PDA

View Full Version : Alkydhars wat daaroverheen te spuiten.



Rock Bottom
31 augustus 2009, 16:48
Zelf jaren spuiter geweest maar dat was vooral met polyesther.

Dus nu ween vraag over andere lakken.
2 en een halve week geleden ging ik met vakantie en wou mijn gitaar vast in de gronverf zetten, ik had dus een paar bussen primer maar bij geeneen zat de nozzle.
Ik had nog wat bussen hard hat rustoleum staan en dacht dat kan ik netzogoed als grondlaag bebruiken.
Dit is op basis van alkyhars.

Nu ben ik terug van vakantie en de lak is (allang) droog en geschuurd en nu wil ik er dus een mooie mat zwarte finish overheen gooien.

Ik denk dat nitro moet kunnen want het kan tegen veel oplosmiddelen maar ik durf de gok niet te wagen.

Wie kan me het vertellen.

Alvast bedankt

barno
31 augustus 2009, 17:00
ik ken er niet veel van maar de miserie die ik al heb gehad met lakken (met verschillende oplosmiddelen) heeft mij doen besluiten: altijd proberen met proefstukje.

Rock Bottom
31 augustus 2009, 18:56
Makkelijkste oplossing genomen en er alkyd overheen gespoten.
De eigenmerk van de praxis is dus meteen geen aanrader want met 2 bussen hart hat geen zakker niets en deze bagger meteen een.

Deze topic mag gesloten worden van mij of als je de topictitel mag veranderen kan ik er wel een verslageje neerzetten.

stijnkenens
31 augustus 2009, 18:57
Ik ben ook aan het spuiten met hard hat rustoleum.
Gewoon de zelfde halen en erover spuiten.
Ik heb er ooit een wal bass body mee gedaan, ook in zwart, en erna een kleurloze erover.
Ging perfect.


s

Ike57
6 november 2009, 18:02
Ik haal even dit, iets ouder, topic weer naar boven.

Als ik het goed begrijp is "hard hat" een lak op basis van alkyd dat je goed kunt gebruiken op een ondergrond (poriënvuller) op alkyd basis?

Is dit te krijgen als transparante lak in spuitbussen?

Zo ja, heeft iemand hier ervaringen mee?

Marcel61
6 november 2009, 21:11
...Alkyd is wat men meestal op kozijnen smeert of spuit...niet op gitaren!

Rock Bottom
6 november 2009, 23:22
Waarom zou je het niet voor gitaren gebruiken?
Ik vind vooral de hard hat ideaal om mee te spuiten, net iets harder dan autolak (is de lak die gebruikt word om machines, gereedschap en motoren te spuiten en ook voor markering in de bouw) Droogt snel en ik merk niets wat de klank ten nadele komt.

Ik weet niet of het ook in blanke lak is te krijgen maar er is genoeg andere blanke alkyd te krijgen.

Ike57
6 november 2009, 23:42
Waarom zou je het niet voor gitaren gebruiken?
Ik vind vooral de hard hat ideaal om mee te spuiten, net iets harder dan autolak (is de lak die gebruikt word om machines, gereedschap en motoren te spuiten en ook voor markering in de bouw) Droogt snel en ik merk niets wat de klank ten nadele komt.

Ik weet niet of het ook in blanke lak is te krijgen maar er is genoeg andere blanke alkyd te krijgen.

Thanks!

Ik had jouw topic gevonden toen ik naar info over alkyd lakken zocht en ik begreep hieruit dat de Rustoleum hard hat een lak was op alkyd basis.

Het vreemde is dat ik in de productbeschrijving van de hard hat 2500 (transparante topcoat) het volgende lees:

Rust-Oleum Hard Hat Aerosols Transparent Topcoat 2500 is a non-yellowing coating based on fast drying acrylic resin.

Hieruit maak ik op dat het niet op alkyd basis is maar op acryl basis? Zie ik iets over het hoofd of kun je acryl over alkyd spuiten?

Rock Bottom
7 november 2009, 16:12
Vaag ik had toendjd lang gezocht naar wat het nou was en kwam echt op alkyd enamel coatig uit.

Moet volgens mij wel kloppen want ik heb het zamen met een andere alkyd lak gebruikt.

Marcel61
8 november 2009, 02:54
[quote=Ike57;2193242]Thanks!

Het vreemde is dat ik in de productbeschrijving van de hard hat 2500 (transparante topcoat) het volgende lees:

Hieruit maak ik op dat het niet op alkyd basis is maar op acryl basis?

...dat lijkt me beter kloppen.

wietse
8 november 2009, 16:39
Hieruit maak ik op dat het niet op alkyd basis is maar op acryl basis? Zie ik iets over het hoofd of kun je acryl over alkyd spuiten?

nee, andersom gaat echter wel prima, alkyd over acryl, moet de acryl onderlaag wel goed zijn uitgehard.
en het moet in 1 keer goed gebeuren, als je wat zakkers weg moet schuren dan levert de volgende laag problemen op.
alkyd vloeit wat mooier maar wordt lang zo hard niet en droogt veel langzamer.
het mooie vloeien is dus de reden waarom je eerder zakkers in de lak hebt.
ik hou het voor rpojecten op acryl, droogt snel, minder snel lopers, word hard, en als je genoeg restpartijwinkels kent, goedkoop.(1 a 2 euro de bus)

Ike57
8 november 2009, 17:35
nee, andersom gaat echter wel prima, alkyd over acryl, moet de acryl onderlaag wel goed zijn uitgehard.

Thanks Wietse.

Het verwarrende aan deze hele materie is dat verschillende bronnen elkaar hierin tegenspreken.

Jij zegt dat alkyd over acryl geen probleem is.

In het lak-faq (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=922199&postcount=17) staat het juist weer andersom: alkyd over acryl kan niet. Acryl over alkyd kan wel.

:???::???::???:

wietse
8 november 2009, 17:45
ik spreek uit jarenlange ervaring met oude auto's, mijn eerste taunus was gamma grijs, alkyd dus, maar de onderlagen zoals primer, spuitplamuur etc zijn op acryl basis.
als ik de kleur over de onderlaag spoot dan was er niks aan de hand tot ik dacht nee niet goed effe wat spuitplamuur e.d er nog overheen, dan vrat het elkaar onherroepelijk op.
ook als je het dan ging schuren dan mengde je eigenlijk beide verfsoorten iets, dan kon het zelfs alkyd lak niet verdragen.
pas het jaar er op kon ik dan wel weer acryl grondlaag over alkyd doen, dan was de alkydlak genoeg uitgehard.
bij acryl gaat dit veel sneller.

ik vind het rotzooi alkyd lak.

Gitaarbouwer
8 november 2009, 21:42
In het lak-faq (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=922199&postcount=17) staat het juist weer andersom: alkyd over acryl kan niet. Acryl over alkyd kan wel.

Grappig dat je juist die tabel aanhaalt. Die heb ik destijds gemaakt met de informatie die tot dan toe in de lak-faq te vinden was, aangevuld met tips van lezers. Nu ik het zo teruglees, bevreemdt het mij ook enigszins dat alkyd niet over acryl kan (volgens de tabel). Mocht het fout zijn, zal ik de tabel aanpassen.

<edit>: Ah, ik denk dat ik het al zie. In de tabel wordt gesproken over acryl op waterbasis. Als je daar alkyd overheen doet, gaat het verkeerd denk ik.

Ike57
8 november 2009, 23:09
Thanks Gitaarbouwer.

Maar .... hoe zit het nu met acryl over alkyd? Kan dat wel? En hebben we het dan over acryl op waterbasis of op thinnerbasis?

Marcel61
9 november 2009, 04:55
Mannen, wat blijven we toch eigenwijs...verf op basis van alkyd is op basis van akydhars..nogmaals: dit is kozijnen verf die door de Schilder vroeger werd gebruikt..te verdunnen met terpetine...TOTAAL ongeschikt voor op muziekinstrumenten. Deze verf blijft nl veel te zacht (dan heb ik het over DE ECHTE ALKYD) en verstikt daardoor het geluid van instrument op dezelfde wijze als dat je een deken over een geluidsbron zou leggen. Het is toch niet voor niets dat Fender, Gibson, Gretch, Rickenbacker, Martin, enz vanaf de jaren vijftig tot nu toe Nitrocellulose, 2-componenten autolakken of Polyester lakken gebruiken??? Nou dan!
Verven (ik noem ze nadrukkelijk GEEN lakken) op waterbasis of alkydhars worden door gitaarfabrieken NIET gebruikt. . PUNT! De verf op waterbasis van LMI wordt gebruikt, maar het zal (voorlopig) de traditionele lakken niet vervangen. De nadelen zijn nog te groot ten opzichte van de voordelen.

Ik begrijp dat geneuzel van jullie niet. Het is alsof jullie steeds opnieuw het wiel willen uitvinden. Op die manier blijf je steeds maar verwarring onder elkaar stichten en komt er nooit eens duidelijkheid...en dat is toch wat we willen?

Ike57
9 november 2009, 10:38
Marcel, ik denk dat je het punt even mist.
Het gaat er niet om dat ik persé alkyd lak wil gebruiken. Mijn ondergrond (poriënvuller) is op basis van alkydhars. De vraag is nu of ik hier zonder problemen acryl overheen kan gebruiken.

Verder ben ik absoluut geen expert maar ik kan me niet voorstellen dat de gebruikte verf zo'n groot, als door jou verondersteld, effect op het geluid van de gitaar kan hebben.

aaronstonebeat
9 november 2009, 13:03
Ik begrijp dat geneuzel van jullie niet. Het is alsof jullie steeds opnieuw het wiel willen uitvinden. Op die manier blijf je steeds maar verwarring onder elkaar stichten en komt er nooit eens duidelijkheid...en dat is toch wat we willen?

Ik begrijp dat geneuzel van ons uitstekend. Het is een doolhof van verschillende producten die elkaar vaak niet verdragen en het is bijna onmogelijk om er goede informatie over te krijgen; mijn ervaring is dat men in de meeste winkels het ook niet weet en maar wat zegt zodat jij uiteindelijk de beurs trekt. Als je op websites iets vindt, gaat het alleen over de producten van de fabrikant in kwestie. Vergelijken van verschillende lijnen van dezelfde fabrikant is meestal al onmogelijk.
Daar komt bij dat die zg. geschikte lakken duur zijn, moeilijk te verwerken zonder grote installaties, giftig en explosief.

Marcel61
9 november 2009, 18:42
Voor diegene die het wel willen weten raad ik aan het boekje "Guitar Finishing - step-by-step" van Dan Erlewine en Don MacRostie te bestellen.

Echt ALLES wat je nodig hebt staat daar in.

Dit is de tijd van internet. Je kan veel meer vinden over deze materie dan 25 jaar geleden. Tenzij je geen Engels kan lezen, dan wordt het wat moeilijker.

En je hebt echt geen "grote instalaties" nodig. Epoxy kan je zelfs met een kwast aanbrengen. Nitrocellulose is in spuitbussen te koop.
En ja, deze lakken zijn niet goedkoop...maar ook best te betalen. Iedere hobby kost nu eenmaal geld. Goedkoop is meestal duurkoop!

Gitaarbouwer
9 november 2009, 20:22
Thanks Gitaarbouwer.

Maar .... hoe zit het nu met acryl over alkyd? Kan dat wel? En hebben we het dan over acryl op waterbasis of op thinnerbasis?

Kijk, de strekking van het verhaal is eigenlijk de volgende. Watergedragen lakken kun je overal overheen spuiten. Oplosmiddelgedragen lakken echter níet. Als je een oplosmiddelgedragen lak over een watergedragen lak spuit, gaat het fout, want de watergedragen lak wordt opgevreten. Tenzij je de watergedragen lak heel lang laat drogen (zoals Wietse met zijn Ford Taunus > 1jr).

Dat het bij Wietse andersom fout ging (acryl over alkyd), komt denk ik omdat acryllak vroeger vaak oplosmiddelgedragen was (dus agressiever voor de onderliggende laag) in plaats van watergedragen.

@Marcel. Het bestaansrecht van dit forum is het delen van kennis en ervaring. Hierdoor is er een schat aan informatie te vinden op dit forum (als de zoekmachine het tenminste weer doet). Dat het er soms even niet efficiënt aan toe gaat zoals nu, hoort daar bij. Ik zou dat geen geneuzel willen noemen. Wel ben ik het met je eens dat ik nooit alkyd zou gebruiken, net zo min als acryl. Mijn eerste akoestische gitaar heeft acryllak, maar het lijkt daardoor nu wel een plastieken speelgoedgitaar geworden:-)

@moderator: de lak-faq is een paar jaar terug behoorlijk geschoond van allerlei on-nuttige postings als ik me goed herinner, maar inmiddels begint deze alweer aardig uit te dijen. Misschien weer eens een schoningsactie houden?

Puerco
9 november 2009, 21:46
Je kunt volgens mij een hoop compatibiliteitsproblemen voorkomen door tussen de verschillende laksoorten een laagje schellak aan te brengen.
Schellak pakt op vrijwel elke denkbare ondergrond (zelfs als het met siliconen verontreinigd is) en alle gangbare laksoorten kunnen er probleemloos overheen.
Of het het "opvreten" van de onderlaag helemaal kan voorkomen durf ik niet met zekerheid te zeggen maar pakken doet het....

knarf
10 november 2009, 12:41
Mannen, wat blijven we toch eigenwijs...verf op basis van alkyd is op basis van akydhars..nogmaals: dit is kozijnen verf die door de Schilder vroeger werd gebruikt..te verdunnen met terpetine...TOTAAL ongeschikt voor op muziekinstrumenten. Deze verf blijft nl veel te zacht (dan heb ik het over DE ECHTE ALKYD) en verstikt daardoor het geluid van instrument op dezelfde wijze als dat je een deken over een geluidsbron zou leggen. Het is toch niet voor niets dat Fender, Gibson, Gretch, Rickenbacker, Martin, enz vanaf de jaren vijftig tot nu toe Nitrocellulose, 2-componenten autolakken of Polyester lakken gebruiken??? Nou dan!
Verven (ik noem ze nadrukkelijk GEEN lakken) op waterbasis of alkydhars worden door gitaarfabrieken NIET gebruikt. . PUNT! De verf op waterbasis van LMI wordt gebruikt, maar het zal (voorlopig) de traditionele lakken niet vervangen. De nadelen zijn nog te groot ten opzichte van de voordelen.


Oei, wil dit nu zeggen dat al wie ooit alkyd heeft gebruikt op z'n instrument (body of neck) zich zorgen moet beginnen maken? Of is het enkel de klank die volgens jou negatief beïnvloed wordt door alkyd, maar zit het met duurzaamheid wel snor?

Marcel61
10 november 2009, 14:27
Klank: zie mijn vorige post. Duurzaamheid: net zo goed als de verf op je kozijn of deur.

Ike57
10 november 2009, 15:44
Klank: zie mijn vorige post.
Marcel, jij doet nogal stellige uitspraken over de invloed van de finish, en dan met name finish op alkyd basis, op de klank/toon van de gitaar.

Nu heb ik behoorlijk zitten zoeken op internet en, behalve verschillende meningen van evenveel verschillende “experts”, heb ik geen enkel steekhoudend argument gevonden dat jouw bewering ondersteunt.

Aangezien ik me niet zo gauw knollen voor citroenen laat verkopen daag ik je uit om me één wetenschappelijk onderzoek (verifieerbaar met bron) te tonen waaruit blijkt dat jij gelijk hebt. En dan bedoel ik een écht onderzoek met een gedegen conclusie en geen marketing praatje van één of andere gitarenfabrikant.

Dus, ik zal met alle plezier erkennen dat je tóch gelijk hebt maar ik wil dan wel eerst een onderbouwing zien.

Marcel61
11 november 2009, 00:22
Huur dan eens een stand op, laten we zeggen, de Musik Messe in Frankfurt. Ga Pers, Vakhandel en elke Bezoeker daar eerlijk vertellen dat jij een gitaar in de aanbieding hebt die gelakt is met Akydharsverf...eens kijken wie jou daar serieus gaat nemen...ik wens je heel veel succes!

O, en kan je ons hier ook vertellen wie mijn verhaal over een Alkydverf (een veel te zachte smurrie) tegenspreekt: graag van een bekende fabrikant van gitaren? Je schijnt heel veel "experts" gevonden te hebben die het tegendeel beweren van mijn # 16 post - als ik je verhaal zo lees?

Waarom is het voor jou zo moelijk te accepteren dat dit wiel al is uitgevonden: heb je eigenlijk wel gekeken naar waarom Fender, Gibson, Paul Reed Smit, Ibanez, maar bv ook zeer goede Nederlandse gitaarbouwers zoals Haar Guitars en Dik Dijkman GEEN akydverf gebruiken..?

Ik stel voor dat jij meteen gaat bellen en ze deze vraag stelt. Wil je dan de antwoorden van deze heren hier posten? Alvast bedankt!

aaronstonebeat
11 november 2009, 00:51
Beroep op autoriteit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit) is vaak (niet altijd) een drogreden.

Marcel61
11 november 2009, 00:55
Je hebt gelijk man. Succes, je zal het nog nodig hebben...

aaronstonebeat
11 november 2009, 00:59
C'est le ton qui fait la musique :cheerup:

wietse
11 november 2009, 08:05
Klank: zie mijn vorige post. Duurzaamheid: net zo goed als de verf op je kozijn of deur.

spreek je uit ervaring?
alkyd verf wordt simpel zat niet gebruikt omdat het te lang duurt voordat het droog is en het niet sterk genoeg is.
klank invloed zal wel meevallen, het vloeit veel beter dus je kan als je er goed mee kan spuiten de gitaar van een veel dunnere laklaag voorzien.
en dat moet juist weer goed zijn voor de klank, hoe dunner hoe beter, hierbij komen we dus op het polylakken gebeuren.
waarom denk je zelf dat men poly lakken gebruikt?
niet voor de klank eigenschappen maar omdat het erg sterk is, en polylak zit er erg dik op en dat is dan weer niet goed voor de klank.
nitrolak is een traditionele lak, net zoals schellak, als men toen fender zijn fabriek begon dezelfde kwaliteit watergedragen lakken of acryl lakken had gehad als tegenwoordig dan durf ik te wedden dat fender dit had gebruikt
is immers veel gemakkelijker te verwerken dan nitro of zelfs 2k lakken.

maar gitaristen zijn nu eenmaal een behoudend volkje, en als het anders is dan men gewoon is vertrouwen ze het niet, de invloed van welke lak op de klank maakt imho niet veel uit bij solidbodies, bij een akoestische gitaar is dit een ander verhaal.

jij doet of alkydverf het slechtste is wat je maar op je gitaar kunt smeren, dat valt wel mee als je de gitaar snel relic wilt hebben dan is het juist erg goed spul.
alleen een maand wachten voordat de lak hard genoeg is dat de gitaar echt bespeeld kan worden dat wil niemand.
dat kost geld, al die gitaarbouwers willen een gitaar zodra hij gelakt en afgebouwd is het liefst direct verkopen, niet een maand laten hangen om te drogen, zodat ze verder kunnen met de productie.
men doet het niet omdat het niet praktisch is.

Ike57
11 november 2009, 10:10
Huur dan eens een stand op, laten we zeggen, de Musik Messe in Frankfurt. Ga Pers, Vakhandel en elke Bezoeker daar eerlijk vertellen dat jij een gitaar in de aanbieding hebt die gelakt is met Akydharsverf...eens kijken wie jou daar serieus gaat nemen...ik wens je heel veel succes!


Ik denk dat het huren van een stand op de Musik Messe nog enigszins prematuur is, Marcel. Ik ben net met mijn eerste gitaar bezig, dus het duurt nog wel even voordat ik een stand vol kan zetten :D



O, en kan je ons hier ook vertellen wie mijn verhaal over een Alkydverf (een veel te zachte smurrie) tegenspreekt: graag van een bekende fabrikant van gitaren? Je schijnt heel veel "experts" gevonden te hebben die het tegendeel beweren van mijn # 16 post - als ik je verhaal zo lees?


Kijk, hier neemt de discussie een interessante wending. Ik weet niet of je dat zelf in de gaten hebt. Zo ja, dan is het een leuke, sneaky, aktie van je waar ik toch niet in mee kan gaan.
Ik heb jouw gevraagd om je stelling met betrekking tot de invloed van de finish op de klank te ondersteunen met enig bewijs.
Nu ga jij het omdraaien. In feite zeg je dat jouw stelling waar is totdat ik heb bewezen dat het niet waar is. Da's natuurlijk de omgekeerde wereld. Zo werkt dat niet.
Het feit dat ik het woord "experts" al tussen aanhalingstekens heb geplaatst toont aan dat ik de beweringen van deze "experts" al met een flinke korrel zout neem. Het feit dat jij, met een stellige overtuiging, beweert dat de gebruikte finish van grote invloed is op de klank van de gitaar deed mij vermoeden dat jij wist waarover je praatte. Hoogstwaarschijnlijk heb ik mij hierin dus vergist.



Waarom is het voor jou zo moelijk te accepteren dat dit wiel al is uitgevonden: heb je eigenlijk wel gekeken naar waarom Fender, Gibson, Paul Reed Smit, Ibanez, maar bv ook zeer goede Nederlandse gitaarbouwers zoals Haar Guitars en Dik Dijkman GEEN akydverf gebruiken..?


Als je de voorgaande posts goed zou hebben gelezen had je hieruit kunnen opmaken dat mijn voorkeur helemaal niet uitgaat naar een finish op basis van alkydhars. Mijn enige vraag was welke ándere finish kan worden gebruikt op een ondergrond op alkydhars basis. Dit geeft op zich al aan dat ik open sta voor een alternatieve finish.

Al met al heb je je hand hier iets overspeeld. Ik neem je dat niet kwalijk en ik ga er maar van uit dat je dat niet zo hebt bedoeld maar wees in het vervolg wat voorzichtiger met het verkondigen van "waarheden" die je niet kunt onderbouwen.

Dus, wat mij betreft: Zand erover en even goeie vrienden.

Ik denk trouwens dat Wietse een heel sterk punt heeft met betrekking tot de productietechnische keuze voor de soort finish.

Raytheman
11 november 2009, 10:36
Tik eens met je vinger op het kozijn (wel een kozijn waarvan je zeker weet dat het met 'oude verf' (=alkyd) is geschilderd). En tik nu eens op een stuk hout dat met poly of acryl is geverfd (gitaar/meubelstuk?) en LUISTER.

probeer je nagel eens in hetzelfde kozijn te drukken. En nu in het met polyester behandelde stuk hout en trek je conclusie :-)
zacht=dof, hard = 'fris'

aaronstonebeat
11 november 2009, 10:42
Je hebt gelijk man. Succes, je zal het nog nodig hebben...

Ik denk dat al die fabrikanten op de eerste plaats gebruiken wat ze gebruiken omdat ze dat het goedkoopst kunnen krijgen en verwerken, gegeven een bepaalde doelstelling. Geldt niet alleen voor lak en ook niet alleen voor gitaren. Neem nitrocellulose bijvoorbeeld. Als ze hadden geweten dat dat er binnen een paar jaar af begint te bladeren, uiteindelijk volledig verdampt, hadden ze er toen vast niet voor gekozen. Mazzeltje dat sommige mensen een uit elkaar vallende laklaag mooi bleken te vinden. Persoonlijk zou ik het om die reden geen kwaliteitslak willen noemen.

Ik ben zelf een redelijk stumper met lakken, verdiep en verlies mezelf praktisch ook liever in andere dingen. Alles behalve expert.

Toch vind ik dat dit forum een plaats is waar mensen elkaar bevragen en beantwoorden omdat ze of als knutselaar of als vakmens bezig zijn met de gitaar, vrijwillig en uit liefhebberij, omdat het fijn is een plek te weten waar je met vragen terecht kunt en omdat het fijn is om ervaringen te delen. Geven en nemen. In een groot, losjes georganiseerd gesprek. Een gesprek dat nooit stopt en dat heel vaak over dezelfde dingen gaat. Als je met een vraag zit (en een eventuele zoekfunctie heeft je niet verder geholpen) dan mag je die stellen. Of je nu net plakkaatverf op je gitaar hebt gesmeerd, 'm in de fik hebt gestoken of wat dan ook.

Naar mijn idee is het dan zinvol om te proberen iemand verder te helpen, als je je daartoe in staat voelt en er zin in hebt. Anders beter niet, denk ik (een grapje of een knuppel in het hoenderhok moet ook op z'n tijd). Gaat zo'n gesprek dan meer de diepte in, dan begin ik het echt leuk te vinden. Als er dieper wordt door gevraagd, als onderliggende 'waaroms' aan de orde worden gesteld, ook door willekeurige omstanders. Wat zijn bijvoorbeeld de chemische samenstelling en eigenschappen van die lakken (over nitro heb ik toevallig eens een beetje meer gelezen) en waarom komt het welke kwaliteiten van de gitaar ten goede? En daaronder bijvoorbeeld weer: waarom klinkt die gitaar zonder lak überhaupt al zo en waarom maakt die lak dan dat specifieke verschil? Enzovoort.
Ik vind het jammer als het in sommige gevallen stopt bij 'het staat in dit boek (toch dank voor de verwijzing) en die en die gebruiken het, dus het moet goed zijn'.
Op z'n minst zou ik toch wat relevante passages en conclusies aanhalen, al was het alleen om het gesprek met informatie te voeden; ook voor de doet-'t-zelvert.

Dit is een beetje hoe ik dit forum tot dusver heb leren kennen. Ik heb er niets over te zeggen hoor, het is wat ik vind.

Misschien is de starter van het onderwerp met zijn gitaar die al onder de alkyd zit er niet echt verder mee geholpen, maar het geïnteresseerde publiek zeker wel en de 'algehele verbreiding van kennis en inzicht' ook.
Met een kwalificatie als 'geneuzel' is naar mijn idee niemand echt geholpen.
En ook niemand blij. C'est le ton qui fait la musique.

Ik hoop dat ik niemand kwets of verveel. Twijfelde zowaar of ik dit zou schrijven. Peace :hippie:

Ike57
11 november 2009, 12:32
Ik hoop dat ik niemand kwets of verveel. Twijfelde zowaar of ik dit zou schrijven. Peace :hippie:
Aaron, je slaat de spijker op z'n kop :cheerup:

Kwetsen? Vervelen? No way!

Marcel61
11 november 2009, 14:47
Tik eens met je vinger op het kozijn (wel een kozijn waarvan je zeker weet dat het met 'oude verf' (=alkyd) is geschilderd). En tik nu eens op een stuk hout dat met poly of acryl is geverfd (gitaar/meubelstuk?) en LUISTER.

probeer je nagel eens in hetzelfde kozijn te drukken. En nu in het met polyester behandelde stuk hout en trek je conclusie :-)
zacht=dof, hard = 'fris'

Kijk, er zijn er die wel de tijd nemen om te lezen! Nu is het wel zo dat Akydverf na zo'n jaar of 10 ook behoorlijk hard kan zijn geworden.

Maar het heeft inderdaad alles met klank te maken! Dat is nr 1. En voor een fabrikant telt dan ook nog: bescherming van het instrument tegen zweet en weersinvloeden, hoe snel droogt de lak (vanwege het productie proces dat snel moet gaan), en is het goed tot hoogglans te polijsten, en natuurlijk moet het een systeem zijn dat elkaar verdraagt: dekkende kleuren, transparante kleuren, kleurbeitsen en metalic. En niet te vergeten: verfraaing. Daarom worden de eerder genoemde lakken al zo lang gebruikt. Zal een Gitaarfabrikant verder nog in de preciese chemische samenstelling van bv Nitrocellulose zijn geintereseerd?

Misschien als ze niets anders te doen hebben?

Ike57
12 november 2009, 12:48
Vanmorgen werden mij 4 spuitbussen met "Automotive Clear Acryl Lacquer" in de schoot geworpen - een leuk cadeautje van een kennis :D

Dus, ik heb direct een aantal proefstukjes, die ik een week geleden had behandeld met Vernipor poriënvuller (alkydharsbasis), gespoten met deze acryl lak. Het doel is om te kijken of ik, zonder gevaar, deze acryl over de alkyd basis kan spuiten.

Ondertussen is de acryl, allang, droog ..... en er gebeurt niks.

Mijn vraag: Als deze twee soorten NIET goed op elkaar reageren hoe lang kan het dan duren voordat een reactie zichtbaar is?

Is dat direct, na een paar uur of moet ik in termijnen van dagen of weken denken :???:

Als het niet goed reageert wat zal ik dan moeten zien?

(ik heb nooit beweerd dat ik een specialist in lakken ben :seriousf: )

Koot
12 november 2009, 13:01
Vanmorgen werden mij 4 spuitbussen met "Automotive Clear Acryl Lacquer" in de schoot geworpen - een leuk cadeautje van een kennis :D

Dus, ik heb direct een aantal proefstukjes, die ik een week geleden had behandeld met Vernipor poriënvuller (alkydharsbasis), gespoten met deze acryl lak. Het doel is om te kijken of ik, zonder gevaar, deze acryl over de alkyd basis kan spuiten.

Ondertussen is de acryl, allang, droog ..... en er gebeurt niks.

Mijn vraag: Als deze twee soorten NIET goed op elkaar reageren hoe lang kan het dan duren voordat een reactie zichtbaar is?

Is dat direct, na een paar uur of moet ik in termijnen van dagen of weken denken :???:

Als het niet goed reageert wat zal ik dan moeten zien?

(ik heb nooit beweerd dat ik een specialist in lakken ben :seriousf: )

Ik heb ooit mijn traptreden met alkyd grondverf gelakt, daaroverheen acryl dekkende lak, daarover transparante acryl trappenlak van Glitsa.
Toen ik een paar weken later de muren ging verven en de trap afdekte met kranten en schilderstape trok ik bij het verwijderen van de schilderstape de tranparante lak en de dekkende lak (beide acryl) meteen los van de grond verf.

Conclusie, bij het verwerken zag ik geen enkele vreemde reactie maar de hechting tussen de alkyd en acryl lagen was niet echt heel best.

Deze ervaring wilde ik in dit verband even kwijt. Doe er verder mee wat je wilt.

Gr.
Gerard

Ike57
12 november 2009, 15:41
Thanks Gerard!

Nogmaals, ik ben géén expert maar was dat niet het gevolg van schilderstape die te lang is blijven zitten? Ik heb het zelf wel eens meegemaakt met alkyd op alkyd dat de bovenste verflaag aan de tape bleef hangen om dat ik die tape te lang had laten zitten.

Ik neem in ieder geval jouw opmerking mee en zal de proefstukjes ook eens aan de "tapeproef" onderwerpen als het goed is uitgehard.

Puerco
12 november 2009, 16:01
Dit "niet pakken van verschillende lagen op elkaar" kan nou juist voorkomen worden met een laagje schellak. Door dit aan te brengen tussen de lagen voorkom je compatibiliteitsproblemen, aanbrengen kan net als bij politoeren met een pad.

Ike57
12 november 2009, 16:43
Ik heb ooit mijn traptreden met alkyd grondverf gelakt, daaroverheen acryl dekkende lak, daarover transparante acryl trappenlak van Glitsa.


Soms duurt het even voordat bij mij het kwartje valt en dat was ook nu het geval. Jij schrijft dat je de acryl trappenlak van Glitsa hebt gebruikt Gerard. Ik heb dit even nagezocht maar Glitsa is een acryl verf op waterbasis. De acrylverf die ik heb zit in een spuitbus en is op basis van xyleen en methyleenchloride. Dit zou, in mijn simpele gedachtengang, best een verschil kunnen maken.
Desalniettemin zal ik je tip wél meenemen.


Dit "niet pakken van verschillende lagen op elkaar" kan nou juist voorkomen worden met een laagje schellak. Door dit aan te brengen tussen de lagen voorkom je compatibiliteitsproblemen, aanbrengen kan net als bij politoeren met een pad.

Je hebt gelijk Puerco. Dit had je al aangegeven in een vorige post. Sorry dat ik daar niet op heb gereageerd. Ik neem ook direct van je aan dat dit een oplossing kan zijn. Van nature ben ik echter lui aangelegd :D, dus als het zonder extra lagen ook werkt heb ik dat liever.
Ik ga dus eerst kijken wat de proefstukjes doen. Mocht blijken dat ik problemen krijg hiermee dat is de door jouw aangedragen oplossing wél een optie!

Koot
12 november 2009, 19:26
Nogmaals, ik ben géén expert maar was dat niet het gevolg van schilderstape die te lang is blijven zitten? Ik heb het zelf wel eens meegemaakt met alkyd op alkyd dat de bovenste verflaag aan de tape bleef hangen om dat ik die tape te lang had laten zitten.


De tape zat er amper een uurtje op, dus dat lijkt me niet te lang.



Soms duurt het even voordat bij mij het kwartje valt en dat was ook nu het geval. Jij schrijft dat je de acryl trappenlak van Glitsa hebt gebruikt Gerard. Ik heb dit even nagezocht maar Glitsa is een acryl verf op waterbasis. De acrylverf die ik heb zit in een spuitbus en is op basis van xyleen en methyleenchloride. Dit zou, in mijn simpele gedachtengang, best een verschil kunnen maken.
Desalniettemin zal ik je tip wél meenemen.


Ik had de volgende lagen over elkaar geschilderd:
- Flexa grondverf sneldrogend op basis van alkyd
- Histor Perfect Finisch dekkende lak , acryl op waterbasis (2 lagen)
- Glitsa transparante trappenlak anti-slip (met die korreltjes) acryl op waterbasis (2 lagen)

Die grondverf zat er een dag op voordat de dekkende laag eroverheen kwam.
Al die lagen acryl bleven aan elkaar zitten aan de schilderstape.
De grondverf bleef op de trap. Kortom die acryl lagen hechten prima aan elkaar. Maar die alkyd en acryl hechten niet best.
Het zou kunnen dat het beter gaat als je die alkyd eerst een flinke poos (weken? maanden?) laat drogen voordat die acryl er overheen komt.

Gr.
Gerard

Marcel61
12 november 2009, 23:28
...misschien dat een structuur-muurverfje wel goed hecht? Moet kunnen.

Gitaarbouwer
12 november 2009, 23:42
...misschien dat een structuur-muurverfje wel goed hecht? Moet kunnen.

Hahaha, granol en structuurverf zijn zóóó 20e eeuw. Vandaag de dag moet je voor stucen gaan, anders doe je niet meer mee. En als het niet hecht? Maakt niet uit, het staat lekker vintage als de stukken eraf brokkelen :):)

Rock Bottom
12 november 2009, 23:58
methyleenchloride

Zo doe ff een goed masker op a.u.b.
Je kan er een goed xtc gevoel van krijgen maar gezond is het bij verre niet.

Gitaren stucen moet ik dan maar eens proberen, wat raden jullie aan rood of goudband?

Ike57
13 november 2009, 00:36
Hahaha, granol en structuurverf zijn zóóó 20e eeuw. Vandaag de dag moet je voor stucen gaan, anders doe je niet meer mee. En als het niet hecht? Maakt niet uit, het staat lekker vintage als de stukken eraf brokkelen :):)

We kunnen het natuurlijk ook gewoon bij een mooie basic muur houden :D

http://www.atgp.nl/eigengitaar/brick.jpg

Ike57
13 november 2009, 00:38
Zo doe ff een goed masker op a.u.b.
Je kan er een goed xtc gevoel van krijgen maar gezond is het bij verre niet.


Lijkt me ook wel een strak plan, ondanks dat ik buiten met die spuitbussen in de weer ga.

Eerst maar eens afwachten wat de proefstukjes gaan doen. Morgen maar eens testen hoe de hechting is.

wietse
13 november 2009, 08:00
Lijkt me ook wel een strak plan, ondanks dat ik buiten met die spuitbussen in de weer ga.


wordt nu te fris om buiten spuitwerk te verrichten, zodra het kouder wordt dan een graad of 15 dan vloeit de verf slecht en krijg je minder mooi resultaat.

Ike57
13 november 2009, 08:54
wordt nu te fris om buiten spuitwerk te verrichten, zodra het kouder wordt dan een graad of 15 dan vloeit de verf slecht en krijg je minder mooi resultaat.

Het plan was ook om buiten te spuiten en het daarna direct in een verwarmde ruimte te hangen.

't Zal wel niet ideaal zijn. Als het niet kan laat ik hem maar staan tot volgend voorjaar.

jan jansen
13 november 2009, 12:37
Het plan was ook om buiten te spuiten en het daarna direct in een verwarmde ruimte te hangen.

.

ik heb dit ook wel gedaan,maar dan met celluloselak.En het zit nog steeds goed op die gitaren....

oigun
13 november 2009, 12:44
Het plan was ook om buiten te spuiten en het daarna direct in een verwarmde ruimte te hangen.

't Zal wel niet ideaal zijn. Als het niet kan laat ik hem maar staan tot volgend voorjaar.
Dat wordt toch politoeren:crazyhappy:

Marcel61
13 november 2009, 12:52
Zo doe ff een goed masker op a.u.b.
Je kan er een goed xtc gevoel van krijgen maar gezond is het bij verre niet.

Gitaren stucen moet ik dan maar eens proberen, wat raden jullie aan rood of goudband?

Roodband Spachtelpoets !

Ike57
13 november 2009, 13:21
ik heb dit ook wel gedaan,maar dan met celluloselak.En het zit nog steeds goed op die gitaren....

Thanks Jan,
Ik had ook het idee om de gitaar (op kamertemperatuur) even buiten te spuiten en direct naar binnen (weer op kamertemperatuur). Maar ik ga wel even weer met proefstukjes werken.

Straks heb ik genoeg proefstukjes om een complete gitaar van te bouwen :seriousf:


Dat wordt toch politoeren:crazyhappy:

Ja, lach maar.

Aan de andere kant: Ik wil het toch een keer leren en het is een klus die je aan de keukentafel kunt doen. Ook hier eerst maar eens weer proefstukjes.

Ik vind het alleen zo zonde van die alcohol :dance:

Han S
15 november 2009, 22:15
Lijkt me ook wel een strak plan, ondanks dat ik buiten met die spuitbussen in de weer ga.

Eerst maar eens afwachten wat de proefstukjes gaan doen. Morgen maar eens testen hoe de hechting is.

Een masker met koolstoffilters kost in de bouwmarkt geen 30 euro. Methyleenchloride is buitengewoon ongezond, niet inademen dus.