PDA

View Full Version : Welke semi-akoestische gitaar?



fahrzin
31 augustus 2009, 22:16
ik wil dus een semi akoestische gitaar kopen van ongeveer 500 euro (iets meer mag ook). van een epiphone dot heb ik gehoord dat ie snel ontstemt, dus die wordt 't niet. (heb er trouwens wel ff op gespeeld, klonk wel goed vind ik zelf)

nou zat ik dus laatst 'n beetje te kijken op internet en toen zag ik 'n Ibanez Artcore. kunnen jullie me die aanraden? (ik speel eigenlijk bijna alleen maar blues)

Fahrzin

kenx
31 augustus 2009, 22:34
Ik heb een Gretsch G5120 en ik moet zeggen... Daar mag je alles mee doen wat je wil, die ontstemt bijna niet!

Voor de rest ben ik er vol lof van :D

Nicks
31 augustus 2009, 23:55
Ze onstemmen niet zo snel maar ik vind de mijne wat lastiger te tunen, je moet ze even draaien voordat ze wat doen. Maar nou ook weer niet dat het desastreus is ofzo. Als de tuners niet bevallen dan zet je er toch gewoon nieuwe op? Zo duur zijn die setjes niet. Het geluid is iig magisch op die dingen, je kan er zowat alles mee imo. (na een degelijke pickup change, ik vond de standaard buckers die erop zaten om te huilen)

Lexvandoef
1 september 2009, 00:03
Ik heb een Gretsch G5120 en ik moet zeggen... Daar mag je alles mee doen wat je wil, die ontstemt bijna niet!

Voor de rest ben ik er vol lof van :D

Serieus? Ik heb net een 5129 gekocht, vanavond gebruikt in de band. Heerlijk geluid, maar ik kon wel elk nummer bijstemmen, ondanks dat ik de bisgby niet gebruikte.

Luke-wannabe
1 september 2009, 00:13
Zie mijn sig! [/spam]

kenx
1 september 2009, 08:24
Serieus? Ik heb net een 5129 gekocht, vanavond gebruikt in de band. Heerlijk geluid, maar ik kon wel elk nummer bijstemmen, ondanks dat ik de bisgby niet gebruikte.

Nee, echt. Ik kan de bigsby zoveel gebruiken als ik wil, tot zelfs 'duikvluchten' :D Die ontstemt echt geen halve toon!

Groetjes

fahrzin
1 september 2009, 19:23
dus..........zijn die ibanes artcores goeie gitaren?

kenx
1 september 2009, 19:31
dus..........zijn die ibanes artcores goeie gitaren?

Ga testen.

fahrzin
1 september 2009, 19:38
misschien zijn der dingen die ik niet kan weten als ik 'm test. zoals dingen die je pas weet na 'n tijdje ofzo :mad:
toch moet ik is 'n paar gaan testen :p

kenx
1 september 2009, 21:36
misschien zijn der dingen die ik niet kan weten als ik 'm test


Dat maakt toch niet uit dan? Als je test, en de sound, bespeelbaarheid, bouw bevallen je, dan maakt toch niet uit wat anderen er van vinden?

Kim Wilson
1 september 2009, 22:01
De Artcores zijn idd prima gitaren. Beetje duffe klank, maar dat valt met andere elementen wel wat bij te poetsen. Ze zijn iig een heel stuk goedkoper dan Gretsch en Epiphone, terwijl ik ze beter vind spelen en mooier vind qua afwerking.

Die gitaar van Luke-Wannabe (Höfner dinges) is trouwens ook een heel gaaf ding.

Apenzoon
1 september 2009, 22:05
van ongeveer 500 euro (iets meer mag ook). van een epiphone dot heb ik gehoord dat ie snel ontstemt, dus die wordt 't niet. (heb er trouwens wel ff op gespeeld, klonk wel goed vind ik zelf)




Als een gitaar ontstemt pas je gewoon de topkam, zadels of tuners aan. Er bestaat in mijn ogen niet een model gitaar dat pertinent ontstemt. Natuurlijk zijn bepaalde constructies minder stemvast, maar dat de Epiphone DOT altijd snel vals is gaat er bij mij niet in. Het kan wel zo zijn dat er bijna altijd wat aan aangepast moet worden.
Aanpassen doe je denk ik altijd. De Epiphone beviel je wel met testen, dus ik denk dat je daar altijd wel iets van kan maken.

Toch zou ik absoluut ook andere gitaren gaan testen. Wie weet ligt iets anders je beter. Zelf ben ik niet weg van de DOT, maar anderen vinden hem geweldig. Hetzelfde gaat ook op voor de Artcore. Het gevoel als je speelt kun je eigenlijk niet van iemand anders horen.

Ik heb zelf een ES-335 van Aria die ik erg goed vind. Dat is een nieuwe uit China, net als veel andere merken op moment.
Je zou naast Ibanez en Epiphone ook eens naar bijvoorbeeld Indie kunnen kijken en misschien vind je nog wel iets anders met testen.

Luke-wannabe
1 september 2009, 23:16
Die gitaar van Luke-Wannabe (Höfner dinges) is trouwens ook een heel gaaf ding.
Een vrij onschuldige, doch dringende quote :D
Check hem ook uit op de Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=nCVne61yIsM

fahrzin
1 september 2009, 23:42
Een vrij onschuldige, doch dringende quote :D
Check hem ook uit op de Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=nCVne61yIsM

oelala klinkt wel lekker :p
zit er eigenlijk wel over na te denken om 'm te kopen :eek:

Apenzoon
2 september 2009, 00:02
Ik vind hem heel gaaf, die Hofner!

Luke-wannabe
2 september 2009, 00:40
Hij is ook ontzéttend gaaf!

hezz
2 september 2009, 00:54
Maar artcores ook ;)

Misschien is een Hagstrom of Eastwood ook interessant? Zaten ook rond de €500 dacht ik en zijn prima gitaren met mooooooojoooooo! :D

Apenzoon
2 september 2009, 01:13
Heel misschien is een Duesenberg Starplayer TV ook nog een mogelijkheid. Ook heel gaaf, maar boven de 500 euro.

Little Jay
2 september 2009, 10:12
Je stapt wel een beetje snel over de Epiphone Dot heen hoor! Ik hoor zeer veel positieve geluiden over de Dot. Ik heb zelf een Epiphone Sheraton II waar in de loop der jaren zo'n beetje alle hardware van is ge-upgrade (in goed Nederlands ;-), behalve de tuners, want die zijn perfect, gitaar ontstemt echt nooit!

En in de tot 600-prijsklasse vind ik persoonlijk Epiphone toch de meeste mojo hebben, meer dan de (moderne) Ibanezzen en andere Aziaten, alhoewel dat tegenwoordig gewoon uitstekende gitaren zijn. Ik heb wel een zwak voor (oude) Duitsers, dus die Höffner Verythin vind ik ook cool.

'Tis allemaal erg subjectief natuurlijk........

Kakihara
2 september 2009, 10:58
Washburn HB-serie ? Veel waar voor je geld. Net als de oude TA-serie van Aria Pro II

tomcat
2 september 2009, 14:17
Ik heb een artcore gehad (AF85VLS), prima gitaren hoor. Heel veel kwaliteit voor weinig geld. Ik vind ze alleszins beter dan epiphone. Heb hem verkocht om een Godin 5th Avenue Kinpin te kopen. da's nog wel wat anders, maar ik was dan ook op zoek naar een jazzback die ook akoestisch mooi klinkt.

Ik heb ook een Höfner Verythin (een rode). En da's van de goedkope(re) semi-hollowbodies veruit de beste (naar mijn bescheiden mening). Ik probeerde ze allemaal (Washburn, Hudson, Yamaha, Artcore, Epiphone). De Höfner stak er behoorlijk boven uit, op alle vlakken.

Maar kijk uit: qua bespeelbaarheid (superlage actie) vind je niet beter (zelfs niet op Gibson), maar de nek is echt wel anders: erg breed en niet echt geschikt voor mensen met kleine handen. Voor de rest top: geen ongecontroleerde feedback(sustainblock), ontstemt niet, heel goede hardware (brug en stemsleutels). Ze is nog mooi ook (als je van de toch wel speciale headstock houdt.)

Moeilijk te vinden wel.
Ik speel niet veel op de mijne, maar doe ze niet weg omdat het zo'n fantastische gitaar is.

Dus mijn oordeel: ga voor een Höfner (nieuw of tweede hands), maar met een artcore zit je zeker goed, zeker bij de wat duurdere semi's.

Luke-wannabe
9 september 2009, 14:55
Hey Fahrzin. Bevalt de gitaar een beetje?

Squier4ever
9 september 2009, 15:08
Haal 'm dan ook uit je sig. leon...