PDA

View Full Version : Speakers testen



Nielsje
1 september 2009, 10:36
Lieverds,

ik ga vandaag of morgen een paar originele G12-65 speakers scoren.
Maar, de gevallen zijn al gedemonteerd, en derhalve niet meer te controleren op sound en aanlopen.

Hoe kan ik nou zo'n speaker even checken daarop? Was het niet zo dat ik met een 9V batterij even kon proberen of 'ie prima was? Ben het even kwijt..

cluseau
1 september 2009, 10:51
Lieverds,

ik ga vandaag of morgen een paar originele G12-65 speakers scoren.
Maar, de gevallen zijn al gedemonteerd, en derhalve niet meer te controleren op sound en aanlopen.

Hoe kan ik nou zo'n speaker even checken daarop? Was het niet zo dat ik met een 9V batterij even kon proberen of 'ie prima was? Ben het even kwijt..

Met een 9V= block kun je de polariteit mooi vaststellen, meer niet. Testen moet je eigenlijk in een kast maar als het niet anders kan sluit hem gewoon op een versterker of radio aan met een stukkie touw. Niet te hard want hij is niet gedempt. Als hij dan goed klinkt is dat een globale test. Let vooral op of je geen meetrillende windingen van de spreekspoel hoort en luister op heel laag volume op deze aanloopt. Je hoort dan een beetje het geluid alsof er zand inzit.

Frans

the sure thing
1 september 2009, 10:52
Een 1,5 volt batterij volstaat ook. Daarnaast kan je het aanlopen goed testen door gelijkmatig de conus in te drukken met je vingers. Als je dit zachtjes doet, en je hoort geen "geschraap", dan loopt de conus niet aan.

Chris Winsemius
1 september 2009, 12:16
Mulitmeter-"impedantie"/geleidings-check:

op weerstandsbereik zetten, dan meten, 8 ohm impedantie is 6-7 ohm dc-weerstand, 16 ohm imp. tussen de 12 en 14 ohm meestal.

Aanloop-check: speaker op de magneet leggen, conus aan beide kanten VOORZICHTIG bewegen; moet soepel zonder haperingen gaan.

Als je +/- 1/3 v/h RMS-vermogen d'r op gooit (ampje gewoon gebruiken) dan het geluid beoordelen, vastlopers zijn dan ook te horen.

Nielsje
1 september 2009, 12:31
Bedankt mennekes.

Ik ga voor de impedantie check en het voorzichtig duwen. Heb geen zin om een amp (die in de oefenruimte staat) + gitaar mee te zeulen.
Jammer overigens dat het 15 ohms speakers zijn, aangezien ze in een 2x12 gaan komt het dus neer op een totale load van 7.5 ohm, maar die kleine mismatch maakt denk ik niet uit..

Kim Wilson
1 september 2009, 13:16
Dat beetje mismatch zou ik me zeker niet druk over maken.

Chris Winsemius
1 september 2009, 13:48
Bedankt mennekes.

Ik ga voor de impedantie check en het voorzichtig duwen. Heb geen zin om een amp (die in de oefenruimte staat) + gitaar mee te zeulen.
Jammer overigens dat het 15 ohms speakers zijn, aangezien ze in een 2x12 gaan komt het dus neer op een totale load van 7.5 ohm, maar die kleine mismatch maakt denk ik niet uit..

Getalletjes.......
15 ohm vs. 16 ohm maakt imho amper wat uit.

Indien nodig: pak 'n oude Selmer amp, die hadden ook 'n 7,5 ohms uitgang... ;)