PDA

View Full Version : Kapotte gitaarkabels: wat nu?



iWishmaster
31 augustus 2009, 14:57
Ik speel nu al een tijdje met tevredenheid met Planet Waves kabel. 3x3 m van pedalboard naar versterker en 1x6m van gitaar naar pedalboard. Maar onlangs is (na een maand of 3-4) de eerste 6 meter kabel stuk gegaan (kabelbreuk, niet eens bij de jacks, maar ergens middenin de kabel) en de 2e, die voorheen als backup diende begon gisteren te kraken toen ik door de oefenruimte wandelde, dus die vertrouw ik ook niet zo lang meer ...
Toch ga ik niet zo heel wild met mn kabels om denk ik: ik loop er wel eens per ongeluk overheen, maar daar moeten ze toch tegen kunnen. En ik rol ze altijd netjes (losjes) op en vervoer ze in een koffertje. Nu heeft Planet Waves een garantie en daar ga ik iig (proberen) aanspraak op te maken voor vervangers.

Maargoed, dat terzijde. Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Voorzichtiger zijn? Ik zou niet weten hoe ... Een stevigere kabel misschien, tips? Welke merken? Heb ik pech gehad of ben ik blijkbaar overdreven lomp? Hoe lang gaan jullie kabels mee?

Comfortably Daniel
31 augustus 2009, 15:16
Echt voorkomen kan je het eigenlijk niet...of je moet ze in 't koffertje laten zitten...ghehehe.

Ze slijten nu eenmaal ;)

the sure thing
31 augustus 2009, 15:33
Ik heb meerdere Klotz kabels gehad: eentje is groen uitgeslagen van het bier/zooi van op de grond: nooit last gehad (langer dan 10 jaar meegegaan) terwijl andere Klotz kabels het nog geen jaar uithielden.

Je kan het niet voorkomen.

TimmU
31 augustus 2009, 15:38
Ik heb 1 Klotz kabel van een metertje of vijf. die gaat al jaren mee, en ik ben er echt niet voorzichtig mee. Hetzelfde geldt voor mijn 12 meter tasker.

iWishmaster
31 augustus 2009, 16:20
Ik vind 2 kabels per half jaar iets teveel van het goede ... Ik hoop dat ik voor de Planet Waves nieuwe krijg. Dan die maar als backup / voor thuis en een wat misschien duurdere maar sowieso hopelijk betere kabel ...

Hallie
3 september 2009, 00:08
voorkomen?
dan moet je draadloos gaan!.
maar dat kan ook stuk:ok:

Shaggy
3 september 2009, 07:45
Wireless dan maar, zou ik zeggen !

j3r03n
3 september 2009, 16:12
Nu heeft Planet Waves een garantie en daar ga ik iig (proberen) aanspraak op te maken voor vervangers.

Ik heb ook Planet Waves gekocht, mede voor die garantie, dus als je ermee teruggaat, laat je hier dan even weten hoe het is afgelopen?

iWishmaster
3 september 2009, 16:15
Ik ben even terug naar de winkel geweest en zij zeggen dat ik de kabel bij hen af kan geven. Zij sten hem op naar de distributeur en die en dan kostenloos nieuwe kabels. Ik ben benieuwd ...

HaroldA
3 september 2009, 16:21
Ik ben even terug naar de winkel geweest en zij zeggen dat ik de kabel bij hen af kan geven. Zij sten hem op naar de distributeur en die en dan kostenloos nieuwe kabels. Ik ben benieuwd ...

Grappig! Ik heb ook nog een semi-rotte Planet Waves kabel liggen, maar die doet het maar heel af-en-toe niet en alleen maar onder bepaalde vage omstandigheden...

Dat soort dingen zijn altijd zeer rot aan te melden als garantie...

iWishmaster
3 september 2009, 16:26
Ik heb hetzelfde probleem, dus ik ben benieuwd ... Met wat rommelen en rammelen met de kabels doen ze het soms, en soms ook niet.

the sure thing
4 september 2009, 21:39
Ik heb hetzelfde probleem, dus ik ben benieuwd ... Met wat rommelen en rammelen met de kabels doen ze het soms, en soms ook niet.Dit hoeft mijn kabel maar 1x te doen en ik koop een nieuwe.

Mijn allereeste optreden, voor 250 man publiek: tijdens SOLO tijd een rotte kabel. Het klonk als een solo met de kill-switch de hele tijd aan/uit :). Dat dus niet meer voor mij.

Valoosj
4 september 2009, 21:54
Wat je zeker kan doen om te voorkomen dat je kabels snel kapot gaan is ze correct oprollen. Binnenin een kabel zitten meerdere dunne draadjes. Als je de kabel gewoon oprolt, rond je elleboog bv of zelfs los, dan draaien die draadjes binnenin en komt er trekkracht op te staan. Dat moet je voorkomen door de kabel bij te draaien terwijl je oprolt. Op die manier blijven de draadjes binnenin mooi recht lopen zoals ze zouden doen wanneer je de kabel uitgestrekt op de grond legt en gaat hij dus veel langer mee. En dit geldt niet enkel voor gitaarkabels.

Chris Winsemius
4 september 2009, 22:19
Ik gebruik kabels van VoodooAmps met levenslange garantie en ik heb ze nog niet kapot kunnen krijgen.

Comfortably Daniel
4 september 2009, 23:27
Wat je zeker kan doen om te voorkomen dat je kabels snel kapot gaan is ze correct oprollen. Binnenin een kabel zitten meerdere dunne draadjes. Als je de kabel gewoon oprolt, rond je elleboog bv of zelfs los, dan draaien die draadjes binnenin en komt er trekkracht op te staan. Dat moet je voorkomen door de kabel bij te draaien terwijl je oprolt. Op die manier blijven de draadjes binnenin mooi recht lopen zoals ze zouden doen wanneer je de kabel uitgestrekt op de grond legt en gaat hij dus veel langer mee. En dit geldt niet enkel voor gitaarkabels.

Correct oprollen is inderdaad wel belangrijk, maar ook dan kan ie nog kaduuk gaan. Helaas...
En niet alleen goedkopere kabels gaan kapot. Ik al 4x een Evidence Audio Lyric HG teruggestuurd. Wel elke keer een nieuwe gekregen. :)

iWishmaster
5 september 2009, 12:11
Wat je zeker kan doen om te voorkomen dat je kabels snel kapot gaan is ze correct oprollen. Binnenin een kabel zitten meerdere dunne draadjes. Als je de kabel gewoon oprolt, rond je elleboog bv of zelfs los, dan draaien die draadjes binnenin en komt er trekkracht op te staan. Dat moet je voorkomen door de kabel bij te draaien terwijl je oprolt. Op die manier blijven de draadjes binnenin mooi recht lopen zoals ze zouden doen wanneer je de kabel uitgestrekt op de grond legt en gaat hij dus veel langer mee. En dit geldt niet enkel voor gitaarkabels.

Ik rol ze altijd los op en probeer ervoor te zorgen dat ik hem niet extra draai, maar echt enorm voorzichtig ben ik ook niet. Ik vind ook dat dat niet zou moeten.

HaroldA
5 september 2009, 14:33
Ik rol ze altijd los op en probeer ervoor te zorgen dat ik hem niet extra draai, maar echt enorm voorzichtig ben ik ook niet. Ik vind ook dat dat niet zou moeten.

Ik vouw ze altijd dubbel totdat ik er een grote losse knoop in kan leggen of met klittenband of een elastiekje (PW) ze vast maak...

aad
5 september 2009, 15:15
Wat je zeker kan doen om te voorkomen dat je kabels snel kapot gaan is ze correct oprollen. Binnenin een kabel zitten meerdere dunne draadjes. Als je de kabel gewoon oprolt, rond je elleboog bv of zelfs los, dan draaien die draadjes binnenin en komt er trekkracht op te staan. Dat moet je voorkomen door de kabel bij te draaien terwijl je oprolt. Op die manier blijven de draadjes binnenin mooi recht lopen zoals ze zouden doen wanneer je de kabel uitgestrekt op de grond legt en gaat hij dus veel langer mee. En dit geldt niet enkel voor gitaarkabels.

+1

en nog wat tekens

the sure thing
5 september 2009, 17:44
Ik vouw ze altijd dubbel totdat ik er een grote losse knoop in kan leggen of met klittenband of een elastiekje (PW) ze vast maak...Ja leuk he? In de knoop leggen zodat ze niet in de knoop raken.... haha!!


En zo zorg je er dus voor dat de snoerbuigingen altijd op dezelfde plek zitten. De oplossing van de pro's!

HaroldA
5 september 2009, 17:54
Ja leuk he? In de knoop leggen zodat ze niet in de knoop raken.... haha!!


En zo zorg je er dus voor dat de snoerbuigingen altijd op dezelfde plek zitten. De oplossing van de pro's!

Ehm... Met alle sarcasme, woordspelingen en analogieën op dit forum zou ik bijna twijfelen aan je antwoord...

Doe ik het nou wel of niet goed? :???:

rapalakid
10 september 2009, 19:34
Ik heb ook een keer interne kabelbreuk gehad bij een P.W kabel.
Hij was nog geen jaar oud.
Ik had de bon nog, ben er mee naar Feedback Rotterdam gegaan en kreeg zonder mopperen een nieuwe mee.
Staat ook op het label lifetime warrantie.

Negative K3 fan
10 september 2009, 19:41
ik heb nog nooit een kabel gehad die kapot was, het zijn altijd/vaak de aansluitingen van kabel naar plug die sneuvelen en dat verhelp je gemakkelijk zelf.

aad
10 september 2009, 20:14
Ehm... Met alle sarcasme, woordspelingen en analogieën op dit forum zou ik bijna twijfelen aan je antwoord...

Doe ik het nou wel of niet goed? :???:
Wat je in ieder geval uit de antwoorden kunt halen is dat extreem buigen uit den boze is. Met scherpe bochten breng je interne stress in de kabel.

Ik heb een aantal BNC-netwerken aangelegd en geleerd de afgeknipte kabel een dag of wat te laten "rusten". Door de lange bocht (het opgerold zijn*) werd de binnenader uitgerekt en die trok zich na verloop van tijd terug (na het weer strekken), zodat de binnenader uit de aansluitpin (gekrompen) trok. Weg netwerk.

Het "meedraaien" is een gevoel "met de kabel mee". Je moet dan voelen hoe de kabel wil "liggen" zeg maar. Dus niet gewoon bruut oprollen. Ook niet gaan buigen en rechttrekken, dat vervormt de kabel en brengt dus overbodige slijtage met zich mee. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor je.

(*)/edit.

iWishmaster
11 september 2009, 16:55
ik heb nog nooit een kabel gehad die kapot was, het zijn altijd/vaak de aansluitingen van kabel naar plug die sneuvelen en dat verhelp je gemakkelijk zelf.

Planet waves gebruikt gegoten pluggen. Een goede gegoten plug gaat vele malen minder snel kapot als een kabel. Vaak gaat de kabel kapot 'net achter de plug'.

Overigens met mn sputterende kabel terug naar de winkel gegaan en een nieuwe gekregen (ondanks dat ik het bonnetje niet meer had) :cheerup:. Maar ik ga toch maar eens wat andere kabels proberen om te kijken wat steviger is.