PDA

View Full Version : akkoorden die klinken



ibanez260
1 september 2009, 15:44
beste forumleden,

ik weet niet zeker onder welke noemer ik het precies moet zetten,
maar ik veronderstel dat deze de juiste is.

Deze discussie dient voor alle verschillende combinaties van akkoorden te posten die goed klinken samen.
Niet die basis-dingen als Em C G D en al die andere.
Maar eerder 'speciale' of weinig gebruikte akkoorden die goed klinken samen.

Ga uw gang!

groet :gitarist:

soup
1 september 2009, 15:52
zelf zoeken ? :D

terrasbeest
1 september 2009, 16:53
Progressies dus.

Kwintencircel is een goed begin.

ibanez260
1 september 2009, 17:03
Progressies dus.

Kwintencircel is een goed begin.

en dat is??
sorry, ik heb nooit les gehad ofzo...

terrasbeest
1 september 2009, 17:11
en dat is??
sorry, ik heb nooit les gehad ofzo...

Dat had ik al door : daarom is het een goed begin.
En je raad het nooit : op nummer 1 toonladders, op nummer 2 akkoorden, op nummer 3 akkoorden progressies.

ibanez260
1 september 2009, 20:00
Dat had ik al door : daarom is het een goed begin.
En je raad het nooit : op nummer 1 toonladders, op nummer 2 akkoorden, op nummer 3 akkoorden progressies.

moet dat egt? :dontgeti:
:)

terrasbeest
1 september 2009, 22:17
moet dat egt? :dontgeti:
:)

nee, maar ik verveel me ook, dus post ik ook maar wat:punk:

aaronstonebeat
1 september 2009, 22:26
Muziek is een beetje als taal. Je hebt een eindig aantal symbolen (letters, woorden, tonen, akkoorden etc) maar daarmee kun je tot in het oneindige nieuwe combinaties maken.

Daarbij is het nogal cultuurafhankelijk en zelfs persoonlijk wat goed klinkt. Gesmachssache.

Ik kan me het enthousiasme achter je vraag wel voorstellen :ok:, maar het antwoord zou alles moeten omvatten.
Eén kind kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden :D

-=JEROEN=-
2 september 2009, 00:47
Ga hier maar eens lekker in neuzen:

http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/lesson.html

ibanez260
3 september 2009, 19:55
Ga hier maar eens lekker in neuzen:

http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/lesson.html

bedankt! staat bij mijn favorieten nu, maar wat ik bedoel is dat het niet van die gewone akkoorden zijn als die, maar zeer rare, nog nooit geziene akkoorden, of zoiets.... snap je?

sorry voor mijn veeleisend zijn :)

-=JEROEN=-
3 september 2009, 22:36
http://www.angelfire.com/fl4/moneychords/AAP.html

Je bedoeld zoiets?

http://books.google.com/books?id=tnmTMT6Hfi0C&pg=PA108&dq=CESH#v=onepage&q=CESH&f=false

(scroll naar beneden: Kosma)

Of zoiets?

Midwolda
4 september 2009, 07:59
bedankt! staat bij mijn favorieten nu, maar wat ik bedoel is dat het niet van die gewone akkoorden zijn als die, maar zeer rare, nog nooit geziene akkoorden, of zoiets.... snap je?

Als je eenmaal weet hoe een akkoord wordt opgebouwd dan kun je zelf akkoorden bedenken die (in theorie!) goed klinken.
Do-re-mi-fa-so-la-ti, majeur 1-3-5, mineur 1-b3-5, sus en aug, 2, 4, 7, 9, 11, enzovoorts etcetera.
Met dat stuk theorie achter je kiezen weet je ook waaròm een akkoord klinkt zoals-ie klinkt.
En dan kun je ook zelf de progressies gaan bedenken.
Ik ben nu zelf ook bezig met die theorie, na jarenlang uit het hoofd geleerde akkoorden-reeksen gespeeld te hebben.
Het is niet altijd leuk maar echt wel interessant, en het voegt zeker iets toe aan het gitaarspelen.

-=JEROEN=-
4 september 2009, 12:01
Als ik op gevoel speel, hou ik me niet zo aan progressies. Wel gebeurd het weleens dat ik een bepaald vervolg of slot akkoord hoor, soms ga ik hier dan naar op zoek, soms ga ik juist expres een andere kant op.

Ik heb overigens nog nooit 2 akkoorden na elkaar gehoord die ik niet vond kloppen!

EuroCinema
4 september 2009, 12:46
Ik zou als ik de TS was gewoon eens een boel liedjes uit verschillende genres gaan uitzoeken, dan kom je die dingen vanzelf tegen. Voor mensen met een pop/rock achtergrond zijn ouwe nummers van Stevie Wonder en de Beatles vaak de eerste stap richting wat complexere progressies. Iets van Burt Bacharach of Steely Dan is ook altijd interessant, en van daar kun je als dat je boeit door naar de jazzstandards en modernere jazz.
Een heel andere aanpak is op gehoor: ga bekende open akkoordgrepen eens over de hele hals op en neer te schuiven en luister naar de bijzondere harmonieen die de open snaren dan vaak geven.

terrasbeest
4 september 2009, 19:00
bedankt! staat bij mijn favorieten nu, maar wat ik bedoel is dat het niet van die gewone akkoorden zijn als die, maar zeer rare, nog nooit geziene akkoorden, of zoiets.... snap je?

sorry voor mijn veeleisend zijn :)

Ik ken een heleboel akkoorden, en ikzelf vind er geen enkel ' raar', want alle akkoorden en akkoorden progressies daar zit logica achter.
Bovendien, op basis van hetgeen je hier post is het moeilijk om zicht te krijgen op wat je bedoelt.Waarom post je niet eens wat van ons aller Youtube ofzo dat als voorbeeld kan dienen.

BTW mijn eerste antwoord is nog steeds waarop het zal neerkomen : muziek leren.Ook al speel je zuiver op je gehoor misschien nu al de sterren van de hemel: zonder het bijkomende werk raak je niet verder.Ook al post ik nu 10 of 20 rare akkoorden, als je niet weet wanneer/hoe ze te gebruiken schiet je er niks mee op. EGT, hoor.

Thiez
4 september 2009, 19:22
begin anders eerst eens met wat akkoorden uit te schrijven. Elk akkoord bestaat uit 3 noten. Wanneer je met deze 3 noten gaat spelen zul je merken dat ergens op de hals alle akkoorden te spelen zijn in een C-vorm, A-vorm, E-vorm, G-vorm en D-vorm.

wanneer je bijvoorbeeld C pakt. Daar zit een C, een E en een G in het akkoord.

dan kun je dus de volgende akkoorden maken (het blijft een C akkoord maar geeft heel andere sfeer)

0 (e) | 3 (g) | 8 (c) | 8 (c) | 12 (e)
1 (c) | 5 (e) | 8 (g) | 5 (e) | 13 (c)
0 (g) | 5 (c) | 9 (e) | 5 (c) | 12 (g)
2( g) | 5 (g) | 10(c) | 5 (g) | x
3 (c) | 3 (c) | 10(g) | 7 (e) | x
0 (e) | 3 (g) | 8 (c) | 8 (c) | x
C vorm A vorm E vorm G vorm D vorm

Dit is C uitgewerkt maar zo kan het met alle basisakkoorden. Je zult merken dat de ene beter klinkt dan de andere maar het is leuk om wat mee te expirimenteren en niet te gek moeilijk qua theorie. Denk dat dit een goed begin is! ben er zelf ook mee begonnen.

vulvasonic
5 september 2009, 21:56
Eigenlijk is het vrij simpel (als je het niet m.b.v. theoretische benamingen wilt uitleggen).

Iedere samenklank van 3 of meer tonen is een accoord. Elke willekeurige greep, hoe vreemd ie op zichzelf ook mag klinken, klinkt goed zodra alle afzonderlijke noten, in kleine sprongetjes van 1 of 2 frets (het liefst laat je 1 of 2 van de tonen staan), oplossen in het daaropvolgende accoord.

Probeer dit eens:
Speel een 'normaal' mooi klinkend accoord op de middelste 4 snaren. Laat dit accoord voorafgaan met een greep waarbij je 1 of 2 tonen van die ene greep laat staan en waarbij je de overige tonen 1 of 2 fretjes naar boven of naar onder verplaatst. Zeker weten dat je tot een aantal fraaie, 'nieuwe' accoorden komt.

:)