEN. niet gekeken of het KLINKT, maar gewogen. Is het onder een grens, gaat het linea recta naar de customshop voor verdere VERWERKING (kom ik zo op).

Wat BOVEN een bepaalde grens komt, word apart gehouden, ook voor verwerking. Dan is er nog een 3e deel over, dat gibson houd, en dat wordt ook verwerkt.

de verwerking is het volgende. Ik vergelijk het eerst met een bedrijf dat ik goed ken, en dan vertel ik Gibson's wijze.

1: spoelen! het hout word gespoeld, in helder, stromend water. de troep gaat eruit, en drogen duurt dan minder lang,omdat er minder vervuild water in zit.
2: drogen. Eerst gaat het in de oven, om een groot deel van het water af te dampen, daarna gaat het naar een zolder, om verder op een natuurlijke wijze te drogen. Zo kan men controleren dat het hout niet gaat scheuren, of dat het niet raar gaat krimpen. Omdat bij de eerste selectie al geselecteerd is op nerf, zal er maar een klein percentage gaan warpen, twisten of whatever.
Dit hele proces neemt 3 tot 5 jaar in beslag. Daarom is het ook zo dat deze toko opeens 2 jaar geen koa heeft, en daarna weer in overvloed,omdat het niet klaar was met 'agen'.

Gibson negeert het selectieproces, negeert het spoelen, die flikkeren het direct in een oven. Met flashy specs geven ze aan hoe GOED ze wel niet drogen. Jaja, bullcrap. Het is een hels karwei om ook het binnenste goed te drogen, zo, dat het overall even droog is. Bij gibson pompen ze dus al het water eruit. Verhalen als 'kan het hout ademen' of 'kan het laatste beetje water ontsnappen' is dus bullshit, of in ieder geval sterk overdreven, omdat de lak te dicht is. Gibson gebruikt 'nitrocellulose'. Ja, haha, en ik ben Dr. Pepper himself!

PRS bijvoorbeeld, selecteert het niet in-huis, maar laat het selecteren door een toko van buitenaf, en laat het zo binnenschepen. warmoth idem dito, maar zij selecteren het ruwe hout, en bewerken het dus in-huis. Crimson guitars: zie PRS. Carvin: zie PRS. Hamer: haalt een halve boom in huis, zaagt het zelf, en verder: zie Warmoth.


kom ik dus zo op.

Gibson wil alles 'zelf' doen, ja is best, Fender doet dat ook. Maar gibson doet het zo erg slordig, en snijdt zoveel af, dat het geen wonder mag heten dat een customshopper een getordeerde hals krijgt; een gitaar van 3000 euro MAG geen getordeerde hals krijgen! Selecteer je hout goed, en je hebt daar dus geen last van. Het af doen als zijnde een probleem van de speler, dat zijn zweet te agressief is, is je reinste misdadigheid. Dit heb ik aan den lijve ondervonden overigens. Niet direct bij mij, maar bij een maat van me, dit soort dingen MAG niet gebeuren! 2 koolstof strippies hadden een hoop leed kunnen voorkomen. Als je als toko toch al niet meer trouw bent aan je eigen stigma, en je hele catalogus vernaggeld, kan dat er ook nog wel bij.

Nitrocellulose. Ja, dat gebruikt Gibson, op al zijn gitaren. Ja, op alle gibsons zit dezelfde lak. maar is het nitro? Neuh. Ik haal even een stukje tekst aan vaniemand anders:

(zie volgende post!!!)

Orpheo
3 september 2009, 01:08
The reason I do not use a satin finish, is because I use genuine unmodified nitrocellulose lacquer. To achieve a satin finish chemicals have to be added to force the satin finish, thus it would no longer meet that criteria of unmodified.

Consider this thought about what’s happening in manufacturing and the use of “Nitrocellulose” finishes.

Today, finishes called “Nitrocellulose Lacquer” are Nitrocellulose BASED. This is a completely different formulation. It uses a completely different binder that can be chemically altered by light, radiation, heat, or what ever other accelerant the manufacturer chooses for his production line. The DRYING happens via a chemical catalyst contained in the lacquer so that it occurs in a few minutes. Thus, the Nitro used today really is not much different from the urethanes used on the Wal-Mart specials which also use chemically modified finishes.

The Catalyzed Urethane finishes many do not like, feel like plastic because that’s what they are. Pick up a true Nitro finished guitar and the finish feels alive. (...)

In the world of advertising and marketing the word lacquer has become a more generic term representing a sprayed finish, not a specific formulation. Like the guy that says, “I’m gonna lacquer my boat”, when he really is spraying a urethane varnish, not lacquer at all.

The Federal Trade Commission determines what a word means when used in the context of advertising. For instance, the word real, as in Real Chocolate, has been determined to have NO MEANING, where as genuine does. Therefore because there may be some nitrocellulose components, made from wood cells in the solution, it may be called Nitrocellulose. And since the word lacquer is used generically today, you will see the term Nitrocellulose Lacquer. Thus it is called nitrocellulose lacquer even though is bears nothing in common with the DuPont Duco or other similar genuine nitrocellulose lacquer finishes used in the 50s and early 60s, even though suggesting a misleading similarity is exactly why the word nitrocellulose is used by the manufacturer.

Today, the vast majority of guitar manufacturers including “you know who”, are claiming to finish their guitars with Nitrocellulose, are actually clear coating with the chemically modified nitro mentioned above, but, and get this, it is sprayed over a polyurethane or some other synthetic base coat, completely negating the reason for which most guitarists choose nitrocellulose lacquer. To further exacerbate the situation, the phony Nitro finishes are only available on the better, more costly guitars they are producing. Recently, it has been reported, one of the most widely recognized guitar manufacturers added a comment to their web site stating their Nitro finishes aren’t put down over Urethane. I have no doubt that is correct, but it begs the question. What exactly are they using as an undercoat? Because in a production oriented plant, they are NOT using Nitro on Nitro. That is simply too time consuming and there exists a plethora of other bazaar chemical concoctions that may be substituted.

Why would they do that you ask? Well, since you WANT a nitrocellulose lacquer finish, if they can make you think it is the same finish as that used 50 years ago, and still maintain the speed in the production, mission accomplished, from the manufacturers marketing departments view point.

Sadly, DuPont no longer makes the DuPont Duco Fender used from ’49 until CBS made the change to urethanes in the 60’. Not to worry, Mike Longworth of C F Martin introduced me to Sherwin William’s Nitrocellulose in 1967, it is virtually identical to the DuPont product, and readily available. I use Genuine Nitrocellulose Lacquer, the only exception is if a finish has been requested that simply cannot be done in nitro.

Kortom: echte nitro is flauwekul, zeker omdat Gibson sneldrogend spul wil hebben; nitro droogt voor huidige normen, niet snel! Het heeft wel bepaalde karakteristieken van nitro, maar echt nitro is het niet. misleiding dus!

Die pickups: walgelijke bullshit met hun burstbuckers. Ik negeer hun tone, hun interne structuur klopt voor geen meter, met wat ze suggereren. 43 AWG hebben ze, terwijl pafs 42 horen te hebben. alnico5, verzwakt, voor een alnico2 tone. boys, das zoiets als rode wijn met witte wijn mengen en het rose noemen! het slaat nergens op, en werkt ook niet. De tone is onmiskenbaar alnico5 waar een stukkie vanaf is geslepen en/of verzwakt is. het klopt niet met wat ze zeggen.

Een van de stokpaardjes van de gibson-liefhebbers, is de verlijmde hals. Helaas, helaas, de hals is verlijmd dusdanig, dat ie gewoon los KAN laten, als het warm is, en de speler nogal assertief speelt. de lijm kan niet tegen warmte, en zal loslaten. Belachelijk, maar waar. Heb ooit bij een gig een gozer zien spelen, en de hals liet netjes los op de lijmnaad. van een 2200E gibson LP standard! ridicuul. maar ok, als je dat negeert, laten we eens kijken naar de interne structuur van een gibson neckjoint.

de trilling van de hals moet naar de body doorgaan, en hoe zal dat het lekkerst lopen? De hals zit met 6 plekken tegen de body.

Bovenop, de toets.
onderaan, de bodem van de 'tenon'.
de zijkanten (2x)
de achterkant
de voorkant, waar de hiel bij de body komt.

de golf loopt 'door' de hals, en simpele 5e klas middelbaar laat al zien dat de golf het best doorgegeven word via de 'onderkant', en in mindere mate de zijkanten. Fender's ontwerp, speelgemak even negeren, is daarom ook veruit superieur aan die van Gibson, nja, de huidige versie. De oude versie, de lange lus, is beter dan de huidige, en imo even goed als die van Fender.

Tegenwoordig raakt de hals de onderkant van de las niet of nauwelijks, en de zijkanten idem dito. Om toch de hals 'stevig' vast te klemmen, hebben ze gekozen voor een flinke klodder lijm. de hals zal echt niet stevig hangen in de body! Dit soort shortcuts vind ik walgelijk! Ik vind een bolt-on neck van 'het bedrijf dat niet genoemd mag Worden' dan net zo 'fout' als deze halzen.

Over de lak: wat heb je liever? een dikke nitro plak, of een dun laagje poly urethaan?

Een bedrijf dat zich op de borst trommelt 'wij maken 'the industry's standard!", levert beroerde brouwsels af! geen wonder dat ze wilden dat PRS stopt met het maken van singlecuts; zij snappen WEL hoe je een goed instrument bouwt.

Nogmaals, gibson is hit and miss, met helaas heeeel veel miss. als je een HIT hebt, heb je wel een bruut beest in handen, dat is zeker waar. Maar ze mogen heus wel een lesje klantvriendelijkheid, afwerking en lakken krijgen van PRS! Ongecrownde frets, dus zo plat als een dubbeltje, omdat dat 'fascilitates for more dramatic bends', ja, en het maakt je akkoord vals, en het speelt traag. Geen stains, maar gekleurde lak, wat de flame zo dood als een pier maakt, en wanneer er gestaind word, het zo slecht gedaan word, dat het op een photoflame lijkt. Get...REAL!

Halsprofielen die niet kloppen met de specsheet, wormgaatjes in de top van een CUSTOMSHOP les paul, eentje van 6000 euro. holy holy, wat belachelijk. was het er overigens maar eentje, nee, nee, vrachtladingen met die krengen hebben dat. Als ik bij max guitar als 5 aan de muur zie hangen met die gaatjes, hoe zit 't dan met de rest?! max' selecteert toch behoorlijk zunig.

Een gitaar, daar moet je toch op kunnen spelen, gelijk zo uit het rek? je moet toch niet bijna verplicht zijn het setje stemsleutels te vervangen,omdat gibson zo nodig op dat moment, voor dat deel van de gitaar, een misplaatst gevoel heeft voor vintage-correctheid? die klusons zijn verschrikkelijk, ze ontstemmen als de ziekte; zelfs/ook bij epi hebben ze tegenwoordig standaard grovers. Het heeft 20 jaar geduurd voordat Gibson een wat ge-revampte versie heeft gemaakt van de les paul met betere tuners, en betere hardware, en zelfs die is nog niet te gek!

Carvin kan voor MINDER dan Gibson een singlecut uitbrengen, met ECHT parelmoeren inleg (geen plastic zoals Gibson), lichtgewicht mahonie, betere pickups en veel meer kleur-pickup-tone opties, en nog eens gecrownde frets.

PRS kan het voor iets meer dan Gibson.

warmoth kan het voor nog minder dan carvin!

Crimson: ongelimiteerde mogelijkheden, waarbij zelfs Carvin een 'run for the money' krijgt!

Mcnaught, Heatley, Huber... effe een paar bouwers, en ik zou door kunnen gaan. de enige die zo 'massaal' bouwt is PRS, en zij hebben toch ook geen loodzware gitaren, als gibson, en zij hoeven toch ook niet hun toevlucht te zoeken in uithollen oid?








@ mods: als dit mij een ban oplevert, ga je gang. maar graag NIET dit verwijderen, omdat het toch wel een inzicht geeft in hoe gibson zijn klanten behandeld, pre-koop, post-koop en tijdens de koop. Ik reageer hiermee slechts op eerdere statements, met een uitleg waarom wel of waarom niet (je als klant door gibson getild word).

dutch.idiot
3 september 2009, 01:11
Als ik orpheo's post lees durf ik al bijna geen LP meer te kopen. Lijkt wel alsof je op een of andere manier belazerd wordt.

Klopt, dadelijk gaan we allemaal dood als we een nieuwe Les Paul kopen;)! Er is toch nog wel wat positief bijgekomen neem ik aan. Zelfs behalve het gewicht. Of ben ik nu gek (samen met Gibson)?

Orpheo
3 september 2009, 01:12
De traditional schijnt juist wel solid te zijn. Als een van de niet-custom shop les pauls. Trouwens, bijna al de les pauls sinds 1983 hebben al negen ronde gaten in de body, behalve de historische modellen. Daar klaagt niemand over maar eigenlijk is het helzelfde alleen kleiner. Hier staat het een en ander uitgelegd: http://forums.gibson.com/Default.aspx?g=posts&t=18137


Ik wil niet heel erg lullig doen, maar lees eens duidelijk? ;)

het staat in de derde alinea al:



Chambering officially began for 2007. Every 2007 and newer Gibson USA Les Paul is chambered, except for the Les Paul Traditional. The Les Paul Traditional is weight-relieved. Internet rumors are that chambering actually began in October 2006. Chambering is essentially hollowing out the body. Again, this is in order to reduce the weight of the guitar.


en daar klaagt niemand over? I beg your pardon? :) het les paul forum klaagt steen en been. En ik zeker ook. het is niet nodig, zie mijn vorige, nogal lange post.

Orpheo
3 september 2009, 01:14
Klopt, dadelijk gaan we allemaal dood als we een nieuwe Les Paul kopen;)! Er is toch nog wel wat positief bijgekomen neem ik aan. Zelfs behalve het gewicht. Of ben ik nu gek (samen met Gibson)?


Dood gaan aan een les paul... kan hoor :D zallastig zijn, maar het KAN.

Of de ontwikkelingen positief of negatief zijn, laat ik in het midden. Het zijn alleen acties die mijns inziens niet stroken met het beeld dat Gibson (wil) schetsen, en met de komst van het internet staat gibson steeds vaker 'in zijn hemd'. verklaar maar eens helder waarom je precies die gaten doet; ja, gewicht besparen, maar waarom moet dat? die oudjes zijn zo licht dat je ze kunt gebruiken als vliegemepper.

Orpheo
3 september 2009, 01:17
Ik lees net het volgende:


Some mahogany used for LPs today (Philippine) is more dense, due it's high mineral content, but Honduras mahogany (which, since the 1970's, is illigal to use) is really light, and makes some older LPs, as light as some Strats.

Voor honduras zijn er genoeg andere varianten, zoals kaya en sipo, maar mahonie van de Fillipijnen, das gewoon freakin meranti. Humor, mijn 99$ eden LP heeft hetzelfde hout als jou to-be-new gibson LP studio/standard/traditional :seriousf::seriousf::soinnocent:

dutch.idiot
3 september 2009, 01:27
Ik wil niet heel erg lullig doen, maar lees eens duidelijk? ;)

het staat in de derde alinea al:



en daar klaagt niemand over? I beg your pardon? :) het les paul forum klaagt steen en been. En ik zeker ook. het is niet nodig, zie mijn vorige, nogal lange post.

Die traditional is inderdaad verlicht maar dat zijn dus alle les Pauls SINDS 1983. Het wordt nu dan misschien wel overdreven met het chambering maar het verlichten op zich is niks nieuws.
En die gaten zijn natuurlijk ook voor hun eigen belangen (kosten bijvoorbeeld), dat geven ze natuurlijk niet toe maar als ze zo blijven verkopen snap ik het goed. Dat praat het niet goed maar het is niet gek.

Orpheo
3 september 2009, 01:30
Die traditional is inderdaad verlicht maar dat zijn dus alle les Pauls SINDS 1983. Het wordt nu dan misschien wel overdreven met het chambering maar het verlichten op zich is niks nieuws.

nee, dat weet ik. verlichten is niet nieuw, maar het hoort niet. tis zoiets als een diezel in een lamborghini of een ferrari. zeker niet als het je enige keus is tot een bepaald budget. Dat ze pas een massieve gitaar aanbieden vanaf de 2600E vind ik belachelijk :)

er zijn genoeg gitaristen die ik ken die geen gibson meer willen, juist omdat ze verlichten. Dan is de gitaar wat zwaarder, fuck it, als je 't niet kunt handlen, neem dan een SG of een strat.




of gewoon PRS :D


Ter indicatie: ik heb hier 6 warmoth lp's liggen met maple top mahonie back, waarvan er 2 kamers hebben (overigens veel minder dan Gibson doet met die 9 gaten; ondieper en meer verspreid), en ik heb er 2 van de 4 die lichter zijn dan de 2 met kamers, en 2 die (bewust) zwaarder zijn dan de chambered. het kan dus wel.



oh ja, de prijs? 750E, all in. met duncan pickups en gotoh hardware. I rest my case. en nu ga ik tukken.

dutch.idiot
3 september 2009, 01:33
Ik ga trouwens niet degene zijn die ze van die goede verkoopcijfers af gaat helpen, maar dat was vast al duidelijk. Ik
koop mijn Les Paul toch wel maar ik wil me wel goed oriënteren en weten welke les Paul ik het best kan kopen.

Orpheo
3 september 2009, 01:35
Ik ga trouwens niet degene zijn die ze van die goede verkoopcijfers af gaat helpen, maar dat was vast al duidelijk. Ik
koop mijn Les Paul toch wel maar ik wil me wel goed oriënteren en weten welke les Paul ik het best kan kopen.

(nog een keer dan ;) )

welke je 't best kunt kopen, daar valt geen antwoord op te geven. Ik vind dat je het beste Gibson links kunt laten liggen, omdat het sellouts zijn van zichzelf, en er vele andere toko's zijn die gewoon betere gitaren bouwen. Maar het heeft te maken met merk-attachment. Ik ben al een flinke tijd daar overheen. Ik wil een gitaar die bij MIJ aansluit, en waar ik wat mee kan, en welk merkje erop staat, boeit me geen reet. Of het nu warmoth, gibson, fender of stagg is.

dutch.idiot
3 september 2009, 01:36
De prijzen van Gibson vind ik ook belachelijk, maar we kunnen er niks aan doen. En een sg of prs is niks voor mij en een strat heb ik al. Nu ga ik ook maar eens slapen.

Frustastic
3 september 2009, 06:00
Maar die epiphone elistist les Pauls vond ik wel verdomd goede gitaren...

Zoals ik al zei, ik ben niet zo iemand die zo heel veel weet van hout soorten etc. Ik heb ook nog nooit een 50's les Paul in mijn handen gehad. Boeiend als die in mijn oren goed klinkt en degelijk gebouwd is boeit het mij geen ene kont:supercool:

Midwolda
3 september 2009, 06:36
Nogmaals dank voor alle uitleg. Wat mij betreft mag deze thread nog veel langer worden...

(en ik bedoelde dat de houtsoort walnut overal in de US nog verkrijgbaar is, niet de The. En ja, mijn T-tops blaffen èn bijten ;) )

macwilliams
3 september 2009, 07:45
De pick ups die standaard in een Gibson zitten zijn de zwakste schakel in je geluid. In drie van de zes gibsons die ik heb zijn de elementen vervangen door seymour duncans, ook de ttops uit mijn custom dus. De vijfde is de goldtop met P90, deze zullen door het karakter van de gitaar zelf nooitvervangen worden. Nummer zes is nog te kort in mijn bezit maar ook deze gaan vervangen worden.
Het lijkt belachelijk om dat te doen want voor het geld dat een Gibson kost zou je betere elementen verwachten MAAR; het is ook logisch want er moet toch iets inzitten als een soort van standaard. Echt heeeeeel slecht zijn ze niet het moet echter je smaak zijn.

mesaman
3 september 2009, 08:52
wow wat een verhalen zeg...ik ben het lang niet met alles van opheo eens.
je hebt het over zulke kleine dingen,tis bijna van dat audiofiele geneuzel.
die willen dingen horen die er niet zijn en hebben er nog last van ook!
sommige mensen gaan wel zo ver met details,dat ze de essentie kwijt zijn.
Ik vind gibsons heerlijke gitaren.en een aantal merken ook.Natuurlijk moet je zelf een beetje zoeken wat je fijn vind.Ik heb een oude studio 199rw toets.dat is een fantastische gitaar.

Orpheo
3 september 2009, 09:08
wow wat een verhalen zeg...ik ben het lang niet met alles van opheo eens.
je hebt het over zulke kleine dingen,tis bijna van dat audiofiele geneuzel.
die willen dingen horen die er niet zijn en hebben er nog last van ook!
sommige mensen gaan wel zo ver met details,dat ze de essentie kwijt zijn.
Ik vind gibsons heerlijke gitaren.en een aantal merken ook.Natuurlijk moet je zelf een beetje zoeken wat je fijn vind.Ik heb een oude studio 199rw toets.dat is een fantastische gitaar.

als je goed leest, zie je dat ik geen oordeel geef over de uiteindelijke kwaliteit, maar over het bedrijf 'gibson' zelf. een gitaar is al heel snel goed, super, te gek, fantastisch, tot je 'm vergelijkt met iets dat inherent beter is. Jou wat oudere studio komt uit een periode dat gibson imho beter bouwde dan nu. Feit is en blijft dat ze shortcuts nemen, die mijns inziens niet door de beugel kunnen. De shortcut is een feit, dat doen ze gewoon, en ik verbind er mijn eigen conclusies aan. Ik noem het slechte fretwerk dat ze vaak afleveren (welke mongool gaat er eeerst fretten, en dan de toets op de hals lijmen...), slecht lak(werk), slecht hout, slechte hout keuze, en verloochening van eigen product en bedrijf. De mate waarin dat goed of slecht is, is afhankelijk van jouzelf, en niemand anders.


Progress for progress sake must be prohibited!

En dat statement blijft standhouden, mijns inziens! Gibson wil innoveren, maar vergeten kwaliteit te leveren gelijktijdig. Een bedrijf als PRS bouwt heel erg op de vintage leest, maar innoveert enorm om toch een product te hebben dat 'modern' is, moderene gemakken, klassieke look feel en tone. Carvin idem. warmoth is een ander verhaal, zij hebben geen hardware-issues; zij leveren alleen maar het 'kale' hout, hardware is aan de gebruiker. Zij kunnen zich totaal focussen op alleen hout.

Toch faalt gibson dus keer op keer, omdat de andere grote fabrikant, Fender, wel hoge kwaliteit eruit weet te draaien, op ieder niveau! van de mexicaanse kant tot de USCS. Het is gewoon opvallend, meer niet.

Ik blijf toch benieuwd, mesaman, waarom je het niet met me eens bent. Wil je er gewoon niet aan dat Gibson fijnnervig meranti gebruikt? ;) (just kiddin'). maar waarom audiofiel geneuzel? Ik heb vrij weinig gezegd over tone, alleen over kwaliteit van bouw...

Orpheo
3 september 2009, 09:12
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Swietenia_macrophylla_wood.jpg

http://www.galleriaimports.com/pb/wp_c96127b6/images/img1357246ee0dd473ad7.jpg

http://woodwizard.mtc.com.my:8888/images/productimages/Dark%20Red%20Meranti.JPG


goh, lijkt nogal op elkaar he...

Orpheo
3 september 2009, 09:15
Nogmaals dank voor alle uitleg. Wat mij betreft mag deze thread nog veel langer worden...

(en ik bedoelde dat de houtsoort walnut overal in de US nog verkrijgbaar is, niet de The. En ja, mijn T-tops blaffen èn bijten ;) )

tja, in een walnut gitaar zal al snel iets bijten en blaffen :D ;) maar ok, ik dacht dat je bedoelde dat de the paul overal te koop was, mijn excuus.

en de t tops, tis hit en miss he ;) (waar kennen we dat toch ook alweer van, ghehe).

Les Paul R8
3 september 2009, 09:30
En dat statement blijft standhouden, mijns inziens! Gibson wil innoveren, maar vergeten kwaliteit te leveren gelijktijdig. Een bedrijf als PRS bouwt heel erg op de vintage leest, maar innoveert enorm om toch een product te hebben dat 'modern' is, moderene gemakken, klassieke look feel en tone. Carvin idem. warmoth is een ander verhaal, zij hebben geen hardware-issues; zij leveren alleen maar het 'kale' hout, hardware is aan de gebruiker. Zij kunnen zich totaal focussen op alleen hout.

Toch faalt gibson dus keer op keer, omdat de andere grote fabrikant, Fender, wel hoge kwaliteit eruit weet te draaien, op ieder niveau! van de mexicaanse kant tot de USCS. Het is gewoon opvallend, meer niet.

Ik blijf toch benieuwd, mesaman, waarom je het niet met me eens bent. Wil je er gewoon niet aan dat Gibson fijnnervig meranti gebruikt? ;) (just kiddin'). maar waarom audiofiel geneuzel? Ik heb vrij weinig gezegd over tone, alleen over kwaliteit van bouw...

PRS heeft absoluut een behoorlijk constante kwaliteit. Alleen haalt het karakter van de gitaren de kwaliteit van Gibson stomweg niet. Mijn Les Paul DC Faded (yep, die ik te koop heb staan) heeft een mooiere klank dan mijn PRS Custom 22 Brazilian die 4 a 5 keer zo duur is.

Ook Fender maakt echt niet de constante kwaliteit die jij ze toedicht. Ik heb de nodige CS Strats in mijn handen gehad en de meesten zou ik niet willen hebben.

Wat je je eens moet realiseren, Orpheo, is dat hout een organisch materiaal is. De dichtheid, structuur van hout is sterk afhankelijk van de grondsoort waar het in gegroeid is, voeding, weer, vochtigheid etc. Daar heeft elke gitaarbouwer mee te maken. En daarom is het niet mogelijk elke gitaar identiek te maken. Het Gibson bashen wat je steeds doet, wordt steeds irritanter en belachelijker. Dat jij met Warmoth gitaren een hoop lol hebt is prima. Maar wat ik aan Warmoth uitgeprobeerd heb, vond ik dood klinken en zou ik een beginner nog niet aanraden. Jammer dat je in vorige discussies geen antwoord gaf van opmerkingen en vragen van mij en van anderen. In plaats daarvan kon je alleen schelden op een geintje van mij. Het wordt steeds moeilijker je serieus te nemen.....

lindstrom
3 september 2009, 09:32
Kortom: echte nitro is flauwekul, zeker omdat Gibson sneldrogend spul wil hebben; nitro droogt voor huidige normen, niet snel! Het heeft wel bepaalde karakteristieken van nitro, maar echt nitro is het niet. misleiding dus!

Die pickups: walgelijke bullshit met hun burstbuckers. Ik negeer hun tone, hun interne structuur klopt voor geen meter, met wat ze suggereren. 43 AWG hebben ze, terwijl pafs 42 horen te hebben. alnico5, verzwakt, voor een alnico2 tone. boys, das zoiets als rode wijn met witte wijn mengen en het rose noemen! het slaat nergens op, en werkt ook niet. De tone is onmiskenbaar alnico5 waar een stukkie vanaf is geslepen en/of verzwakt is. het klopt niet met wat ze zeggen.

Een van de stokpaardjes van de gibson-liefhebbers, is de verlijmde hals. Helaas, helaas, de hals is verlijmd dusdanig, dat ie gewoon los KAN laten, als het warm is, en de speler nogal assertief speelt. de lijm kan niet tegen warmte, en zal loslaten. Belachelijk, maar waar. Heb ooit bij een gig een gozer zien spelen, en de hals liet netjes los op de lijmnaad. van een 2200E gibson LP standard! ridicuul. maar ok, als je dat negeert, laten we eens kijken naar de interne structuur van een gibson neckjoint.

de trilling van de hals moet naar de body doorgaan, en hoe zal dat het lekkerst lopen? De hals zit met 6 plekken tegen de body.

Bovenop, de toets.
onderaan, de bodem van de 'tenon'.
de zijkanten (2x)
de achterkant
de voorkant, waar de hiel bij de body komt.

de golf loopt 'door' de hals, en simpele 5e klas middelbaar laat al zien dat de golf het best doorgegeven word via de 'onderkant', en in mindere mate de zijkanten. Fender's ontwerp, speelgemak even negeren, is daarom ook veruit superieur aan die van Gibson, nja, de huidige versie. De oude versie, de lange lus, is beter dan de huidige, en imo even goed als die van Fender.

Tegenwoordig raakt de hals de onderkant van de las niet of nauwelijks, en de zijkanten idem dito. Om toch de hals 'stevig' vast te klemmen, hebben ze gekozen voor een flinke klodder lijm. de hals zal echt niet stevig hangen in de body! Dit soort shortcuts vind ik walgelijk! Ik vind een bolt-on neck van 'het bedrijf dat niet genoemd mag Worden' dan net zo 'fout' als deze halzen.

Over de lak: wat heb je liever? een dikke nitro plak, of een dun laagje poly urethaan?

Een bedrijf dat zich op de borst trommelt 'wij maken 'the industry's standard!", levert beroerde brouwsels af! geen wonder dat ze wilden dat PRS stopt met het maken van singlecuts; zij snappen WEL hoe je een goed instrument bouwt.

Nogmaals, gibson is hit and miss, met helaas heeeel veel miss. als je een HIT hebt, heb je wel een bruut beest in handen, dat is zeker waar. Maar ze mogen heus wel een lesje klantvriendelijkheid, afwerking en lakken krijgen van PRS! Ongecrownde frets, dus zo plat als een dubbeltje, omdat dat 'fascilitates for more dramatic bends', ja, en het maakt je akkoord vals, en het speelt traag. Geen stains, maar gekleurde lak, wat de flame zo dood als een pier maakt, en wanneer er gestaind word, het zo slecht gedaan word, dat het op een photoflame lijkt. Get...REAL!

Halsprofielen die niet kloppen met de specsheet, wormgaatjes in de top van een CUSTOMSHOP les paul, eentje van 6000 euro. holy holy, wat belachelijk. was het er overigens maar eentje, nee, nee, vrachtladingen met die krengen hebben dat. Als ik bij max guitar als 5 aan de muur zie hangen met die gaatjes, hoe zit 't dan met de rest?! max' selecteert toch behoorlijk zunig.

Een gitaar, daar moet je toch op kunnen spelen, gelijk zo uit het rek? je moet toch niet bijna verplicht zijn het setje stemsleutels te vervangen,omdat gibson zo nodig op dat moment, voor dat deel van de gitaar, een misplaatst gevoel heeft voor vintage-correctheid? die klusons zijn verschrikkelijk, ze ontstemmen als de ziekte; zelfs/ook bij epi hebben ze tegenwoordig standaard grovers. Het heeft 20 jaar geduurd voordat Gibson een wat ge-revampte versie heeft gemaakt van de les paul met betere tuners, en betere hardware, en zelfs die is nog niet te gek!

Carvin kan voor MINDER dan Gibson een singlecut uitbrengen, met ECHT parelmoeren inleg (geen plastic zoals Gibson), lichtgewicht mahonie, betere pickups en veel meer kleur-pickup-tone opties, en nog eens gecrownde frets.

PRS kan het voor iets meer dan Gibson.

warmoth kan het voor nog minder dan carvin!

Crimson: ongelimiteerde mogelijkheden, waarbij zelfs Carvin een 'run for the money' krijgt!

Mcnaught, Heatley, Huber... effe een paar bouwers, en ik zou door kunnen gaan. de enige die zo 'massaal' bouwt is PRS, en zij hebben toch ook geen loodzware gitaren, als gibson, en zij hoeven toch ook niet hun toevlucht te zoeken in uithollen oid?








@ mods: als dit mij een ban oplevert, ga je gang. maar graag NIET dit verwijderen, omdat het toch wel een inzicht geeft in hoe gibson zijn klanten behandeld, pre-koop, post-koop en tijdens de koop. Ik reageer hiermee slechts op eerdere statements, met een uitleg waarom wel of waarom niet (je als klant door gibson getild word).



en dan nog niet te spreken over de bookmatched toppen die nog wel eens niet in het midden zitten, redelijk slordig dus.
Mijn bookmatchnaad loopt onder de D snaar als je het bij de tailpiece bekijkt.

Ook ik overweeg verkoop van mijn gibson voor een warmoth of PRS.

TIMBER
3 september 2009, 09:56
Moet zeggen dat ik me grotendeels wel in de kritieken kan vinden van Orpheo. Behalve dan over de nitrolak want hoe je het ook went of keert, het goedje wat ze er uiteindelijk opsmeren is altijd nog transparanter dan gewone lak. Over de houtselectie kan ik niet oordelen maar de manier van houtdrogen is echter niets mis mee. Het kan anders en idd beter maar geen 1 manier zal hetzelfde optimale effect hebben zoals Stradivarius het doet.. namelijk natuurlijk drogen op droogzolders en het daar jaren laten liggen. Verder kom ik idd best vaak Gibsons tegen waarbij de fretten slecht zijn afgewerkt. Zijn nog genoeg goeden en bij aankoop moet je dat gewoon ff controleren maar idd bij een gitaar in die prijsklasse zou dat niet moeten hoeven. De pick-ups das een kwestie van smaak.. mijn P90ers en mini-humbuckers klinken zoals ze horen te klinken maar mijn gibson-humbuckers uit mijn standaard heb ik vervangen voor SD’s.. maar goed nogmaals dat is een kwestie van smaak.

Les Paul R8
3 september 2009, 10:03
Wat betreft de pickups ben ik daar juist erg tevreden over Gibson. Ik heb nu 6 Gibsons (en heb er nog 2 gehad). Geen 1 van mijn Gibsons heb ik iets aan gewijzigd. PRS heb ik wel aanpassingen op gedaan en Fenders blijf je helemaal aan sleutelen...

macwilliams
3 september 2009, 10:06
Het moet je smaak net zijn!

Orpheo
3 september 2009, 10:06
PRS heeft absoluut een behoorlijk constante kwaliteit. Alleen haalt het karakter van de gitaren de kwaliteit van Gibson stomweg niet. Mijn Les Paul DC Faded (yep, die ik te koop heb staan) heeft een mooiere klank dan mijn PRS Custom 22 Brazilian die 4 a 5 keer zo duur is.

Ook Fender maakt echt niet de constante kwaliteit die jij ze toedicht. Ik heb de nodige CS Strats in mijn handen gehad en de meesten zou ik niet willen hebben.

Wat je je eens moet realiseren, Orpheo, is dat hout een organisch materiaal is. De dichtheid, structuur van hout is sterk afhankelijk van de grondsoort waar het in gegroeid is, voeding, weer, vochtigheid etc. Daar heeft elke gitaarbouwer mee te maken. En daarom is het niet mogelijk elke gitaar identiek te maken. Het Gibson bashen wat je steeds doet, wordt steeds irritanter en belachelijker. Dat jij met Warmoth gitaren een hoop lol hebt is prima. Maar wat ik aan Warmoth uitgeprobeerd heb, vond ik dood klinken en zou ik een beginner nog niet aanraden. Jammer dat je in vorige discussies geen antwoord gaf van opmerkingen en vragen van mij en van anderen. In plaats daarvan kon je alleen schelden op een geintje van mij. Het wordt steeds moeilijker je serieus te nemen.....
Kom maar op met je punten, ik sabel ze stuk voor stuk neer. Ik heb nelijk wel degelijk door dat geen 2 planken gelijk zijn, en juist daarom steekt het me zo dat Gibson ALLE planken precies dezelfde behandeling geeft, en niet ze individueel verwerkt, om zo meer consistentie in kwaliteit te hebben.

Ik heb gezegd dat fender regelmatiger werkt, niet dat ze uitsluitend topspul leveren. Wie moet er hier nu Leren lezen?

Dat jij vindt dat prs geen Mojo of geel heeft snap ik best. Dat het niet klinkt naast een top-Gibson snap ik ook. Immers, ik zei al, heb je eens een gibsontopper, dan is ie ook echt heel er goed. Maar er zijn ook genoeg Lemons!

Dat je vindt dat (mijn) warmoths geen feel, speelgemak of tone hebben snap ik ook; het zijn mijn gitaren en ik heb ze gemaakt hoe IK het wil. Ik zou nooit meer willen ruilen al kreeg ik geld toe.

Wat JIJ je eens moet beseffen is dat ik geen oordeel vel over de tone, als meer over de constructie en houtselectie en keuze. Als je nog wilt volhouden dat ze het in nashville daar niet flink vernaggelen, en 'luthierschap' verkwanselen, zal ik veel moeite hebben je nog serieus te nemen, meer dan nu. Zie je niet dat jij onvoorwaardelijk de fouten en miskleunen van Gibson zit recht te lullen?? Ik zie de fouten v warmoth, en vertel daarover, hoewel, het zijn meer tekortkomingen. Gibson jokt tegen zijn klanten over tone, constructiewijzen en tone, en via het internet komt het aan het daglicht.

Verder vrij weinig te zeggen. Al mijn antwoorden staan al in dit topic.

Les Paul R8
3 september 2009, 10:08
Het moet je smaak net zijn!

Mijn R8 heeft nog nooit iemand over gezegd dat het net je smaak moet zijn....Krijg alleen te horen dat hij perfect is.....

Les Paul R8
3 september 2009, 10:12
Kom maar op met je punten, ik sabel ze stuk voor stuk neer. Ik heb nelijk wel degelijk door dat geen 2 planken gelijk zijn, en juist daarom steekt het me zo dat Gibson ALLE planken precies dezelfde behandeling geeft, en niet ze individueel verwerkt, om zo meer consistentie in kwaliteit te hebben.

Hier ga je dus al de fout in....je bent er op uit om anderen neer te sabelen. Niet om een constructieve discussie te voeren. Vragen in andere topics ben je niet op in gegaan en nu doe je het weer niet. Je reageert ronduit kinderachtig. Past weer goed bij je speelgoedgitaartjes....

Verder ga ik er niet meer op in. Ik discussieer alleen met mensen die ook respect voor de mening van een ander hebben. Dat heb jij absoluut niet.

Orpheo
3 september 2009, 10:15
Mijn R8 heeft nog nooit iemand over gezegd dat het net je smaak moet zijn....Krijg alleen te horen dat hij perfect is.....

ONGELOOFLIJKE LEUGENAAR!!!!

IK heb gezegd dat ie mijn smaak niet was, en ik weet er nog wel zo eentje. Hij is goed, maar mijn ding niet. Uit respect voor jou heb ik t niet in je gezicht, maar op het forum gezegd.

@lindstrom: dat vondik dus ook.

@timber: mijn 'probleem' met Gibson vat niet 1
ding, maar een hoop punten, die een grote zwerende etter worden op het blazoen v Gibson.

Grappig, ik heb juist alleen maar aan m'n gibsons gesleuteld (alle 30!) en aan de prsen was het niet perse nodig, en de fenders zeker niet...maar voor mij is Gibson ook lang niet zo'n heilig instituut als dat voor lpr8 is...

macwilliams
3 september 2009, 10:15
Mijn R8 heeft nog nooit iemand over gezegd dat het net je smaak moet zijn....Krijg alleen te horen dat hij perfect is.....

Je zult mij ook nooit horen zeggen dat het niet kan!
Ik echter vind de stock pu van Gibson net dat missen wat ik zoek.
De prails van SD vind ik een positieve toevoeging op mijn gitaren.

Voor het metal geluid wat ik zocht heb ik icm mijn ENGL heil gevonden in de Blackouts welke geschroefd zitten op het hout van mijn gekamerde faded/ wornbrown studio. Dit geluid krijg ik niet met de stock pu's.

Misschien doe ik iets fout of ik ben te kritisch?

TIMBER
3 september 2009, 10:16
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Kom maar op met je punten, ik sabel ze stuk voor stuk neer. Ik heb nelijk wel degelijk door dat geen 2 planken gelijk zijn, en juist daarom steekt het me zo dat Gibson ALLE planken precies dezelfde behandeling geeft, en niet ze individueel verwerkt, om zo meer consistentie in kwaliteit te hebben.


Wat verwacht jij dan..?? dat ze stuk voor stuk met de hand gemaakt worden..??




mijn 'probleem' met Gibson vat niet 1
ding, maar een hoop punten, die een grote zwerende etter worden op het blazoen v Gibson.

Zoals ik al aangaf kan ik me in de meeste punten die jij hier in dit topic aanhaalt wel vinden, al vind ik wel dat je het wel heel negatief schetst. Verder vind ik dat meer dan 1000 euro zo ie zo voor elke gitaar van welk merk dan ook eigenlijk geldklopperij.. want je hebt het over een stuk hout, wat lak en wat koperdraad..;)

Les Paul R8
3 september 2009, 10:20
Je zult mij ook nooit horen zeggen dat het niet kan!
Ik echter vind de stock pu van Gibson net dat missen wat ik zoek.
De prails van SD vind ik een positieve toevoeging op mijn gitaren.

Voor het metal geluid wat ik zocht heb ik icm mijn ENGL heil gevonden in de Blackouts welke geschroefd zitten op het hout van mijn gekamerde faded/ wornbrown studio. Dit geluid krijg ik niet met de stock pu's.

Misschien doe ik iets fout of ik ben te kritisch?

Smaken verschillen natuurlijk. Met een Engl kan ik ook met mijn Les Pauls niets :) Is gewoon niet mijn sound.

Les Paul R8
3 september 2009, 10:21
ONGELOOFLIJKE LEUGENAAR!!!!

IK heb gezegd dat ie mijn smaak niet was, en ik weet er nog wel zo eentje. Hij is goed, maar mijn ding niet. Uit respect voor jou heb ik t niet in je gezicht, maar op het forum gezegd.


Erg respectvol om achter iemands rug om te lullen.....

lindstrom
3 september 2009, 10:22
was dit topic niet gestart door iemand die een keuze wilde maken van gitaar en hier advies in nodig had?

of vroeg hij om een vlammende discussie tussen 2 kemphanen die elkaars mening niet kunnen luchten.

Ik ben het grotendeels met Orpheo eens, maar kan heel goed begrijpen dat zijn manier van het te uiten nogal wat gibson liefhebbers kan storen.
Het hoeft niet nodig te zijn om iemand mening neer te willen "sabelen"
je kunt ook wat genuanceerder omgaan met iemands mening. Les Paul R8 heeft niet voor niks 6 gibsons in huis.

Nogmaals begrijp ik je punten Orpheo, maar laten we het nu gewoon even rusten aub want het begint nu wel irritant te worden.

Orpheo
3 september 2009, 10:24
Hier ga je dus al de fout in....je bent er op uit om anderen neer te sabelen. Niet om een constructieve discussie te voeren. Vragen in andere topics ben je niet op in gegaan en nu doe je het weer niet. Je reageert ronduit kinderachtig. Past weer goed bij je speelgoedgitaartjes....

Verder ga ik er niet meer op in. Ik discussieer alleen met mensen die ook respect voor de mening van een ander hebben. Dat heb jij absoluut niet.

Ik heb meer dan voldoende antwoord gegeven op vragen,opmerkingen of aanmerkingen, ook die van jou. Ik kan echter niet aan de gang blijven dezelfde dingen herhalen, ik ben toch geen jukebox.

Wat ik met neersabelen bedoel is dat ik alle verbale aanvallen wel af sla, en als ik fout zit, ik het gewoon toegeef. Zie BV mijn Posts over en weer naar midwilda (zo heet ie geloof ik...).

Dat je het speelt op 'kinderachtigheid' en daarmee zinspelen op mijn leeftijd, is slap, zwak, persoonlijk en dus onnodig. Ik heb me expres ingehouden om dat nu bij jou niet te doen, en weer blijkt dat jij als eerste persoonlijk in de aanval gaat. Wie kan er nu niet volwassen discussiëren zonder respectloos te worden?

lindstrom
3 september 2009, 10:28
Kerel, laat het nu gaan joh.. Ik koester een vlammende haat tegen fenders, als ik in elk topic een fender zo ging afbranden dan had ik ook jouw postcount.

Les Paul R8
3 september 2009, 10:29
was dit topic niet gestart door iemand die een keuze wilde maken van gitaar en hier advies in nodig had?

of vroeg hij om een vlammende discussie tussen 2 kemphanen die elkaars mening niet kunnen luchten.


Iedereen die een andere mening post dan die van Orpheo wordt zo neergesabeld. Dat is ook het ergerlijke. Ik ben echt wel kritisch over Gibson, net als over alle andere merken. Maar het bashen wat Orpheo doet is gewoon belachelijk. Als hij dat over Fender zou doen, zou ik net zo reageren.

Als ik mijn mening over Gibson geef, komt Orpheo daar keer op keer met veel krachttermen en uitroeptekens overheen. Orpheo weet tenslotte alles en hij bepaalt wat goed is en wat slecht. Dat wekt bij mij (en bij veel anderen) erg veel weerstand op.

TIMBER
3 september 2009, 10:31
Zou zeggen open een Gibson afbrand topic want om in nu elk topic deze discussie tegen te komen schiet ook niet op..!!

lindstrom
3 september 2009, 10:35
Zou zeggen open een Gibson afbrand topic want om in nu elk topic deze discussie tegen te komen schiet ook niet op..!!

mag ik dan ook een fender afbrand topic please ? :makeup:

TIMBER
3 september 2009, 10:36
Is goed.. doe ik mee..;)

lindstrom
3 september 2009, 10:41
Ok, alle gekheid op een stokje, heeft de topicstarter nu al geholpen?

TIMBER
3 september 2009, 10:43
Ben bang dat die na Orpheo zijn relaas een Fender gaat kopen.

lindstrom
3 september 2009, 10:45
Doodzonde, fender zijn nou eenmaal kut hahahaha :soinnocent:

kommaar op, sabel maar!

TIMBER
3 september 2009, 10:48
Ach als je van veel plastic houdt..:seriousf:


(oeps de t vergeten)
.

lindstrom
3 september 2009, 10:58
En primitieve constructie houdt....

roeispanen zijn het!

TIMBER
3 september 2009, 11:01
Wel multi functioneel dus..;)

lindstrom
3 september 2009, 11:10
Wel multi functioneel dus..;)

tjah, dat dan weer wel.. je schijnt ze ook in de fik te kunnen steken :P

TIMBER
3 september 2009, 11:11
Gaat dat niet roken/stinken met al dat plastic..??

lindstrom
3 september 2009, 11:12
Gaat dat niet roken/stinken met al dat plastic..??

dan moet je ook eerst een flinke pluk wiet verstoppen onder die enorme slagplaat.

TIMBER
3 september 2009, 11:17
Is geen slagplaat he.. tis een afdekplaat om al die inferieure elektronica achter te verstoppen. Demonteren indeze zekers niet aan te raden..:D

lindstrom
3 september 2009, 11:25
oja, dan gaat alles gelijk stuk enzo. de fragiele bende.

lindstrom
3 september 2009, 11:25
maar wat dan nog, we gaan hem toch in de fik steken.

TIMBER
3 september 2009, 11:29
FOTO's.. FOTO's.. FOTO's.. FOTO's.. FOTO's.. FOTO's.. FOTO's.. FOTO's..

lindstrom
3 september 2009, 11:38
dit vraagt om een zoektocht naar een 5 euro strat om die vervolgens te vullen met wiet en die vervolgens in de fik te steken en dit op een foto te zetten :P

TIMBER
3 september 2009, 11:48
Tja 5 euro is me eigenlijk al te veel voor zo'n ding.. kan er niet gedoneerd worden..??
Bovendien hoe beschadigder ze zijn hoe duurder ze worden. Wellicht een vrijwilliger die zijn relic nog wat meer wil relicen..:D

lindstrom
3 september 2009, 11:56
Tja 5 euro is me eigenlijk al te veel voor zo'n ding.. kan er niet gedoneerd worden..??
Bovendien hoe beschadigder ze zijn hoe duurder ze worden. Wellicht een vrijwilliger die zijn relic nog wat meer wil relicen..:D

met liefde doe ik dat :) :soinnocent:

rijsberman
3 september 2009, 12:28
Fender laat wel zien dat je om een goede sound te krijgen, je helemaal geen PRS-kleurtjes, Gibson gold- of mapletop, flame, quilt, birdseye, gouden hardware en ander kermisgitarengeneuzel nodig hebt.

dutch.idiot
3 september 2009, 12:29
Ben bang dat die na Orpheo zijn relaas een Fender gaat kopen.

Nee, een fender wordt het niet, ik blijf bij Gibson. Het heeft z'n nadelen maar voor mij eigenlijk meer voordelen. Ik heb alleen nog weinig gehoord over de les Paul studio op zich. Hopelijk heeft iemand daar nog wat informatie over?

TIMBER
3 september 2009, 12:30
Wat wil je weten.. tis gewoon een hele goede gitaar.

Agent_Smith
3 september 2009, 12:30
PRS heeft absoluut een behoorlijk constante kwaliteit. Alleen haalt het karakter van de gitaren de kwaliteit van Gibson stomweg niet. Mijn Les Paul DC Faded (yep, die ik te koop heb staan) heeft een mooiere klank dan mijn PRS Custom 22 Brazilian die 4 a 5 keer zo duur is.

Ook Fender maakt echt niet de constante kwaliteit die jij ze toedicht. Ik heb de nodige CS Strats in mijn handen gehad en de meesten zou ik niet willen hebben.

Wat je je eens moet realiseren, Orpheo, is dat hout een organisch materiaal is. De dichtheid, structuur van hout is sterk afhankelijk van de grondsoort waar het in gegroeid is, voeding, weer, vochtigheid etc. Daar heeft elke gitaarbouwer mee te maken. En daarom is het niet mogelijk elke gitaar identiek te maken. Het Gibson bashen wat je steeds doet, wordt steeds irritanter en belachelijker. Dat jij met Warmoth gitaren een hoop lol hebt is prima. Maar wat ik aan Warmoth uitgeprobeerd heb, vond ik dood klinken en zou ik een beginner nog niet aanraden. Jammer dat je in vorige discussies geen antwoord gaf van opmerkingen en vragen van mij en van anderen. In plaats daarvan kon je alleen schelden op een geintje van mij. Het wordt steeds moeilijker je serieus te nemen.....

+100
Erg vermoeiend en dus maar negeren. Lijkt me het beste.

lindstrom
3 september 2009, 12:31
Fender laat wel zien dat je om een goede sound te krijgen, je helemaal geen PRS-kleurtjes, Gibson gold- of mapletop, flame, quilt, birdseye, gouden hardware en ander kermisgitarengeneuzel nodig hebt.


ja ok, dat laten ze zien, maar waar blijft die goede sound dan waar je het over hebt ?

dutch.idiot
3 september 2009, 12:34
Wat wil je weten.. tis gewoon een hele goede gitaar.

Prijs/kwaliteit, geluid en waar moet ik op letten als ik geen slecht exemplaar wil krijgen?

petpas
3 september 2009, 12:34
Zoals eerder al is gemeld is geen enkele studio hetzelfde. Ik speel sinds 1993 op een studio en moet melden dat ik die gitaar veel beter vindt klinken dan mn standard faded. De nek is lekker warm terwjil de brug je werkelijk toeschreeuwd. Had de pups vervangen door wat zwaardere gibson elementen nl de 496R en 500T maar ik vindt de originele 490R en 498T veel beter klinken. De 50s neck heeft een heerlijke lage actie.

Heb de afgelopen jaren naast mijn studio meerdere in de handen gehad van diverse bouwjaren maar die haalden t qua geluid niet met de mijne. Moet wel bekennen dat ik de studios van begin jaren 90 met de ebben toets allen beter vindt klinken dan de studios zonder ebbentoets.

Kortom ga er een flink aantal testen.

Ibanez666
3 september 2009, 12:35
ja ok, dat laten ze zien, maar waar blijft die goede sound dan waar je het over hebt ?

Er zijn genoeg voorbeelden van Fenders met een goede sound, alleen als het je smaak niet is...sja dat kan natuurlijk

Agent_Smith
3 september 2009, 12:38
Nee, een fender wordt het niet, ik blijf bij Gibson. Het heeft z'n nadelen maar voor mij eigenlijk meer voordelen. Ik heb alleen nog weinig gehoord over de les Paul studio op zich. Hopelijk heeft iemand daar nog wat informatie over?

Juist, je moet doen wat je zelf wilt en je geen mening laten aanpraten.
Studio heb ik niet zo heel veel ervaring mee. Eén van de weinige types die ik zelf nooit heb gehad. We een redelijk aantal bespeeld. Studio's zijn gewoon hele leuke LPs zonder al teveel poespas. Ook qua kleuren soberder dan bijv Standards. Maar kwalitatief hoeven echt niks onder te doen voor duurdere types. Gewoon pure, basic rocker.
Rosewood of ebben toets is net wat je voorkeus is. Is voor mij allebei goed. Ebben bijt wat meer, maar speelt vooral heerlijk imo.

dutch.idiot
3 september 2009, 12:39
En dan puur op mijn gehoor afgaan of kan ik beter (ook) op uitelijke kenmerken als hals, frets, stemmechanieken en hardware letten? En zo ja waar moet ik daarbij op letten?

rijsberman
3 september 2009, 12:39
Er zijn genoeg voorbeelden van Fenders met een goede sound, alleen als het je smaak niet is...sja dat kan natuurlijk

Hee, niet zo genuanceerd joh. Krijgen we eens een lekkere discussie.... ;)

TIMBER
3 september 2009, 12:40
Kortom ga er een flink aantal testen.

Idd maar dat geldt eigenlijk voor elke aankoop.

Heb jij overigens niet toevallig zo'n Studio met koolstof vulling..??
Die doen idd niet onder voor een custum.

rijsberman
3 september 2009, 12:41
En dan puur op mijn gehoor afgaan

Als je niet snotverkouden of bezopen bent lijkt dat me 't beste. Dat en hoe die voelt als je er op speelt. Gewoon proberen dus.

TIMBER
3 september 2009, 12:42
En dan puur op mijn gehoor afgaan of kan ik beter (ook) op uitelijke kenmerken als hals, frets, stemmechanieken en hardware letten? En zo ja waar moet ik daarbij op letten?


Hij moet goed klinken..
Hij moet lekker spelen..
Hij moet er mooi utzien..

macwilliams
3 september 2009, 12:43
En dan puur op mijn gehoor afgaan of kan ik beter (ook) op uitelijke kenmerken als hals, frets, stemmechanieken en hardware letten? En zo ja waar moet ik daarbij op letten?

Heb je dat topic nog opgezocht?

dutch.idiot
3 september 2009, 12:47
Heb je dat topic nog opgezocht?

ja maar ik weet niet zeker of het de goede was. Waar ik gekeken heb stond wel wat bruikbaars op.

petpas
3 september 2009, 12:48
En dan puur op mijn gehoor afgaan of kan ik beter (ook) op uitelijke kenmerken als hals, frets, stemmechanieken en hardware letten? En zo ja waar moet ik daarbij op letten?

Je moet er een aantal testen en dan merk je vanzelf op welke je verleifd wordt. De sound, feel etc kun je niet beschrijven. Die moet je meemaken en dat lukt alleen door veel te testen.

Ibanez666
3 september 2009, 12:50
Hee, niet zo genuanceerd joh. Krijgen we eens een lekkere discussie.... ;)

Ik dacht het zo juist te voorkomen ;)

lindstrom
3 september 2009, 12:51
Ik dacht het zo juist te voorkomen ;)

Heel slim, ik was er toch niet op ingegaan. ;) :ok:

Ibanez666
3 september 2009, 12:56
Heel slim, ik was er toch niet op ingegaan. ;) :ok:

Zou ik ook doen als ik geen sterke argumenten zou hebben ;)

E-J
3 september 2009, 12:56
Uiteindelijk gaat het erom wat JIJ vindt. Iemand kan door een gitaar diep ongelukkig raken, terwijl een ander het ding juist te gek vindt. Ik heb tal van nieuwe Gibsons gehoord die uitstekend klinken en de filmpjes op Youtube van een originele '59 Les Paul tegen een R9 reissue van nog geen jaar oud laten dat ook zien, het verschil zit vaak meer tussen de oren. Niet alle oude Gibsons of Fenders zijn per definitie goed. Op internet, dus ook hier, wordt van een mug al vaak een olifant gemaakt. Zie het met het ophemelen van budget gitaren (Richwood, London City vroeger) of met het idioot neersabelen van de 'A-merken'. Als een gitaar goed of slecht klinkt ligt dat niet alleen aan de gitaar zelf, maar vaak ook gewoon door de kabel, effecten, versterker en ja de speler zelf. Ik heb gitaristen gezien/gehoord/gesproken die een goedkoop Ibanezje in een Roland 15 watt Cube steken en daar ongelofelijke geluiden uit produceren, iets wat mij niet zou lukken. Of een gitaar die ik veel te helder vind klinken, klinkt plotseling heel warm in de handen van een ander. Veel mensen zullen het misschien niet met mij eens zijn, denken dat dit onzin is. Ondertussen praten ze wel over wat voor verschillen bij wijze van spreken een capacitor in een gitaar uitmaakt. Alles is relatief. Geluid is subjectief. Koop een gitaar of versterker dus niet zonder het ding eerst uitvoerig getest en vergeleken te hebben met vergelijkbaren. Dus topicstarter, weet wat je te doen staat ;)

dutch.idiot
3 september 2009, 12:57
Je moet er een aantal testen en dan merk je vanzelf op welke je verleifd wordt. De sound, feel etc kun je niet beschrijven. Die moet je meemaken en dat lukt alleen door veel te testen.

Dus ik neem aan gewoon bij verschillende winkels hetzelfde model testen? Ik hoop alleen dat veel winkels dan de faded studio hebben. Of hebben ze bij sommige winkels (bv feedback eindhoven) ook meerdere exemplaren van één model op voorraad?

petpas
3 september 2009, 13:17
Dus ik neem aan gewoon bij verschillende winkels hetzelfde model testen? Ik hoop alleen dat veel winkels dan de faded studio hebben. Of hebben ze bij sommige winkels (bv feedback eindhoven) ook meerdere exemplaren van één model op voorraad?

De winkels hebben tegenwoordig allen een website waar hun telefoonnummer op staat. ff bellen voordat je ernaartoe gaat.

dutch.idiot
3 september 2009, 13:20
De winkels hebben tegenwoordig allen een website waar hun telefoonnummer op staat. ff bellen voordat je ernaartoe gaat.

Ja, dat van die website begrijp ik maar hebben ze er meer op voorraad, die ik kan vergelijken? Of bestellen ze meestal pas als jij besteld hebt?

Ibanez666
3 september 2009, 13:31
Ja, dat van die website begrijp ik maar hebben ze er meer op voorraad, die ik kan vergelijken? Of bestellen ze meestal pas als jij besteld hebt?

wat je ook doet, test nooit een gitaar in de winkel en bestel dan hetzelfde type. Neem altijd die je hebt getest en die je goed bevallen is.

TIMBER
3 september 2009, 13:31
Ik hoop alleen dat veel winkels dan de faded studio hebben.

Tja begrijp dat het uiterlijk belangrijk voor je is maar dat is toch echt ondergeschikt aan klank en bespeelbaarheid.

dutch.idiot
3 september 2009, 13:33
wat je ook doet, test nooit een gitaar in de winkel en bestel dan hetzelfde type. Neem altijd die je hebt getest en die je goed bevallen is.

Kan een winkel ook eerst de gitaar bestellen, die ik dan uitprobeer? Of zullen ze dat echt niet doen om het risico dat ik hem niet hoef te kopen?

Ibanez666
3 september 2009, 13:35
Kan een winkel ook eerst de gitaar bestellen, die ik dan uitprobeer? Of zullen ze dat echt niet doen om het risico dat ik hem niet hoef te kopen?

Ga eerst proberen wat ze hebben, dan krijg je een beetje een idee wat er allemaal te koop is en wat je bevalt. Je kunt daarna wat gerichter bestellen.

Les Paul R8
3 september 2009, 13:39
wat je ook doet, test nooit een gitaar in de winkel en bestel dan hetzelfde type. Neem altijd die je hebt getest en die je goed bevallen is.

+10000

Elke gitaar is anders. Als ik TS was zou ik me ook niet beperken tot een bepaald model. Test gewoon de voor jou interessante gitaren die binnen budget passen. En kijk welke gitaar je niet meer weg wilt leggen.
Ik moet altijd het gevoel hebben dat ik verliefd wordt op een gitaar. Als ik naar huis ga en steeds aan die gitaar denk, weet ik dat dat hem is :)

dutch.idiot
3 september 2009, 13:57
Ga eerst proberen wat ze hebben, dan krijg je een beetje een idee wat er allemaal te koop is en wat je bevalt. Je kunt daarna wat gerichter bestellen.

Dat heb ik al gedaan. Nog niet genoeg natuurlijk maar gisteren heb ik bij Feedback wat rondgesnuffeld en een paar gitaren geprobeerd. En eigenlijk wil ik al een tijdje een nieuwe gitaar, bij voorkeur een Les Paul, dus ik heb me al wel georienteerd.

dutch.idiot
3 september 2009, 14:00
+10000

Elke gitaar is anders. Als ik TS was zou ik me ook niet beperken tot een bepaald model. Test gewoon de voor jou interessante gitaren die binnen budget passen. En kijk welke gitaar je niet meer weg wilt leggen.
Ik moet altijd het gevoel hebben dat ik verliefd wordt op een gitaar. Als ik naar huis ga en steeds aan die gitaar denk, weet ik dat dat hem is :)

Dat begrijp ik, maar het moet natuurlijk ook binnen het budget passen. En die studio lijkt me iets voor mij, aangezien hij duidelijk een afstammeling van de standard is (pups, uiterlijk, geluid...).

Les Paul R8
3 september 2009, 14:15
Dat begrijp ik, maar het moet natuurlijk ook binnen het budget passen. En die studio lijkt me iets voor mij, aangezien hij duidelijk een afstammeling van de standard is (pups, uiterlijk, geluid...).

Er zijn uitstekende Studio's te vinden. Qua sound hoeft een Studio niet minder te zijn dan een Standard. Maar probeer er gewoon de nodige uit.

lindstrom
3 september 2009, 14:23
er staat voor 1100 euro een studio premium plus op marktplaats ik rootbeer kleur.

deze studio vind ik zelfs mooier dan menig standards, juist door het ontbreken van een binding.

sjaak1990
3 september 2009, 14:26
Pas nog een gekocht van een forum lid die hem weer van orph had en orph weer van ene Freek die hier ook wel eens is. Stond in z'n onderschrift geloof ik en ik dacht al dat het die moest zijn die ik een jaar eerder probeerde. Te kopen.

Soms echt beter opletten. Er staat een rode op gitaarmarkt. Misschien een met ebben. Heeft wel kopschade gehad maar hij kost maar 475,-

probeer het eens!

Bedankt voor de tip maar ik zie hem niet staan, er staat wel een andere maar die is te duur. 1 die kopschade heeft gehad heb ik liever niet, ebben wil ik wel natuurlijk :)

macwilliams
3 september 2009, 14:38
Pannekoek hier had een nieuwe witte met ebben en die was te koop. Misschien heeft hij hem nog? Voor eenoude moet je geduld hebben en steeds de verkoop sites in de gaten houden.

Frustastic
3 september 2009, 15:33
Mensen stop dat gezeik en ga gitaar spelen...
ONGELOOFLIJKE LEUGENAAR!!!!

IK heb gezegd dat ie mijn smaak niet was, en ik weet er nog wel zo eentje. Hij is goed, maar mijn ding niet. Uit respect voor jou heb ik t niet in je gezicht, maar op het forum gezegd.

@lindstrom: dat vondik dus ook.

@timber: mijn 'probleem' met Gibson vat niet 1
ding, maar een hoop punten, die een grote zwerende etter worden op het blazoen v Gibson.

Grappig, ik heb juist alleen maar aan m'n gibsons gesleuteld (alle 30!) en aan de prsen was het niet perse nodig, en de fenders zeker niet...maar voor mij is Gibson ook lang niet zo'n heilig instituut als dat voor lpr8 is...

nickofzo
3 september 2009, 16:21
wel mooi om te zien dat iedereen elkaar herhaalt hiero;)

maar dat geeft iedereen ook weer gelijk over 2 dezelfde gitaren die toch verschillend zijn. zelfs het gewicht kan verschillen:O (uit ervaring) met epi
g1275

soup
3 september 2009, 18:08
Sommige mensen moeten het eens rustiger aan doen, ik vind het leuk om te lezen wat orpheo te zeggen heeft, uiteindelijk maakt ieder voor zich uit of hij daar mee akkoord gaat of niet.

En misschien is gibson wel 'fout/slecht' bezig en zouden ze meer aandacht moeten besteden aan bepaalde zaken, de gibsons die ze nu leveren zijn misschien goed maar ze zouden 100x beter kunnen zijn en ik zie liever zoiets gebeuren.

Michael AE
3 september 2009, 18:27
Het probleem is dat Orpheo een mening verkondigt als de absolute waarheid en dat een hoop beginners afgeschrikt raken door zijn verhalen en bepaalde merken per definitie gaan verafgoden of haten. Natuurlijk heeft hij soms een punt, en mag iedereen zijn mening geven, maar de manier waarop Orpheo dit doet is bij veel leden één grote bron van ergernis.

Braindead
3 september 2009, 19:20
Dit een ban opleveren? Als dat zo is zegt hier een groot deel vast zijn lidmaatschap op :D. Ik vind het een erg goed stuk (je). Wel lekker als er af en toe nog iets met inhoud wordt gepost! (ook al kan ik niet alles wat je zegt verifiëren)

Ik snap wel dat er weer ophef over is maar misschien moet je gewoon het woord Warmoth ff niet overal noemen en dan komt het al een stuk acceptabeler over :D



Kortom: echte nitro is flauwekul, zeker omdat Gibson sneldrogend spul wil hebben; nitro droogt voor huidige normen, niet snel! Het heeft wel bepaalde karakteristieken van nitro, maar echt nitro is het niet. misleiding dus!

Die pickups: walgelijke bullshit met hun burstbuckers. Ik negeer hun tone, hun interne structuur klopt voor geen meter, met wat ze suggereren. 43 AWG hebben ze, terwijl pafs 42 horen te hebben. alnico5, verzwakt, voor een alnico2 tone. boys, das zoiets als rode wijn met witte wijn mengen en het rose noemen! het slaat nergens op, en werkt ook niet. De tone is onmiskenbaar alnico5 waar een stukkie vanaf is geslepen en/of verzwakt is. het klopt niet met wat ze zeggen.

Een van de stokpaardjes van de gibson-liefhebbers, is de verlijmde hals. Helaas, helaas, de hals is verlijmd dusdanig, dat ie gewoon los KAN laten, als het warm is, en de speler nogal assertief speelt. de lijm kan niet tegen warmte, en zal loslaten. Belachelijk, maar waar. Heb ooit bij een gig een gozer zien spelen, en de hals liet netjes los op de lijmnaad. van een 2200E gibson LP standard! ridicuul. maar ok, als je dat negeert, laten we eens kijken naar de interne structuur van een gibson neckjoint.

de trilling van de hals moet naar de body doorgaan, en hoe zal dat het lekkerst lopen? De hals zit met 6 plekken tegen de body.

Bovenop, de toets.
onderaan, de bodem van de 'tenon'.
de zijkanten (2x)
de achterkant
de voorkant, waar de hiel bij de body komt.

de golf loopt 'door' de hals, en simpele 5e klas middelbaar laat al zien dat de golf het best doorgegeven word via de 'onderkant', en in mindere mate de zijkanten. Fender's ontwerp, speelgemak even negeren, is daarom ook veruit superieur aan die van Gibson, nja, de huidige versie. De oude versie, de lange lus, is beter dan de huidige, en imo even goed als die van Fender.

Tegenwoordig raakt de hals de onderkant van de las niet of nauwelijks, en de zijkanten idem dito. Om toch de hals 'stevig' vast te klemmen, hebben ze gekozen voor een flinke klodder lijm. de hals zal echt niet stevig hangen in de body! Dit soort shortcuts vind ik walgelijk! Ik vind een bolt-on neck van 'het bedrijf dat niet genoemd mag Worden' dan net zo 'fout' als deze halzen.

Over de lak: wat heb je liever? een dikke nitro plak, of een dun laagje poly urethaan?

Een bedrijf dat zich op de borst trommelt 'wij maken 'the industry's standard!", levert beroerde brouwsels af! geen wonder dat ze wilden dat PRS stopt met het maken van singlecuts; zij snappen WEL hoe je een goed instrument bouwt.

Nogmaals, gibson is hit and miss, met helaas heeeel veel miss. als je een HIT hebt, heb je wel een bruut beest in handen, dat is zeker waar. Maar ze mogen heus wel een lesje klantvriendelijkheid, afwerking en lakken krijgen van PRS! Ongecrownde frets, dus zo plat als een dubbeltje, omdat dat 'fascilitates for more dramatic bends', ja, en het maakt je akkoord vals, en het speelt traag. Geen stains, maar gekleurde lak, wat de flame zo dood als een pier maakt, en wanneer er gestaind word, het zo slecht gedaan word, dat het op een photoflame lijkt. Get...REAL!

Halsprofielen die niet kloppen met de specsheet, wormgaatjes in de top van een CUSTOMSHOP les paul, eentje van 6000 euro. holy holy, wat belachelijk. was het er overigens maar eentje, nee, nee, vrachtladingen met die krengen hebben dat. Als ik bij max guitar als 5 aan de muur zie hangen met die gaatjes, hoe zit 't dan met de rest?! max' selecteert toch behoorlijk zunig.

Een gitaar, daar moet je toch op kunnen spelen, gelijk zo uit het rek? je moet toch niet bijna verplicht zijn het setje stemsleutels te vervangen,omdat gibson zo nodig op dat moment, voor dat deel van de gitaar, een misplaatst gevoel heeft voor vintage-correctheid? die klusons zijn verschrikkelijk, ze ontstemmen als de ziekte; zelfs/ook bij epi hebben ze tegenwoordig standaard grovers. Het heeft 20 jaar geduurd voordat Gibson een wat ge-revampte versie heeft gemaakt van de les paul met betere tuners, en betere hardware, en zelfs die is nog niet te gek!

Carvin kan voor MINDER dan Gibson een singlecut uitbrengen, met ECHT parelmoeren inleg (geen plastic zoals Gibson), lichtgewicht mahonie, betere pickups en veel meer kleur-pickup-tone opties, en nog eens gecrownde frets.

PRS kan het voor iets meer dan Gibson.

warmoth kan het voor nog minder dan carvin!

Crimson: ongelimiteerde mogelijkheden, waarbij zelfs Carvin een 'run for the money' krijgt!

Mcnaught, Heatley, Huber... effe een paar bouwers, en ik zou door kunnen gaan. de enige die zo 'massaal' bouwt is PRS, en zij hebben toch ook geen loodzware gitaren, als gibson, en zij hoeven toch ook niet hun toevlucht te zoeken in uithollen oid?








@ mods: als dit mij een ban oplevert, ga je gang. maar graag NIET dit verwijderen, omdat het toch wel een inzicht geeft in hoe gibson zijn klanten behandeld, pre-koop, post-koop en tijdens de koop. Ik reageer hiermee slechts op eerdere statements, met een uitleg waarom wel of waarom niet (je als klant door gibson getild word).

Chris Winsemius
3 september 2009, 19:26
Dit een ban opleveren? Als dat zo is zegt hier een groot deel vast zijn lidmaatschap op :D. Ik vind het een erg goed stuk (je). Wel lekker als er af en toe nog iets met inhoud wordt gepost! (ook al kan ik niet alles wat je zegt verifiëren)

Ik snap wel dat er weer ophef over is maar misschien moet je gewoon het woord Warmoth ff niet overal noemen en dan komt het al een stuk acceptabeler over :D

Ik vermoed dat Orpheo niet is gebanned wegens de door jou gequote post maar ivm. "schelden".

@TS:
gewoon zoveel mogelijk winkels bezoeken en diverse LP-style gitaren proberen, koop degene die je niet meer terug kunt/wilt zetten.

lindstrom
3 september 2009, 19:29
Ik vermoed dat Orpheo niet is gebanned wegens de door jou gequote post maar ivm. "schelden".

@TS:
gewoon zoveel mogelijk winkels bezoeken en diverse LP-style gitaren proberen, koop degene die je niet meer terug kunt/wilt zetten.

Heeft Orpheo een ban dan? :???:

soup
3 september 2009, 19:34
Redelijk belachelijk maar goed...

Chris Winsemius
3 september 2009, 19:35
Heeft Orpheo een ban dan? :???:

Ik zag iig. dit:

Orpheo (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=6687)
Banned

Geregistreerd: 16 november 2004
Locatie: Den Haag
Berichten: 15.288

lindstrom
3 september 2009, 19:37
Ik zag iig. dit:

Orpheo (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=6687)
Banned

Geregistreerd: 16 november 2004
Locatie: Den Haag
Berichten: 15.288

Ik vond het al verdacht stil van zijn kant

macwilliams
3 september 2009, 19:38
Heeft Orpheo een ban dan? :???:

En waarom? Omdat hij iemand voor leugenaar uitmaakte?

Michael AE
3 september 2009, 19:41
Dit een ban opleveren? Als dat zo is zegt hier een groot deel vast zijn lidmaatschap op :D. Ik vind het een erg goed stuk (je). Wel lekker als er af en toe nog iets met inhoud wordt gepost! (ook al kan ik niet alles wat je zegt verifiëren)

Ik snap wel dat er weer ophef over is maar misschien moet je gewoon het woord Warmoth ff niet overal noemen en dan komt het al een stuk acceptabeler over :D

Een goed stukje? Op welk niveau? Dit is gewoon simpel bashen en de inhoud is puur subjectief.

Wat is er nu echt belangrijk bij een gitaar? De sound, de bespeelbaarheid en de looks of de manier waarop de rest van de gitaren van een fabrikant worden geproduceerd en ontwikkeld?

soup
3 september 2009, 19:46
Een goed stukje? Op welk niveau? Dit is gewoon simpel bashen en de inhoud is puur subjectief.

Wat is er nu echt belangrijk bij een gitaar? De sound, de bespeelbaarheid en de looks of de manier waarop de rest van de gitaren van een fabrikant worden geproduceerd en ontwikkeld?
Imho beide hoor, als het beter kan wil ik het graag beter hebben.

Les Paul R8
3 september 2009, 19:52
En waarom? Omdat hij iemand voor leugenaar uitmaakte?

De regels van het forum zijn behoorlijk duidelijk daarover. Zie ook http://www.gitaarnet.nl/forum/announcement.php?f=21&a=11

Dit was de tweede keer dat hij mij ronduit uitgescholden heeft. Zijn discussies zijn er op gericht iemand anders (mij in dit geval) neer te sabelen (zijn zijn eigen woorden). Ik had er genoeg van en heb het gerapporteerd. Ik neem aan dat dat ook de reden is dat hij gebanned is.

Elke keer als er een Gibson topic is, komt hij met dezelfde anti Gibson tirade's. Dat hij een andere mening heeft, is geen enkel probleem. Wel de manier waarop hij oa mij keer op keer probeert onderuit te halen en elke vraag over Gibson tot een anti Gibson kruistocht weet te maken. Iemand die over een Les Paul Studio een vraag heeft, hoort antwoord te krijgen over een Les Paul Studio.

Heel bewust post ik niets in zijn Warmoth en Crimson topics. Ik vind het rotzooi, maar als hij er blij mee is, is dat prima. Leven en laten leven. En dat is net wat Orpheo niet begrijpt. Hij opent genoeg topics over de gitaren die hij in aanbouw heeft. Daar kan hij alles kwijt over wel of geen Gibson wat hij maar wil.

E-J
3 september 2009, 20:03
Hetzelfde was ook te zien in topics in het Offtopic gedeelte waar hij liet zien alles en iedereen te negeren en letterlijk haat te zaaien (in het topic over de Israel/Palestijnse oorlog bv). Ik vind zoiets niet kunnen. Of hij gebanned moest worden is een ander verhaal, maar mensen die zó extreem in hun opvattingen zijn (schelden, haat zaaien, racistisch) horen niet op een fatsoenlijk (Nederlands) forum. Natuurlijk praat je op een forum niet met elkaar als je in het echt zou doen maar nuances zijn soms wel erg op hun plaats. En zie hier, het zoveelste topic dat ontspoort. Laat het hier alsjeblieft geen gitaar[punt]net worden of toestanden zoals op Amerikaanse fora alsjeblieft.

nickofzo
3 september 2009, 20:07
algoed, ik bekijk het zo.. selectief gehoor/oostindisch doof

maar ik hou me er dus verder buiten.

hier deze studio faded is best ziek ja;) (ziek in positieve zin)

http://www.leadguitars.fr/images/gibson-les-paul-studio-faded-ltd-wc.jpg

Les Paul R8
3 september 2009, 20:09
algoed, ik bekijk het zo.. selectief gehoor/oostindisch doof

maar ik hou me er dus verder buiten.

hier deze studio faded is best ziek ja;) (ziek in positieve zin)

http://www.leadguitars.fr/images/gibson-les-paul-studio-faded-ltd-wc.jpg

Ik ken er zo 1 die werkelijk fantastisch is. Ik heb er nog altijd spijt van dat ik hem aangeraden heb aan iemand anders. ik had hem zelf moeten kopen. Was hij nu aan nieuwe frets toe geweest.....

Is deze van jou, Nick?

nickofzo
3 september 2009, 20:19
jammer genoeg niet, maar moet er wel een keertje zon 1 bij hebben.. heb er wel op een paar gespeeld maar nog niet in bezit.. toen ik men eerste supergoede gitaar wilde kopen:P ben ik halverwege toch maar door gaan sparen tot de les paul classic.
deze moet er nog wel een keer bij komen.. klinkt best helder (over het algemeen klinken de meeste studio's helder)

ja ik ben best gibson fan
:dontgeti:

en ook deze is wel een supergitaar

hoewel de prijzen wel erg over de top zijn:P
algoed daar word je dan ook wel weer jaren voor beloond

(geen commentaar op mijn spelling haha t's en d's enzo ben ik niet goed in:P )

macwilliams
3 september 2009, 20:32
De regels van het forum zijn behoorlijk duidelijk daarover. Zie ook http://www.gitaarnet.nl/forum/announcement.php?f=21&a=11

Dit was de tweede keer dat hij mij ronduit uitgescholden heeft. Zijn discussies zijn er op gericht iemand anders (mij in dit geval) neer te sabelen (zijn zijn eigen woorden). Ik had er genoeg van en heb het gerapporteerd. Ik neem aan dat dat ook de reden is dat hij gebanned is.

Elke keer als er een Gibson topic is, komt hij met dezelfde anti Gibson tirade's. Dat hij een andere mening heeft, is geen enkel probleem. Wel de manier waarop hij oa mij keer op keer probeert onderuit te halen en elke vraag over Gibson tot een anti Gibson kruistocht weet te maken. Iemand die over een Les Paul Studio een vraag heeft, hoort antwoord te krijgen over een Les Paul Studio.

Heel bewust post ik niets in zijn Warmoth en Crimson topics. Ik vind het rotzooi, maar als hij er blij mee is, is dat prima. Leven en laten leven. En dat is net wat Orpheo niet begrijpt. Hij opent genoeg topics over de gitaren die hij in aanbouw heeft. Daar kan hij alles kwijt over wel of geen Gibson wat hij maar wil.


Ik ga de regels er niet op nazien, ik geloof je op je mooie blauwe ogen :D.
Even als dat je je aangevallen voelt, betwijfel ik ook niet. Iedereen is anders.
Dat je warmoth troep vind is je goed recht maar je slaat wat dat betrefd de plank mis. Ik vind ze juist bijzonder netjes gebouwd en erg comfortabel spelen. Maar dat is dan mijn mening.

Misschien dat onze vriend soms iets te fel reageerd, ik neem hem dat niet kwalijk. Het zelfde zie ik soms in jouw Posts ook wel, maar dat is in je eigen optiek niet zo omdat je hetzelf geschreven hebt. En waarschijnlijk ook niet zo bedoeld.

Ik vraag mij niet eens af wie van jullie gelijk heeft, want ik heb het idee datdat er niet een meer toe doet. Het is wel jammer dat er een soort van tweedeling ontstaat of eigenlijk drie deling 1 fender 2 Gibson 3 al het andere waarbij 3 verschillende splinter groeperingen heeft. Dat is jammer want dat doet een forum geen goed.

Van mij mag hij gauw unbanned worden, ik lees zijn Posts met veel plezier. En dat ondanks hij mijn favoriete merk bashed. Stick and Stones toch?
Verder heb ik toch wel wat bijgeleerd over het een en ander.

Nou ja, live & let die.

Braindead
3 september 2009, 20:33
Een goed stukje? Op welk niveau? Dit is gewoon simpel bashen en de inhoud is puur subjectief.

Wat is er nu echt belangrijk bij een gitaar? De sound, de bespeelbaarheid en de looks of de manier waarop de rest van de gitaren van een fabrikant worden geproduceerd en ontwikkeld?

@ Michael: Ik vind dat orpheo zijn mening wel heeft beargumenteerd dus hij roept niet zomaar wat. Dat er puur subjectieve inhoud wordt gepost is iets wat inherent is aan een forum. Je mag hier juist meningen uitwisselen en daarover discusiëren toch? Schelden hoort daar trouwens niet bij. Dat Orpheo soms wat doordraaft in zijn mening stoort mij soms ook maar aan de andere kant heeft ieder (tot op zeker hoogte) recht zijn mening te hebben en deze te verdedigen. Waarbij ik wel vind dat (wat hier soms ook gezegd wordt) de meningen soms iets bescheidener gepresenteerd mogen worden. Niet de grootste bekken hebben gelijk. Maarrr het is ook aan de lezer zelf om zijn eigen conclusies te trekken.

Tip: Ken je bronnen; iedereen kan hier iets posten dus ga niet op 1 mening af.

@R8. Als hij je inderdaad heeft uitgescholden dan is de ban terecht. Ik ga dat even niet nakijken aangezien ik nu ga eten. Btw; ik had geen ban maar mijn internet lag er na mijn laatste post in dit topic ineens uit. (of zitten hier ook hackers?:D)

macwilliams
3 september 2009, 20:37
Hee nickofzo, kopen dat ding!!

Braindead
3 september 2009, 20:43
Een goed stukje? Op welk niveau? Dit is gewoon simpel bashen en de inhoud is puur subjectief.

Wat is er nu echt belangrijk bij een gitaar? De sound, de bespeelbaarheid en de looks of de manier waarop de rest van de gitaren van een fabrikant worden geproduceerd en ontwikkeld?

Voor mij? Sound bespeelbaarheid en looks zijn voor mij persoonlijk belangrijk. Maar dat laatste is ook belangrijk. Het is wel hinderlijk als je voor een aanzienlijke prijs een gitaar moet "zoeken" in een winkel omdat de kwaliteitscontrole slaapt. Voor mij hoort een stukje kwaliteitscontrole en dus zekerheid er ook bij als je als gitaarbouwer serieus genomen wilt worden en niet gebashed wilt worden zoals o.a. op dit forum...

@ Dutch.Idiot (Nee ik ben niet aan het schelden: zo heet ie echt ;). Zoals je hier wel kunt lezen zijn de meningen uiteenlopend maar de meeste zullen wel vinden dat je zeker een goede studio kunt vinden maar koop niet meteen de eerste die je tegenkomt. Test er een paar uit en dan kun je er volgens mij rustig 1tje kopen. Er zitten zeker goede gitaartjes tussen.

Les Paul R8
3 september 2009, 20:47
IMisschien dat onze vriend soms iets te fel reageerd, ik neem hem dat niet kwalijk. Het zelfde zie ik soms in jouw Posts ook wel, maar dat is in je eigen optiek niet zo omdat je hetzelf geschreven hebt. En waarschijnlijk ook niet zo bedoeld.

In het verleden heb ik minder fel op hem gereageerd. Dat maakte niets uit in zijn stelligheid. Ook dan wordt elke post met veel hoofdletters en uitroeptekens onderbouwd. Hard schreeuwen betekent dat je gelijk hebt. Een echte opbouwende discussie is nooit mogelijk met Orpheo. Dat soort gedrag ergert me. Vooral omdat hij veel beginnende gitaristen van hun droom (Gibson) probeert weg te houden.


Ik vraag mij niet eens af wie van jullie gelijk heeft, want ik heb het idee datdat er niet een meer toe doet. Het is wel jammer dat er een soort van tweedeling ontstaat of eigenlijk drie deling 1 fender 2 Gibson 3 al het andere waarbij 3 verschillende splinter groeperingen heeft. Dat is jammer want dat doet een forum geen goed.


Wat mij betreft is er geen 2- of 3-deling. Ik speel verschillende merken en kan voor iedere gitaar respect opbrengen. Het is juist leuk dat er veel mensen zijn die elk op een andere manier met de liefhebberij omgaan. Dat is ook leerzaam.


Van mij mag hij gauw unbanned worden, ik lees zijn Posts met veel plezier. En dat ondanks hij mijn favoriete merk bashed. Stick and Stones toch?
Verder heb ik toch wel wat bijgeleerd over het een en ander.

Nou ja, live & let die.

Als hij op een normale manier post heb ik geen enkele moeite met Orpheo. Het enige wat ik tegen jou wil zeggen is: geloof niet alles wat hij zegt. Veel is hearsay. Als het op internet staat, is het waar. En als je schreeuwt heb je gelijk. De waarheid is veel genuanceerder. Maar dat woordt komt in zijn woordenboek niet voor....

En nu ga ik gitaarspelen en enorm genieten van een Gibson om mijn nek!

soup
3 september 2009, 20:50
Trek je dan toch ook niet zoveel aan van wat hij zegt ...

En zoals ik zei, iedereen vormt uiteindelijk zijn eigen mening. Ik geloof ook niet alles maar er zit wel een zekere vorm van waarheid in.

macwilliams
3 september 2009, 20:50
In het verleden heb ik minder fel op hem gereageerd. Dat maakte niets uit in zijn stelligheid. Ook dan wordt elke post met veel hoofdletters en uitroeptekens onderbouwd. Hard schreeuwen betekent dat je gelijk hebt. Een echte opbouwende discussie is nooit mogelijk met Orpheo. Dat soort gedrag ergert me. Vooral omdat hij veel beginnende gitaristen van hun droom (Gibson) probeert weg te houden.



Wat mij betreft is er geen 2- of 3-deling. Ik speel verschillende merken en kan voor iedere gitaar respect opbrengen. Het is juist leuk dat er veel mensen zijn die elk op een andere manier met de liefhebberij omgaan. Dat is ook leerzaam.



Als hij op een normale manier post heb ik geen enkele moeite met Orpheo. Het enige wat ik tegen jou wil zeggen is: geloof niet alles wat hij zegt. Veel is hearsay. Als het op internet staat, is het waar. En als je schreeuwt heb je gelijk. De waarheid is veel genuanceerder. Maar dat woordt komt in zijn woordenboek niet voor....

En nu ga ik gitaarspelen en enorm genieten van een Gibson om mijn nek!


Enjoy your gibsons! Doe ik ook, ook van m'n fender en bc rich!

nickofzo
3 september 2009, 21:00
Hee nickofzo, kopen dat ding!!

ja eerst ff geld hebben.. dat ding is wel erg super..
in mei ga ik 3 weken naar engeland.. misschien kom ik daar wat tegen.. zo niet komt er misschien wel een les paul studio cherry faded bij ja;)

eerst maar eens even sparen/werken/ hopen een geldbedrag te winnen/ en verder dromen

sjaak1990
3 september 2009, 21:00
Ik vind extremere meningen altijd handig om te lezen. Net als op harmony central ik kijk alleen naar heel lage ratings dan kan je beter op de minpunten letten. Altijd met een korreltje zout nemen maar je hebt er wel wat aan. Ik kies geen kant, dit gewoon over het overdrijven in meningen:makeup:

nickofzo
3 september 2009, 21:03
Enjoy your gibsons! Doe ik ook, ook van m'n fender en bc rich!

doe ik ook:P (al ben ik geen fan van bc rich)

sjjjt heb je niet gehoord héh

macwilliams
3 september 2009, 21:17
doe ik ook:P (al ben ik geen fan van bc rich)

sjjjt heb je niet gehoord héh

Jawel, heb toch een dikke huid dus dat maakt niks uit.
Het word voor mij tijd dat ik een nieuwe B.C. Rich aanschaf, maar daar hoef ik geen apart "welke" topic over te openen. Ik weet precies wat ik wil.


Dat zelfde heb ik ook met m'n gibsons. Die worn Brown was een heel bewuste keuze. En een hele goede ook!

Michael AE
3 september 2009, 21:22
@ Michael: Ik vind dat orpheo zijn mening wel heeft beargumenteerd dus hij roept niet zomaar wat. Dat er puur subjectieve inhoud wordt gepost is iets wat inherent is aan een forum. Je mag hier juist meningen uitwisselen en daarover discusiëren toch? Schelden hoort daar trouwens niet bij. Dat Orpheo soms wat doordraaft in zijn mening stoort mij soms ook maar aan de andere kant heeft ieder (tot op zeker hoogte) recht zijn mening te hebben en deze te verdedigen. Waarbij ik wel vind dat (wat hier soms ook gezegd wordt) de meningen soms iets bescheidener gepresenteerd mogen worden. Niet de grootste bekken hebben gelijk. Maarrr het is ook aan de lezer zelf om zijn eigen conclusies te trekken.

Tip: Ken je bronnen; iedereen kan hier iets posten dus ga niet op 1 mening af.

Discussiëren, prima. Mening geven, prima. Mijn probleem ligt ook niet zo zeer bij Orpheo zelf, zijn meningen of zijn argumentatie, maar meer bij de manier WAAROP hij zijn meningen uit. Hij doet net alsof hij overal meer verstand van heeft dan een ander en dat is onzin.

Mijn opmerking over subjectiviteit was dus ook meer gericht op zijn manier van het overbrengen van zijn verhaal als een waarheid, terwijl het dus een puur subjectief verhaal is.

Michael AE
3 september 2009, 21:32
Voor mij? Sound bespeelbaarheid en looks zijn voor mij persoonlijk belangrijk. Maar dat laatste is ook belangrijk. Het is wel hinderlijk als je voor een aanzienlijke prijs een gitaar moet "zoeken" in een winkel omdat de kwaliteitscontrole slaapt. Voor mij hoort een stukje kwaliteitscontrole en dus zekerheid er ook bij als je als gitaarbouwer serieus genomen wilt worden en niet gebashed wilt worden zoals o.a. op dit forum...


Okay, maar het probleem is dat het ONMOGELIJK is om 300 identieke gitaren te bouwen uit hout. PUNT. Er is dus geen enkele gitaarbouwer die kan garanderen dat al zijn gitaren goed klinken of goed bespeelbaar zijn.

De echte troep filteren kost heel veel geld en bij een bedrijf zo groot als Gibson ook nog eens onbegonnen werk. Je kan ook de winkelier de schuld geven die dit soort rotzooi inkoopt.

nickofzo
3 september 2009, 21:32
Jawel, heb toch een dikke huid dus dat maakt niks uit.
Het word voor mij tijd dat ik een nieuwe B.C. Rich aanschaf, maar daar hoef ik geen apart "welke" topic over te openen. Ik weet precies wat ik wil.


Dat zelfde heb ik ook met m'n gibsons. Die worn Brown was een heel bewuste keuze. En een hele goede ook!

eigen mening staat voor alles;) daarmee identificeer je jezelf sowieso
en als jij een bc rich wilt dan neem jij een bc rich jij heb er vast een erg goede rede voor. net zoals ik er een rede voor heb warom ik niet zou doen. dat is dan weer persoonlijk dus hoef je je niets van aan te trekken:)
al met al wens ik je er sowieso succes mee

ik kap wel ff voor ik verder loop te raaskallen:P
(wel laten zien als je er 1 heb heh) ben altijd wel benieuwd:D

Braindead
3 september 2009, 21:43
Discussiëren, prima. Mening geven, prima. Mijn probleem ligt ook niet zo zeer bij Orpheo zelf, zijn meningen of zijn argumentatie, maar meer bij de manier WAAROP hij zijn meningen uit. Hij doet net alsof hij overal meer verstand van heeft dan een ander en dat is onzin.

Mijn opmerking over subjectiviteit was dus ook meer gericht op zijn manier van het overbrengen van zijn verhaal als een waarheid, terwijl het dus een puur subjectief verhaal is.

Ja, ik begrijp je ook wel. Maar goed in ieder geval kennen de meeste mensen hier Orpheo zo langzaamaan wel en weten dat hij nogal doordraaft. Zijn Warmoth passie is daar een mooi voorbeeld van. Ik denk dat de meeste wel begrijpen dat dat Orpheo's visie is. Ik kan me niet voorstellen dat Warmoth's omzet in Nederland sinds Orpheo's posts hier imiddels gestegen is tot topniveau ten koste van alle andere merken :). Zou eigenlijk weleens willen weten hoeveel mensen er in Nederland nu eigenlijk Warmoth spelen. uitgedrukt in percentage van het totaal aan gitaarmerken.

macwilliams
3 september 2009, 21:44
eigen mening staat voor alles;) daarmee identificeer je jezelf sowieso
en als jij een bc rich wilt dan neem jij een bc rich jij heb er vast een erg goede rede voor. net zoals ik er een rede voor heb warom ik niet zou doen. dat is dan weer persoonlijk dus hoef je je niets van aan te trekken:)
al met al wens ik je er sowieso succes mee

ik kap wel ff voor ik verder loop te raaskallen:P
(wel laten zien als je er 1 heb heh) ben altijd wel benieuwd:D

Ghehehe, raaskallen is te gek. Net als een gedreven monoloog houden oftewel een tirade. Whahaha plierpsk :P

terug naar de studio voor het weerbericht.
:crazyhappy:

Braindead
3 september 2009, 21:48
Okay, maar het probleem is dat het ONMOGELIJK is om 300 identieke gitaren te bouwen uit hout. PUNT. Er is dus geen enkele gitaarbouwer die kan garanderen dat al zijn gitaren goed klinken of goed bespeelbaar zijn.

Ik denk dat Musicman aardig in de buurt komt. Anyway, die zijn klein gebleven en dat merk je. Misschien heb je gelijk en is Gibson uit de klauwen gegroeid en kan zijn kwaliteitscontrole hierdoor niet meer aan. Ook het uithollen is zo ontstaan als ik sommigen moet geloven. Punt is wel dat je daar dan wel kritiek op mag hebben. Als een fabrikant ervoor kiest om zoveel mogelijk gitaren uit te poepen en zoveel mogelijk winst dus wil maken ten koste van andere zaken zoals kwaliteit dan mag je daar wel iets over zeggen.



De echte troep filteren kost heel veel geld en bij een bedrijf zo groot als Gibson ook nog eens onbegonnen werk. Je kan ook de winkelier de schuld geven die dit soort rotzooi inkoopt

(zie mijn bericht hierboven, de winkelier moet ook kijken wat hij inkoopt maar de fabrikant heeft toch ook een eigen verantwoordelijkheid IMO

Michael AE
3 september 2009, 21:57
Ik denk dat Musicman aardig in de buurt komt. Anyway, die zijn klein gebleven en dat merk je. Misschien heb je gelijk en is Gibson uit de klauwen gegroeid en kan zijn kwaliteitscontrole hierdoor niet meer aan. Ook het uithollen is zo ontstaan als ik sommigen moet geloven. Punt is wel dat je daar dan wel kritiek op mag hebben. Als een fabrikant ervoor kiest om zoveel mogelijk gitaren uit te poepen en zoveel mogelijk winst dus wil maken ten koste van andere zaken zoals kwaliteit dan mag je daar wel iets over zeggen.

De vraag is of het ten koste van de kwaliteit gaat en als ik Gibsons bespeel van nu dan betwijfel ik ten zeerste of dat ook zo is. Er zitten best slechte exemplaren tussen, maar die komen niet door de controle heen van de winkels waar ik heen regelmatig kom. Bovendien is slecht/goed subjectief. Ik vond Orpheo's Warmoths niet lekker spelen en niet lekker klinken en dat vond hij van mijn LP. Slechte afwerking, etc, is minder objectief, maar dat komt echt niet zo vaak voor.

Over musicman lees ik op het Petrucci forum heel veel klachten, dus ik zou ze niet zo snel noemen. Dan eerder Anderson of Suhr.

dutch.idiot
3 september 2009, 23:23
Weet iemand trouwens ook of er bij Feedback gelet wordt op de kwaliteit van de in te kopen gitaren, of zijn zij daar te groot voor?
Ik koop er toch aardig wat van m'n gear en wil die studio daar dan ook kopen, als de kwaliteit van de gitaar ten minste goed is (en de prijs);).

Braindead
3 september 2009, 23:36
De vraag is of het ten koste van de kwaliteit gaat en als ik Gibsons bespeel van nu dan betwijfel ik ten zeerste of dat ook zo is. Er zitten best slechte exemplaren tussen, maar die komen niet door de controle heen van de winkels waar ik heen regelmatig kom. Bovendien is slecht/goed subjectief. Ik vond Orpheo's Warmoths niet lekker spelen en niet lekker klinken en dat vond hij van mijn LP. Slechte afwerking, etc, is minder objectief, maar dat komt echt niet zo vaak voor.

Over musicman lees ik op het Petrucci forum heel veel klachten, dus ik zou ze niet zo snel noemen. Dan eerder Anderson of Suhr.

Dat wist ik niet, ik heb zelf 5 musicmans gehad en vond ze allemaal super op de Petrucci na. Vind de kwaliteit bij Musicman echt wel goed. Zou ze ook blind kopen zo goed. Welk Petrucci forum bedoel je? Ben wel benieuwd..

Les Paul R8
3 september 2009, 23:51
Weet iemand trouwens ook of er bij Feedback gelet wordt op de kwaliteit van de in te kopen gitaren, of zijn zij daar te groot voor?
Ik koop er toch aardig wat van m'n gear en wil die studio daar dan ook kopen, als de kwaliteit van de gitaar ten minste goed is (en de prijs);).

Feedback koopt groot in en let over het algemeen niet zo goed op de kwaliteit. Dus je zult zelf kritisch moeten kiezen. Maar dat moet je altijd.
Een erg goeie winkel een beetje in jouw buurt is Guitars and Amps in Nijmegen. Ook Muzikaza in Roermond maakte op mij een goeie indruk, maar ik heb geen ervaring met ze.

sjaak1990
3 september 2009, 23:54
Ik heb bij feedback veel foute gitaren gezien zelfs nieuwe gitaren waarbij grote stukken lak misten enzo. Verder genoeg erg beschadigde gitaren en andere dingen die erop wijzen dat ze niet goed selecteren helaas.

dutch.idiot
3 september 2009, 23:54
Feedback koopt groot in en let over het algemeen niet zo goed op de kwaliteit. Dus je zult zelf kritisch moeten kiezen. Maar dat moet je altijd.
Een erg goeie winkel een beetje in jouw buurt is Guitars and Amps in Nijmegen. Ook Muzikaza in Roermond maakte op mij een goeie indruk, maar ik heb geen ervaring met ze.

Dan zal ik daar ook eens gaan kijken en proberen, bedankt. En bij Feedback wordt het dan goed opletten!

Les Paul R8
3 september 2009, 23:57
Dan zal ik daar ook eens gaan kijken en proberen, bedankt. En bij Feedback wordt het dan goed opletten!

Succes. En je weet dat een nieuwe gitaar betekent dat je verplicht foto's moet plaatsen en bij de volgende meeting je gitaar komt showen....;)

dutch.idiot
4 september 2009, 00:06
Succes. En je weet dat een nieuwe gitaar betekent dat je verplicht foto's moet plaatsen en bij de volgende meeting je gitaar komt showen....;)

Zal ik zeker doen!

Net op de sites gekeken: Nijmegen ziet er zo in elk geval al goed uit maar in Roermond hadden ze geen Gibson. Jammer maar ik vindt er vast genoeg die wel Gibsons verkopen.

Iemand nog iets wat ik ècht niet moet vergeten?

dutch.idiot
4 september 2009, 00:11
Of een goede winkel is ook welkom (ik woon zelf in Eindhoven dus iets daar in de buurt, of niet ;))!

Kaboemba
4 september 2009, 07:33
Fender laat wel zien dat je om een goede sound te krijgen, je helemaal geen PRS-kleurtjes, Gibson gold- of mapletop, flame, quilt, birdseye, gouden hardware en ander kermisgitarengeneuzel nodig hebt.

Ja maar om al dat moois nu te vervangen voor wanstaltige jaren 60tig blender kleurtjes gaat dan wel weer heel ver.
Maar goed het benadrukken van je eigen lelijkheid getuigt wel weer van humor.

mesaman
4 september 2009, 07:52
Weet iemand trouwens ook of er bij Feedback gelet wordt op de kwaliteit van de in te kopen gitaren, of zijn zij daar te groot voor?
Ik koop er toch aardig wat van m'n gear en wil die studio daar dan ook kopen, als de kwaliteit van de gitaar ten minste goed is (en de prijs);).

een muziekwinkel besteld gewoon gitaren en krijgt ze in de doos/koffer binnen.en er valt niets te keuren bij een importeur of waar dan ook.tis bestellen en binnen krijgen en zelf afstellen nothing more.en het maakt niet uit of je een grote of kleine winkel bent.is er wat met de gitaar(of wat dan ook)gaat het gewoon terug,simpel.dit weet ik uit eigen ervaring omdat ik in een muziekwinkel gewerkt heb.enne fout marges hebben ze overal he,het zijn commerciele bedrijven die gewoon geld willen verdienen met een product.dat moet zo efficient mogelijk,dus snel,goedkoop,en op een soort van lopende band productie.op een paar kleine bouwers na doet iedereen dit.dus het romantische oude mannetje die maanden lang zoekt naar dat ene stukje hout en er zelfs op slaapt om het te drogen en er aan werkt als of het door een SS officier gekeurd gaat worden en zn leven er van afhangt bestaat al lang niet meer.alles gaat met een bepaalde marge gemaakt worden.en dat het verschilt met fiat/porsche,stagg/gibson b&o/medion etc. weet iedereen.
koop nou gewoon een gibson en je hebt jaren plezier....ik wel tenminste!

petpas
4 september 2009, 08:59
Ik zou als ik jou was mij niet puur richten op de muziekwinkels maar ook marktplaats en gitaarmarkt afstruinen naar Les Pauls en die testen. Scheelt weer wat centen op de nieuwprijs en er kunnen juweeltjes tussenzitten. Ik zag vandaag 2 leuke les pauls op deze site staan nl een gibson studio en een esp. FF testen zou ik zeggen.

dutch.idiot
4 september 2009, 17:00
Ok dan kijk ik ook op die sites.

macwilliams
5 september 2009, 10:50
Ik zit eigenlijk elke dag wel even te kijken of er niet nog een tussenstaat.
Maar de spoeling is wel heel erg dun als je een ebben fretboard wilt.:dontgeti:

dickie
5 september 2009, 11:10
Zal ik zeker doen!

in Roermond hadden ze geen Gibson. Jammer...


Wordt aan gewerkt! Woensdag a.s. wordt er met Gibson gepraat... Dus misschien binnenkort weer een dealer erbij...

dutch.idiot
5 september 2009, 12:05
Wordt aan gewerkt! Woensdag a.s. wordt er met Gibson gepraat... Dus misschien binnenkort weer een dealer erbij...

Mooi, dan heb ik daar dus ook nog kans!

geert1976
5 september 2009, 16:29
Even hierop reageren (nou ja, als kapstok gebruiken voor weer wat achtergrondinfo).

de studio komt het meest in de buurt van een 'echte' les paul, naast de customshop. de studio heeft de minste poespas, en qua hout en bewerkingswijze klopt ie ook het 'meest'. de traditional overigens ook, maar daar heb ik een minder hoge pet van op; 1000E voor binding en een flametop; belachelijk. Overigens, Gibson gebruikt naar alle waarschijnlijkheid harder esdoorn voor de tops van de studio (zoals het 'hoort', net als overigens warmoth) en zachter (gelijk het europese sycamore) esdoorn op de gitaren met een flametop, omdat sycamore 'makkelijker' een flame wil vertonen, en goedkoper is. resultaat is dat de studio's wat 'strakker' klinken, en de standards wat opener, iets meer midrange honk, en wat meer wollig. alles natuurlijk in de marge.

Ik ben zelf heel erg fan van echt oudere studio's, omdat die gitaren het dichtst bij het origineel komen; hetzij 'standard' hetzij 'custom', afhankelijk dus van de toets (ebben of rosewood). De oudere studio's zijn namelijk IETS dunner dan 'normaal', en daarom zijn die nog massief, dus geen swiss cheese holes of whatever! Sinds halverwege jaren 90 zijn ze langzaam maar zeker wat dikker geworden, naar de 'normale' dikte, en dus kregen ze ook swiss cheese holes en/of klankkamers. dat, en de ebben toets, samen met de verschrikkelijk goede afwerking en TONE van die gitaren, maakt het dat begin-jaren 90 LP studio's (eind jaren 80 was een zooitje, maar ook heel erg goed) heel erg gewild zijn.

ik zeg dat ein djaren 80 een zooitje was, en dat was zo, omdat ze nog niet precies wisten welke kant ze op wilden gaan met de studio. soms zie je ze dus met dot-inleg, soms met trapezoid, soms met binding; soms zelfs een 'studio' die qua features niet onderdoet voor een volledige standard of custom!

De faded-studio les paul serie is mijns inziens een hit and miss-mogelijkheid. OF je hebt een geweldig klinkend en spelend exemplaar, of een kromme hoepel. Natuurlijk is dit nogal overdreven, maar het zet toch aan tot nadenken. Ik heb diverse studio fadeds getest, en ik vond maar 1 exemplaar van de 3 aldaar, echt te gek.

Nog een punt van aandacht: de top is van mahonie. niet esdoorn, mahonie. dat maakt de tone dus NOG wat warmer en voller en wolliger dan dat de LP van Gibson al is, zeker met de tonekamers, tenzij je een 2006 exemplaar kunt vinden, die zijn nog massief (zoals ik 'm had).

Doel van deze post? achtergrondinfo geven, zodat de t.s. een volledig plaatje heeft, en zodoende de juiste keuze kan maken.



Ikzelf zou dus gaan voor een pre-1994 studio :)

oei dus meneer Zwier heeft dus gelijk dat mijn Studio uit 1991 tot de besten behoord en al gezocht worden:???:

vind die van mij rete goed klinken en heeft voor mijn gevoel een heerlijke brul.

@ topicstarter succes met het zoeken naar een juiste Gibby, wellicht toch rustig internet afstruinen naar een oude Studio?


maarruhh net het hele topic doogelezen en de emoties liepen weer aardig op, ben benieuwd wanneer Orph weer terugkomt.

Ben het niet altijd met hem eens maarja.

macwilliams
5 september 2009, 16:57
oei dus meneer Zwier heeft dus gelijk dat mijn Studio uit 1991 tot de besten behoord en al gezocht worden:???:

vind die van mij rete goed klinken en heeft voor mijn gevoel een heerlijke brul.

@ topicstarter schaf een LP studio aan ipv een Epi
Dan moet die van jou ook een ebben toets hebben!!!!

geert1976
5 september 2009, 16:58
Dan moet die van jou ook een ebben toets hebben!!!!

heeft die ook;)

Kom hem maar een keer proberen Mac

macwilliams
5 september 2009, 17:00
heeft die ook;)

Kom hem maar een keer proberen Mac

Ik heb je tel nr uit de advertentie gehaald, als ik tijd heb kom ik even aan.

nickofzo
5 september 2009, 18:47
heeft die ook;)

Kom hem maar een keer proberen Mac


Ik heb je tel nr uit de advertentie gehaald, als ik tijd heb kom ik even aan.

haha beter komen we allemaal langs dan;)
geintje hoor

maar als je er 1 uit 91 heb.. heb ik inderdaad vaker gehoord moeten het tot de beste behoren .. maargoed elke gitaar is uniek dus ik denk dat je dat wel met een korreltje zout mag nemen .. maartoch ;) of je hebt een goede, of gewoon dubbel zoveel geluk



uit.

geert1976
5 september 2009, 19:42
haha beter komen we allemaal langs dan;)
geintje hoor

maar als je er 1 uit 91 heb.. heb ik inderdaad vaker gehoord moeten het tot de beste behoren .. maargoed elke gitaar is uniek dus ik denk dat je dat wel met een korreltje zout mag nemen .. maartoch ;) of je hebt een goede, of gewoon dubbel zoveel geluk



uit.

mja, alles is natuurlijk relatief aan de smaak van eenieder, maar Zwier verzekerde mij dat 91 tot de beste serie behoorde en veel liefhebbers kent en dat ze inderdaad vrij regelmatig gezocht worden.

Ik heb hem voorzichtig een prijsschatting gevraagd en uitgelegd hoe mij gitaar eruit zag en de staat waarin die verkeerde.

Als alles ok was kon ik er, mits gezocht door een liefhebber er nog
E 1000,00 voor krijgen (vind dit zelf wel veel), het gaat bij deze gitaren erg om de sound en uiterlijk is ondergeschikt.

dit bouwjaar schijnt weinig te worden aangeboden, ik heb hier zelf echter nooit op gelet.

nickofzo
5 september 2009, 19:50
;) uiteindelijk gaat het erom dat het goed speelt goed klinkt en er een beetje leuk uit ziet;)

vulvasonic
5 september 2009, 20:57
Ik speel al 27 jaar gitaar en al 27 jaar lang lees ik dat gitaren, om het even welk merk of model, vroeger veeeeeeel beter werden gemaakt en vele malen beter klonken dan de 'huidige' modellen.
Als je dit nog steeds serieus neemt, dan is het toch op z'n minst opmerkelijk te noemen dat bepaalde modellen NU de hemel in worden geprezen, terwijl ze 20 jaar terug (bijvoorbeeld) werden afgeschilderd als 'flauwe aftreksels van het origineel'.

Laat je toch niks wijs maken...
:stop:

Het is nu niets anders dan voorheen. In iedere serie gitaren van een bepaald model zitten uitschieters naar boven en uitschieters naar onder. Het is aan jou om de beste er uit te pikken. :)

geert1976
6 september 2009, 01:10
Ik speel al 27 jaar gitaar en al 27 jaar lang lees ik dat gitaren, om het even welk merk of model, vroeger veeeeeeel beter werden gemaakt en vele malen beter klonken dan de 'huidige' modellen.
Als je dit nog steeds serieus neemt, dan is het toch op z'n minst opmerkelijk te noemen dat bepaalde modellen NU de hemel in worden geprezen, terwijl ze 20 jaar terug (bijvoorbeeld) werden afgeschilderd als 'flauwe aftreksels van het origineel'.

Laat je toch niks wijs maken...
:stop:

Het is nu niets anders dan voorheen. In iedere serie gitaren van een bepaald model zitten uitschieters naar boven en uitschieters naar onder. Het is aan jou om de beste er uit te pikken. :)

Klopt wat je zegt hoor, ik werd in de 80's en 90's nog wel eens uitgelachen als ik weer eens met een Japanse kloon van Ibanez, Maya etc. verscheen, nu liggen er zat op die dingen te kwijlen.

Ach ja het is de persoonlijke smaak en feel wat de doorslag moet geven en eigenlijk niet de mening van anderen.

Ik vind mijn Gibby's stuk voor stuk goed en dan bedoel ik het totaalpakket: afwerking, tone, klank, bespeelbaarheid etc..

Er zullen best wel maandagmorgen Gibby's zijn, maar die tref je bij Fender, PRS en vele anderen ook wel aan, hout is een natuurprodukt en de produktie is ook grotendeels mensenwerk, genoeg ingrediënten voor foutjes en miskleumen dus.

Het is echter wel jammer dat een Gibsontopic weer behoorlijk uit de klauwen is gelopen, het Gibsonbashen viert de laatste tijd wel weer hoogtij:(

Ik denk dat het niet zo erg is gesteld met Gibson, zoals sommigen willen doen voorkomen:ok:

dutch.idiot
6 september 2009, 04:00
Klopt wat je zegt hoor, ik werd in de 80's en 90's nog wel eens uitgelachen als ik weer eens met een Japanse kloon van Ibanez, Maya etc. verscheen, nu liggen er zat op die dingen te kwijlen.

Ach ja het is de persoonlijke smaak en feel wat de doorslag moet geven en eigenlijk niet de mening van anderen.

Ik vind mijn Gibby's stuk voor stuk goed en dan bedoel ik het totaalpakket: afwerking, tone, klank, bespeelbaarheid etc..

Er zullen best wel maandagmorgen Gibby's zijn, maar die tref je bij Fender, PRS en vele anderen ook wel aan, hout is een natuurprodukt en de produktie is ook grotendeels mensenwerk, genoeg ingrediënten voor foutjes en miskleumen dus.

Het is echter wel jammer dat een Gibsontopic weer behoorlijk uit de klauwen is gelopen, het Gibsonbashen viert de laatste tijd wel weer hoogtij:(

Ik denk dat het niet zo erg is gesteld met Gibson, zoals sommigen willen doen voorkomen:ok:

daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij doet Gibson echt niet onder voor andere (grote) gitaarfabrikanten, vroeger niet en nu nog niet.
Ik zal toch ook nog maar eens gaan kijken naar studio's uit de 90s. Leuk als ik er daar een goede van op de kop kan tikken.;)

flitslicht
6 september 2009, 09:14
Ik speel al 27 jaar gitaar en al 27 jaar lang lees ik dat gitaren, om het even welk merk of model, vroeger veeeeeeel beter werden gemaakt en vele malen beter klonken dan de 'huidige' modellen.
Als je dit nog steeds serieus neemt, dan is het toch op z'n minst opmerkelijk te noemen dat bepaalde modellen NU de hemel in worden geprezen, terwijl ze 20 jaar terug (bijvoorbeeld) werden afgeschilderd als 'flauwe aftreksels van het origineel'.


Ik ben het gevoelsmatig helemaal met je eens.

Maar het is wel en feit dat een beetje violist op een eeuwenoude viool speelt met een waarde van meer dan een ton. Je zou dan toch zeggen dat die door de ouderdom een andere klank hebben gekregen? Of zou het alleen aan de bouwers hebben gelegen, of is het gewoon prestige? Ik kan me er als leek weinig bij voorstellen, net als bij dat vintage gedoe met gitaren overigens.

Les Paul R8
6 september 2009, 10:28
daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij doet Gibson echt niet onder voor andere (grote) gitaarfabrikanten, vroeger niet en nu nog niet.
Ik zal toch ook nog maar eens gaan kijken naar studio's uit de 90s. Leuk als ik er daar een goede van op de kop kan tikken.;)

Elk merk heeft specifieke eigenschappen. De typische Gibson grom en brul vind je nou eenmaal alleen maar bij Gibson. De kwaliteit van Gibson is niet altijd even consistent, maar als je een beetje zoekt kan je vrij makkelijk een heel behoorlijke gitaar vinden. Als je wat meer moeite er in stopt of een beetje mazzel hebt, kan je een waanzinnige gitaar vinden. Het karakter van een Gibby is gewoon uniek.

Bij Fender is er ook behoorlijk verschil in kwaliteit. Vergelijkbaar met Gibson. Ik heb een hele zoektocht naar een Tele gedaan en kon gewoon geen goeie vinden.

PRS staat wel bekend als heel consistent, maar mijn eerste Custom 22 was bepaald geen geweldige gitaar. Toen ik mijn Custom 22 kreeg en er naast hield was dat een totaal andere gitaar. Terwijl qua specs alleen de toets van een andere houtsoort was.
Bij PRS zie je nu ook de hype van de pre-factory gitaren (voor 1990) waarbij een 1985 Custom dicht bij de 10000 euro moet kosten. De pre-factory gitaren die ik in mijn handen heb gehad, waren zeker niet beter dan de nieuwe die nu uit de fabriek komen.

barno
6 september 2009, 10:35
Ik ben het gevoelsmatig helemaal met je eens.

Maar het is wel en feit dat een beetje violist op een eeuwenoude viool speelt met een waarde van meer dan een ton. Je zou dan toch zeggen dat die door de ouderdom een andere klank hebben gekregen? Of zou het alleen aan de bouwers hebben gelegen, of is het gewoon prestige? Ik kan me er als leek weinig bij voorstellen, net als bij dat vintage gedoe met gitaren overigens.

oud en goed hout maakt wel degelijk een verschil. Alleen is het zo dat in (harde) rock heel veel subtiliteiten wegvallen in een live situatie. Bovendien wordt er heel vaak gespeeld met allerlei vervormers en dan maakt het mi echt geen bal uit welke gitaar er wordt gebruikt, op voorwaarde dat de gitaar basically ok is en goede pickups heeft.

Les Paul R8
6 september 2009, 11:00
oud en goed hout maakt wel degelijk een verschil. Alleen is het zo dat in (harde) rock heel veel subtiliteiten wegvallen in een live situatie. Bovendien wordt er heel vaak gespeeld met allerlei vervormers en dan maakt het mi echt geen bal uit welke gitaar er wordt gebruikt, op voorwaarde dat de gitaar basically ok is en goede pickups heeft.

Juist in de harde rock is een goeie gitaar het verschil tussen matig klinken en waanzinnig klinken. Ik ben het dus helemaal niet met je eens....:ok:

barno
6 september 2009, 11:48
Juist in de harde rock is een goeie gitaar het verschil tussen matig klinken en waanzinnig klinken. Ik ben het dus helemaal niet met je eens....:ok:

da's niet erg :)

maar mijn ervaring leert me dat een goede amp veeel belangrijker is. In harde rock hoor ik mensen alleen maar raven over brul, bottom, grom en sustain. Dat zijn dingen die weliswaar beinvloed worden door de gitaar maar in veel grotere mate door de pickups, amp en pedaaltjes. In minder luide muziek, waar een gitaar mag ademen en niet wordt upgecrancked met electronica, is de intrinsieke kwaliteit/geluid imo beter hoorbaar.

munkie
6 september 2009, 12:50
Orph begint steeds meer op Ed Roman te lijken:
http://www.edroman.com/rants/gibson_lawsuits.htm
Uiteraard met een korreltje zout erbij goed te genieten ;)

Mitch
6 september 2009, 13:10
PRS staat wel bekend als heel consistent, maar mijn eerste Custom 22 was bepaald geen geweldige gitaar. Toen ik mijn Custom 22 kreeg en er naast hield was dat een totaal andere gitaar. Terwijl qua specs alleen de toets van een andere houtsoort was.
Fijn om ook dit soort geluiden te horen. Er wordt af en toe de schijn gewekt dat je op basis van specificaties perfect een klank kan voorspellen. Dat kan globaal, maar nooit tot op de millimeter. Dat kan geen enkele fabrikant, in geen enkele prijsklasse. Jij merkte het aan de PRS Custom 22, ik merkte het bij twee Refletions bij De Gier. Die dingen waren niet alleen van dezelfde houtsoort gemaakt, ze wakmen uit dezelfde batch, zelfde plank. Zelfde pickups, zelfde lak etc. etc. En ze klonken globaal wel gelijk, maar toch was die ene duidelijk helderder van klank dan de andere. Een verschil dat je met amp instellingen of de tonepot gelijk te trekken was, maar toch: het was er.
Klank, toon, sound... het is en blijft een volledig subjectieve 'wetenschap'. Het moeilijk ervan is naar mijn mening dat je, als je er uitspraken over wil doen, je naast ervaring ook ontzettend veel inlevingsvermogen nodig hebt. Je kan als reviewer wel helemaal lyrisch zijn over een bepaalde klank, maar je moet ook een beetje in kunnen schatten hoe anderen dat zullen ervaren. Daar ontbreekt het op een hoop forums nog wel eens aan, zo ook hier.


Bij PRS zie je nu ook de hype van de pre-factory gitaren (voor 1990) waarbij een 1985 Custom dicht bij de 10000 euro moet kosten. De pre-factory gitaren die ik in mijn handen heb gehad, waren zeker niet beter dan de nieuwe die nu uit de fabriek komen.
Jawel, die hebben namelijk een in de hals ingebouwde tremolo pook, reuze handig :D

Orpheo
6 september 2009, 15:39
Orph begint steeds meer op Ed Roman te lijken:
http://www.edroman.com/rants/gibson_lawsuits.htm
Uiteraard met een korreltje zout erbij goed te genieten ;)

Ik lijk niet op Ed roman: ik ben niet kaal, dik, en ik ben niet een oplichter, om maar te zwijgen over meten met twee maten. Ed flamed PRS ook, en ik heb mezelf nog niet getrapt op flamen van PRS of meten met twee maten.

rijsberman
6 september 2009, 16:45
Ik dacht dat het een grapje was, Orph.

Ibanez666
6 september 2009, 17:43
Orph is altijd serieus

Braindead
6 september 2009, 18:31
Ja, ik heb dat al vele malen meegemaakt. 2 exact dezelfde gitaren (model) bijv Musicman Silhouettes met FR. Okay, ze hadden en verschillende toets en bodywood dus over de klank zal ik het niet hebben maar qua feel waren ze echt kompleet anders.

By the way, welcome back Orph.

grayfink
6 september 2009, 18:47
Orpheo heeft net in Offtopic afscheid genomen van dit forum.:ok:

Les Paul R8
6 september 2009, 20:05
da's niet erg :)

maar mijn ervaring leert me dat een goede amp veeel belangrijker is. In harde rock hoor ik mensen alleen maar raven over brul, bottom, grom en sustain. Dat zijn dingen die weliswaar beinvloed worden door de gitaar maar in veel grotere mate door de pickups, amp en pedaaltjes. In minder luide muziek, waar een gitaar mag ademen en niet wordt upgecrancked met electronica, is de intrinsieke kwaliteit/geluid imo beter hoorbaar.

Is zeker niet erg. En uit je beschrijving begrijp ik ook waar ons verschil van mening ontstaat. Het ademen van een gitaar vind ik ook in hard rock erg belangrijk. Het zorg ervoor dat alles niet dichtgesmeerd gaat klinken. Daar is de gitaar juist enorm belangrijk in. Mooi voorbeeld is AC/DC. Die klinken nooit dichtgesmeerd.
Persoonlijk heb ik een behoorlijk ruige sound, maar zorg er wel voor dat alles blijft ademen. Dan kan je ook met redelijk wat gain nog steeds zorgen voor mooie nuances....Dus ik denk dat we het eigenlijk ook wel weer eens zijn...:ok:

TimmU
10 september 2009, 18:26
Kom op jongens, jullie moeten nu allemaal zeggen dat ik netjes gereageerd heb!

flitslicht
10 september 2009, 18:31
Kom op jongens, jullie moeten nu allemaal zeggen dat ik netjes gereageerd heb!

Timmu, je bent een voorbeeld voor de rest van dit forum!

TimmU
10 september 2009, 18:36
Timmu, je bent een voorbeeld voor de rest van dit forum!

Juist.

@ Macwilliams: Juist.

nickofzo
10 september 2009, 19:50
gaat dit over schumi ?

of lig het aan mij dat de berichten (terecht) verwijderd zijn

nickofzo
10 september 2009, 19:59
Wil je die naam nooit meer noemen...





:seriousf:

huh?
ik mis ook altijd alle pret

back on topic dan maar,

macwilliams
15 september 2009, 09:04
Dit is er een met ebben toets als ik de foto goed bekijk.
Hij is niet van mij en deel niet mee in de winst.
De gitaar is netjes geprijsd meestal vragen ze dit voor een zonder ebben.


marktplaats partikuliere advertentie (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/271006306-te-koop-gitar-gibson-lespaul-studio.html?return=eJwtjFEKgzAMQO8ysJ9qFZxUynC%2Fg 92hs90s1jaYyMbG7r6I%2B8p7jyRGSfXxquxQybZWB3RmGcZuJ AJVFFMCF%2FPZLBNBMIYwj6HYV3IY4fQKWgqLmlJW9zKrz7Ayl AyBrT9WLaP1jFsinm8PjHi3uEeg%2F8HMvY%2Fr7BY%2FsE5P1 oe%2FYYpsCbcflQBYdSlANwIS0pCs023VyMv10H1%2FK80%2BV A%3D%3D&df=1&fta=eNotkdFu5CAMRf%2BFh3kGhxAwyhdU6i%2BMCIbZaDMTNG TaqFX%2FfTHdt4ON7zWXgBN%2BV7QoXs%2Ft%2BhG2KnxF51Cc 26wuVOdjR%2BXLC6XfFE5gPa3otwO%2F1uJrpoq%2BHK15L%2F h43dNzjf7vJ97Wpe4Pv9cV4VLKa5aXMptL2esRd0qzBaPe3tlK oyjhloRf0bTjgGKlvgMYg0JJbQ3Z5VRyjC473WGQcWRwlDW3lL M0jWeCqV1WrTCAUwuc2TptVZ%2BBRY%2BugU6OomUYI2TdISQT f2GBDoO0ZFgmZ7V0vWwlsdNAKRNPDTHFX6uFrLQdxqbE0NYKwN CGXK9M2rnhzA7caEMrQIT2MIZgbCYGR64Lg03UV4ZpCIZlQCZI gSNRLZ1jL4HqdUuP2%2FGHU5P8Xyju4bxykC07wonzQxE%2BhX %2F%2Fjx%2FCB5T4%2FfPzD1bRkmI%3D&fta_ind=29&fs=1)

OK hij is ook niet goedkoop maar ik denk dat er nog wel vijf tientjes is af te handelen!!

bagheera
15 september 2009, 11:03
Dit is er een met ebben toets als ik de foto goed bekijk.
Hij is niet van mij en deel niet mee in de winst.
De gitaar is netjes geprijsd meestal vragen ze dit voor een zonder ebben.


marktplaats partikuliere advertentie (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/271006306-te-koop-gitar-gibson-lespaul-studio.html?return=eJwtjFEKgzAMQO8ysJ9qFZxUynC%2Fg 92hs90s1jaYyMbG7r6I%2B8p7jyRGSfXxquxQybZWB3RmGcZuJ AJVFFMCF%2FPZLBNBMIYwj6HYV3IY4fQKWgqLmlJW9zKrz7Ayl AyBrT9WLaP1jFsinm8PjHi3uEeg%2F8HMvY%2Fr7BY%2FsE5P1 oe%2FYYpsCbcflQBYdSlANwIS0pCs023VyMv10H1%2FK80%2BV A%3D%3D&df=1&fta=eNotkdFu5CAMRf%2BFh3kGhxAwyhdU6i%2BMCIbZaDMTNG TaqFX%2FfTHdt4ON7zWXgBN%2BV7QoXs%2Ft%2BhG2KnxF51Cc 26wuVOdjR%2BXLC6XfFE5gPa3otwO%2F1uJrpoq%2BHK15L%2F h43dNzjf7vJ97Wpe4Pv9cV4VLKa5aXMptL2esRd0qzBaPe3tlK oyjhloRf0bTjgGKlvgMYg0JJbQ3Z5VRyjC473WGQcWRwlDW3lL M0jWeCqV1WrTCAUwuc2TptVZ%2BBRY%2BugU6OomUYI2TdISQT f2GBDoO0ZFgmZ7V0vWwlsdNAKRNPDTHFX6uFrLQdxqbE0NYKwN CGXK9M2rnhzA7caEMrQIT2MIZgbCYGR64Lg03UV4ZpCIZlQCZI gSNRLZ1jL4HqdUuP2%2FGHU5P8Xyju4bxykC07wonzQxE%2BhX %2F%2Fjx%2FCB5T4%2FfPzD1bRkmI%3D&fta_ind=29&fs=1)

OK hij is ook niet goedkoop maar ik denk dat er nog wel vijf tientjes is af te handelen!!
Mooie plank maar ik vind de witte slagplaat maar niets, dat is gelukkig vlug opgelost

bat
15 september 2009, 11:16
Ben ik wel benieuwd welke versterker ie ook verkoopt:


gitar amp marstral volwalve 100 watt 800 euro midi 3 kanaal

macwilliams
15 september 2009, 11:24
Ben ik wel benieuwd welke versterker ie ook verkoopt:

Dat is een pre-marshall handwired goldplated point to point admantium amp op kern energie....:rockon:

Henri H
15 september 2009, 14:44
Ben ik wel benieuwd welke versterker ie ook verkoopt:Hehe, ik vermoed een Marshall 6100. Geniale amp. :soinnocent:

cetse
9 augustus 2012, 09:19
Hey mensen, sorry dat ik dit topic even bump, maar ik heb een vraagje over de huidige les paul studios die ik niet beantwoord kon vinden via de search. Er zijn nu over het algemeen 2 soorten: de 2008 en 2012. Wat is nu eigenlijk het verschil? De 2008 kost rond de 900 euro terwijl de 2012 rond de 1100 euro zit. Ik weet dat er op die 2008 een 50's hals zit en op die 2012 een 60's. Ook zitten er Burstbuckers pro op de 2012 terwijl op de 2008 gewone 4980T/498R zitten. Is dit de verklaring van het toch wel aanzienlijke prijsverschil? Komt het doordat de 2012 uit is dat de 2008 zo goedkoop geworden is, en heeft de 2008 ook ooit nog zoveel gekost? Ik zou graag die 2008 eens testen en hij is zeker kandidaat om te kopen, maar de goedkope prijs tov de studio schrikt mij een beetje af.

Alvast bedankt,

Orpheo
9 augustus 2012, 09:27
2008: toets uit 1 stuk. Waarschijnlijk pallisander. In ieder geval HOUT.

2012: toets van papier en hars of gelamineerd pallisander (mooi multiplex).

Zijn gibsons tegenwoordig zo duur joh? Kan me herinneren dat je studios had voor 700 euro nieuw, en dat ze niet te slijten waren omdat de standard faded maar 350 a 450 euro duurder was met n mooiere top en bindings...

Ahhh die goeie ouwe tijd dat gibson nog massieve toetsen van hout had, en de bfg een boek van roald dahl was...

bass blom
9 augustus 2012, 09:39
baked maple is geen papier/hars..

Orpheo
9 augustus 2012, 09:44
Oh ja! Gebakken esdoorn hebben we ook nog. Nee je hebt gelijk. Ik doelde op richlite.

geert1976
9 augustus 2012, 09:47
baked maple is geen papier/hars..

Klopt.

Wel gek dat orpheo altijd de slechte Gibsons in handen krijgt.

Baked maple is inderdaad geen papier en/of hars, maar gewoon hout.

De meest fijne Studio's vind ik de exemplaren met de ebben toetsen uit begin jaren 90, waar ik er zelf ook eentje van heb, wellicht zou TS eens naar een 2e hands exemplaar moeten kijken, want de prijzen op de 2e hands markt zijn nu erg gunstig.

Orpheo
9 augustus 2012, 09:54
Geert, lees eens goed. Ik heb t over specs en prijs. Niet kwaliteit. Qua bespeelbaarheid en geluid en looks: niks mis mee. Ik vind ze alleen te duur voor wat je krijgt.

Ik heb even gezocht. Sommige modellen hebben baked maple, zoals de x0ies tributes. Anderem hebbem richlite, zoals die shred lp, de gewone customshop custom en de supreme. De gewone studio heeft grenadillo of zoiets. Ik heb gibson al zo lang niet meer in t vizier gehad dat ik er helemaal uit ben.

Oranjeaap
9 augustus 2012, 15:08
Wil je zekerheid over wat je koopt en wil je een goede Les Paul Studio ga dan voor eentje uit de jaren 90. Beter krijg je ze niet naar mijn mening. Qua specs zijn ze sowieso optimaal.
De studios die je in de winkel koopt voor rond de 1100 euro zijn ongeveer gelijk aan die uit de jaren 90. Je kunt ze op marktplaats krijgen voor ongeveer 600-700 euro.

cetse
9 augustus 2012, 18:23
Tweedehands is niet echt een optie voor mij omdat ik hoop op een fikse korting omdat ik in het magazijn van de muziekwinkel werk.
Maar dus met die 2012 serie kan je dus eigenlijk niet mis zitten? Ik vind het gewoon vreemd, is die 2008 dan gewoon verminderd van prijs toen de 2012 uitkwam en heeft de 2008 ooit evenveel gekost als de 2012? Want ik heb echt een beetje argwaan door de lage prijs. Als ik denk aan een Gibson denk ik aan een Standard van 1700 euro. Die studio is qua uiterlijk wat minder mooi en eenvoudiger, heeft geen Burstbucker pro's, maar 800 euro voor een Amerikaanse Gibson inclusief case vind ik toch heel weinig.

FruscianteFan
9 augustus 2012, 18:55
Dat je niet bij de concurrent gaat kopen snap ik, maar je kunt toch wel tweedehands kopen? Al hangt het natuurlijk af van de korting die je krijgt...

muffstuff
10 augustus 2012, 09:49
2008: toets uit 1 stuk. Waarschijnlijk pallisander. In ieder geval HOUT.

2012: toets van papier en hars of gelamineerd pallisander (mooi multiplex).

Zijn gibsons tegenwoordig zo duur joh? Kan me herinneren dat je studios had voor 700 euro nieuw, en dat ze niet te slijten waren omdat de standard faded maar 350 a 450 euro duurder was met n mooiere top en bindings...

Ahhh die goeie ouwe tijd dat gibson nog massieve toetsen van hout had, en de bfg een boek van roald dahl was...

Wat? je maakt toch een geintje he, een gitaar van E800+ met een gelamineerde toets of zelfs papier en hars? De fuck zeg. :seriousf: Waarom zou je daar voor zoveel geld betalen? Ik dacht dat ik met de relics al het meest bizarre gelezen had, maar dit slaat alles :seriousf:

bat
10 augustus 2012, 10:37
Je moet de postst van Orph over Gibson altijd lezen met een Orpheo-filter. Helemaal over de huidige Gibsons, hij geeft namelijk zelf al toe dat ie het de laatste jaren niet zo goed meer bijgehouden heeft (en er dan toch een zeer uitgesproken mening over hebben, blijft toch bijzonder).

That said: hij heeft wel een beetje gelijk. Je moet bij Gibson ontzettend goed letten op de specs. Een duurdere gitaar betekent bij hun niet automatisch dat er ook mooiere spullen zijn gebruikt.

muffstuff
10 augustus 2012, 11:00
Je moet de postst van Orph over Gibson altijd lezen met een Orpheo-filter. Helemaal over de huidige Gibsons, hij geeft namelijk zelf al toe dat ie het de laatste jaren niet zo goed meer bijgehouden heeft (en er dan toch een zeer uitgesproken mening over hebben, blijft toch bijzonder).

That said: hij heeft wel een beetje gelijk. Je moet bij Gibson ontzettend goed letten op de specs. Een duurdere gitaar betekent bij hun niet automatisch dat er ook mooiere spullen zijn gebruikt.
Oh ik ken al die mensen hier niet zo om hun postings in perspectief te plaatsen, maar die Orpheo heeft toch meer Les Pauls in zijn bezit dan menigeen hier ooit aangeraakt heeft?

Agent_Smith
10 augustus 2012, 11:05
Oh ik ken al die mensen hier niet zo om hun postings in perspectief te plaatsen, maar die Orpheo heeft toch meer Les Pauls in zijn bezit dan menigeen hier ooit aangeraakt heeft?

Ja, parts-o-pauls maar geen Gibsons

geert1976
10 augustus 2012, 11:09
Oh ik ken al die mensen hier niet zo om hun postings in perspectief te plaatsen, maar die Orpheo heeft toch meer Les Pauls in zijn bezit dan menigeen hier ooit aangeraakt heeft?

Maar dan van het merk Warmoth. (en hij heeft volgens mij nog een Gibson LP Custom)

Dit bedrijf maakt halzen en body's van iconische gitaren, zoals de LP, Strat etc., met van allerlei houtfantasiën.
Het zijn bolt-on Les Paul modellen.

Dit zijn qua karakter toch iets andere gitaren dan de Gibsons en of ze gelijk aan, of beter, of slechter zijn, laat ik in het midden, om dit topic niet te verkloten met die discussie.

Orpheo
10 augustus 2012, 11:21
Helemaal juist. Klopt. Geen speld tussen te krijgen, Geert. Het gaat ook niet om mij maar om die specs!

Ik bedoelde alleen maar dat ik al tijden geen interesse had in t kopen van een Gibson en me dus niet verdiept heb in de nuances van de specs. Wat me alleen op valt is dat al die dure Gibson's hout gebruiken wat je op zelfs squiers niet tegenkomt. Die zijn nog wel van hout. Palissander toetsen uit een stuk. Ik verzin het niet. Het staat gewoon op hun eigen website!

Laat ik even heel duidelijk zijn. Ik ben tegen die praktijken, doen alsof er niks aan de hand is en gelamineerde toetsen milieuvriendelijker is dan massief, baked maple en richlite En chambering Ok is omdat je het verschil niet ziet. Ik vind dat misleiding. Het is niet ok. Maar ik heb t alleen over ethiek en specs. Het bedrijf dus. Níet over de gitaren zelf. Maar ik kan niet serieus genieten van een gitaar als ik weet dat er gesjoemeld wordt in plain sight met specs. Het gaat om t principe.

FruscianteFan
10 augustus 2012, 11:46
Het is geen sjoemelen als duidelijk bij de specs staat wat het is. Al vind ik 'richlite' niet een heel duidelijke term, maar toch wel duidelijk dat het geen hout is.

Met andere woorden: je beschuldigt ze van sjoemelen terwijl dat niet gebeurt.

cetse
10 augustus 2012, 20:13
Maar is hetgeen jullie bespreken ook het geval met de gewone 2008 of 2012 serie? Dus niet de goldtop versies of faded versie. Bijvoorbeeld deze: http://www.keymusic.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-2012-Pelham-Blue-Chrome of deze: http://www.keymusic.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-2008-Alpine-White-Gold

cetse
15 augustus 2012, 13:14
Ok mannen.
Vandaag een vrije dag op het werk en toch maar eens die gibson les paul studio's gaan testen.
De winkel had 2 soorten: de 2008 versie met de 'lompe' 50's neck en de 2012 versie met de smallere 60's neck.
Persoonlijk merk ik weinig verschil. Ik was echter wel onder de indruk van de klank van beide gitaren!
Nu vraag ik me af: voor de gibson kenners onder ons. Hebben alle studio's, zowel 2008 als 2012, de gewone studio's dus niet de speciale uitvoeringen 498T 490R humbuckers? Want ik zocht even op op de website van key music en daar zie je het volgende:

http://www.keymusic.com/gibson-les-paul-studio-2008

De verschillende finishes hebben elk een andere prijs. Kan dit enkel aan de finish liggen?
Volgens de beschrijving zijn ze voor de rest hetzelfde.
Keymusic hanteert ook de duitse prijzen dus als je op de website van musicstore gaat zien, zie je hetzelfde fenomeen.
Iemand een idee hoe dit zou komen?

Hotpepper01
15 augustus 2012, 13:59
De verschillende finishes hebben elk een andere prijs. Kan dit enkel aan de finish liggen?
Volgens de beschrijving zijn ze voor de rest hetzelfde.
Keymusic hanteert ook de duitse prijzen dus als je op de website van musicstore gaat zien, zie je hetzelfde fenomeen.
Iemand een idee hoe dit zou komen?

Ja, verschillende finishes leiden tot prijsverschil. Een sunburst heeft meerdere kleuren verf en is om die reden duurder. Eentje met blanke lak is duurder dan eentje zonder blanke lak.

Oranjeaap
15 augustus 2012, 14:01
tja dat komt wel vaker voor dat de verschillende kleuren een verschillende prijs hebben. Je kunt je ook beter niet te veel richten op de prijs maar eerder op gitaar zelf. Koop gewoon de lekkerste al is die duurder.
Weet je ondertussen al hoe veel je er voor gaat betalen? Ben nog steeds van mening dat je beter 2ehands kunt kopen

Mitch
15 augustus 2012, 14:08
Zeker bij Les Pauls niet te moeilijk doen over de exacte bouwwijze. Je kan er hele verhandelingen over houden, maar als jij lang gezocht en veel getest hebt en je vindt een Studio uit bouwjaar xx met toetsmateriaal yy en halsbevestiging zz en je vindt 'm superfijn klinken en spelen dan moet je 'm gewoon kopen. Als je net twee modellen gehoord hebt zou ik niet te snel de trekker overhalen, maar goed, als je vanuit financiële reden toch graag aan één zaak vasthoudt dan moet je wel.
De 90s Studios waren prima, ook zonder ebben toets trouwens, moderne met bodies uit drie of vier delen kunnen ook prima zijn, weight relief en chambers blablabla... de één vindt het geweldig en de ander niet. Je moet niet alles geloven wat je leest, het blijft allemaal persoonlijk. Als iemand een hekel heeft aan chambers "moet" het per se een massieve Custom Shop zijn, als de neck tenon niet lang genoeg is dan kan de klank niet goed zijn, nou, sjonge... laat je niet gek maken. Relativeren die handel.

grayfink
15 augustus 2012, 14:18
yup, helemaal mee eens. Ik heb een nog massieve standard, daarvoor een chambered studio. Beide prima.

Mitch
15 augustus 2012, 16:58
Nou gaat iemand je verbeteren dat het een weight relieved Standard is en geen massieve want in jaartal zoveel begonnen ze met de swiss chees holes blablabalbalbaalalbalbablaba.... :jam: