PDA

View Full Version : TAYLOR 412 ervaring?



tillens
31 augustus 2009, 22:56
Heeft iemand ervaring met deze gitaren? Graag jullie bevindingen!

Mvg!

Wizz
31 augustus 2009, 23:48
Nou en of, want ik ben "district sales manager" voor Taylor, tegenwoordig...
Maar daarvoor werkte ik in allerlei muziekwinkels en verkocht veel Taylor. Dat wil zeggen, ze verkochten zichzelf.
De 400 serie is mijn favoriet. Ovangkol zij- en achterkanten hebben klankmatig een karakteristiek die dichtbij Rio-pallisander komt: Een bereik van diep laag tot heel hoog, met een lichte "boost" van het midden, zoals ook esdoorn-dat echter minder bereik in het laag heeft.
Ovangkol is echter in tegenstelling tot Rio verre van schaars, zodat de 400 serie relatief goedkoop is. Bovendien kunnen nog steeds visueel en klankmatig strenge selekties worden toegepast. Vaak zou je zweren dat een 400 van het veel duurdere Koa is gemaakt.
Model 12, oftewel Grand Concert is ook helemaal goed. In sommige houtcombinaties zou het wat dun kunnen klinken, maar met een 412 heb je een gitaar die zowel veel groter- als veel duurder klinkt dan hij is.

Wizz

tillens
1 september 2009, 00:20
He thank Wizz, voor je uitgebreide info.
Dan weet je ook vast als ik een taylor mail naar je qua foto welke het is?
Wil je via pm je mail adres even sturen?
Daarnaast de Taylor die ik op het oog heb is een limited met mahonie uitvoering? Enige ervaring daarmee?

freddy
1 september 2009, 11:05
Ik heb 3 akoestische gitaren een Lag Summer,een Furch S24SR en een Taylor 410 de Taylor is mijn absolute favoriet, hij is even luid als mijn Furch met zij en achterkant van indian rosewood, de Taylor met zij en achterkant van Ovangkol doet daar niets voor onder enkel het laag is iets minder diep normaal als je bedenkt dat de Furch een super jumbo is en de Taylor een dreadnought.Het midden en hoog van de Taylor is veel mooier.
Ovangkol is een zeer onderschatte houtsoort, ik heb zeer veel Taylors in handen gehad ook de zeer dure gemaakt van o.a Koa,Cocobolo enz, ik vond dat het vele geld dat daarvoor gevraagd word niet evenredig was aan het geluid dat ze produceerden.
Dat blijven natuurlijk topgitaren, de 400 serie komt echter zeer dicht in de buurt en ja de hals van Taylor gitaren betere ga je niet vinden,de halzen van Santa Cruz zijn ook top maar daar moet dan wel flink voor betaald worden.

Guitarron
1 september 2009, 14:22
Hallo,

ik ben van plan om een taylor ga3 of een ga4 te kopen. de ga4 heeft uiteraard ovangkol zij- en achterbladen (en de ga3 sapele). Weet jij misschien als Taylor medewerker wat nou het preciese verschil is in geluid, bewerkbaarheid, etc.

Wizz
1 september 2009, 22:32
Het blijft natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. Ik heb lange tijd een GS6, met esdoorn zij- en achter en een sitka top als "huiskamergitaar" gebruikt. Op dit moment is een GC Fall Limited 2008, met Koa zij- en achter, Adirondack top, en CV Bracing favoriet. Oftewel, mijn smaak is veranderd.
Het verschil tussen een GA3 en een GA4 zijn de zij- en achterkanten, Sapele (Afrikaans Mahonie) bij de eerste en Ovangkol bij de tweede. Ik heb al gezegd, en onderschrijf het verhaal van Freddy wat dat betreft volledig, ik ben gek op Ovangkol.
Voor de prijs van een onversterkte GA4 koop je echter een GA3 met Expression System, en dat maakt voor mij de keuze tussen een GA3 EL en een GA 4 een lastige...

Wizz

Wizz
1 september 2009, 22:45
En Tillens, een Mahonie Ltd moet je gewoon proberen. Ik vrees dat ik persoonlijk ovangkol prefereer. Ik vind de gewone 400 doorgaans mooier dan de nieuwe Spring 2009 Ltd met Tasmanian, maar again, kwestie van smaak. De 700 Spring Ltd is dan wel weer helemaal het einde, met CV Bracing en Madagascar Rosewood zij- en achter. De Grand Concert 712 Spring Ltd is een echte aanrader, net als zijn iets vettere 714 versie.

Wizz

Buzz
1 september 2009, 23:03
Is het wel ethisch, dat een "district manager" van Taylor hier onbeschaamd z'n produkten staat te promoten?
Dat niemand objectief is over zijn eigen gitaar is begrijpelijk, maar dit riekt naar onvervalste verkooppraatjes.
Die schijn moet je hier vermijden.

Fireplace
1 september 2009, 23:24
Is het wel ethisch, dat een "district manager" van Taylor hier onbeschaamd z'n produkten staat te promoten?
Dat niemand objectief is over zijn eigen gitaar is begrijpelijk, maar dit riekt naar onvervalste verkooppraatjes.
Die schijn moet je hier vermijden.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar iemand die duidelijk zelf ook "gebruiker" is, enthousiast is over Taylor en er eerlijk bij vermeldt wat hij doet krijgt wat mij betreft het voordeel van de twijfel. Hij had het ook niet kunnen vermelden.

tillens
1 september 2009, 23:59
Is het wel ethisch, dat een "district manager" van Taylor hier onbeschaamd z'n produkten staat te promoten?
Dat niemand objectief is over zijn eigen gitaar is begrijpelijk, maar dit riekt naar onvervalste verkooppraatjes.
Die schijn moet je hier vermijden.

Fuck off.

Het maakt me geen bout uit wat Wizz verkoopt, wat ik weet en hoe ik Wizz ken is dat ie zijn houtjes kent, en of dat dan Fender, Taylor of wat dan ook is, maakt mij niet uit. Iemand met kennis van zaken niet meteen uitsluiten omdat jij denkt dat het naar shit riekt.

rijsberman
2 september 2009, 00:32
Volgens mij geeft Wizz hier desgevraagd productinfo. Lijkt me juist helemaal dikke prima!
:ok:


Nu alleen nog een forum korting/inkoopactie ofzo ;)

Muzieknono
2 september 2009, 06:41
Is de 412 een verouderd type, want als ik op taylor guitars kijk kan ik hem helemaal niet terugvinden.
Mvgr. Dirk Jan :B

peter_heijnen
2 september 2009, 09:07
Is het wel ethisch, dat een "district manager" van Taylor hier onbeschaamd z'n produkten staat te promoten?
Dat niemand objectief is over zijn eigen gitaar is begrijpelijk, maar dit riekt naar onvervalste verkooppraatjes.
Die schijn moet je hier vermijden.
Dit topic liep gesmeerd tot deze offtopic post. Denk je een probleem te zien, gebruik dan de rapporteerknop!

Zo, en nu weer over Taylor!

patrickbastiaan
2 september 2009, 11:44
ik heb ben ook op zoek naar een 412 CE (ter vervanging van een Crafter JE24) , zoek naar een goede 2ehands deal, nu begreep ik dat deze met verschillende electronica is gemaakt:
- fishman prefix: gewone piezo (tot ca 2000?)
- fishman prefix blender: piezo en microfoon (2000-2003??)
- Taylor ES: eigen taylor systeem. (2003? - heden)

Over het laatste hoor is wisselende geluiden, en heb dit op een 314ce getest en vond ES niet mijn geluid.

dus ben ik op zoek naar een 412ce met fishman.
omdat deze 2 niet gelijktijdig naast elkaar zijn te testen, doe ik een beroep op jullie:
- is de 412ce ook met blender gemaakt?
- kloppen bovenstaande jaartallen (dat maakt de zoektocht wat makkelijker)
- heeft deze dan ook een tuner ingebouwd?
- wat zijn de verschillen qua geluidweergave, maakt de microfoon echt wat uit?
- welke prijsverschillen mag je verwachten tussen met/ zonder microfoon?
- wat raden jullie aan: met/ zonder blender (ik heb ze met blender nog niet gevonden! zal ik door zoeken of een mooi zonder op de kop tikken?)

ik ben benieuwd

Patrick

freddy
2 september 2009, 14:02
Hallo,

ik ben van plan om een taylor ga3 of een ga4 te kopen. de ga4 heeft uiteraard ovangkol zij- en achterbladen (en de ga3 sapele). Weet jij misschien als Taylor medewerker wat nou het preciese verschil is in geluid, bewerkbaarheid, etc.

Beste Guitarron kijk even op You Tube,Taylor road show,Tonewood daar word je veel wijzer van voor wat betreft de klank van de belangrijkste houtsoorten.

Comfortably Daniel
2 september 2009, 14:10
Als jullie het niet erg vinden haak ik hier ook even in...:soinnocent:

Ik wil nog steeds een Taylor aanschaffen. Nou heb ik hier een Yamaha CPX-5S CS staan, waarvan ik het geluid echt lekker vind.
Ik heb wel een paar Taylors geprobeerd en dan over het algemeen de lagere series...210 ce, 310 ce...en nog een paar waarvan ik me niet meer herinner welke het waren.
Ik wil denk ik wel een soort gelijk geluid hebben als de Yamaha, maar ik hang me er zeker niet aan op. Nu denk ik dat de 714ce wel een goeie kandidaat is, maar ik heb geen idee hoe dat ding in levende lijve klinkt.

Iemand die me wat advies kan geven?

freddy
2 september 2009, 14:23
ik heb ben ook op zoek naar een 412 CE (ter vervanging van een Crafter JE24) , zoek naar een goede 2ehands deal, nu begreep ik dat deze met verschillende electronica is gemaakt:
- fishman prefix: gewone piezo (tot ca 2000?)
- fishman prefix blender: piezo en microfoon (2000-2003??)
- Taylor ES: eigen taylor systeem. (2003? - heden)

Over het laatste hoor is wisselende geluiden, en heb dit op een 314ce getest en vond ES niet mijn geluid.

dus ben ik op zoek naar een 412ce met fishman.
omdat deze 2 niet gelijktijdig naast elkaar zijn te testen, doe ik een beroep op jullie:
- is de 412ce ook met blender gemaakt?
- kloppen bovenstaande jaartallen (dat maakt de zoektocht wat makkelijker)
- heeft deze dan ook een tuner ingebouwd?
- wat zijn de verschillen qua geluidweergave, maakt de microfoon echt wat uit?
- welke prijsverschillen mag je verwachten tussen met/ zonder microfoon?
- wat raden jullie aan: met/ zonder blender (ik heb ze met blender nog niet gevonden! zal ik door zoeken of een mooi zonder op de kop tikken?)

ik ben benieuwd

Patrick

Beste Patrick,ik heb in mijn Taylor 410 een Fishman matrix infinity laten inbouwen (fantastische sound) juist omdat ik het ES systeem niet vertrouwde, in de beginperiode waren er veel problemen met het ES systeem die problemen waren vaak complex en niet eenvoudig op te lossen.Het geluid vond ik redelijk goed.
Wellicht zijn deze problemen ondertussen opgelost maar als je inderdaad een wat ouder type op het oog hebt zou je hier mee geconfronteerd kunnen worden.Wanneer die Fishman prefix blender precies gebruikt is weet ik niet wat ik wel weet is dat het een mooi systeem is dat goed klinkt.
Je kan ook proberen om een gewone 412 te vinden daar is dan gewoonlijk niets ingebouwd dan kan je daarna inbouwen wat je zelf wil,bedenk dat deze inbouwsystemen steeds beter worden en vooral natuurlijker klinken want het blijft een moeilijke zaak om een akoestische gitaar versterkt ook daadwerkelijk akoestisch te laten klinken,sucses!!

freddy
2 september 2009, 14:34
Als jullie het niet erg vinden haak ik hier ook even in...:soinnocent:

Ik wil nog steeds een Taylor aanschaffen. Nou heb ik hier een Yamaha CPX-5S CS staan, waarvan ik het geluid echt lekker vind.
Ik heb wel een paar Taylors geprobeerd en dan over het algemeen de lagere series...210 ce, 310 ce...en nog een paar waarvan ik me niet meer herinner welke het waren.
Ik wil denk ik wel een soort gelijk geluid hebben als de Yamaha, maar ik hang me er zeker niet aan op. Nu denk ik dat de 714ce wel een goeie kandidaat is, maar ik heb geen idee hoe dat ding in levende lijve klinkt.

Iemand die me wat advies kan geven?

Ik heb de Taylor 714 bespeeld,ik moet zeggen dat ik dat een van de betere Taylors vond, de 514 vond ik ook erg mooi,bedenk wel dat dit zeker niet de goedkoopste zijn.
Er waren er ook bij waar ik helemaal niet van onder de indruk was ondanks hun hoge prijs je ziet dat zoiets toch erg persoonlijk is m.a.w. je zal toch zelf moeten beslissen.
Ik heb de 410 en heb hier nog geen seconde spijt van gehad sterker nog ik vind hem nu mooier klinken dan een jaar geleden.

Comfortably Daniel
2 september 2009, 15:28
Ik heb de Taylor 714 bespeeld,ik moet zeggen dat ik dat een van de betere Taylors vond, de 514 vond ik ook erg mooi,bedenk wel dat dit zeker niet de goedkoopste zijn.
Er waren er ook bij waar ik helemaal niet van onder de indruk was ondanks hun hoge prijs je ziet dat zoiets toch erg persoonlijk is m.a.w. je zal toch zelf moeten beslissen.
Ik heb de 410 en heb hier nog geen seconde spijt van gehad sterker nog ik vind hem nu mooier klinken dan een jaar geleden.

Ik weet dat het om een flink prijskaartje gaat, maar ja...dan heb je ook wat :)

Het is inderdaad erg persoonlijk. Sommige mensen vinden de Yamaha's maar butt...ik vind 't een heerlijke gitaar.
De 312 vond ik persoonlijk niet echt denderend. Vond 'm een beetje stug spelen en vreemd klinken.

freddy
2 september 2009, 19:26
Ik weet dat het om een flink prijskaartje gaat, maar ja...dan heb je ook wat :)

Het is inderdaad erg persoonlijk. Sommige mensen vinden de Yamaha's maar butt...ik vind 't een heerlijke gitaar.
De 312 vond ik persoonlijk niet echt denderend. Vond 'm een beetje stug spelen en vreemd klinken.

Dat deze 312 stug speelde kan je zeker toe schrijven aan een slechte afstelling iets wat vaak voorkomt, ook bij de zeer dure exemplaren komt men dit tegen.
Taylors vanaf de 3 serie wel te verstaan zijn uitgerust met de befaamde NT nek die is werkelijk kaarsrecht daardoor zijn deze gitaren zeer nauwkeurig af te stellen wat het speelcomfort ten goede komt.
En ja die klank, de 312 is voorzien van zij en achterkanten van Sapele (Afrikaans mahonie) en daar moet je van houden, ik persoonlijk vind het te fel klinken bij sommige exmplaren kan die klank messcherp zijn vanzelfsprekend zijn er ook gitaristen die hier naar op zoek zijn, smaken verschillen.
Ook vind ik zeker op de 3 serie Elixer snaren geen optimale keuze ze kunnen het felle karakter van deze gitaren nog versterken maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk iemand anders kan het best mooi vinden.

peter_heijnen
3 september 2009, 07:55
(misschien toch handiger via PM' etje)
Dat is nou precies wat ik ook dacht, je post mbt de farida is bij deze verwijderd.

Donny
3 september 2009, 21:12
Ik ben geen TAYLOR-man, maar het zijn zondermeer zeer goede gitaren! Het feit dat ik geen Tailor bespeel heeft te maken met het specifieke geluid waar ik niet van hou, maar de bouwkwaliteit en de bespeelbaarheid zijn onovertroffen! Thumbs up voor deze gitaren!

tnijland
3 september 2009, 21:22
Ik heb een tijdje geleden voor dezelfde keuze gegaan en kan je eigenlijk maar 1 ding aanraden. Probeer er gewoon zoveel mogelijk en ga niet direct voor een specifiek merk omdat je meestal vanuit een ideaalbeeld redeneert ipv de sound.

Ik wilde oorspronkelijk ook graag een Taylor 312, 410 of 412 hebben maar kwam na een hele middag met uitproberen van minimaal 15 verschillende gitaren (Martin, Taylor, Yamaha, Larrivee, BreedLove, Gibson) uiteindelijk en voor mij totaal onverwacht toch uit op een Gibson J-185 gitaar.

Voor mij was het belangrijk om een fijn speelbare gitaar die zowel akoustisch maar ook versterkt goed klinkt. Over een fishman amp sprong de Gibson er qua klank iedere keer weer bovenuit (warme, dikke sound) en vond ik de Taylor sound toch wat helderder maar ook dunner. Enerzijds jammer want ik vind de Taylor gitaren persoonlijk veel mooier om te zien maar de sound i.c.m. een band was voor mij doorslaggevend. Ook dat is natuurlijk persoonlijk maar mijn advies is dus wel om vooral te proberen. Ik heb dat overigens bij Tonika gedaan omdat die erg veel verschillende modellen en merken op voorraad had staan.

De Taylor 410 was voor mij wel nummer 2 maar heeft het met name op versterkte klank moeten afleggen. Ik vind het wat meer een stand-alone gitaar met een mooie maar specifieke klank. Als ik nog wat extra geld had gehad.... :)

freddy
4 september 2009, 19:07
Ik heb een tijdje geleden voor dezelfde keuze gegaan en kan je eigenlijk maar 1 ding aanraden. Probeer er gewoon zoveel mogelijk en ga niet direct voor een specifiek merk omdat je meestal vanuit een ideaalbeeld redeneert ipv de sound.

Ik wilde oorspronkelijk ook graag een Taylor 312, 410 of 412 hebben maar kwam na een hele middag met uitproberen van minimaal 15 verschillende gitaren (Martin, Taylor, Yamaha, Larrivee, BreedLove, Gibson) uiteindelijk en voor mij totaal onverwacht toch uit op een Gibson J-185 gitaar.

Voor mij was het belangrijk om een fijn speelbare gitaar die zowel akoustisch maar ook versterkt goed klinkt. Over een fishman amp sprong de Gibson er qua klank iedere keer weer bovenuit (warme, dikke sound) en vond ik de Taylor sound toch wat helderder maar ook dunner. Enerzijds jammer want ik vind de Taylor gitaren persoonlijk veel mooier om te zien maar de sound i.c.m. een band was voor mij doorslaggevend. Ook dat is natuurlijk persoonlijk maar mijn advies is dus wel om vooral te proberen. Ik heb dat overigens bij Tonika gedaan omdat die erg veel verschillende modellen en merken op voorraad had staan.

De Taylor 410 was voor mij wel nummer 2 maar heeft het met name op versterkte klank moeten afleggen. Ik vind het wat meer een stand-alone gitaar met een mooie maar specifieke klank. Als ik nog wat extra geld had gehad.... :)


Hoe heb je die 410 versterkt getest? normaal zit in een gewone 410 niets ingebouwd dat is een pure akoestische gitaar of het moet een 410E zijn of een 410CE tegenwoordig een DN4 of die als DN4E te verkrijgen zijn weet ik niet.
Ik zelf heb in mijn 410 een Fishman matrix infinity zitten op een Schertler Unico klinkt dit fantastisch,dus het speelt een belangrijke rol wat in je gitaar ingebouwd is en op welke versterker je aangesloten bent daarom vind ik klank vergelijken op deze manier een beetje moeilijk.

tnijland
6 september 2009, 10:49
Je hebt gelijk, dit was wel een CE versie incl ingebouwde preamp. Heb geen verstand van de preamps en ben dus ook niet op dat niveau gaan combineren en heb me beperkt tot fabriek gitaren. Ik ben overigens niet echt gaan vergelijken maar heb geprobeerd om te bepalen wat het beste bij mijn doel paste en dat was een sound zoeken die versterkt goed klinkt in een unplugged bandje met 2 zangeressen.

Uiteindelijk bleven de 410(CE) en de J-185 over. :)