PDA

View Full Version : Nieuwe pickups op MIM HSS strat



Milan0
1 september 2009, 13:24
Hey iedereen.

ik heb sinds een aantal maanden een eerste gitaar...mexi HSS strat uit 2000 volgens een serienummer check. Met een SD Jeff beck hummbuck op de brug. Nu is de bucker echt een lekkere voor rock, punk metal etc. Alleen wil eigenlijk wat meer oefenen op solo'en. En ben vanaf het begin niet echt tevreden met het geluid van de stock pickups. Ze klinken wel mooi helder voor een akoestisch achtig geluid en ook wel een redelijke klank voor blues. Maar....als grote pink floyd fan ben ik een beetje opzoek naar het David Gilmore geluid zoals op 'momentary lapse..' the division bell etc.Ik kom al een eindje met wat reverb en een phaser op me cube 20x, maar het scheelt volgens mij nog erg in de pickups..Ik lees overal over EMG's, maar heb geen idee welke? Ook wil ik liever niet de brug bucker vervangen, of zou dit wel noodzakelijk zijn?

Iemand advies?;)

Kim Wilson
1 september 2009, 13:30
Ja, misschien eens op een andere amp testen? Met alle respect, maar ik denk dat je de nuances van pickups niet echt kunt beoordelen met een Cube20...

Milan0
1 september 2009, 13:37
True, maar ze zijn sowieso erg noisy, dus wil ze sowieso vervangen.
+ de mid pickup geeft weinig variatie tov de brug en gebruik ik eigenlijk bijna nooit.

Rubster
1 september 2009, 13:45
Ik denk dat de topic starter op een cube echt het verschil wel kan horen tussen de mex stock pickups en een set EMG's, of zelfs andere passieve pickups.
Heb zelf ook een mex HSS strat (geheel gecustomized), en heb er na een tijd Fender 57/62 pickups, plus een Jeff Beck trembucker van SD in gezet.
En zelfs op mijn Yamaha VR5000 (oude transistor bak die ik destijds gebruikte) kon ik duidelijk het verschil horen. Op slag lekker vintage glassig, tegenover de matte stock pickups.

Rooker
1 september 2009, 23:58
Gilmoure speelt met zijn (nieuwe) rode strat met emg dg-20 van EMG (actieve pickups). Deze zijn wel prijzig over de 300 voor een set van 3. Dit is zonde voor je Humbucker als je daar tevreden over bent. Slagplaat is geen probleem want die zit er bij.
Echter in zijn beroemde black strat heeft hij een fender Fat 50's in de neckpositie. Een hand wound custom made singlecoil ( doen ze dus een beetje geheimzinnig over) in de middle en een SD ddl bij de brug of zoiets. Dusss aangezien er bij jou al een SD zit waar je tevreden over bent zou ik die lekker laten zitten.
Ohhhhhh en laat je niet mislijden door de gedachte dat actieve picups meer output hebben. Dit is dus niet zo. Vaak (smaken verschillen) klinken de passieve veel warmer en net zo hard. Passieve heeft als voordeel dat ze heel stil zijn. Maar ook passieve kun je goet (laten) issoleren.
Succes met de zoektocht naar DE sound...
:strat:

Di Stefano
2 september 2009, 01:38
Ja, misschien eens op een andere amp testen? Met alle respect, maar ik denk dat je de nuances van pickups niet echt kunt beoordelen met een Cube20...

Ik ga hiermee akkoord. Je zal het verschil tussen de pickups wel horen, maar ik betwijfel of je sound er echt op vooruit zal gaan.

Rubster
2 september 2009, 08:00
Geloof mij nou maar! Hij gaat er, zelfs op een cube, echt wel op vooruit qua sound! Die stock pickups die ze in de mexicaanse fenders proppen zijn echt dof, mat en poep!

Milan0
3 september 2009, 17:22
dg-20 zijn SA's toch? Daarnaast zit er nog meer in die gitaar behalve de pickups zelf..


When set flat, the SA's are warmer and strattier than the Lace Golds. The SPC basically boosts the high mids and rolls off some of the treble, which give a great singing tone on the neck pickup for soloing, and incidentally gives your 2 & 4 psoitions some more cluck. Aside from the SPC, you get the EXG, which boost the highs and lows. This is pretty cool for deep, sparkly clean tones and crushing rythms under high gain.

dnek dat sowieso twee SA"s in mid en brug een mooie upgrade zou zijn ten opzichte van de stock pups.

Vind de SA's daarnaast ook een mooie clean hebben wat ik gehoord heb op youtube.
Sowieso erg te spreken over het setje als ik zo de youtubes luister.