PDA

View Full Version : Marshall AVT, Fender Vibro Champ & Fender Super Champ



dutch.idiot
1 september 2009, 20:37
Ik ben van plan een nieuwe versterker te kopen omdat mijn oude niet goed genoeg meer is. Nou was ik wat rond aan het kijken en kwam er een paar tegen die misschien iets zijn. Dat waren een Marshall AVT, een Fender Vibro Champ en een Fender Super Champ.
Nu wil ik hier vragen wat er te zeggen valt over de verschillen, kwaliteit en de klank?

Thijs

caliban
1 september 2009, 20:54
De twee laatste weet ik niet veel over, maar kan je even zeggen wat voor muziek je ermee wil spelen, en wat het allemaal mag kosten.

Midwolda
1 september 2009, 20:59
De Marshall AVT ken ik niet.
Met de andere twee neem ik aan dat je de XD versies bedoelt?
Over de verschillen tussen die twee kun je alles lezen op de Fender website (http://www.fender.com/products/search.php?section=amplifiers&cat=guitaramplifiersenclosures&subcat=vintagemodified).
Ik heb zelf een SCXD en het is gewoon een superding voor thuis, oefenruimte of kleine zaal.
Heb wel de standaard speaker vervangen door een Eminence Ragin Cajun.
Het geluid wordt daardoor veel voller en groter, echt een aanrader.

dutch.idiot
1 september 2009, 21:05
Eigenlijk wil ik er van alles mee spelen. Metal is alleen niet zo mijn ding. Zeg maar van Beatles en Rolling Stones tot Green Day (punk) en Simple Plan en af en toe misschien iets van Eric Clapton of Blof of zo en pop ook wel. Redelijk verschillend dus maar die laatsten zijn minder belangrijk.

dutch.idiot
1 september 2009, 21:06
Ja, ik bedoel inderdaad de XD versies.

dutch.idiot
2 september 2009, 00:49
€300 is echt de max, ik ben namelijk ook toe aan een nieuwe gitaar.

caliban
2 september 2009, 02:51
De AVT heb ik ooit wel over gespeeld, en wat ik daarover kan zeggen is dat de oudere valvestates wat beter klinken. En die zijn tweedehands erg goedkoop te vinden.

Nocki
2 september 2009, 08:19
Zelf speel ik op een AVT150 topje en dat is gewoon een erg fijn topje. Ik ben bezig om m te vervangen voor een goedkoop alternatief in een rack en heb al een aantal dingen geprobeerd maar nog geen betere sounds gevonden. een dag of 2 terug heb ik een jmp-1 preamp gekocht die m misschien wel kan gaan vervangen maar voor wat ik met de top deed was ie super!
4 kanalan (acoustic, clean, crunch, en high gain) en onboard fx waar je wat aan hebt.
Leuke dingen! kan ze van harte aanbevelen...

sjaak1990
2 september 2009, 17:45
Ik vind de valvestate's minder dan de avt's, ik heb een 100x gehad en die is me goed bevallen. Je leest er minder positieve dingen over en hij klinkt niet als een echte buizenamp maar het cleane kanaal klinkt toch wel buizig en er zijn ook lekker scheur sounds uit te halen voor een dergelijke amp, metal zit er niet in naar mijn mening dus dat is positief.

dutch.idiot
2 september 2009, 20:20
Maar AVT's in vergelijking met de Fender Super Champ XD (en Vibro Champ XD), hoe zit dat? Wat zijn bijvoorbeeld kenmerken van die modellen, qua geluid en kwaliteit?

dutch.idiot
3 september 2009, 13:16
Maar AVT's in vergelijking met de Fender Super Champ XD (en Vibro Champ XD), hoe zit dat? Wat zijn bijvoorbeeld kenmerken van die modellen, qua geluid en kwaliteit?

dutch.idiot
3 september 2009, 13:17
Sorry, dat was twee keer...

caliban
3 september 2009, 13:30
Ik ken de champ ampjes niet zo goed, maar ik denk dat die sowieso eenkanaals zijn en niet voorbij een crunchgeluid komen. Terwijl de AVT heel wat meer sounds kan, maar misschien een beetje killer klinkt.

sjaak1990
3 september 2009, 14:29
De vibro champ XD heb ik geprobeerd de super champ niet. De clean van de vibro champ vond ik erg goed, ik denk ook beter dan die van de AVT. De scheur sounds van de avt vind ik dan weer beter. De amps klinken anders, de AVT klinkt niet echt als een Marshall maar ook niet echt als een fender een vibro champ heeft wel het Fender geluid, maar wel wat minder groots.

Midwolda
3 september 2009, 15:47
De Super Champ XD:
.
Aansluitingen/knoppen voorkant:
Input - Ch1 Volume - Ch2 Gain - Ch2 Volume - Ch2 Voice - Treble - Bass - FX Level - FX Select
Aansluitingen/knoppen achterkant:
220V - Power on/off - Fuse - 8ohm Speaker Out - Line Out - Footswitch
.
- 15 Watt Class AB buizenversterker met een 12AX7A in de voor- en twee 6V6G7's in de eind-versterker.
- 2 kanalen, clean en voiced, schakelbaar met de (apart leverbare) footswitch.
Clean is gewoon Fender buizen clean, het beste wet je uit zo'n compacte amp en een 10" speaker mag verwachten.
- 16 digitale voices, oftewel versterker/speaker-simulaties.
Van Fender HotRod en BlackFace via Vox naar Marshall en dan nog Jazz en Acoustic.
Redelijk geslaagd, als je geen exacte kopie van die sounds verwacht kun je er aardig mee variëren.
Een acoustische gitaar klinkt beter op de Jazz voice dan op de Acoustic voice, vind ik.
Te mixen met het droge signaal middels de Ch2 Gain knop.
- 16 digitale effecten, schakelbaar met de (apart leverbare) footswitch.
Reverb - chorus - tremolo - vibrato - delay en diverse combinaties daarvan.
Te mixen met het droge signaal middel de FX Level knop.
- 10" Special Design Fender speaker.
IMHO iets te licht voor z'n taak, een "vettere" speaker met wat meer bas en mid en een wat grotere gevoeligheid past hier beter bij.
.
De bouwkwaliteit en afwerking is wat je van Fender gewend bent, stevig genoeg, strak en netjes.
Geen stalen hoekjes gemonteerd ter bescherming, maar hij is licht genoeg om te dragen zonder ergens tegenaan te klunen.
En dit ding gaat H-A-R-D. Loeihard.
Zeker met een betere speaker kun je hier makkelijk mee in het Cafè aan de Haven optreden.
.