PDA

View Full Version : probleem met hot rod deville



larsje
1 september 2009, 00:04
hi,

Gisteren wilde ik een speakerkast uitproberen op mijn hot rod deville 212. Dus aangesloten op extra aansluiting (dus in feite 4 x 12), even op gespeeld. Toen aangesloten ipv de speakers die in de deville zelf zitten. Daarna (ook weer na het spelen over de speakers van de deville) een scheurend geluid zowel op het cleane kanaal als het overdrive kanaal. Druk viel helemaal weg en totaal geen volume meer. Een soort van raspend. ielig geluid. Ik heb wat zitten drukken op de buizen, misschien een losse buisvoet, maar dat hielp niet. Achterkant van een schroevedraaier getikt op de eindbuizen. Bij een van de eindbuizen klonk het getik ook door de boxen heen (meer als bij de ander).
Iemand een idee wat er aan de hand is?

grt. lars

roggethomas@hotmail.com
1 september 2009, 03:02
heb je wanneer je de tweede speaker alleen aangesloten hebt een open plug in de eerste jack gestoken zoals aangegeven staat in de manual? of heb je de andere speakers in de plug gestoken waar de andere speakers zitten? heb je de weerstanden van de speakers enzo gerespecteerd ?

larsje
1 september 2009, 08:24
nee, ik heb zeg maar eerst een cabinet aangesloten op de andere ingang, waarbij de speakers van de deville zelf ook aangesloten bleven, dus van een 212 een 412 gemaakt. Daarna heb ik de speakerkabel van de deville eruit gehaald en daarop het cabinet aangesloten. Ohmage van het cabinet is hetzelfde als dat van de speakers van de deville namelijk 4 ohm.

grt. lars

cluseau
1 september 2009, 08:26
aangesloten op extra aansluiting (dus in feite 4 x 12), even op gespeeld. Toen aangesloten ipv de speakers die in de deville zelf zitten.

Hoi, is me niet helemaal duidelijk wat je precies gedaan hebt. Als je alle speakers aangesloten hebt gehad int plus ext kan ik me zo voorstellen dat je een rekenfoutje hebt gemaakt en op een verkeerde impedantie hebt gespeeld. Maar kan me niet voorstellen dat je daarmee je eindtrap hebt opgeblazen, hoewel niets is onmogelijk. Afgaande op jouw gegevens kan ik niet zeggen wat er loos is, zal dan toch ff moeten meten. Wil je zelf iets proberen kun je er het beste een paar reserve buizen in prikken om die uit te sluiten maar denk dat daar niet je probleem zit. Om je OT te cremeren moet je wel heeel lang op vol vermogen spelen dus daar zou ik niet in zoeken. Meten is weten......
suc6
Frans.

Je reactie net gemist, lijkt er dus op dat je met een misaanpassing hebt gespeelt. In dat geval is er waarschijnlijk toch iets overleden, nogmaals er zal gemeten moeten worden.

muziekschuur
1 september 2009, 08:37
Hoe oud is de HOTROD DEVILLE.

larsje
1 september 2009, 08:45
oke de aansluitingen qua imp. kloppen. dat cabinet is ook 4 ohm en die mag je aansluiten op de externe uitgang. Vorig jaar nieuwe eindbuizen en voorvsterbuizen in laten zetten en af laten stellen. Maar het gebeurde dus echt met omwisselen van speakers, etc. Het lijkt alsof er dus op dat moment iets mis is gegaan.

De deville is zo'n 10 jaar oud.

cluseau
1 september 2009, 08:52
Maar het gebeurde dus echt met omwisselen van speakers, etc. Het lijkt alsof er dus op dat moment iets mis is gegaan.

De deville is zo'n 10 jaar oud.

Bij deze amp gebeurd er schakeltechnisch het een en ander in de jackpluggen van speakers. Het zou kunnen dat een schakelcontact wat lang niet gebruikt is geweest geen goed contact maakt. Stop er een plug in en haal die een flink aantal keren in en uit om het contact schoon te maken. Als dat effect heeft even met contactspray spaarzaam inspuiten en handeling herhalen.

Frans

larsje
1 september 2009, 08:55
zal ik ook doen!

Kim Wilson
1 september 2009, 08:56
Heb je de amp ook uitgezet tijdens het wisselen?

larsje
1 september 2009, 09:00
stanby laten aanstaan elke keer (wat ik me kan herinneren). de master wel elke keer uitgedaan.

Kim Wilson
1 september 2009, 09:05
Oh, wel gewoon de amp helemaal uit? Rode lampje uit en zo? Dan is dat niet het probleem.

cluseau
1 september 2009, 09:09
Oh, wel gewoon de amp helemaal uit? Rode lampje uit en zo? Dan is dat niet het probleem.

Nergens voor nodig hoor, het is al voldoende om de amp gewoon helemaal zacht te zetten. Zolang er geen signaal uitkomt is het veilig.

Frans

larsje
1 september 2009, 09:14
wat kan er gebeuren als je dat niet doet?

cluseau
1 september 2009, 09:14
oke de aansluitingen qua imp. kloppen. dat cabinet is ook 4 ohm en die mag je aansluiten op de externe uitgang.

Ik ben daar niet zo zeker van..... Als ik het schema mag geloven wordt de 2 Ohm wikkeling samen met de externe uitgang kortgesloten bij gebruik van alleen een externe speaker. Kan me dat niet voorstellen en denk dat er een foutje in het schema zit, maar toch....een aandachtspuntje.

Frans

larsje
1 september 2009, 09:16
ook als je hem in de aansluiting doet van de speakeraansluiting van de deville zelf?

cluseau
1 september 2009, 09:22
ook als je hem in de aansluiting doet van de speakeraansluiting van de deville zelf?

Nee dan niet, alleen en uitsluitend aleen als je de interne aansluiting niet gebruikt en de externe aansluiting wel dan volgt een volledige kortsluiting van de 2 Ohm wikkeling. Kan het usermanual eens na voor de zekerheid want dit is me eigenlijk nooit opgevallen.

Frans

Kim Wilson
1 september 2009, 09:22
Ik ben daar niet zo zeker van..... Als ik het schema mag geloven wordt de 2 Ohm wikkeling samen met de externe uitgang kortgesloten bij gebruik van alleen een externe speaker. Kan me dat niet voorstellen en denk dat er een foutje in het schema zit, maar toch....een aandachtspuntje.

Frans
Ik weet dat eigenlijk niet. Het is dezelfde schakeling als in de HR Deluxe die ik had. Volgens het plaatje gebruik je de externe alleen als er ook wat in de interne zit. Maar ik weet niet of die uitgang dan ook niet werkt. Werkt ie wel gewoon, lijkt het mij dat je er 4 ohm aan kunt hangen. Pas met een losse jackplug in de interne moet je 2 ohm aanhouden.

larsje
1 september 2009, 09:24
gaat er wat kapot als je een korte tijd een verkeerd ohmage er aan hangt dan? Het was max 1 minuut ofzo.

cluseau
1 september 2009, 09:33
Volgens het plaatje gebruik je de externe alleen als er ook wat in de interne zit.

Hier hebben we het over....
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/deville212.jpg

Dit is getekend zonder pluggen in de jack's
Stel ik steek alleen een plug in de externe.
De "eikel" van de plug drukt de veer tegen het contact naast "J6" verbonden met de 2 Ohm uitgangswikkeling.
De veer is echter ook verbonden met de veer in "J7"
Deze is op zijn beurt verbonden met het schakelcontact welke aan aarde ligt. Tenminste als "J7" ongebruikt is.
Dit betekend dus een volledige kortsluiting van de 2 Ohm wikkeling en de externe uitgang.
Veel geluid zal er niet uitkomen hoewel.....een beetje misschien wat uitnodigd om hem harder te zetten.

Frans.

@Lars, waarschijnlijk niets, moet wel heel gek lopen tenzij je op 11 draaide.

cluseau
1 september 2009, 09:49
heb je wanneer je de tweede speaker alleen aangesloten hebt een open plug in de eerste jack gestoken zoals aangegeven staat in de manual?

Kijk Lars, de eerste reply had het al door en we hebben er allemaal overheen gelezen. Mij conclusie is dus juist volgens zijn waarschuwing en ik ben nu bang dat je OT naar de eeuwige jachtvelden is. Nouja, eerst maar eens meten.

ipv een lege plug zou je natuurlijk ook de externe speaker in de eerste uitgang kunnen prikken, dan heb je nergens last van. Maar alleen de externe gebruiken en de interne ongebruikt laten is ten strengste verboden.


sorry :makeup:

Frans.

larsje
1 september 2009, 09:56
ps. maar dat heb ik dus volgens mij niet gedaan. Ik heb hem een keer als extra cabinet aangesloten (4 x 12 opstelling) en 1 keer ipv de interne speakers op de interne aansluiting.

Dat doormeten hoe kan ik dat het beste doen, maw de check of de OT kaputt is. Ik heb een meter en basale kennis over meten van buizenversterker.

cluseau
1 september 2009, 10:19
ps. maar dat heb ik dus volgens mij niet gedaan. Ik heb hem een keer als extra cabinet aangesloten (4 x 12 opstelling) en 1 keer ipv de interne speakers op de interne aansluiting.

Dat doormeten hoe kan ik dat het beste doen, maw de check of de OT kaputt is. Ik heb een meter en basale kennis over meten van buizenversterker.

Tja, je hebt gelijk, ik lees ook niet altijd goed he, wat dat betreft zou het mee kunnen vallen. De trafo testen is niet zo eenvoudig met de middelen die jij hebt. Zou iig toch een techneut opzoeken vanwege de hoge spanningen. Ik denk dat het zich voor jouw beperkt tot het wisselen van buizen.

Het meest simpele wat je zou kunnen doen is de trafo demonteren, 6V~ op de 8 Ohm aansluiting en dan kijken of je primair een hoge spanning meet. Voor de veiligheid mag je ook op de 16 Ohm aansluiting meten. Daar zou je ongeveer het dubbele moeten zien.

suc6

guitarnijboer
1 september 2009, 11:03
Ik zou eerst eens de contacten schoonmaken van de speakeroutputs en kijken of de contacten niet t.o.v. elkaar kunnen draaien. Bij sommige switchcraft achtige chassisdelen wil dit wel eens gebeuren en dat resulteerd in slecht contact.

Dat je de uitgangstrafo stuk zou maken doordat de 2 ohm uitgang is kortgesloten is onzin. Deze schakeling is nou juist zo bedacht om te voorkomen dat je OT stuk gaat zonder belasting. Van kortsluiten gaat een uitgangstrafo niet snel stuk. Het zorgt er alleen voor dat de eindbuizen het wat moeilijker hebben evenals de voeding.

cluseau
1 september 2009, 11:28
Bij sommige switchcraft achtige chassisdelen wil dit wel eens gebeuren en dat resulteerd in slecht contact.

Dat je de uitgangstrafo stuk zou maken doordat de 2 ohm uitgang is kortgesloten is onzin.

1 De schakelaars al aangegeven als mogelijke dader.

2 Kan ook niet geloven dat de trafo in zo'n korte tijd het loodje legt maar......never say never

Frans

larsje
1 september 2009, 12:26
en dat schoonmaken doe ik door een jack er in en uit te trekken?

cluseau
1 september 2009, 13:00
en dat schoonmaken doe ik door een jack er in en uit te trekken?


Yep, tis een poging waard, kleine kans maar je moet hem nemen. Tenslotte is het tijdens die handeling fout gegaan. Let ook op de opmerking van guitarnijboer en check de mechanische conditie van het chassisdeel, ik ging er wel vanuit dat die goed is.

frans.

larsje
6 oktober 2009, 19:52
hoi, ik heb gisteravond de eindbuizen vervangen. Daar ligt het niet aan. Geluid blijft hetzelfde. Hoor af en toe wat toon, maar erg zacht en met een soort van raspend geluid er doorheen. Plug er ook snel in en uit getrokken een paar keer. Geen effect. Ga ook nog wat contactspray kopen en hem daar mee inspuiten. Wat bedoelen jullie met de staat van het mechanische deel van het chassis?

graag jullie reactie.

grt. lars

cluseau
6 oktober 2009, 20:06
Wat bedoelen jullie met de staat van het mechanische deel van het chassis?

graag jullie reactie.

grt. lars


Opletten dat de contacten niet verdraaid zijn tov elkaar. Ook mogen ze elkaar niet raken natuurlijk. Als je buizen niet geholpen heben zou ik de oude even terugzetten. Stel je eens voor dat de bias is weggevallen en de buizen vol stroom staan te trekken, lijkt me zonde van je nieuwe buizen.

Al een beetje oud topic maar kun je een audio sample plaatsen/mailen.
Meet de spanning op het stuurrooster van de eindbuis zonder signaal.

Frans

guitarnijboer
6 oktober 2009, 20:06
Wat bedoelen jullie met de staat van het mechanische deel van het chassis?

graag jullie reactie.

grt. lars

zie bericht 23...

larsje
6 oktober 2009, 20:12
Hi Frans,

Dank!

Inderdaad moest lang wachten op de eindbuizen en versterker staat in bandhok. Ga eerst zorgdragen dat hij hier thuis komt te staan, kan ik hem hier goed openmaken en wellicht doormeten. Zal ook de oude eindbuizen er weer inzetten en contactspray kopen en bericht 23 goed opvolgen.

Ik ben een redelijke nitwit qua doormeten, maar met goede hulp kom ik een eind. Ik heb ook een ceriatone 18/38 watt in elkaar gezet en met visuele hulpmiddelen (lay-out) en goede uitleg ook daar kunnen meten. Dus....hoe meet ik de spanning op het stuurrooster?

grt. lars

cluseau
6 oktober 2009, 20:22
Dus....hoe meet ik de spanning op het stuurrooster?

grt. lars

Multimeter met + op massa, minklem op pin 5 van 6L6 waar de 1k5 weerstand (bruin/groen/rood) aanzit. Je zou zo rond de 30V= moeten meten afhankelijk van de instelling. En let op he.....:blast:

Frans.

larsje
6 oktober 2009, 20:30
plus op massa, is gewoon ergens op het chassis, toch? (en ja ik zal een hand in mijn broekzak doen -))

cluseau
6 oktober 2009, 23:09
plus op massa, is gewoon ergens op het chassis, toch? (en ja ik zal een hand in mijn broekzak doen -))

Dat is correct maar......

Misschien is het handiger om direct de buisstroom te meten.
Meten op punt 8 tov chassis, waarde 60mV=.
Komt overeen met 30mA per buis.
GEEN signaal en potmeters op "0".

Frans.

DeiDRagonas
7 oktober 2009, 02:48
Ik heb me btw laten vertellen dat deze amps, net als de meeste Fender amps, juist haast noob proof zijn. Wat je ook doet, ze zouden niet stuk zijn te krijgen. Ook bijv het laten draaien en erop spelen zonder speaker load (speakerkabeltje eruit) zou geen enkel probleem zijn.

:lp:

nico verduin
7 oktober 2009, 09:08
Ik heb me btw laten vertellen dat deze amps, net als de meeste Fender amps, juist haast noob proof zijn. Wat je ook doet, ze zouden niet stuk zijn te krijgen. Ook bijv het laten draaien en erop spelen zonder speaker load (speakerkabeltje eruit) zou geen enkel probleem zijn.

:lp:De meeste Fender amps sluiten de speaker load kort waardoor de primaire impedantie in elkaar stort. De spanningsval over de wikkelingen wordt minimaal. Alleen je buizen krijgen wat meer op hun donder. Dit in tegenstelling to een "open" verbinding waardoor een maximale inductie ontstaat met het risico van "arcing" (vonk overslag in de wikkeling).

Maar goed is het dus niet. En het is electronica... dus alles kan stuk......

larsje
7 oktober 2009, 13:20
Dank allemaal!

Meten op punt 8 is pin 8 van elk van de twee eindbuizen vermoed ik (?) en op welke schaal zet ik de multimeter?

nb. zoals gezegd nitwit.

grt. lars

nico verduin
7 oktober 2009, 14:06
Als je niet kan autorijden, ga je (enkelen uitgezonderd) toch ook niet achter het stuur zitten:(
Als je niet weet hoe je een meter moet bedienen, hoe denk je dan iets te kunnen meten?

Dirk_Hendrik
7 oktober 2009, 15:56
Als je niet kan autorijden, ga je (enkelen uitgezonderd) toch ook niet achter het stuur zitten:(
Als je niet weet hoe je een meter moet bedienen, hoe denk je dan iets te kunnen meten?


+1.
dit soort vragen icm buizenversterkers suggereeren mogelijkheid tot dodelijke afloop. :stop:

cluseau
7 oktober 2009, 16:16
+1.
dit soort vragen icm buizenversterkers suggereeren mogelijkheid tot dodelijke afloop. :stop:

+2
Meer dan eens voor gewaarschuwd, risico is bekend.
Maar iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen verantwoording, wij zijn toch geen overheid zeker.

Frans

larsje
8 oktober 2009, 10:50
Dank Frans en dank voor alle goede raad en zorg van de anderen. Weet prima waar ik met mijn vingers wel/niet aan moet zitten in een buizenversterker (maw neem alle voorzorgsmaatregelen in acht). Zoals ik al gezegd heb, heb ik onlangs een 18/36 watt in elkaar gezet, waar ik ook van alles moest doormeten. Met goede hulp kom ik een heel end. Ik ga eea meten en zal de gegevens weer op gitaarnet zetten. Die vraag over die mulitmeter staat nog open, toch? Dus graag nog een reactie daarop als het kan.

grt. lars

cluseau
8 oktober 2009, 10:54
Die vraag over die mulitmeter staat nog open, toch? Dus graag nog een reactie daarop als het kan.

grt. lars

DC V= op een berijk groter dan de te verwachten spanning (is meestal automatisch).

Frans.

larsje
29 oktober 2009, 09:18
oke, eindelijk de versterker thuis en de metingen kunnen verrichten.

Op pin 8 versus chassis geeft hij hij 65 mV
Op pin 5 versus chassis geeft hij 45 V

Ik vermoed dat die waardes kloppen toch?

Zijn er nog andere metingen te doen (voorversterkink of nog iets met eindbuizen) of zal ik een soundclip posten?

Ik ga vanmiddag ook contactspray halen want dat had ik niet niet gedaan. Ik zal jullie op de hoogte stellen van die vorderingen.

cluseau
29 oktober 2009, 09:41
oke, eindelijk de versterker thuis en de metingen kunnen verrichten.

Op pin 8 versus chassis geeft hij hij 65 mV
Op pin 5 versus chassis geeft hij 45 V


De 65mV is een indicatie voor de buisstroom welke 60mA moet zijn voor de twee buizen. 65mA is dus oke. 45V op pin 5 moet natuurlijk -45V zijn maar en neem aan dat dit in orde is (afleesfoutje). Buizen staan iig goed ingesteld. Zoek het dus maar in de jacks.

Frans.

larsje
29 oktober 2009, 09:47
hi frans,

Dank. Ik ga met die contacspray aan de gang en je hoort van me.

Je bedoelt dat de transformator dus niet naar zijn grootje is (inclusief de buizen)?

groeten,

Lars

cluseau
29 oktober 2009, 09:54
Je bedoelt dat de transformator dus niet naar zijn grootje is (inclusief de buizen)?



Is niet aannemelijk, gaat niet zo snel kapot hoor. Tis geen transistorbak. Misschien is het toch handig om het even te laten horen. Als je een sample hier niet kan plaatsen mag je het ook mailen.

Nog even over de contactspray, als je gewoon een jack plug erin prikt zou dat zeker invloed moeten hebben als het om vuile contacten gaat. In het bijzonder de jacks send / return.

Frans

larsje
29 oktober 2009, 19:41
hi,

Contactspray op de plus gespoten en een flink aantal keren op en neer. Geen resultaat hetzelfde raspende geluid. Ook nieuwe buizen erin gezet, gebiasd, geen resultaat.

Zijn er metingen die ik kan verrichten of nu de soundsample?

groeten,

Lars

cluseau
29 oktober 2009, 22:37
Zijn er metingen die ik kan verrichten of nu de soundsample?

Vind het nog steeds verdacht dat de fout er in is gekomen met het switchen tussen speakers. Meten kan altijd natuurlijk maar dan moet je toch wel weten wat je meet.

Met een soundsample kunnen we iig iets horen maar verwacht er niet te veel van.

Als je de moeite wilt nemen maak dan een tabel met meetwaarden. Schrijf dan pootje 1 t/m 9 met de gemeten waarde en doe dat zo voor elke buis. Conditie: geen signaal, alle regelaars dicht. Eventueel later met signaal herhalen. Mogelijk is daar een afwijking uit te halen en kunnen we je verder helpen.

Frans

chocorookie
30 oktober 2009, 17:19
Jezus, heb net het schema eens bekeken. het ding zit vol sper en zenerdiodes......zelfs aan de primaire kant van de OT.

Ik denk: langs een tech met toonfiets en scoop. deze kan daarnaast ook je OT wikkelingen nazien. Lijkt mij verstandiger want dit resulteerd in gissen en ongelukken.

cluseau
30 oktober 2009, 20:02
het ding zit vol sper en zenerdiodes......zelfs aan de primaire kant van de OT.


Valt wel mee hoor, die aan de OT zijn voor piekonderdrukking en doen in normaal gebruik eigenlijk niets. Ze veroorzaken al helemaal geen vervorming. Maar idd heb ik mijn twijfel of het Lars lukt dit zelf op te lossen.

Frans.

larsje
30 oktober 2009, 20:50
hi frans,

Dank!

hoe post ik een soundclip, want die heb ik gemaakt.

Bedoel je met meten alleen de eindbuizen of ook de voorsterking? En ik meet dus telkens van punt x tov chassis. Eerst een keer zonder signaal en 1 x met signaal (gitaar erin en volume iets open)?

Van daaruit maar weer verder kijken.

groeten,

Lars

cluseau
30 oktober 2009, 20:59
hoe post ik een soundclip.......

Bedoel je met meten alleen de eindbuizen of ook de voorsterking? En ik meet dus telkens van punt x tov chassis.

Lars, maak een tabel voor elke buis. tov het chassis meten op punt 1 t/m 9.

Soundsample kun je mailen naar het mailadres in mijn profiel.

Frans

larsje
30 oktober 2009, 21:03
oke, doe ik.

welke range adviseer je voor mijn multimeter vwb voorversterking en eindbuizen?

nico verduin
30 oktober 2009, 22:24
oke, doe ik.

welke range adviseer je voor mijn multimeter vwb voorversterking en eindbuizen?Larsje, als je niet weet waar je mee bezig bent..... zou ik toch echt een monteur gaan zoeken.

larsje
31 oktober 2009, 10:31
probeer heet eerst graag met jullie hulp als het mag. Leer hiervan. Hierbij de waarden, hoop dat het goed is gemeten.

pin V1 V2 V3 E1 E2
1 240 (mv) * 243 (mv)* 150mV 0.0 0.07mV
2 0.01 mV 0.01mV 15V 4.5mV 4.5mV
3 2V 2V 30V 475 (mv) * 475 (mv)*
4 5mV 4.5mV 4.5mV 475 (mv) * 475 (mv) *
5 4.5mV 4.5mV 5mV -42V -42
6 240 (mv)* 240 (mv) * 175V 0.02mV 0.01 mV
7 0.01mV 0.05mV 5.6V 4.7mV 5mV
8 2V 2V 30V 60mV 60mV
9 5mV 4.5mV 4.5mV X X

*) hier moest ik de range op 600V zetten en toen kwam mv in beeld. De mV zijn denk ik millivolt range 2000m of 200m

larsje
31 oktober 2009, 10:32
shit hij verspringt helemaal

larsje
31 oktober 2009, 11:00
V1 V2 V3 E1 E2

1 240 (mv) * 243(mv) * 150mV 0.0 0.07

2 0.01mV 0.01mV 15V 4.5mV 4.5mV

3 2V 2V 30V 475 475

4 5mV 4.5mV 4.5mV 475 475

5 4.5mV 4.5mV 4.5mV -42V -42

6 240 (mv) * 240 (mv) * 175V 0.02mV 0.02mV

7 0.01mV 0.05mV 5.6V 4.7mV 5mV

8 2V 2V 30V 60mV 60mV

9 5mV 4.5mV 4.5mV x x

larsje
31 oktober 2009, 11:24
V1

1 240 (mv) *
2 0.01mV
3 2V
4 5mV
5 4.5mV
6 240 (mv) *
7 0.01mV
8 2V
9 5mV

V2

243(mv) *
0.01mV
2V
4.5mV
4.5mV
240 (mv) *
0.05mV
2V
4.5mV

V3


150mV
15V
30V
4.5mV
4.5mV
175V
5.6V
30V
4.5mV

E1

0.0
4.5mV
475 (mv) *
475 (mv) *
-42V
0.02mV
4.7mV
60mV
x

E2

0.07
4.5mV
475 (mv) *
475 (mv) *
-42V
0.02mV
5mV
60mV
x

cluseau
31 oktober 2009, 13:35
V1

1 240 (mv) * 240V= zou beter kloppen
2 0.01mV
3 2V
4 5mV
5 4.5mV
6 240 (mv) * zelfde verhaal
7 0.01mV
8 2V
9 5mV


V3


150mV klopt van geen kant, kijk hier eens naar!
15V
30V
4.5mV AC
4.5mV AC
175V dit is al beter
5.6V
30V
4.5mV AC



Lars, kijk even naar de vette text. De anode van de phase inverter heeft geen voeding. Ik twijfel aan je meting omdat je op de anode's van de pre buisjes ook geen spanning hebt terwijl ze toch werken. 240mV is m.i. niet mogelijk in een werkende trap. Let dus goed op wat je doet. Anode's meet je in de stand DC.

Frans.

larsje
31 oktober 2009, 14:26
hi frans,

is inderdaad 240V (zie rangeverhaal verhaal in mijn eerdere post)

op V3 pin 1 meet ik 75mV (ik heb de range op 2000m) staan.

Wat zou ik moeten meten op de anodes van de pre-buisjes (en welke pin is dat?)

nico verduin
31 oktober 2009, 17:01
tussende 150-250V

cluseau
31 oktober 2009, 17:24
hi frans,

is inderdaad 240V (zie rangeverhaal verhaal in mijn eerdere post)

op V3 pin 1 meet ik 75mV (ik heb de range op 2000m) staan.

Wat zou ik moeten meten op de anodes van de pre-buisjes (en welke pin is dat?)

Bij alle kleine buisjes zou je op pin1 en pin6 rond de 200V= moeten meten. Mag best een stuk afwijken maar voor 75mV= doe ik het niet. Dat is het geval bij pin1 van V3. Daar zit een probleem. Check R57, is 68K (rood/grijs/orange).

Frans.

larsje
31 oktober 2009, 17:27
Dank!

en welke pin?

cluseau
31 oktober 2009, 17:32
Bij alle kleine buisjes zou je op pin1 en pin6 rond de 200V= moeten meten. Mag best een stuk afwijken maar voor 75mV= doe ik het niet. Dat is het geval bij pin1 van V3. Daar zit een probleem. Check R57, is 68K (rood/grijs/orange).

Frans.

zie post 61

guitarnijboer
31 oktober 2009, 18:22
Ben ik nou gek!?! Het probleem begon toen je een externe speaker aansloot... en inmiddels zit je (met moeite) de spanningen te meten op je voorversterker buisjes! Ik wil je niet ontmoedigen of zo, maar ik zou serieus overwegen je multimeter aan de wilgen te hangen en investeren in een bezoekje aan een deskundige.

larsje
1 november 2009, 09:10
Hi,

Dank!

Ik zal pin 1 van V3 nog eens meten.

Ik heb in een ander forum gelezen dat r57 vaker problemen geeft. Wat en hoe moet ik deze weerstand meten?

Graag jullie reactie.

groeten,

Lars

larsje
1 november 2009, 13:28
hi,

pin 1 van v3 geeft tussen de 50/60 mV (multimeter op 2000m). Geen metingen op 20v, 200v of 600v range.

Wat kan ik doen met R57, hoe en wat te meten (weerstand, volts, etc?)

groeten,

Lars

larsje
1 november 2009, 14:07
oke, heb R57 gemeten. Aan een kant meet ik rond de 450V aan de andere kant zo goed als niets. Is dit het probleem?

groeten,

Lars

ik heb dit gevonden namelijk:

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/plateloads.html

cluseau
1 november 2009, 15:19
oke, heb R57 gemeten. Aan een kant meet ik rond de 450V aan de andere kant zo goed als niets. Is dit het probleem?




Sometimes this resistor will come completely "open," or, in other words, it will internally break into two.


Lars, verbluffende text he! Zou er een weerstandje aan wagen want zoals eerder vermeld wat jij meet klopt van geen kant, 75mV is zo goed als niets en kan het eigenlijk niet anders dan een open anode weerstand zijn. Komt wel vaker voor maar is wel heel toevallig dat het moest gebeuren tijdens de wissel van je speaker.

Frans.

larsje
2 november 2009, 16:43
Hoi Frans (en alle anderen),

Problemen zijn verholpen, deze nitwit heeft met jullie hulp de hot rod weer in bedrijf gekregen. Dank voor het geduld. Ik heb er veel van geleerd (waaronder biassen!). Ik heb R57 en R58 vervangen en daarna deed hij het weer. Was nog een beetje geklooi aangezien de ijzeren ronde vormpjes op de pcb waar de weerstand gesoldeerd moeten worden loslieten en ik dus direct op de pcb moest gaan solderen. Maar goed alles doet het weer.

Nog een vraag aan jullie voordat ik dit topic sluit. Ik wil graag wat onderdelen op de PCB vervangen door betere onderdelen waaronder een aantal caps. Ik zit te denken aan c24, c25, cc26, c27 en c53, c2 c10 en c18. Is dit zinvol?

http://www.fender.com/support/amp_schematics/pdfs/Hot_Rod_DeVille_Schematic.pdf

En hebben jullie een tip hoe ik kan voorkomen dat die ronde dingetjes loslaten?

groeten,

Lars

cluseau
2 november 2009, 21:24
En hebben jullie een tip hoe ik kan voorkomen dat die ronde dingetjes loslaten?

Haha, gefeliciteerd, zo zie je maar weer dat de aanhouder wint.

Tip: gebruik een 30W boutje en soldeer zo kort mogelijk.
Zelf gebruik ik 50W maar soldeer dan ook wel super kort, heb nooit last van dit verschijnsel. Beetje oefenen op een oude print, heb je zo door.

Frans.

chocorookie
3 november 2009, 20:00
Ěk vindt dat iedereen z'n multimeter moet pakken, of moet kopen bij de Aldi en eens lekker moet gaan meten in z'n amp. Oja, probeer alle standjes van ohms tot mA ook eens uit als ie geen waarde doorgeeft.


Doen hoor!


Gr. Choc.

DeiDRagonas
4 november 2009, 16:33
Ěk vindt dat iedereen z'n multimeter moet pakken, of moet kopen bij de Aldi en eens lekker moet gaan meten in z'n amp. Oja, probeer alle standjes van ohms tot mA ook eens uit als ie geen waarde doorgeeft.


Doen hoor!


Gr. Choc.

:seriousf:


Ik hou zo van gitaarnetters!
Geweldig... Dingen repareren die het gewoon doen. modificaties aanbrengen puur omdat het kan, niet omdat het nodig is. Met gevaar voor eigen leven prutsen in je amp... Liever een custom gitaar kopen terwijl de fabrieksgitaar duidelijk de beste is.

Ik lach me een bult meestal! En iedereen doet er ook aan mee!!


:lp:

larsje
4 november 2009, 17:29
Yo,

Zou top zijn als ik nog antwoord krijg op mijn vraag in de laatste post.

groet,

Lars

johnv
4 november 2009, 17:38
Top dat je het zelf voorelkaar gekregen heb, wie niks probeerd zal het ook nooit leren.

larsje
4 november 2009, 18:12
Thanks vond het zelf ook wel stoer. Snap de reacties wel, maar je moet inderdaad ergens beginnen. Ik weet inmiddels wel wat ik wel en niet moet doen met een versterker als ik de handel ga meten (drainen van de caps enzo). Ik kan nu biassen, daar moest ik hem ook altijd voor wegbrengen.

grt. lars

cluseau
4 november 2009, 20:21
....Ik wil graag wat onderdelen op de PCB vervangen door betere onderdelen waaronder een aantal caps. Ik zit te denken aan c24, c25, cc26, c27 en c53, c2 c10 en c18.......


Ik zou met jouw vaardigheden blij zijn dat hij weer werkt maar als je wilt experimenteren, go ahead, make my day.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gif

Frans.

larsje
4 november 2009, 20:25
Hi Frans,

Dank voor je reactie. Zijn de caps die ik voorstel oke?

Ik weet in ieder geval dat c24/c25/c26 en c27 vaker vervangen worden. Hoe zit het met die andere?

grt. lars