PDA

View Full Version : Gezocht bluesy stratocaster



Portel
31 augustus 2009, 20:50
Ik heb een tijdje een imitatie Stratocaster gehad. Was niet veel soeps,
Ben overgestapt op een (semi-hollow) Les Paul (Epiphone Gibson) en GAS nu weer op een stratocaster met een bluesy tone.

Ik gebruik een Roland Cube 30x

Weet iemand merken en types die voldoen aan mijn wensen?
Nieuwstaat of tweedehands maakt niet uit.
Budget... Tja, 5- à 700 euro.

Kim Wilson
31 augustus 2009, 20:58
Fender Classic Player '60s (rosewood toets) lijkt me een goeie optie. Of kijk eens bij Blade, die maken ook retegoeie gitaren.

fuchs
31 augustus 2009, 21:06
Idd de Classic Player 60's!

Eko
31 augustus 2009, 21:11
Maakt geen meter uit welke je pakt. Amp open en raggen met die bak. Klein beetje drive er bij en gaan.
Zonder dollen , het maakt eigenlijk niet uit welke strat je pakt. Met bijna iedere strat kun je gewoon blues spelen. Dat is niet van een instrument afhankelijk. Een strat heeft standaard singlecoils aan boord en die mogen wel wat opgepept worden door je drive op de versterker te gebruiken of een pedaal er tussen te zetten.
SRV gebruikte een strat , net als Poppa Chubby , maar ook Eric Clapton ,Jeff Beck , John Mayer en nog een heel regiment anderen.

sjaak1990
31 augustus 2009, 21:30
+1 voor blade sowieso voor het testen

Ik vind het wel uitmaken welke je pakt, waarom zijn er dan mensen die op strats van duizenden euro's spelen. Met een cube zal je niet zoveel verschil horen natuurlijk...

Portel
31 augustus 2009, 21:31
@Eko: Ik las net in een ander topic dat een bepaalde Squier strat andere elementen had (Hotrails ofzo) dan een ander type van Squier, en dat die ene met Hotrails daardoor meer geschikt is voor rock (En dan leek het mij, minder voor blues)

ThaBluesBreaker
31 augustus 2009, 21:44
You got the blues or you don't :dance:

Nah zonder dollen, Fender 60s strat Classic player. Ik heb hem ook. Samen met een VOX AC15, het geluid is werkelijk waar heerlijk :D

Portel
31 augustus 2009, 22:02
You got the blues or you don't :dance:

Nah zonder dollen, Fender 60s strat Classic player. Ik heb hem ook. Samen met een VOX AC15, het geluid is werkelijk waar heerlijk :D

Van iemand met een naam als de jouwe moet ik dat dan maar aannemen.
En zo'n Fender 60s Classic player,

Voor hoe duur gaan die ongeveer over de toonbank?

Frustastic
31 augustus 2009, 22:08
€600 ofzo, maar kijk ook eens naar de classic series, die hebben echte vintage strat specs: 7.25" radius, smalle frets etc. Tis maar wat je lekker vindt spelen

Portel
31 augustus 2009, 22:16
€600 ofzo, maar kijk ook eens naar de classic series, die hebben echte vintage strat specs: 7.25" radius, smalle frets etc. Tis maar wat je lekker vindt spelen

'60s strat CLASSIC player' is toch classic serie?
Of niet?

Frustastic
31 augustus 2009, 22:24
Kijk; Je hebt de Classic PLAYER en de CLASSIC. De Classic PLAYER heeft modernere specs: 12" radius, grotere frets, modernere tremolo en andere pickups. De Classic PLAYER was iets van €600 and de Classic was iets van €500 dacht ik.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt:)

Eko
31 augustus 2009, 22:42
Wat ik er mee bedoelde te zeggen is , er zijn zoveel verschillende stijlen van blues dat het werkelijk niet uitmaakt welke strat je pakt. Pak er een die prettig in je hand ligt , de rest is een kwestie van spelen tot er eelt op je borst zit.

Portel
1 september 2009, 07:18
Ok, de 'Classic' is dus goedkoper,
Maar wat is het verschil tussen de Classic en Classic Player?

Zijn 'modernere specs' beter?
Oudere gitaren zijn toch juist beter dan modernere gitaren (soms/meestal)

Ik ben een beetje op zoek naar een Eric Clapton/David Gilmour geluid,
Ik keek laatst een filmpje van Clapton en zijn strat had zo'n lekker geluid. Warm, open en een eetje 'hol' geluid.

Wabbie
1 september 2009, 08:51
Ik denk dat je zowel met een classic als een classic player een prima blues sound kunt krijgen. Ga die gitaren gewoon eens testen in een winkel joh, de gemiddelde gitarenzaak heeft er wel een paar hangen. Mocht je een iets groter budget hebben kun je de nieuwe Roadworn-series ook proberen, dat zijn ook erg fijne strats.

Zoals velen al gezegd hebben kun je uit zo'n beetje iedere strat wel een lekkere blues sound halen.

Comfortably Daniel
1 september 2009, 09:03
Zoals eerder gezegd...zo'n beetje elke Strat zal je een goeie blues sound geven. Clapton, Gilmour, Hendrix, etc...hadden ook gewoon een simpele stardaard Strat(afgezien van de latere modificaties). ;)
Ik zou kijken naar de Classic, Classic Player, Squier Classic Vibe, en tweedehands.

Kim Wilson
1 september 2009, 09:07
En voor een beetje warme klank een rosewood toets. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar het maakt je tone net even wat ronder.

Frustastic
1 september 2009, 15:33
Squier classic vibe...

+10000000000000000000

Portel
1 september 2009, 15:52
En voor een beetje warme klank een rosewood toets. Niet dat het heel veel uitmaakt, maar het maakt je tone net even wat ronder.

Ik GAS eigenlijk op een witte strat, en ben dan van plan 2 losse slagplaten te kopen (red pearloid en goud en dan af en toe te wisselen).

Bij een witte strat vind ik een maple toets mooier staan.

sjaak1990
1 september 2009, 16:21
Er bestaan toch nog meer merken dan Fender :???:

Kim Wilson
1 september 2009, 16:24
Ja, klopt. Die worden hier toch ook genoemd, of niet?

Jappiedepappie
1 september 2009, 16:24
Ik GAS eigenlijk op een witte strat, en ben dan van plan 2 losse slagplaten te kopen (red pearloid en goud en dan af en toe te wisselen).

Bij een witte strat vind ik een maple toets mooier staan.

Dan is de SQUIER CLASSIC VIBE STRAT 50`S wat voor jou! Die is er ook in het wit, met maple toets én gouden plaat!!

Portel
1 september 2009, 18:19
Ok, en hoe zit het met de kwaliteit?

Ik ben zelf niet zo bekend met Squier, maar om een of andere reden heb ik niet zo'n goed gevoel bij het merk.

Jappiedepappie
1 september 2009, 19:06
Ok, en hoe zit het met de kwaliteit?

Ik ben zelf niet zo bekend met Squier, maar om een of andere reden heb ik niet zo'n goed gevoel bij het merk.

Ik heb de sunburst uitvoering gehad (verkocht wegens andere dromen) en ik vond het een mooiere, fijnere en betere gitaar dan een "instap MIM" Fender met een lekkere sound (zoek maar eens op youtube naar de classic vibe)

Midwolda
1 september 2009, 19:56
Ok, en hoe zit het met de kwaliteit?

Ik ben zelf niet zo bekend met Squier, maar om een of andere reden heb ik niet zo'n goed gevoel bij het merk.

Ik zou m'n '94er MiK Squier echt niet willen ruilen voor wat voor USA Fender dan ook.
Je moet ze per stuk beoordelen, niet per land of per stickertje... ;)

Psychomantis
1 september 2009, 20:29
Heb een vriend met een diego (door Duesenberg) Stratocaster (de luxe) die heel goeie blues speelt, kijk daar anders eens naar
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Diego/Strat/10/1

Harald
1 september 2009, 21:11
Je moet er gewoon wat uitproberen. De gitaar waar je je onmiddelijk op thuis voelt moet je hebben (vooropgesteld dat die technisch verder in orde is uiteraard)

Of je bluezy klinkt of niet ligt niet aan je gitaar, maar aan je spel. Op zich past een strat wel eerder bij ietwat meer rockgeorienteerde gitaristen, dan bij de echte traditionele bluesjongens. Voor oude stijlen zeker ook eens een 335 achtige gitaar proberen. Maar het is allemaal leuk, die verschillende soorten gitaren en elementen en specs. Het gros van de bluesmuzikanten moest zich meestal eigenlijk vooral behelpen met wat ze toevallig konden krijgen/betalen. Rijke bluesmuzikanten is iets van na 1970. En voor blues is dat natuurlijk zo'n beetje de dag van gisteren. De roots (ook voor het elektrische werk) liggen wat verder terug.

Blade, ben er erg blij mee, en sinds ik hem heb gaat mijn fender niet meer mee, maar is eigenlijk eerder rock achtig qua karakter trouwens. Ding heeft een prima sustain, en ik ben gek op ebben toetsen. Speelt voor mij toch lekkerder. Qua sound is het toch eerder een Blade dan een strat. De pickups zijn op een of andere manier toch wat cleaner (netter, oversturen kun je er wel mee) dan bij een strat. Je kunt het met de actieve elektronica wel behoorlijk aan je smaak aampassen (vlak de elektronica in zo'n strat van Clapton ook niet uit, dat klinkt toch echt anders.) alleen jammer dat je met een schroevedraaier moet klooien, zou mooi zijn als die knoppen gewoon ook op de voorkant zaten.

Hier de Blade live in actie
http://www.youtube.com/watch?v=3Ka776ozIBo

En bij een andere gig, Little Wing (solo begint bij +- 4 min)

http://www.youtube.com/watch?v=q5rmbxpyKkE


Voor de meer traditionelere bluesnummers neig ik zelf snel naar de Epiphone Sheraton die meegaat. Voor slide werk staat de Blade ook veel te laag afgesteld trouwens.

Wat opnames met de Sheraton, en als ik het achter elkaar hoor denk ik toch dat de muzikant meer bepaalt dan de gitaar.

http://www.youtube.com/watch?v=_K5WnyL6bb4 (Brother Booze)
http://www.youtube.com/watch?v=2UWU2jOd7i8 (Too blind to see, met slide, dat kan op de Epi wel, zijn trouwens ook .011 snaren ipv .010 op de Blade)

Harald
1 september 2009, 21:17
Versterker is trouwens misschien voor die Bluesy sound nog wel belangrijker dan de gitaar trouwens, maar goed, Seasick Steve tourt ook met zo'n Cube :) en aan gitaren geeft hij zijn whisk.. wacht, ik bedoel geld ook liever niet uit :supercool:

sjaak1990
1 september 2009, 22:40
Ja, klopt. Die worden hier toch ook genoemd, of niet?

Vooral veel Fender en iets over Blade, ik ga er niet verder over door maar ik vind andere merken wel het testen waard. Ben zelf meer een Blade man.

jutter
1 september 2009, 22:53
Ik heb een tijdje een imitatie Stratocaster gehad. Was niet veel soeps,
Ben overgestapt op een (semi-hollow) Les Paul (Epiphone Gibson) en GAS nu weer op een stratocaster met een bluesy tone.

Ik gebruik een Roland Cube 30x

Weet iemand merken en types die voldoen aan mijn wensen?
Nieuwstaat of tweedehands maakt niet uit.
Budget... Tja, 5- à 700 euro.

Wil je echt een Fender Stratocaster? Ik heb een paar weken terug een Gibson Les Paul Junior gekocht; nieuw nog geen 700 euro. Weliswaar met 1 P-90 element maar zeer veelzijdig!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Gibson%20les%20paul%20junior/DSC00651.jpg

Comfortably Daniel
2 september 2009, 03:39
Op zich past een strat wel eerder bij ietwat meer rockgeorienteerde gitaristen, dan bij de echte traditionele bluesjongens.

Ik móest hier wel even een vraagteken bij zetten....:???:
Hoe kom je erbij dat een Strat geen "traditionele" blues gitaar is?

De Strat, Tele, LP, ES-sen, etc...ze zijn allemaal vóór de rock era ontworpen.


Edit: On topic: Ik heb vanmiddag weer zo'n Classic Vibe beet gehad in de winkel, er even op zitten spelen. D'r is echt niks mis met die dingen, afgezien van de rotte appels, die overigens ook bij de Fender Standaard Strat ertussen zitten.

Portel
2 september 2009, 07:27
Wil je echt een Fender Stratocaster? Ik heb een paar weken terug een Gibson Les Paul Junior gekocht; nieuw nog geen 700 euro. Weliswaar met 1 P-90 element maar zeer veelzijdig!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Gibson%20les%20paul%20junior/DSC00651.jpg

Ja, ik wil echt een witte strat.


Ik móest hier wel even een vraagteken bij zetten....:???:
Hoe kom je erbij dat een Strat geen "traditionele" blues gitaar is?

De Strat, Tele, LP, ES-sen, etc...ze zijn allemaal vóór de rock era ontworpen.


Edit: On topic: Ik heb vanmiddag weer zo'n Classic Vibe beet gehad in de winkel, er even op zitten spelen. D'r is echt niks mis met die dingen, afgezien van de rotte appels, die overigens ook bij de Fender Standaard Strat ertussen zitten.

Ok,
En... als je de Fender Strat raportcijfer 10 geeft,
Wat zou je de Squier geven?

Portel
2 september 2009, 07:28
Wil je echt een Fender Stratocaster? Ik heb een paar weken terug een Gibson Les Paul Junior gekocht; nieuw nog geen 700 euro. Weliswaar met 1 P-90 element maar zeer veelzijdig!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Gibson%20les%20paul%20junior/DSC00651.jpg

Ja, ik wil echt een witte strat


Ik móest hier wel even een vraagteken bij zetten....:???:
Hoe kom je erbij dat een Strat geen "traditionele" blues gitaar is?

De Strat, Tele, LP, ES-sen, etc...ze zijn allemaal vóór de rock era ontworpen.


Edit: On topic: Ik heb vanmiddag weer zo'n Classic Vibe beet gehad in de winkel, er even op zitten spelen. D'r is echt niks mis met die dingen, afgezien van de rotte appels, die overigens ook bij de Fender Standaard Strat ertussen zitten.

Ok, en...
Als je de Fender standard raportcijfer 10 zou geven,
Hoe hoog zou de Squier Classic Vibe 50s dan scoren?

Harald
2 september 2009, 08:29
Ik móest hier wel even een vraagteken bij zetten....:???:
Hoe kom je erbij dat een Strat geen "traditionele" blues gitaar is?

De Strat, Tele, LP, ES-sen, etc...ze zijn allemaal vóór de rock era ontworpen.



Een gitaar met humbuckers past qua sound wat beter, door het dikkere geluid. Afgezien van Buddy Guy kan ik van de oude garde (dus van voor de engelse bluesrevival in de 60er jaren) zo snel weinig gitaristen bedenken die ik met een strat associeer (fair enough, muddy waters dan met een slide, en stratspelers waren er natuurlijk wel). Maar je kunt op een strat prima blues spelen, dat is het probleem niet.

Jappiedepappie
2 september 2009, 08:32
Een gitaar met humbuckers past qua sound wat beter, door het dikkere geluid. Afgezien van Buddy Guy kan ik van de oude garde (dus van voor de engelse bluesrevival in de 60er jaren) zo snel weinig gitaristen bedenken die ik met een strat associeer (fair enough, muddy waters dan met een slide, en stratspelers waren er natuurlijk wel). Maar je kunt op een strat prima blues spelen, dat is het probleem niet.

Wat zouden 2 humbuckers in een strat kunnen betekenen voor je sound?

Kim Wilson
2 september 2009, 08:33
De Strat werd idd in de blues pas echt gebruikt toen de ruigere blues meer in kwam. Clapton, SRV, Walter Trout, allemaal de wat steviger blues.

Harald
2 september 2009, 08:36
Dan is het geen strat meer... krijg je een 'super'strat. Op mijn Blade zit een humbucker bij de brug, die je kunt splitten tot single coil. Twee humbuckers in een strat is voorzover ik weet nooit populair geworden, dan krijg je meer een soort PRS. Wordt toch snel een gitaar die en geen les paul of ES is, en geen strat denk ik.

Vergeet trouwens een meester van het scherpe single coil geluid, weliswaar op tele, Albert Collins. Dat hele scherpe is toch wel zijn handelsmerk.

rijsberman
2 september 2009, 09:31
Dan is het geen strat meer... krijg je een 'super'strat. Op mijn Blade zit een humbucker bij de brug, die je kunt splitten tot single coil. Twee humbuckers in een strat is voorzover ik weet nooit populair geworden, dan krijg je meer een soort PRS. Wordt toch snel een gitaar die en geen les paul of ES is, en geen strat denk ik.

Vergeet trouwens een meester van het scherpe single coil geluid, weliswaar op tele, Albert Collins. Dat hele scherpe is toch wel zijn handelsmerk.

De gitaristen die Kim noemt hebben geen humbuckerts in de strat hoor.

En Joe Bonamassa is ook pas aan de LP gegaan toen iedereen 'm (met z'n strat) met SRV bleef vergelijken. Ik heb juist het idee dat er erg veel ouwe blues negerts zijn met een strat. :???:

Of reageerde je ergens anders op?

Harald
2 september 2009, 09:34
Nog een merk waar je tweedehands naar zou kunnen kijken is Peavey, en dan de eerste lichting gitaren waar ze mee op de markt kwamen. Die waren ook heel leuk. Johnny Copeland speelt daarop. Zie (even na 6 min is de gitaar goed te zien) http://www.youtube.com/watch?v=McI1NJ_iG24

@Rijsberman, ik reageerde op Jappiedepappie's post. Oude bluesnegerts met strat, Buddy Guy, het one lick wonder Elmore James dacht ik. Maar veel verder kom ik niet, als ik even voor de engelse golf kijk.

ThaBluesBreaker
2 september 2009, 11:15
Ok, de 'Classic' is dus goedkoper,
Maar wat is het verschil tussen de Classic en Classic Player?

Zijn 'modernere specs' beter?
Oudere gitaren zijn toch juist beter dan modernere gitaren (soms/meestal)

Ik ben een beetje op zoek naar een Eric Clapton/David Gilmour geluid,
Ik keek laatst een filmpje van Clapton en zijn strat had zo'n lekker geluid. Warm, open en een eetje 'hol' geluid.

Nou het schijnt dus dat die goedkopere echt drie keer prutter is dan die iets duurdere. Ik heb die goedkope nog nooit bespeeld, maar als ik hier en daar reviews lees is het niet zo'n bijzonder ding. Die Classic Player 60's strat daarentegen is echt een super gitaar zeker een van de betere, dan wel niet nummer 1 in zijn prijsklasse.

M Kactus
2 september 2009, 11:24
De gitaristen die Kim noemt hebben geen humbuckerts in de strat hoor.

En Joe Bonamassa is ook pas aan de LP gegaan toen iedereen 'm (met z'n strat) met SRV bleef vergelijken. Ik heb juist het idee dat er erg veel ouwe blues negerts zijn met een strat. :???:

Of reageerde je ergens anders op?

Er zijn vooral veel ouwe bluesnegerts met een akoestische gitaar. En elektrisch zijn bijna steevast hollowbodies. Zoals Harald zegt, pas vanaf de bluesrevival van de jaren '60 zijn er stratspelers.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Albert King met zijn kenmerkende Flying V en Albert Collins met zijn eeuwige telecaster. Maar vaak hollows.

TopicStarter: Over welke blues hebben we het? Er zijn zoveel stromingen en soorten blues dat je toch wat specifieker zult moeten zijn... Delta, Swamp, Chicago blues, Texas Shuffle, de Britse blues, de "moderne" Bluesrock-revival...

@ThaBluesBreaker: Dan zou ik ze toch maar eens gaan testen. Ik heb ze beiden vastgehad en vond die iets goedkopere echt wel fijner in de hand liggen. De hals lag me wat beter, net als de frets. Het is dus persoonlijke smaak. Grote verschillen in kwaliteit heb ik in ieder geval niet kunnen ontdekken.

Fenderfan
2 september 2009, 11:45
En BB-king natuurlijk,

Volgens mij is het verschil vooral te vinden in Blues (acoustische gitaren) en R&B met solid bodys, natuurlijk afhankelijk van de tijdsperiode.
Ik was laatst trouwens in de winkel die Mexikaanse classics aan het vergelijken met de Usa versies. Maar daar zit geen verschil in volgens mij. Klinken allemaal goed, maar de afstelling van de fabriek uit is ronduit slecht te noemen als je het mij vraagt. :crazyhappy:

newby trouwens, Hallo allemaal

M Kactus
2 september 2009, 12:34
En BB-king natuurlijk,

Volgens mij is het verschil vooral te vinden in Blues (acoustische gitaren) en R&B met solid bodys, natuurlijk afhankelijk van de tijdsperiode.
Ik was laatst trouwens in de winkel die Mexikaanse classics aan het vergelijken met de Usa versies. Maar daar zit geen verschil in volgens mij. Klinken allemaal goed, maar de afstelling van de fabriek uit is ronduit slecht te noemen als je het mij vraagt. :crazyhappy:

newby trouwens, Hallo allemaal

Hallo en welkom! De bluesfans groeien in aantal!
Maar BB King is wel hét voorbeeld van een hollowbody-gitarist. Zijn Lucille is misschien wel de bekendste hollowbody die er is.

barno
2 september 2009, 12:38
Dan is het geen strat meer... krijg je een 'super'strat. Op mijn Blade zit een humbucker bij de brug, die je kunt splitten tot single coil. Twee humbuckers in een strat is voorzover ik weet nooit populair geworden, dan krijg je meer een soort PRS. Wordt toch snel een gitaar die en geen les paul of ES is, en geen strat denk ik.

Vergeet trouwens een meester van het scherpe single coil geluid, weliswaar op tele, Albert Collins. Dat hele scherpe is toch wel zijn handelsmerk.

het grappige is wel dat met name Alberts Collins vooral zijn humbucker in de neckpositie gebruikt op zijn tele ...

Harald
2 september 2009, 13:10
En een ellenlange kabel om het hoog nog wat te temperen. En toch hoor ik op zijn platen vooral een zeer bright geluid uit zijn gitaar komen. Maar je hebt wel gelijk, hij heeft idd,. een tele met humbucker. Ook op Showdown klinkt hij trouwens net zo schel of zelfs scheller dan de andere twee. Robert Cray heeft daar denk ik nog de meest mellow sound. Gave plaat trouwens.

barno
2 september 2009, 13:39
de keren dat ik albert collins live zag, vond ik zijn geluid helemaal niet schel, juist erg dik maar toch nog geprononceerd. Door zijn manier van spelen denken mensen vaak dat hij een schel geluid heeft. speelt meestal met capo op de C.

Harald
2 september 2009, 13:47
http://www.youtube.com/watch?v=T0mXWy0aHYQ

Heeft wel een volle sound, maar toch vaak vrij veel geschetter bovenin (tja, hoe omschrijf je dat) Zijn manier van aanslaan speelt daar ongetwijfeld ook een belangrijke rol in. Je kunt dat hier vrij goed horen, zolang hij zacht aanslaat best warm, maar als hij echt aan die snaren plukt komt er zo'n laagje tophoog op.

Maar goed, terug on topic weer...

Daan_B
2 september 2009, 19:23
Bluesy strat?
Goh geen idee, misschien 99% van alle strats!?:???:

HalfBlindLefty
2 september 2009, 23:24
Ik ben niet ontevreden over de (bluesy) sound van mijn strat, een Tokai uit begin 80-er jaren.

Hier staan wel wat demo's, http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=780648 Meestal staat er een foto van de Tokai voor het nummer, waar niet staat het vaak in de tekst.

Ik onderschrijf de mening dat je tone of sound voor een heel groot deel in de vingers van de gitarist zit. (zoals dat zo mooi heet)

rijsberman
3 september 2009, 00:10
Er zijn vooral veel ouwe bluesnegerts met een akoestische gitaar. En elektrisch zijn bijna steevast hollowbodies. Zoals Harald zegt, pas vanaf de bluesrevival van de jaren '60 zijn er stratspelers.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals Albert King met zijn kenmerkende Flying V en Albert Collins met zijn eeuwige telecaster. Maar vaak hollows.

Ja, veel ES335 achtigen. Ik bedoelde eigenlijk dat degene die met een solid body spelen, dat vaak met een strat doen.
Nog eentje: Johnny Winter met zijn explorer. :)

M Kactus
3 september 2009, 08:37
Ja, veel ES335 achtigen. Ik bedoelde eigenlijk dat degene die met een solid body spelen, dat vaak met een strat doen.
Nog eentje: Johnny Winter met zijn explorer. :)

Daar ben ik het niet zo mee eens. Johnny Winter hoort niet echt tot de oude garde van de blues, en daarna werden allerhande solidbodies gebruikt. Volgens mij bijna even vaak een LP als een strat, omdat het meer de bluesrock richting uitging. Maar uiteindelijk is dat allemaal gelul in de marge. De TS heeft nog altijd geen indicatie gegeven van de soort blues die hij eruit wil persen. Daarzonder blijft het wat gissen...

rijsberman
3 september 2009, 09:54
Johnny Winter is (ondertussen) een ouwe lul, met een niet alledaagse maar wel kenmerkende gitaar, voor een bluesalbino.

Want Johnny is niet alleen niet van de oude garde, hij is ook heel erg geen bluesnegert. :crazyhappy:

Marc Oblivian
3 september 2009, 11:35
En hij speelt toch niet op een Explorer, maar op een firebird? (alhoewel een explorer wel opzienbarend zou zijn geweest in die scene).
Ontopic: volgens mij kan je zo'n beetje op elke strat bluesen. Ligt ook een beetje aan wat voor blues ts wil spelen. Het belangrijkste is denk ik dat de gitaar je goed ligt/je hem lekker vindt spelen. Blues is meer een manier van spelen die je moet leren...

Jappiedepappie
3 september 2009, 11:42
En hij speelt toch niet op een Explorer, maar op een firebird? (alhoewel een explorer wel opzienbarend zou zijn geweest in die scene).
Ontopic: volgens mij kan je zo'n beetje op elke strat bluesen. Ligt ook een beetje aan wat voor blues ts wil spelen. Het belangrijkste is denk ik dat de gitaar je goed ligt/je hem lekker vindt spelen. Blues is meer een manier van spelen die je moet leren...

Over Explorers gesproken: Clapton heeft tijdens het A.R.M.S. concert ook heerlijke blues gespeeld op een Explorer

rijsberman
3 september 2009, 12:21
En hij speelt toch niet op een Explorer, maar op een firebird? (alhoewel een explorer wel opzienbarend zou zijn geweest in die scene).

check check: ik wist dat 'ie geen standaard ding had, dus ff gezocht, mijn eerste resultaat van de quick search leverde een plaatje met wat een explorer leek erop, wat verder kijken vooral firebirds, een enkele LP en zelfs een Erlewine Lazer (http://www.guitarplayerscenter.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/11/jowinterjl5.jpg)!

Volgens mij is de versterker wellicht belangrijker voor een bluesy tone. Een bluesy sound maak je vooral zelf, die komt niet uit je spul.

levi
3 september 2009, 14:30
De gitaristen die Kim noemt hebben geen humbuckerts in de strat hoor.

En Joe Bonamassa is ook pas aan de LP gegaan toen iedereen 'm (met z'n strat) met SRV bleef vergelijken. Ik heb juist het idee dat er erg veel ouwe blues negerts zijn met een strat. :???:

Of reageerde je ergens anders op?

Dat was niet echt de reden waardoor die op les paul is over gegaan hoor.
Ik vind een Lp hem beter liggen (en vind ie zelf ook ).
Behalve bij het album so its like that dat is echt een lekker album van hem en allemaal met strat gespeeld en tele.

rijsberman
3 september 2009, 14:41
Dat was niet echt de reden waardoor die op les paul is over gegaan hoor.

volgens hemzelf in een interview, ik geloof in een recente Gitarist, was het wel een aanleiding. Verder vind ik die LP 'm ook erg goed liggen.

frander
4 september 2009, 12:43
Ik speel de blues met mijn Fender strat AVRI '62 loaded met Texas Specials een screamer (TS Pro 808) over een Fender Super Reverb uit 1966. Das een vette blues sound. Heerlijke strat. Lekker dikke neck, goeie sustain. Maar ja, das wel ff doorsparen...maar zeer de moeite waard!!!