PDA

View Full Version : Hulp bij kiezen buizenversterker???



Rooker
31 augustus 2009, 09:28
Dag allemaal,

Ik ben aan het sparen voor een buizenversterker. Het mag een kleine combo zijn of een topje met losse liefst 1x12 speakerkast zijn. Ik heb ze al in zoveel prijzen gezien maar heb het princiepebesluit genomen dat hij max Euro1000,- mag kosten.
Wat zoek ik:
-Een amp waar ik thuis op kan spelen, in de oeffenruimte en met gigs. Vaak spelen we wel over PA (maar dan moet hij nog wel nuttig zijn als monitor)
-Het ganre wat ik speel is pop,rock en een enkele uitschieter naar Muse of bijv iets als Iron Maiden. Het meest houd ik zelf van Knoffler, Clapton en Gilmoure.
-Graag heb ik dat hij of de combinatie niet (veel) boven de 25kg komt. Heb nu een transistor van dat gewicht en dat is echt de limit.
-De amp moet goed overweg kunnen met pedaaltjes. Ik zal dus ook van de amp eigenlijk alleen het clean of clean met een randje gebruiken. Het zou ook mooi zijn als hij goed reageert op volume knop van gitaar OHHHHH wat overigens een Fender Strat is.
Wat ik erg belangrijk vind is dat de amp van een goede bouwkwaliteit is. Ik doe het liefst lang met mijn spullen. Hij moet mee onderweg, zal is stoten dus ik wil niet dat hij net als een Behringer vanbinnen met plastic klemmetjes vast zit. Nee... Degelijk soldeerwerk.
Uiteraard ga ik zelf ook testen binnenkort. Maar wil erg graag weten waar ik dan niet meer naar hoef te zoeken. Sommige dingen die ik belangrijk vind kun je ook in een winkel niet onderzoeken, daar kom je thuis alteid pas achter en soms na maanden.
Hoop dat mensen nog de moeite nemen om deze lange post te lezen!!!
Alvast erg bedankt!!
Jullie:blast:en

macwilliams
31 augustus 2009, 10:05
Met een tweedehands ENGL combo kun je haast niet fout gaan en blijf je binnen het gestelde budget en gewichts klasse. Superdegelijk en hoge kwaliteit! Je hebt dan zelfs genoeg geld om er een extra cabje bij te kopen.

Rooker
31 augustus 2009, 11:59
:ok:
He MacWilliams,
Bedankt voor je reactie!! Ik heb op internet al veel naar vooral de ENGL Screamer zitten luisteren. Zit inderdaat, ligt er natuurlijk aan welk fragment een heel lekkere sound in.http://www.youtube.com/watch?v=35LJ9YHHe2s. Maar gaat dit niet Veeeeels te hard voortuis "50watt". En nu hoef ik echt niet muis stil te zijn hoor thuis. Maar het kan te gek.
Zou je me misschien iets uitgebrijdere info willen geven over jou ervaringen??

En ik zou ook heel graag ervaringen van meer mensen hooren. En van meerdere merken!!
Alvast bedankt.

iWishmaster
31 augustus 2009, 12:10
Je gewichtslimiet maakt het wel lastig ... Buizenbakken zijn nu eenmaal zwaar. Overigens denk ik dat Engl niet echt een goede optie is: ik vind dat daar niet echt lekkere 'vintage klanken' uitkomen. Klinkt erg modern en wat klinisch en past denk ik niet zo bij jouw muziekkeuze. Maar jouw oren moeten dat beslissen; is puur mijn mening.

Zoek eens naar kleine combo's als de Fender blues /deluxe serie. Mijn ervaring is dat clean met overdrivepedalen op huiskamervolume beter klinkt dan een versterker waar je zelf de drive al uit haalt, maar dat is heel subjectief denk ik. Vox AC15 is ook een goede optie: is wel kieskeuriger met pedalen.
Neem als je gaat testen je pedalen (of in ieder geval je main drive-pedaal) mee om teleurstelling thuis te voorkomen. Of je moet bereid zijn ook nieuwe drive pedalen te kopen.

Kim Wilson
31 augustus 2009, 12:19
Misschien je budget iets oprekken en zoeken naar een SF Vibrolux Reverb. Klinkt ook goed op huiskamerniveau en weegt maar 22 kg. En met 40 watt en 2x10" speakers ruim voldoende power als je toch een keer wat harder moet.

the sure thing
31 augustus 2009, 12:39
Misschien je budget iets oprekken en zoeken naar een SF Vibrolux Reverb. Klinkt ook goed op huiskamerniveau en weegt maar 22 kg. En met 40 watt en 2x10" speakers ruim voldoende power als je toch een keer wat harder moet.Volgens mij is het bekende oude werk van Mark Knoflook op een dergelijke Fender ingespeeld...

macwilliams
31 augustus 2009, 14:23
ENGL heeft een goede master vol knop erop. Een maat van mij heeft de combo 50 w in de woonkamer van een rijtjeshuis. Ik heb de 100w Steve morse top met 4x12 eronder. Gisteren kwam mijn buurman voor het eerst binnen en vroeg zich af waarom mij nog nooit heeft horen spelen.

Kan makkelijk zacht en goed!!

Thiez
31 augustus 2009, 14:24
Gilmoure speelt op hiwatt. Ook erg gave versterkers. Maat van mij gebruikt een hiwatt in zijn indi rock band. zeker gave sound.
Misschien een orange versterkertje wat? Voor de muziek die je omschrijft lijkt mij engl niet de beste optie. Of misschien de Engl classic

Rooker
31 augustus 2009, 17:21
Allemaal bedankt voor de reacties tot dusfer..

De Fender vibrolux reverb 2x10 is een mooie versterker, maar wat ik in de openingspost eigenlijk al aangeef. Die gaat over mijn maximale budget. De Blues delux ga ik zeker testen, maar als de hod rods van zo'n slechte kwaliteit zijn wat je wel is leest ( qua bouw). Is de blues de luxe dan beter want dat is toch een beetje dezelfde versterker?? of niet..
Een Hiwatt ga ik denk ik ook niet redden voor die prijs. Volgens mij valt dat een beetje in de zelfde kattegorie als Mesa...

Zouden mensen bij hun reacties ook iets meer over hun eigen ervaring met een bepaalde amp willen vertellen.

Oh Macwilliams ik ga zeker de screamer testen In Duitsland ( is ie goedkoper). Het hoefd niet perse een vintage amp te zijn. Op bijv cd Pulse van Pink Floyd speelt Gilmoure ook erg moderne sounds. Voor de Vintage sounds heb ik wel een FDR-1 pedaal ( is een twin reverb '65) nabootsing.

Graag krijg ik echt nog wat uitgebrijde reacties! Dank u allen:cheerup:

Kim Wilson
31 augustus 2009, 17:47
De Blues en Hotrod amps zijn vergelijkbaar qua bouw, allemaal dezelfde serie.

Harry heeft ook een leuk versterkertje, een 1x12" Bedrock combootje. Misschien kun je daar eens naar op zoek. Erg leuke amps, en volgens mij ook niet al te duur.

Chris Winsemius
31 augustus 2009, 17:55
Volgens mij is het bekende oude werk van Mark Knoflook op een dergelijke Fender ingespeeld...

Wel 'n Vibrolux maar dan een brownface uitvoering, ander circuit, andere trafo's, andere tremolo, geen reverb en 'n enkele 12" speaker.

Arjan12
31 augustus 2009, 18:00
Ik wil niet spammen, maar ik ben altijd zeer tevreden geweest met mijn Laney (nog steeds eigenlijk). Stevig gebouwd, slikt goed pedalen en klinkt clean heel erg goed. Nooit problemen mee gehad, en voor een Gilmour-sound erg geschikt.

Maar ja, dan koop je een CMW-amp en gaat je laptop kapot, en toen was de spaarrekening opeens leeg... :dontgeti:

Thiez
31 augustus 2009, 18:31
Dan zal ik de spam nog een aanbeveling geven.
Ik heb een tijd terug de laney VC50 uitgebreid getest en dit was toch zeker een geweldig ding. Ik weet niet precies in hoeverre deze verschilt van de VC30 maar het is echt een geweldige sound. Erg strak, mooie defenitie, goede clean sound.

Kim Wilson
31 augustus 2009, 20:55
Wel 'n Vibrolux maar dan een brownface uitvoering, ander circuit, andere trafo's, andere tremolo, geen reverb en 'n enkele 12" speaker.
Boeiend. Met een SF Vibrolux (of wat voor Fender dan ook) kun je best wat werk van Knopfler spelen, je komt IMO ver genoeg in de buurt. Het gaat iig aannemelijk genoeg klinken. :)