PDA

View Full Version : Welk soort bas kopen?



xSophie
30 augustus 2009, 21:41
Ik ben waarschijnlijk de zoveelste gitarist die een poging doet om basgitaar te gaan spelen. Maar daarvoor heb je een bas nodig en die wil ik dus ook kopen. Maar mijn vraag is wat voor soort bas? Een jazz bass of een precision bass want ik heb daar helemaal geen verstand van.
Ik houd voornamelijk van rock muziek en steverige pop. De bands en artiesten die ik veel luister zijn o.a. Green Day, Nirvana, Avril Lavigne, The Distillers en Hole.
Hopelijk kunnen die hier wel verstand van hebben mij verder helpen want ik heb er namelijk geen verstand van.

Blend
31 augustus 2009, 09:31
Ik zou een jazz bass (imitatie) kopen, daar kun je heel veel stijlen mee aan, door z'n 2 elementen best veelzijdig (hoewel er ook geneog andere bassen zijn die dat zijn).

Een bescheiden mening over 'n merk: de Richwood RBB-100 (of iets dergelijks) series zijn wel zeer oké voor de prijs. Het is natuurlijk 'you pay for what you get', dus je moet niet gruwelijk veel verwachten van een bas van om en nabij de 150 euro's, maar het is genoeg om lekker mee te experimenteren.

Welkom in de wondere wereld van de bas, en succes!

xSophie
31 augustus 2009, 10:53
Ik zat zelf te denken aan een p-bass want ik zag er eentje op you tube er nirvana liedjes op spelen en het klonk lekker. en ook omdat de bassist van Green day op een p-bass speelt.
Maar het is al wat je zegt dat een jazz bass veelzijdiger is door 2 elementen.
Ik heb ook in een filmpje gezien dat de nek van de j-bass wat dunner is dan die van de p-bass.. ik speel vooral op strats en teles dus ik weet niet echt welke hals me dan misschien beter zou liggen.

Mr.Fingers
31 augustus 2009, 10:57
Ik zou durven opteren voor een Precision-Special bas (http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0321500543)... Een jazz-bass is veelzijdig, maar voor die stevige rock ŕ la greenday heb je een stevigere sound nodig dan het halselement van een Jazz-Bass... Een P bas klinkt dikker, steviger & voller dan een jazz-bass, maar door het jazz-bass brugelement heb je wel nog die funky knor als je dat element alleen gebruikt.

http://www.elderly.com/images/fmic/55N/SQPBR-WAL_body-front.jpg

Die P-bass special heeft een jazz-hals, en is dus dunner als een Precision-hals... Een strat of tele hals is niet vergelijkbaar met een bas-hals (andere vorm van profiel onderandere). Voor kleine handen is een jazz-hals wat leuker qua feel, maar op zich kunnen beiden wel :)

xSophie
31 augustus 2009, 11:32
Nou het word zo'n squier pakket met alles erop en eraan.. omdat ik niet veel geld heb en het is ook maar om te kijken of het wat voor me is.
En ik heb ook die j-bass gehoort en ik dacht van daar kan ik toch nooit hardere rock muziek uithalen :S

Mr.Fingers
31 augustus 2009, 11:45
Zo'n squier-pakket zou ik echt NIET doen, want dat is een typisch gevalletje van "goedkoop is duurkoop"... Daar zit een squier affinity in, met een brolversterkertje... Ik zou persoonlijk doorsparen en gaan voor een squier standard, met dan een kleine (roland microcube Bass) basversterker... Gaat veel beter klinken & spelen. Zo'n starterssetje is mooi om naar te kijken, en tot daar gaat het, want ze spelen belabberd, en klinken belabberd.

Liquid_Metal
31 augustus 2009, 12:24
Bovendien kom je veel lastiger van zo'n starterkit af als je 'm weg wilt doen. Waarom kijk je niet voor iets tweedehands? Verliest z'n waarde vaak ook minder snel.

pauld
31 augustus 2009, 13:16
Nou het word zo'n squier pakket met alles erop en eraan.. omdat ik niet veel geld heb en het is ook maar om te kijken of het wat voor me is.
En ik heb ook die j-bass gehoort en ik dacht van daar kan ik toch nooit hardere rock muziek uithalen :S

Volgens mij is dat toch alles maar vooral niets. Als je wilt kijken of het wat is, kan je beter alleen een bas kopen en deze op je gitaar amp/speaker aansluiten. Als je rustig aan doet gaat en klinkt dat prima en zeker beter dan zo'n pakket.

De Squier Vintage Modified Bas series zijn naar mijn idee prima low budget bassen, die ook hun waarde houden. Ik heb zelf de Vintage Modified Jazz bas.

Precision: http://www.thomann.de/nl/fender_sq_vintage_modified_precision.htm

Jazz (heb ik): http://www.thomann.de/nl/fender_squier_vint_mod_jazz_nt.htm

xSophie
31 augustus 2009, 14:54
mijn vraag was vooral moet ik meer kijken naar een j-bass of een p-bass... want ik hoor niet echt het verschil maar aangezien hier mensen zijn die al lang bas spelen dat die het weten.

schwalbe
31 augustus 2009, 15:17
Voor de muziekstijlen die je opnoemt zou een precision het beste zijn (dat wil zeggen het meest gebruikt). Maar een jazz is dus net wat veelzijdiger. In feite maakt het niet veel uit.

xSophie
31 augustus 2009, 15:21
Okee, dan heb ik ongeveer een idee waar ik naar moet kijken. Het is vooral om te proberen, niet om een heel album op te nemen of zo. Gewoon voor het plezier.

xSophie
5 september 2009, 15:09
Ik heb vandaag de J-bass en P-bass getest. Ik denk toch dat een P-bass word. De P-bass vond ik toch wat fijner aanvoelen dan de J-bass. Ik vond de J-bass ook een beetje zwaar.(Ik denk dan wel weer dat als je op een J-bass speelt dat je er dan gewoon aan gewent raakt.) Het enige wat ik toch een minpuntje vond aan de p-bass was dat ik de body redelijk klein vind, dan vind ik de j-bass body toch iets fijner omdat ie wat groter is. De mevrouw die mij in de winkel hielp zei dat de p-bass toch iets geschikter was voor mijn muziek smaak maar dat het niet echt veel uitmaakt qua geluid wat je kiest.
Alleen dat de p-bass wat wolliger was..
Misschien kan iemand een duidelijk filmpje of iets dergelijks waar je duidelijk het verschil kan horen tussen de 2 want ik ben daar wel benieuwd naar.

toneblo
5 september 2009, 16:22
j-bass doen, vroeg op beginnen, je komt er later toch weer op terug.
Dat is een bass die altijd en overal functioneel kan zijn met welke elementen config dan ook.
Het blijft een maatstaf in basland..

P ook fijn maar dan wel met j-p elementen config.

xSophie
5 september 2009, 16:37
De jazz bass vond ik niet echt fijn omdat ie redelijk zwaar was in vergelijking met m'n gitaren en de p-bass die daarvoor in m'n handen had. De hals vind ik niet zo'n punt maar de hals van de p-bass voelde gewoon net wat beter aan.

Mr.Fingers
5 september 2009, 17:01
De mevrouw die mij in de winkel hielp zei dat de p-bass toch iets geschikter was voor mijn muziek smaak maar dat het niet echt veel uitmaakt qua geluid wat je kiest.
Alleen dat de p-bass wat wolliger was..
:crazyhappy: P & J bass zijn twee compleet verschillende bassen. Ik kan mijn jazz bass wollig laten klinken. Een P bass heeft wat meer "druk" op het middengebied, en ronkt meer (goede dikke stevige klank). Een J bass heeft wat meer nadruk op het laag & hoog, en knort meer. Dat een Jazz-Bass zwaarder is kan wel, want het heeft de grootste body (en dus het meeste hout) van de Fender-bassen.

@Toneblo: vreemd, ik heb dat met P-bassen. Je kunt op iedere bas spelen, maar vroeg of laat keer je toch terug bij de P-bass, omdat dit gewoon altijd goed klinkt :D.



Misschien kan iemand een duidelijk filmpje of iets dergelijks waar je duidelijk het verschil kan horen tussen de 2 want ik ben daar wel benieuwd naar.

Precision Funk: http://www.youtube.com/watch?v=BLpWx8_SyH0
Jazz Funk: http://www.youtube.com/watch?v=Bk3O4_x-qXY
Precision Rock: http://www.youtube.com/watch?v=nZkeuKG-8og
Jazz Rock: http://www.youtube.com/watch?v=xTR-n_t6YZk

toneblo
5 september 2009, 17:17
@Toneblo: vreemd, ik heb dat met P-bassen. Je kunt op iedere bas spelen, maar vroeg of laat keer je toch terug bij de P-bass, omdat dit gewoon altijd goed klinkt :D.


Leuk om te horen dat de meningen uit elkaar liggen maar toch beiden een functioneel bereik hebben.

@ Fingers: zo zie je maar weer, smaken verschillen, ben met je eens over druk op het middengebied.;)

xSophie
5 september 2009, 18:07
Nou ja ik weet niet echt goed of een p-bass geschikt is voor mijn muziek.. ik weet wel dat de basist van green day een p-bass gebruikt, en melissa auf der maur (toen ze in hole zat) ook. Ik wil wel een beetje die richting uit, Green day, Hole en Nirvana, misschien ook nog iets van avril lavigne...

Mathidal
6 september 2009, 02:10
Ik ben waarschijnlijk de zoveelste gitarist die een poging doet om basgitaar te gaan spelen.

Gitaar & basgitaar zijn twee verschillende instrumenten. Het grootste verschil zit hem in zijn toonhoogte, functie in de band, speltechnieken en historiek.

Als je voor rock gaat raad ik aan dat je een overdrive-pedaaltje gebruikt. Mijn beste vriend is bassist en gebruikt die altijd, zelfs bij vettige trash-metal. :-D

Het is voor iedereen anders wat mooi is. Testen is de beste optie.

Ik neem aan dat je in dit topic wel kunt vinden waar je op moet letten.

xSophie
6 september 2009, 13:49
Gitaar & basgitaar zijn twee verschillende instrumenten. Het grootste verschil zit hem in zijn toonhoogte, functie in de band, speltechnieken en historiek.

Als je voor rock gaat raad ik aan dat je een overdrive-pedaaltje gebruikt. Mijn beste vriend is bassist en gebruikt die altijd, zelfs bij vettige trash-metal. :-D

Het is voor iedereen anders wat mooi is. Testen is de beste optie.

Ik neem aan dat je in dit topic wel kunt vinden waar je op moet letten.

Ik heb ooit eens gelezen in een gitaar tijdschrift dat er ook een basist is die een gitaar overdrive pedaal gebruikt (of distortion...) voor z'n bas, ik heb alleen geen idee of dit met elk pedaal kan want het is immers een gewoon gitaar pedaal...

Mathidal
6 september 2009, 18:32
@ Sophie

In principe kan dit geen kwaad, zolang je maar de juiste versterker gebruikt. Ik heb ooit eens de boss ME-20 B van mijn beste vriend eens gebruikt, en dat werkte perfect, dus omgekeerd zal dat ook wel zo zijn.

Wel is het zo dat sommige effecten niet goed klinken op bas. ;-)

xSophie
6 september 2009, 18:52
nee, ik gebruik dan wel een bas versterker... (fender rumble 15 watt) Met een bas over een gitaar versterker spelen durf ik echt niet aan...
Het distortion pedaal waar ik over praat is een GLX ds-100. Niet echt onwijs goed en volgens mij ook nog voor gitaar.

arcane
6 september 2009, 19:38
Een bas overdriven met een gitaarpedaal kan prima, echter zal het wel anders klinken dan een bas-overdrive.
Een gitaar pedaal verandert het hele geluid, een bas pedaal laat de lage tonen meer met rust.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bas overdrive, en ik kan de Ashdown Lomenze hyperdrive aanraden.

xSophie
6 september 2009, 20:31
Dus ik sloop er niets mee, want ik gebruik die pedaaltjes ook nog heel soms voor gitaar en als back up, voor het geval dat.

Henkie spenkie
8 september 2009, 20:28
Mijn ervaring is dat gitaar effecten ook op de bas kunnen, maar het totaal anders klinkt en eigenlijk niet echt mooi. Dus tenzij je een fucked up geluid zoekt kun je beter een echte bass overdrive kopen. Die geven een lekker vol geluid.

Een Wah pedaal voor de gitaar klinkt trouwens wel super mooi op bas.

xSophie
8 september 2009, 20:47
Okee dan weet ik dat.

Mathidal
8 september 2009, 21:07
Muziek gaat om experimenteren uiteindelijk. De toetsenist had een kabel doorgesneden en zijn keyboard aangesloten op een marshall versterker. Effect is de intro van smoke on the water.

Heb ik onlangs een geweldige cover van gezien. Die kerels hadden een speciale gitaar laten maken dat vonken afschoot. Spectaculair, maar stinken dat dat deed. :p

sjoerd5
11 september 2009, 16:29
Misschien kan iemand een duidelijk filmpje of iets dergelijks waar je duidelijk het verschil kan horen tussen de 2 want ik ben daar wel benieuwd naar.

Bij Jamiroquai kun je het goed horen:

Precision: http://www.youtube.com/watch?v=gzyj3Wxhjr4
Jazz: http://www.youtube.com/watch?v=pKO8rnKg94o&feature=related

Wereldbassist trouwens.

tonybasix
14 september 2009, 13:03
hallo,

rockmuziek; precisionbas
breed repertoire; jazzbass

dit hoeft niet zozeer de fender te zijn !

aangezien je pas begint; probeer eerst met 2e hands spul.

er zijn andere goedkopere merken zoals; ...
peavey: met de humbunker element (rock)
ibanez; breed repertoire...
of... heel vele andere merken.
een goede bas met een kwalitatief minder versterker = 0
en omgekeerd...