PDA

View Full Version : Polyester laklaag verouderen met licht?



ThaBluesBreaker
31 augustus 2009, 13:08
Ik hoorde dat je je gitaar in de zon kan zetten en dat de laklaag dan gaat barsten of onder een felle lamp. Ik vroeg me dus uit wat voor effect je dan krijgt. Heeft iemand daar fotos van?

kenx
31 augustus 2009, 14:54
Eens proberen zou ik zeggen.

Grtz

Comfortably Daniel
31 augustus 2009, 15:20
hmm...ik weet eigenlijk niet hoe polyester zich gedraagt in de zon. Ik weet wel dat een nitro lak verkleurd door zonlicht(vandaar ook de faded serie van Gibson).

Dweezman
31 augustus 2009, 15:36
werkt niet.


denk ik.

Bram+
31 augustus 2009, 15:38
Ach jawel, met polylak zie je na een jaartje buiten in de zon heus wel wat kleurverschil :D

ThaBluesBreaker
31 augustus 2009, 15:47
Ik heb net een uurtje in de felle zon gezeten met gitaar maar er gebeurd niks XD

Bram+
31 augustus 2009, 15:53
Het werkt ook niet zo. Polylak verkleurt sowieso niet zo makkelijk, het zal hooguit 'dof' worden, maar pas na enkele jaren. Nitrolakken verkleuren daarentegen veel sneller, alhoewel je na een uurtje in de zon waarschijnlijk ook geen verschil zit bij die gitaren.

aaronstonebeat
31 augustus 2009, 16:08
Je kunt er op diverse fora (niet alleen over gitaren) informatie over vinden.
Dit is een Tokai met polyester afwerking in Olympic White na 29 jaar:

http://i183.photobucket.com/albums/x153/stratman323/Tokai%20SS60%20Silver%20Star%20White%201980/IMG_2104.jpg

Gevonden op een Tokai-forum (http://www.tokaiforum.com/viewtopic.php?p=104732&sid=3ca58861ee26637bba0973737e8d8ace)

Je zult wat geduld moeten hebben :seriousf:

ThaBluesBreaker
31 augustus 2009, 18:03
Tegen die tijd zijn mijn frets al 5 versleten denk ik :')

Eko
31 augustus 2009, 22:50
Het is inderdaad de nitro-lak die makkelijker verkleurd en verouderd. De polylak heeft voor de fabrikant nog een voordeel. Hij kan in een keer worden opgebracht en snel gedroogd. Er zitten geen (zeer)schadelijke oplosmiddelen in die in een hoop landen niet meer gebruikt mogen worden. Nitrocellulose is bv in NL een nono voor de Arbo.
Nitro-lak moet in meerdere ,dunne, lagen worden opgebracht en echt doordrogen tussen de lagen. Eigenlijk ook nog geschuurd en stofvrij gemaakt. Zeer arbiedsintensief dus.
De laatste lak verkleurd wel mooi en geld als meer resonant. Maar zoals altijd zijn er gitaristen die zich er geen reet van aantrekken en gewoon spelen op alles wat voor handen is en de sterren van de hemel blijven spelen.
Het verouderen van de lak wordt bij o.a. Fender gedaan door hem snel af te koelen met bv hetzelfde materiaal wat je in brandblussers vindt. Door de snelle afkoeling breekt de lak mooi net als bij oude schilderijen.